Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....  (läst 16582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #30 skrivet: 27 december 2009, 20:07:21 »
Du har fått till det som jag tänkt mig. Men pumpen som sitter i "minishunten" skall vara igång för att det skall fungera.
Angående tankens volym, är volymen inte "helig" eftersom du har en förhållandevis liten värmepump.
Men IVT har haft olika tankar dels en smal hög som kan finnas kvar och den nya som är bredare och lägre.

Tror jag hittade IVT's arbetstank du tänkte pÃ¥  och hittade dessutom deras instruktion pÃ¥ hur det skall kopplas. Deras förslag pÃ¥ inkoppling överenstämmer ju nästan exakt med hur jag har det idag med mina slingor (förutom att jag inte har arbetstanken).  CP'n  för "huvudgruppen" sitter efter T-kopplingen till den shuntade slingan, inte före som ni föreslog..Sc:,h. Que?

Sen ger de som förslag på att man kan använda GT4 för styrning av den shuntande slingan (min minishuntM60-grupp), hajjar inte riktigt vad detta innebär. Menar dom (IVT) att jag ändå skulle kunna styra min Minishunt mha en separat kurva i VP'n? Vad är det för idé med detta när GT4 (som jag fattat det) ändå inte kan ge signal till VP'n att starta? Måste vara 1000 ggr enklare att köra med sep. rumsgivare precis som ni föreslog.

Vidare sÃ¥  verkar det enl. skissen som att IVT själva har tagit bort by-passen (..sÃ¥ det stämmer ocksÃ¥ med ert förslag --/ )
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #31 skrivet: 27 december 2009, 20:10:54 »
...glömde haka pÃ¥ IVT's beskrivning....  ::)
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #32 skrivet: 27 december 2009, 20:37:03 »
Ok vi reder ut lite.
IVT:s extra shunt (GT4) används när man har radiatorer och vill köra ut en lägre temp på t.ex golvvärme.
Typexemplet är ett tvåplanshus med golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåning. Förutsättningen är att ena kretsen (radiatorkretsen) alltid vill ha högre temp och den andra kan shuntas ned.

Din extra pump som du har för "minishunten" sitter på "sekundärsidan" och har ingen betydelse för flödet genom värmepumpen den måste snurra för att du skall få värme på golvet. Men glöm bort den när du löser "primärsidan"

IVT hade en lösning med en extern pump tidigare innan de började med HTplus maskinerna. Extratanken kommer i ditt fall att fungera som by-pass. Glöm bort ritningen på extra shuntgruppen som du hittat, det där med att det stämmer nästa. ;) Räcker för att det inte skall fungera. ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #33 skrivet: 27 december 2009, 23:43:40 »
Tack för hjälpen med att reda ut alla dessa frÃ¥gor i denna djungel av olika begrepp och benämningar. Som inom alla specifika kunskaps omrÃ¥den sÃ¥ mÃ¥ste man behärska "sprÃ¥ket" och de é inte alltid det lättaste  ;). De é shuntar, och by-passar, raddar, kretsar, termostater, ramptider, 1- och 2-rörssystem osv. Som lekman inom omrÃ¥det sÃ¥ känns enbart detta mÃ¥nga gÃ¥nger väldigt förvirrande.....  huvuddunk

För att totalt blotta min okunskap skulle jag vilja ha hjälp med att förklara begreppen "primär-sida" och "sekundär-sida", dÃ¥ jag misstänker att jag nog har missförstÃ¥tt innebörden av dessa begrepp.  a:gl
 
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #34 skrivet: 28 december 2009, 11:12:56 »
Den som söker skall finna....hittade en utmärkt liten ordliste-tråd här på forumet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56.0

Hittade lite ledande info under begreppet "Shuntgrupp"
Shuntgrupp är länken mellan primärsystemet (t ex en VP med tillhörande varmvattenkrets) och sekundärsystemen (t ex radiatorkretsar, golvvärmesystem).

Skulle detta då innebära att arbetstanken (i mitt fall) kommer utgöra gränsen mellan primärsida och sekundärsida?



Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #35 skrivet: 28 december 2009, 20:59:51 »
Ok, inte lätt när man a:gl försöker förklara och inte har något bra namn på lösningen. ::)

Din pump som sitter i "minishunten" påverkar bara de golvslingor som sitter på den.
Så med min förklaring så hör allting utom efter minishunten och den cirkpumpen till det jag kallade primärkrets.
Vet ej om jag lyckats reda ut, hör av dig annars. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #36 skrivet: 29 december 2009, 13:21:24 »
Ahhh...."pling!!"... :D...jag är evinnerligt tacksam för hjälpen jag får. Ovärderlig hjälp som är omöjlig att få på annat håll.

God fortsättning!!  *vinkar*

Mvh/Jesper
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #37 skrivet: 09 januari 2010, 13:57:17 »
IVT har en tank som är på ca. 100 liter. Fördelen är att om man sätter den mellan värmepumpen och golvvärmekretsarna så kan värmepumpen gå optimalt med rätt flöden och det går att stypa rummen individuellt istället. Glöm extrashunten med din lösning.
Låt arbetstanken matas av den interna pumpen och den externa pumpen mata varmt vatten till din golvvärme, minishunten skall ligga parallellt med dina andra slingor. ;) Använd sedan dina individuella rumsgivare och låt dem strypa efter behov, men först skall du trimma in en så bra kurva som möjligt till huset och dina önskemål. :D
IVT.s rumsgivare tror jag inte på med dina önskemål, utan käck till din egen kurva och trimma in flödena i golven. Kör sedan de inviduella där du behöver. ^-^

Halloj

Kommer ringa min lokala rörpulare pÃ¥ mÃ¥ndag och be han ta hem en IVT-volymtank till mig och sÃ¥ kopplar vi om skiten asap.....   :'( har försökt fÃ¥ till min optimala kurva men eftersom mina flöden beter sig sÃ¥ märkligt sÃ¥ känns det hopplöst. FÃ¥r klämma in tanken med skohorn och konsistensfett!!. Misstänker starkt att VB-sidan fn inte tillgodogör mig den värme som VP'n tillverkar och dÃ¥ känns det som att jag ska vänta med att knäcka min värmekurva. Inatt har jag haft Ã¥terkommande larm om "Värmebärare ut max", efter att ha ställt in (rek. ) strypvärden och cirk.pump hast. (ställde intern cirk.pump läge 2 och extern läge 2)

Med de uträknade strypvärdena från Virsbo så verkar det som att varmvattnet stannar innan by-passen och kommer helt enkelt inte vidare, även om jag stänger minishunten helt. Deras rek strypvarv (på fördelaren med 5 slingor) är (räknat ifrån helt öppet läge):
S1=55m, 0 varv
S2=55m, 0 varv
S3=40m, 2,3 varv
S4=12m, 3,7 varv
S5=45m, 2,2 varv
tot. 8,2 strypvarv,...men med dessa värdena så är ju inte den nya minishuntgruppen (två slingor till) medräknad vilket garanterat ställer till det.

....för att jag ska få varmvattnet att passera cirk.pumpen och ut till slingorna (på fördelaren med 5 slingor) måste jag strypa enl. följande (samt ställa intern cirk.pump läge3 och extern cirk.pump läge 1):
S1=55m, 3,5 varv
S2=55m, 3,5 varv
S3=40m, 4,5 varv
S4=12m, 3,5 varv
S5=45m, 2,5 varv
tot. 17,5 strypvarv
...med dessa inställningar blir det inga larm...men de känns långt ifrån optimala. Fortfarande lika svårt att balansera de två grupperna mot varandra..

Som sagt....Volymtank IN, cirk.pump flyttas och den där jä-la by-pass'en UT...

Hör av mig med info om resultatet  :)
« Senast ändrad: 09 januari 2010, 13:59:37 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #38 skrivet: 09 januari 2010, 15:12:06 »
Du har fått till det som jag tänkt mig. Men pumpen som sitter i "minishunten" skall vara igång för att det skall fungera.
Angående tankens volym, är volymen inte "helig" eftersom du har en förhållandevis liten värmepump.
Men IVT har haft olika tankar dels en smal hög som kan finnas kvar och den nya som är bredare och lägre.


Fixarn/Jocke-montör! I samband med ombyggnadet, ska jag be rör-killen sätta in några extra "bra-och-ha grejor" när vi ändå river det gamla. Jag tänker på tex avstängningsventiler, flödesmätare, reglervent eller liknande . Tänker mig bra prylar för reglering/kontroll/service. Och i så fall var bör de placeras?
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2010, 16:42:53 »
Jaha, så du investerade i en arbetstank.
Ett bra val, jag trodde att det låg utanför budgeten, men nu har du alla förutsättningar du behöver Thumbsup

Extra ventiler? ptja, sätt ventiler så du slipper tappa ur värmesystemet om man ska göra ingrepp i värmepumpen (typ växelventil etc.)

Lilla golvvärmeshunten kan man ju stänga med befintligt, men jag såg inga av-ventiler på den stora fördelaren.
Cirkpumpen har ju av-ventiler så du klarar dig med att sätta en ventil på returen.
Flödesmätare, nja vet inte om du är så betjänt av det. Och reglerventiler har du redan.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GT1,GT2,GT8,GT9 och 10 och 11.....
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2010, 18:52:56 »
Tja..man fÃ¥r väl prioritera som vanligt  ^-^..högst tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart med investeringen med ca 1550 drifttimmar/Ã¥r, men de e ju rätt störigt och hÃ¥lla pÃ¥ och fibbla sÃ¥ här varje Ã¥r när det blir lite kallt...dessutom fÃ¥r man nog erkänna att de rätt kul och fÃ¥ grejorna att fungera perfekt  8) och som dessutom (förhoppningsvis) kommer bete sig pÃ¥ ett logiskt sätt.

En fundering ang. den nya dragningen...om alla rumstermostater stängs, vad händer då? Kan vattnet loopa över minishunten (fast den termostaten är helt stängd) och tillbaka till arbetstanken eller måste jag köra med en öppen bypass på den andra fördelargruppen (5 slingor)??...idag kör jag med den stängd. Vill ju inte att cirk.pumpen arbetar mot ett helt stängt system då det borde vara skadligt för den...???
« Senast ändrad: 09 januari 2010, 19:06:05 av ElectricMayhem »
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!