Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburet klimatsystem i komb. med bergvärmepump och frÃ¥nluftsventilation?  (läst 52528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej,

Är det möjligt att åstadkomma ett vattenburet klimatsystem som drivs av frånlufts-ventilation med hjälp av kanalbatterier i/innan tilluftsdonen? Vi kikar på en Nibe fighter bergvärmepump med naturkyla och frånluftsmodul. Har sett att liknande lösningar diskuterats för FT och FTX system med ett centralt vattenbatteri men att kyl-/värmeeffekten inte blir så hög då. Skulle det funka bättre i ett frånluftsystem om man sätter ett batteri till varje tilluftsdon? D.v.s. samma totala luftflöde men betydligt mer "batteriyta" för luften att passera genom.

Min förhoppning är att ett sådant system skulle:

a) Förhindra kallras från tilluftsdonen på vintern och när det är inte riktigt lika kallt men blåsigt (ökat luftflöde genom de batterier som ligger på vindsidan).

b) Ersätta radiatorer och golvvärme för uppvärmning.

c) Ersätta fläktkonvektorer för naturkyla på sommaren och spara energi eftersom systemet drivs av ventilationsluften som ju går i vilket fall som helst.

d) Ge behagligt innomhusklimat året runt med temperatur som kan ställas individuellt per rum.

Frågor:
a) Vilken värmeffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 45 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,22 l/s.

b) Vilken kyleffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 25 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,52 l/s.

c) Vilka leverantörer och produkter finns? Antar att det blir enklare med 4-vägsbatterier så att man kan ha både köldbärar- och värmebärarkrets inkopplade samtidigt?

d) Vad skulle ett sådant system kosta i runda slängar? Låt säga att det blir 10 termostatstyrda kanalbatterier med kondensuppsamlare.

e) NÃ¥gon som testat?

Mvh
Sidan77

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Det finns såna här lösningar men oftast krävs högre luftflöden än det som man får i ett vanligt FT-system. Det man gör då är att den större delen av luftflödet cirkuleras genom värmebatteriet och en mindre del byts ut med uteluften. Den nya uteluften går in i värmebatteriet också. Här är ett sånt värmebatteri:

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ALIG%20VB250L.pdf

Jag har inte sett nått liknande för frikyla men det borde funka på samma sätt.
Anledningen till att man bara brukar ha ett centralt värmebatteri är att dessa är rätt dyra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej!

Ok tack för info och länk.

Om någon känner till en tillverkare av mindre vattenbatterier för kombinerad kyla/värme (som skulle passa för specen i mitt förra inlägg) så tas det tacksamt emot.

Mvh Sidan77

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Det finns fler bekymmer. Du måste filtrera luften innan du tar det via batteriet. Speciellt på sommaren när du kör kyla. Kondensen kommer att binda allt damm och all pollen så batteriet kommer att vara som en asfaboard när värmen går på till hösten.

Deltat du angivit för värmen är så pass hög att du kommer att få all luft i taket som en kudde.

Du måste även tänka på att hela ditt system kommer att hamna i serie med bara 1 fläkt som ska övervinna samtliga tryckfall. Normalt har man ju två fläktar som delar på arbetet. Energiåtgången är dessutom konstant vid konstant luftflöde vilket innebär att du inte kommer att spara någon energi på att inte sätta in fläktkonvektorer. Den effekten hamnar på den stora frånluftsfläkten i och med ökat flöde för motsvarande kyleffekt.
 
Eftersom du kommer bygga stora undertryck så är risken för ofrivillig ventilation via kök, toaletter, vindsutrymme, fönster, dörrar m.m ganska stor. Den luft som inte tas via kombibatterierna kommer inte att värmas eller kylas vilket gör att du tappar effekt

Jag är tveksam till att du får det att fungera som du tänkt dej.

Tillverkare av batterier:
Coiltech-Luvata www.coiltech.se
Aircoil www.aircoil.se

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej Raptor,

Ah, så inte helt okomplicerat och riskfritt alltså. Man vill ju helst inte behöva gå och rengöra alla vattenbatterier titt som tätt. Verkade så enkelt...

Läser också mellan raderna att du inte är överfötjust i frånluftsventilation i sig? Ofrivillig ventilation lär man väl få oavsett om man har vattenbatterier eller inte? Och som jag skrev i mitt första inlägg har jag hört att det kan vara problem med kallras på vintrarna och när kalla vindar ligger på. Frånluftsventilation verkar ändå vara mer eller mindre standard i nya hus idag?

Är det värt att uppgradera till FT/FTX istället? Och är det lönt att försöka kyla med ett centralt vattenbatteri? Vi kommer ha golvvärme i bottenplattan så tanken med vattenbatterierna var främst att ersätta elementen på övervåningen och för att kunna utnyttja naturkylan från bergvärmepumpen. Igår fick vi dock veta att huset vi kikar på klarar energikraven med en vanlig frånluftsvärmepump så det känns lite tveksamt om vi verkligen skall uppgradera till bergvärme, framförallt om det inte finns något bra sätt att utnyttja naturkylan som jag annars tycker verkar vara en riktigt bra grej. Fläktkonvektorer känns inte som en optimal lösning, stora, dyra och bullriga.

/Sidan77

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Nej, då tolkar du mej fel om du tycker att jag inte gillar frånluft.
Problemet i ditt system är att du behöver ha stora luftmängder. Normalt tar man luften via väggventil eller spaltventil som innebär ganska låga tryckfall. Ett hål i väggen helt enkelt.
Men problemet blir att när man ökar tryckfallet (motståndet) över luftintaget kommer det krävas ett större undetryck för att få in luften. Därav kommer den ofrivilliga eller okontrollerade ventilationen att öka. Har du en dörr öppen på sommaren får du ingen kyla.

Ftx är en betydligt bättre lösning där till och frånluftflödet är mer eller mindre balanserat. Inga stora undertryck vlket minimerar kalldrag från dörrar och fönster.
Samma regel gäller. Ju större flöde desto mer kyl- och värmeeffekt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Frågor:
a) Vilken värmeffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 45 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,22 l/s.

b) Vilken kyleffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 25 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,52 l/s.

Värme vid 70 l/s, 20°, 50% RF = 8,9 kW med deltaT 9,7°.

Kyla vid 70 l/s, 25°, 60% RF = 4.0 kW med deltaT 2°.


Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Raptor,

Ok, då är jag med någorlunda. Lite av en djungel detta :)

Vilket är mest energieffektivt, FTX eller frånluftsvärmepump?

Är det dyrt med FTX? Ryms luftkanalerna i mellanbjälklaget? Finns det risk för oljud?

/Sidan77

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Raptor,

Ok, då är jag med någorlunda. Lite av en djungel detta :)

Vilket är mest energieffektivt, FTX eller frånluftsvärmepump?

Är det dyrt med FTX? Ryms luftkanalerna i mellanbjälklaget? Finns det risk för oljud?

/Sidan77

Vilket som är mest effektivt är svårt att svara på.
Väljer man en elpanna och FTX är ju det klart sämre än en bergvärmepump och frånluftfläkt.
Du får allt i ett med en frånluftsvärmepump vilket gör installationen smidig.
Bästa års COP borde du få via bergvärme av dessa två alternativ.

Det är en smaksak. Men dom nya frånluftsvärmepumparna som NIBE och IVT har är betydligt bättre än äldre modeller.
Vill man däremot ha frikyla så är det ju bergvärme som gäller.


Frågor:
a) Vilken värmeffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 45 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,22 l/s.

b) Vilken kyleffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 25 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,52 l/s.

Värme vid 70 l/s, 20°, 50% RF = 8,9 kW med deltaT 9,7°.

Kyla vid 70 l/s, 25°, 60% RF = 4.0 kW med deltaT 2°.



Jag är lite nyfiken på den här uträkningen Lexus. Vilken effekt är det du har räknat ut?

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Vilken effekt är det du har räknat ut?

Total effekt.



Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.

Vilken effekt är det du har räknat ut?

Total effekt.




Frågan var ju hur stor effekt man får ut. Alltså den värmeeffekt man kan räkna med.
Luft vid ett flöde av 70l/s och med ett delta mellan tilluft och rum på 9,7 grader ger ju knappast en värmeeffekt 8,9 kW.
Snarare 0,8 kW.

P=0,07x1,2x1010x9,7
P= 823W

För att få ut 8,9 kW krävs ett delta mellan tilluft och rum på på 105 ºC.

Erforderlig effekt för att värma uteluften från -30 -> +50 (vilket lär behövas kalla dagar) är:

P=0,07x1,2x1010x80
P=6,8Kw

Men jag kanske missförstår dej?


Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5


Men jag kanske missförstår dej?


Läs frågorna från sidan77, som mina svar du har funderingar om.

Att det inte kan praktiseras i verkligheten, är inget jag har synpunkter om. Jag svarade bara på frågorna.

Vilka svar ger du på samma frågor?



Utloggad sidan77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Ang. beräkningar

Vad jag förstår så räknar ni ut tillförd effekt på deltatemperaturen mellan tilluft och inneluft. Dvs. vilken värmeeffekt/kyleffekt som tillförs rummet. Men den effekt som vattenbatteriet måste klara i praktiken måste väl bero på delta mellan uteluft och tilluft? Utan vattenbatteri dras kall luft in i rummet med hög kyleffekt. Den tillförda värmeeffekten till rummet blir väl delta mellan kyleffekt från uteluften och värmeeffekt från vattenbatteriet?

/Sidan77

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Ang. beräkningar

Vad jag förstår så räknar ni ut tillförd effekt på deltatemperaturen mellan tilluft och inneluft. Dvs. vilken värmeeffekt/kyleffekt som tillförs rummet. Men den effekt som vattenbatteriet måste klara i praktiken måste väl bero på delta mellan uteluft och tilluft? Utan vattenbatteri dras kall luft in i rummet med hög kyleffekt. Den tillförda värmeeffekten till rummet blir väl delta mellan kyleffekt från uteluften och värmeeffekt från vattenbatteriet?

/Sidan77

Yes, jag växlar över på fläktkonvektorer så fort att det blir prat om kyla.

Ser nu att det är FTX som gäller. Ja, då ger inte kylbatteriet mycket mer än 1 kW.


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.


Men jag kanske missförstår dej?


Läs frågorna från sidan77, som mina svar du har funderingar om.

Att det inte kan praktiseras i verkligheten, är inget jag har synpunkter om. Jag svarade bara på frågorna.

Vilka svar ger du på samma frågor?


Citera
Frågor:
a) Vilken värmeffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 45 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,22 l/s.

b) Vilken kyleffekt får man ut totalt med en deltatemperatur mellan luft och vatten på låt säga 25 grader? Luftflödet ca 70-100 l/s, Nominellt vattenflödet 0,52 l/s.

Ok, nu förstÃ¥r jag  Thumbsup.
Du har räknat på effektbehovet på vattensidan vid hans angivna flöde och ett delta på 9,7 ºC.
Frågan är lite konstigt formulerad och jag antop att han ville veta hur mycket värmeeffekt han fick ut med ett luftflöde på 70l/s.
Det var ju det som tråden från början handlade om. Att värma och kyla huset med luft.
Att bara svara på frågorna ger i det här fallet blir missvisande för en som saknar kunskapen att räkna ut detta själv.
Du borde nog lägga in lite värdering och tolkning i ditt svar.
Man skulle lätt kunna tolka det som jag gjorde, att man får ut en total värmeeffekt på 8,9kW.

Ang. beräkningar

Vad jag förstår så räknar ni ut tillförd effekt på deltatemperaturen mellan tilluft och inneluft. Dvs. vilken värmeeffekt/kyleffekt som tillförs rummet. Men den effekt som vattenbatteriet måste klara i praktiken måste väl bero på delta mellan uteluft och tilluft? Utan vattenbatteri dras kall luft in i rummet med hög kyleffekt. Den tillförda värmeeffekten till rummet blir väl delta mellan kyleffekt från uteluften och värmeeffekt från vattenbatteriet?

/Sidan77

Du har helt rätt. När du har ett värmebehov så måste uteluften "överhettas" för att skapa ett delta mellan luften och rummet.
Tillförd effekt till rummet är deltat mellan rumsluftens temperatur och den inblåsta temperaturen.
Det var den jag trodde du vill veta.

Hur som helst, allt är klarlagt och ingen hade fel den här gÃ¥ngen heller.  ;)


Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!