Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?  (läst 8247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« skrivet: 21 februari 2007, 19:46:15 »
Hej!

Manualen som följer med när man köper en Nibe 1230 är under all kritik.
Man skulle vilja ha lite exempel, så som om man vill ha kallare gör så här, varmare så här.
Samma sak med om man vill styra olika slingor o dyl.

Är det någon som har några bra regler och förklaringar?

Är det tex bra att ha följande:
Kurvlutning 11
Förskjuten kurva -4
Start tillsats -400
Diff tillsatssteg -100

Ute medeltempen är än så länge 0.1.
Temp inne är justerat till ca 20 grader.

Tid mellan starter är satt till 30minuter med det har med att göra att vi tycker att den låter för mycket.
Cirk pumpen är satt till 1.

Drifttid VV sedan juli 161h 48min
Drifttid kompressor 901h 38min
Drifttid tillsats 8h 43min
Starter 4980

Förbrukning inkl hushållsel 5514kwh sedan 22/9 skrev aldrig upp vad det var när vi satte in värmepumpen :-(

Tacksam för tips på hur man kan fixa till det hela.
/Lesley
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2007, 20:06:44 »
Det står ganska tydligt hur du ändrar värmen långt ner på sidan 6 i manualen.
Angående slingor får du nog förklara närmare har du en extra schunt?
Har du rums givare?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2007, 20:20:08 »
Skulle nog tro att du kan gå ner till kurva 9 förskjutning 0.
Vad har du för värmesystem golv värme eller raddiatorer.
Thermostater fullt öppna?
Vad har du för skilnad mellan framledning oh retur på varma sidan
Skillnad på kb in och kb ut?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2007, 20:38:53 »
Skulle nog tro att du kan gå ner till kurva 9 förskjutning 0.
Vad har du för värmesystem golv värme eller raddiatorer.
Thermostater fullt öppna?
Vad har du för skilnad mellan framledning oh retur på varma sidan
Skillnad på kb in och kb ut?
Vad händer då jag ändrar till kurva 9 förskjutning 0. Färre starter men längre tid då kompressorn går eller?
Det är denna typen av frågor som inte står i manualen. Sida 6 hittade jag för länge sedan. Inga rumsgivare, har kollat på den sats man kan bygga själv men ej kommit så långt än.

Termostater helt öppna till golvvärme samt vardagsrum men ej i sovrum.

Framledning min 54.4 max 53.6 (har inga mätare på rören!)
Retur 33.1

Kb in 1.2
Kb ut -1.8
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2007, 20:51:01 »
Tid mellan starter är satt till 30minuter med det har med att göra att vi tycker att den låter för mycket.
Cirk pumpen är satt till 1.


Vad är det som låter för mycket? Brus i radiatorer, Brummande från kompressorn eller vad.

Mot brummande oljud från kompressorn som fortplantar sig via radiatorerna kan man byta ut en bit koppar mot flexibel slang och därigenom sänka oljudet.
Står den plant?
Ingenting som ligger ann mot pumpen/kompressorn i pumpen?

Ta reda på vad det är som låter så du får glädje av din värmepump. På dig låter det som om du är missnöjd med pumpen, ring och prata med installatören och förök komma på en lösning
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2007, 21:14:17 »
Vi har dels högt kompressor ljud har mätt upp det hela till 65dB.
Knäppningar i vissa element.
Höga toner dels när det produceras varmvatten samt precis efter att den har stängt av kompressorn.

Ja, den står plant.

Har inte kolla om det är något inne i pumpen som ligger till.
Ute är det inget som är mot den.

Klart att jag är missnöjd! Slängde ut en trekombipanna som inte var bra ljudmässigt del heller och förväntade mig mycket av värmepumpen.

La ner slang för att inte ha en kompressor i närheten av huset som skulle stå och brumma.
Ville dessutom kunna köra även när det är riktigt kallt.

Rörläggaren har varit här, tyvärr var både hans och mina barn i full fart strax intill och då är det svårt att få en uppfattning om störande ljud.

Det är ju bara på natten som det stör en.
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2007, 21:16:53 »
Ljudet är mycket personligt.
Vissa störs inte alls, andra - som jag själv - tycker pumpen låter som ett tröskverk och är väldigt glad att den inte står intill sovrummet för då skulle jag blivit galen.
Tyvärr låter det här som att du är känslig för ljud helt enkelt och en kompressor låter ordentligt, även om de isoleras. Maskinen väger 300kg plus 165 liter varmvatten samt vattnet i mantlingen och står på golvet med hårda fötter. Ett halvt ton uppställt på det sättet, det är oundvikligt att det låter.
Jag känner iofs inte igen de höga tonerna och knäppningarna, men kompressorljudet är mycket högre vid VV-produktion än vid värmeproduktion. Har du testat att lägga in ytterligare ljuddämpande matta runt kompressorn?

Hur som helst, lutning och förskjutning reglerar börtemperaturen, dvs den temperaturen som pumpen strävar att ha i genomsnitt. Ju högre kurva, desto brantare lutning på kurvan. Har du ett dåligt isolerat dragigt hus så måste du ha högre kurva eftersom utetempen kyler av kraftigare än ett bra isolerat och vice versa. Det finns tre figurer i manualen som visar vilken börtemp du får vid tre olika inställningar. Jämför dem så förstår du galoppen.

Om du däremot vill ha längre gångtid och färre starter så ska du ställa kompressorstart, meny 5.4, till ett lägre värde. Fabriksinställningen är -60. Pumpen räknar minutrar och grader differens mot börvärdet och strävar mot noll.
Ju lägre du ställer det här värdet, desto längre tid tar det innan kompressorn sätter igång och när den väl satt igång så pumpar den också under längre tid eftersom det tar längre tid för den att nå nollvärdet.
Om du sätter värdet alltför lågt kan det hända att pumpen inte kommer ifatt, utan gradminutrarna tickar neråt tills de når värdet då tillskottselen hjälper till - och då blir det dyrt. Det är värdet som du har inställt på -400. Sänk gärna det till minimum som är -500.

Allt det här låter helvrickat när man skriver ner det, men om du tillbringar lite tid i pannrummet och ser vad som händer i de olika menyerna beroende på inställning så klarnar det till slut.
« Senast ändrad: 21 februari 2007, 21:24:53 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2007, 21:27:32 »
Om jag nu skall sänka till 9 med förskjutning 0 kan man ju undra varför bilden visar att vi nere i Skåne skall ha 11 Sc:,h??
Men klart att jag skall testa att sätta den till 9 och 0, kan ju inte bli mer fel.

Vad är bäst, färre starter och längre gång tid eller många starter och korta intervall som kompressorn går?
I vilket fall som helst är det ju samma bör värde som man vill upp till.

När det gäller gradminuter, menar du att jag bör ändra på värdet på när tillsatsen skall starta?
Skall den inte vara -400?
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2007, 21:38:43 »
Jag själv kör lutning 7 med förskjutning 0 i Stockholm i ett halruttet isolerat hus från -54. Funkar perfekt. Jag begriper heller inte de rekommenderade grundvärdena, men insåg snabbt att de inte kunde användas.

LÃ¥nga gÃ¥ngtider är religion här pÃ¥ forumet. Häda icke, dÃ¥ hamnar du i underjorden  ;D
Det sägs att det är skonsammare för kompressorn att gå kontinuerligt, medan starten sliter mest. Jag vet inte, men sådant är evangeliet.
Själv har jag kommit fram till -100 som idealiskt för vårt hus.

Problemet man kan råka ut för om startvärdet är långt ner är att pumpen aldrig hinner jobba upp ett positivt värde, dvs framledningstemp överstigande börvärdet och räkna ner dem mot noll innan gradminutrarna når startvärdet (-400) för tillsatselen. Det här gäller förstås bara när det blir ordentligt kallt och risken minskar självfallet i Skåne.

Själv har jag inget problem med den saken eftersom jag har pumpen inställd på vår/höst och då går aldrig TS in. Än sålänge funkar det, men kryper tempen under -15 så kanske jag får ompröva det. Oavsett det så skadar det inte att ställa ner tillsatsvärdet til -500.
« Senast ändrad: 21 februari 2007, 21:40:16 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2007, 21:41:59 »
Skall nu gå ner och ändra till 9 resp 0 samt -500. Får se hur frun reagerar om det blir skillnad på tempen ;)
Bör jag även justera cirk pumpen till 2 eller kan den vara kvar på 1an?

1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2007, 21:50:53 »
Kolla diffen mellan fram- och returledningstemperaturen.
Idealiska är 7-8 grader. Dvs att returen är 7-8 grader svalare än framledningen. Ju lägre hastighet på cirkpumpen desto större differens och det varierar oerhört mellan olika hus.
När pumpen har jobbat ett tag kan du läsa av diffen. Framledning ser du direkt i menu 2.0. Det är det första värdet (värdet inom parantes är börvärdet, dvs genomsnittsvärdet som pumpen strävar efter.) Gå nu in i meny 2.7 (Obs, den måste stå i utökad menyläge). Där läser du av returen. Differensen mellan framledning och retur ska alltså ligga på ca 7-8 grader. Är den mindre så sänker du cirkulationspumpen och är den större så ökar du cirkulationspumpen.
Nu ahr du den redan inställd på ettan så är diffen mindre än 7-8 grader är det inte så mycket att göra åt i det här läget. Då kanske du ska överväga expansionstank.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2007, 21:59:32 »
Har inte så mycket i diff, ligger på 32,8 resp 32,2 dvs ingen diff alls.
Men det är klart kompressorn var precis klar nu.
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2007, 22:11:15 »
Kolla värdet när kompressorn går.
Knäpningarna du nämner beror oftast på temp skilnader i raddkretsen och upstår oftast när vp går över från vv produktion till rad då släper den ur sig en liten mängd (55) gradigt vatten ut på rad kretsen vilket gör att metaller expanderar och rör sig i klamer genomföringar konsoler osv.
Leta up stälen där du hör knäpningarna och försök smörja eller på annat sätt minska friktionen på dessa punkter.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lesley

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2007, 22:18:18 »
och hur får man bort den höga tonen?
Skall man behöva isollera taket och bakom pumpen?
Måste finnas något annat som ligger bakom det hela.
1 plans med källare 122+98 kvm i Åhus. Golvvärme i markplan på ca 45 kvm. Nibe 1230-8. med 40 meter slang i sandjorden. Vattenburen värme med tvårörs system. 3-glas fönster faktor 1,2.

Utloggad Elva

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 225
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur skall man ställa in en Nibe 1230 egentligen?
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2007, 22:19:12 »
Jag undrar oxo hur nibe har satt rekomendationerna till kruvlutningen.
Bor oxo i skåne och började kurva 11 förskjutning 0 ända tills första kylan, vakna mitt i natten o trodde att jag låg i en bastu, varmt som bara attan.
Ligger nu på kurva 8 förskjutning 4

Mitt tips är att skriva upp vilka börvärde du har på VB vid olika utetemperaturer för att sedan kunna justera lite enklare med hjälp av siffrorna och diagramet i nibe boken.
Bor i Skåne.
Installerade 1130-10 + Borö 500/200 ACC/VVB + Borö 500 volymförstorare + 400 m ytjordkollektor 2006-08-16.
Kompletterat med ytterligare 400 m slang 2008-09-13.
Tidigare förbrukning mellan 3,5-4,5kubik olja + el till VVB Maj-Sept.
Elförb. mellan 33-36000kwh inkl. hushållsel samt elen till firman (samma elmätare).

Förbrukning VP och årsmedel temp.
Ã…r 1 med VP 7150kwh 10,9grader
Ã…r 2 med VP 8170kwh 9,3grader
Ã…r 3 med VP 8254kwh 9,2grader
Ã…r 4 med VP 8654kwh 8,5grader
Ã…r 5 med VP 9324kwh 8,7grader
Ã…r 6 med VP 7810kwh 9,0grader
Ã…r 7 med VP 8978kwh 8,5grader
Ã…r 8 med VP 7393kwh 10,1grader
Ã…r 9 med VP 7502kwh 9,7grader
Ã…r 10 med VP 7389kwh 9,9grader
Ã…r 11 med VP 7935kwh 9,5grader
Ã…r 12 med VP 8206kwh 10,1grader
Ã…r 13 med VP 7747kwh 9,9grader
Ã…r 14 med VP 7657kwh 10,4grader

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!