Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 februari 2012, 23:07:13 »

Visst kan man behöva efterjustera flödena om man upplever att rumstempen blir ojämn i olika rum, men som ett utgångsvärde kan man ställa samma flöde.
Finns det instrypningstabeller från dimensioneringen kan man även följa dessa.

När det gäller deltaT så har du väl i princip rätt, i de fall radiatorerna faktiskt kräver högre framledningstemp än golvvärmen, vilket inte alltid är fallet.
Mina råd utgår från att hitta lägsta möjliga temp som golvvärmen fungerar bra med, och om det sedan visar sig bli för kallt där radiatorerna värmer, först då skall man shunta ned flödet till golvvärmen.
Börjar man med att shunta ned flödet till golvvärmen vet man aldrig om man hittat helt rätt, eller rättare sagt, jag anser att det är fel väg att gå.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 14 februari 2012, 22:31:34 »

På golvvärmefördelaren kan du mäta direkt på slangarna till varje slinga, försök ställa in dem så du har samma deltaT på alla slingor, runt 5 grader.
Olika slingors längd, och olika rums värmebehov kan väl göra att man inte kan ha samma delta på alla slingor? Så det är väl en anledning att man måste tolerera viss skillnad mellan slingorna.

Men tillbaka till det här med shunt kontra hårdare strypning av alla slingorna: Jag tycker inte detta borde spela någon roll så länge man ser till att returen från GV inte är varmare än returen från radiatorerna. Dvs; man ställer kurvan efter radiatorerna (så lågt som möjligt), och shunten till GV ställs så att tempen till golvvärme-fördelaren sänks några grader som behövs för lagom temp där. Sedan verifierar man att returen från GV-fördelaren är mindre än  eller lika som returen från radiatorerna. Är den det så är shunten lika effektiv som hårdare strypning av slingorna med fördelen att ett lågt delta tillåts över golvvärmen (jämnare golvtemp). Eller?

(jag har en 3-vägsshunt som styr blandning av varmt vatten och retur från GV till framledning till GV och på detta baserar jag ovanstående. Det är möjligt att TS system inte går att reglera på samma sätt).
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 14 februari 2012, 22:29:05 »

De senaste dagarna har varit riktig jakt på optimal värme  :D Det är ju lite kul när man lär sig något nytt.
Nu känns det iaf att systemet har förutsättningarna att fungera rätt. Var ju lite hopplöst i början när returen låg så lågt.
Allt började med jakten på att få ner antalet starter/dygn från hiskeliga 60-70 starter. Nu ligger jag väl på normala 17-20

Frugan har knappt sett till mig på 4-5 dagar. Springer mellan övervåning och tvättstugan. Sen sitter man på golvet och stirrar på golvvärmefördelaren i nån timme.
Nu ska jag ge mig på att montera knx-givare på FL och returer så jag kan få upp dessa värden tillsammans med alla termostatvärden i husets övervakningssystem. Då kan jag följa och logga alla värden online. Slipper sitta i tvättstugan  :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 februari 2012, 22:11:32 »

När du mäter med IR-termometer kan du inte mäta på rör direkt, då måste sätta en tejp (maskeringstejp funkar bra) på rör innan du mäter, eller mäta på målade ytor, annars får du missvisande värden.
Mät alltså på inkommande/utgående rör (tejpat) på radiatorerna och fläktradiatorerna för att få rätt värde.
Har du lägre temp till fläktradiatorerna måste du följa rören och se var problemet finns, men det låter helt otroligt...

På golvvärmefördelaren kan du mäta direkt på slangarna till varje slinga, försök ställa in dem så du har samma deltaT på alla slingor, runt 5 grader.
DeltaT in/ut ur fördelaren skall helst vara samma som du har på slingorna, har du större deltaT in/ut ur fördelaren så har du för stora strypningar i shunt eller trimventilen på returen, vilket är rätt vanligt, du kan inte göra mer än att öppna allt som går, vill du komma längre än så måste du bygga om.

Jag kan se framför mig hur du  jagar på, som många av oss gjort.  ;D
Hoppas du får till det i alla fall, du har kommit en bra bit på väg, ge inte upp!

Du behöver egentligen en Logger. www.logger2020.se  ;)
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 14 februari 2012, 22:04:22 »

dT på radiatorerna är 4-5grader.
Jag är mer bekymrad över dom 2 fläktradiatorerna som blåser på halvljummen luft. Har kört lite spjäll av/spjäll på fuskluftning (det finns ju inga luftskruvar) och dammsugit kanalerna men dom ligger 3-4 grader lägre in framledningen till övriga radiatorer.
Nu kanske man luras av dom friska fläktarna. Mäter jag med en IR-termometer så verkar det dock ligga 3-4 grader under övriga.
Jag har 5st olika IR-termometrar och alla ger olika värden, både dyra och billiga. Men jag kan ju mäta dT oavsett felvisningen.

Har dT på ca 8-9grader på GV-FL och GV-returen just nu. Ska jag sänka GV-CP hastigheten lite för att få mer flöde till ÖV?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 februari 2012, 19:40:02 »

Vid fototillfället hade jag nog snurrat på GM manuellt för att starta pumpen.

Just nu
Kurva 6. Provade med 5 men det blev väldigt kallt uppe.
Fl 43,3
Retur 35,7
Vid gm -14
Bör Fl 35,3
Start GM är -150
Utetemp -2
Antal starter idag mellan 07:00-19:00 10st
Drifttid 5 timmar

Varför blev det kallt uppe?
Kollade du temp i topp/botten på radiatorerna?
Jag misstänker att du fick för lite flöde över radiatorerna, inte att kurvan är för låg.

DeltaT över radiatorerna skall vara 5-10 grader, hellre närmare 5 än 10 grader, har du större deltaT än så kanske du har för liten deltaT på golvvärmeslingorna - och kan strypa dem på trimventilerna för att föra över mer flöde/effekt till radiatorerna.
Min erfarenhet är att det brukar funka bra att köra samma kurva för golvvärme och radiatorer om radiatorerna finns på ovanvåningen, och om man tillåter en något högre deltaT än vanligt på golvvärmeslingorna.
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 februari 2012, 18:58:54 »

 Thumbsup
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 14 februari 2012, 18:50:33 »

Vid fototillfället hade jag nog snurrat på GM manuellt för att starta pumpen.

Just nu
Kurva 6. Provade med 5 men det blev väldigt kallt uppe.
Fl 43,3
Retur 35,7
Vid gm -14
Bör Fl 35,3
Start GM är -150
Utetemp -2
Antal starter idag mellan 07:00-19:00 10st
Drifttid 5 timmar

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 februari 2012, 18:11:39 »

Mmm, men å andra sidan vet vi inte från vilken nivå på gradminuterna den kommer.
Och jag kan inte påminna mig att vi vet vilken kurva som är inställd?
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 februari 2012, 17:52:40 »

7gr övertemp vid -121grminuter tyder på att den fortfarande går högt.  du har även fortfarande lite högt DeltaT.
Men kämpa på...snart har du fått ordning på den.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 13 februari 2012, 19:06:26 »

Nu börjar det likna nåt.

Kulventil monterad på returen - check
Rengjort total igensatt filter - check
Extra CP strömlös - check

Ser lovande ut. Nu börjar riktiga injusteringen :-)
Tack för alla råd och tips från er alla.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 februari 2012, 11:13:42 »

Om backventilen sitter kvar, och är tät, tror jag aldrig att du behöver stänga ventilen på returen.
Det är mer eller mindre fritt flöde, det är i vart fall billigare att stänga av den om den inte behövs, även om du måste dra på lite mer på den interna.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 13 februari 2012, 10:02:59 »

Editerade precis mitt förra inlägg. Såg inte att du skrev samma sak.

Jo det är sant att det inte behövs om man beslutar sig för att stänga av värmen i huset samma dag som man slår igång poolen.
Vill bara att allt ska fungera helt automatiskt om någon annan ska bo i huset. Vill helst slippa kulventiler som ska skiftas på våren/hösten.
Nu åker jag på en kulventil ändå. Får leva med det  :)

Är det fritt flöde genom en strömlös CP?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 februari 2012, 09:58:23 »

Jag har också pool, och vi behöver aldrig köra någon värme i huset när vi värmer poolen, vet inte hur tidigt du startar poolvärmen, men vi kör igång så snart isen är borta.
Det där med extra cirkpump har mer bara en teoretisk funktion enligt mitt sätt att se det, du kan ha externa cirkpumpen avstängd hela vintern, och bara köra den sommartid om du eventuellt skulle ha värmebehov samtidigt som du värmer poolen.

Vintertid, stäng av cirkpump och stäng ventilen på returen.
Sommartid om du behöver värme i huset samtidigt som du värmer poolen, starta cirkpumpen och öppna ventilen.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 13 februari 2012, 09:54:23 »

Vad jag menar med att den extra CP behövs på sommaren är för att poolväxlarventilen (som skymtar i bild nere till vänster) skiftar över i läge A dvs. poolvärmning och då försvinner cirkulationen i huset om jag inte har en extra CP. EDIT: Sorry Rickard, såg nu att du skrev samma sak.

Jag håller just nu på och monterar dit en kulventil på extrareturen. Snart klar så då vet vi om det hjälper.
Ska även kolla filtret.

VP-CP har jag tidigare höjt till 90% (ekonomi 50%). Den externa CP har jag på läge 2 (vad det motsvarar i % vet jag inte)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 februari 2012, 09:24:21 »

Jo onödig just nu men behövs på sommaren när vp-cp används till poolen.

Om jag gör den strömlös tappar jag flöde.

Jag behöver en ventil på returen
Vilken hastighet går den interna cirkpumpen för värmebäraren på, om den står i läge 1, höj den till läge 2 eller 3.
Det är otroligt sällan man behöver mer än en cirkpump i en normalvilla.
Om backventilen är tät skall det bli på samma sätt som att du stänger en ventil.
Synbarligen har du alldeles för lågt flöde ut från värmepumpen, och det hjälper då föga att öka hastigheten på den externa eftersom den bara drar flöde från returledningarna, och värmepumpen kan inte göra av med sin effekt.
Du kan även ha problem med ett igensatt filter på vb-ledningen som gör att flödet blir lågt.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 13 februari 2012, 08:32:09 »

Glömde svara på din fråga.
Det är en backventil
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 13 februari 2012, 08:30:54 »

Jo onödig just nu men behövs på sommaren när vp-cp används till poolen.

Om jag gör den strömlös tappar jag flöde.

Jag behöver en ventil på returen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 februari 2012, 08:23:57 »

Om jag fattar det där rätt så är cirkpumpen inte för Poolen, det är shunten som reglerar pooltempen.
Shunten skall alltså vara helt öppen mot radiatorer och golvvärme när du inte värmer poolen.

Den "extra cirkpumpen" är troligen helt onödig.
Vad är det som jag markerat i bilden? (backventil eller justerventil?)

Om möjligt, stäng den inringade ventilen, eller ersätt eventuell backventil med en avstängningsventil.
Stäng sedan av den extra cirkpumpen helt och stryp sedan in flödet på golvvärmen och radiatorerna så att de får lagom mycket flöde från den i värmepumpen inbyggda cirkpumpen.
En bild över hur det ser ut på baksida cirkpump vore bra, och även där nere där du skrivit ordinarie retur, så man får se hur det är ihopkopplat.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 13 februari 2012, 08:09:19 »

ok, här ska ni få nåt att gräva ner er i.

I natt hade jag extra cp strömlös och då blev radiatorerna kalla i nederkant och temp på ÖV sjönk rejält.
Nu kör jag den på läge kont. 2 och då flödar det ganska ok men den tappar 4-5 grader vid extra CP jämfört med VP-FL.
Detta kan jag se på givare BT25 som mäter efter extra CP.
Bästa vore väl att kunna strypa den där extra returen.

Just nu 50grader VP-FL
45 grader vid givare BT25
Retur i VP 30-32grader



Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 februari 2012, 07:11:02 »

Kan du inte rita upp hur pooltillbehöret är inkopplat, känns som att du skulle behöva stänga en ventil som gör att det inte kan cirkulera vatten bakvägen där.
Troligen fungerar den som en öppen bypass när du inte kör poolvärme.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 12 februari 2012, 21:02:49 »

Har du kollat att din tempgivare för framledningen har bra kontaket med röret? Det verkar som om din VP inte fattar att börvärdet för framledningen nås, utan den kör på till den slår på max.

Läser du av framledningstemepn i menyn på VP eller med annan termometer?

Kan det vara så att VP styrs på någon annnan givare än den du läser av och att denna givare är trasig?

Om du läser
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 12 februari 2012, 19:47:04 »

Tack Mr Henke. Du kanske väckte en tanke.  :)
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 12 februari 2012, 19:22:39 »

Nu får nog någon annan ta över ;D poolstyrning och sånt kan jag inte. Och du verkar ha ett halv avancerat system med kulvert och en del cirkulations pumpar. Men jag är säker på att du kommer få det att fungera med all duktig hjälp här finns. Men som sagt du måste nog nu försöka koncentrera dig på cirkulationen. För uppenbarligen får du inte i väg energin från vp när din framledning rusar som den gör. Håll ut. Det löser sig.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 12 februari 2012, 18:21:23 »

VP CP rullar på bra men nåt som slog mig var
Jag har ju en extra CP för pooltillbehöret. Den står i autoläge. Speedade upp den manuellt och då sjunker ju VP-FL snabbt och minskar delta T.
Vad gäller för denna CP när poolen är i vinterläge dvs avstängd. Den är ju till för att cirkulera husvärmen när VP CP sköter poolcirkulationen. Den sitter alltså på FL-röret. Kan den ha bromsat cirulationen genom AUTO-läget?
Pooltillbehöret är vintertid avaktiverat i meny 4.1.1 men extra CP är ju igång på AUTO. Vad styr hastigheten på denna?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 12 februari 2012, 17:35:15 »

Låter skumt att framledningen kan rusa upp i temp så om allt är öppet. Är du säker på cirkulations pumpen i vp snurrar som den ska? I mina öron låter det nästan som den fastnat eller går alldeles för sakta.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 12 februari 2012, 16:40:55 »

Ok. Fullt flöde överallt.
Tokvarmt i huset som väntat :-)

BÖR VP-FL ca 30grader med kurva 4 inställd

Just nu startar VP och rusar upp över 50 grader vilket medför att max diff (20) löser ut direkt. Är det ett resultat av att jag har laddat på rejält senaste dygnet?

Vad är det som håller VP-FL nere på hanterbara grader nu när jag har fullt flöde överallt och så att den slutar lösa på max diff?
Har aldrig förstått mig på hur FL balanseras. VP kan ju i sig inte reglera FL utan krämar ju på det som kommer ur kompressorn.
Just nu har jag ju inte mer kall retur att kompensera med och GM hinner inte vända. Men det kanske ger sig om nåt dygn när vi kommer i balans?

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 12 februari 2012, 14:34:56 »

Glöm inte att deltat kommer att minska så fort kurvan är nedställd!

Att deltat är stort nu beror säkert på att golvvärmen numera har fullt flöde, men av alldeles för VARMT vatten (pga kurva 8 ) som kyls ner mycket (av den relativt sett kalla plattan). Dvs pannan går för fullt för att tokvärma plattan. Om TS skulle fortsätta med alldeles för hög kurva och fullt flöde av så varmt vatten i golvet några dygn skulle det blir HETT inomhus. Med kurva 4 kommer framledningen och deltat bli lägre och mera lagom.

Jag håller med om att det optimala vore så stora radiatorer att de klarar sig på exakt samma framledningstemp som golvvärmen. Men även om man inte har perfekt anpassade raddar, så blir systemet aldrig jättedåligt även med en shunt, speciellt inte med kurva t ex 4 där ju framledningen ändå alltid är relativt låg (exvis är fl-bör 36 grader vid -20 med kurva 4...).
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 februari 2012, 14:16:12 »

Rickard: Delta T på GV är ju inte så långt från målet, just nu ca9-10

Ang. Delta T på VP. Kan det det stora Delta T bero på att jag har en slinga som går i kulvert till garaget och tillbaka? Den är ju väldigt kall på returen. Nu har jag iofs bromsat det flödet till ett minimumflöde, dock ändå lite kall retur som kommer in. Har annan uppvärmning i garaget som kan få ta över under tiden. Stryper jag cirkulationen helt till garaget så blir Delta T mindre men jag vill ju ha lite golvvärme där med.

GV-Trimreturventil ÄR fullt öppen
Fullt flöde i alla GV-slingor
GV-shunt ÄR fullt öppen.

Hur justera grundflödet till radiatorerna? ändra Hastighet VP CP eller vad?

DeltaT på golvvärmen är 22 grader (vb-f - retur från golvvärme), vilket ger dig besparing som är minst 50% mindre än den du skulle kunna ha om du gjorde som vi säger.
Du måste öka dina flöden till golvvärmefördelaren, radiatorerna, garaget, så mycket som möjligt utan att få mindre deltaT i någon punkt än 5 grader.
Du skall självklart värma garaget med värmepumpen, det gör att systemtemperaturen sjunker, värmepumpen stannar inte på hysteres, eller på driftspressostaten, och framförallt för den avsevärt högre verkningsgrad.

Det optimala är att ha exakt samma vb-f och vb-r till golvvärmefördelaren som till/från värmepumpen, först då har du ordning på flödena.

Angående deltaT på golvvärmen, visst kan det bli ojämnt varma golv, och om man upplever det som ett problem får man naturligvis öka flödet om man vill det.
Huvudsaken är att det är ett medvetet val och att man förstår att det riskerar göra att värmepumpen får arbeta med inte helt optimala temperaturer.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 12 februari 2012, 12:15:56 »

Sänk kurvan avsevärt!

Jag har kurva 4 förskjutning 0 i mitt system, med radiatorer uppe och GV nere. Nytt välisolerat hus. Kurva 8 för mig skulle ge ALLDELES för varm temp. Säkert så för dig också.

Kurva 4 ger lagom temp för mina radiatorer. Men fortfarande alldeles för varmt för golvvärmen. Så jag shuntar ner tempen där så att CP för GV får lagom varmt framledningsvatten. Jag har ett delta över GV på kanske 4 grader. Mina slingor är strypa enligt projekteringen från GV-tillverkaren.

Rickard: Jag kan inte se fördelen att ha hårdare strypa slingor utan shuntning med högre delta som följd (kanske ojämn golvtemp då?). Shunt eller strypning borde ge samma effektbehov och samma returtemp från GV (när radiatorerna är parallellkopplade med GV som här).

Att trådstartaren har större delta på GV nu beror säkert på för hög framledning och att ditt golv är på väg att värmas och bli alldeles för varmt. Därav också att det är 1.5 grader för varmt inne hos dig nu. Kommer att stiga under dagen, speciellt som din pump arbetat kontinuerlig i natt.

Sänk kurvan som sagt.

Slutligen; är du säker på att returtempgivaren till VP visar rätt? Är returen så kall som den tror? I så fall; i vilken hastighet går cirkulationspumpen för värmedrift i Niben
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 12 februari 2012, 12:03:09 »

Kopplingsdifferensen eller diff start-stop avgör hur högt över huskurvan VP skall värma radiator vattnet innan han stänger av.

I min CTC setup är denna 5c detta innebär att VP stannar när den jobbat upp en temp. 2,5c över framledningens börvärde och startar igen när temp är 2,5c under framledningens börvärde.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 12 februari 2012, 10:45:25 »

Rickard: Delta T på GV är ju inte så långt från målet, just nu ca9-10

Ang. Delta T på VP. Kan det det stora Delta T bero på att jag har en slinga som går i kulvert till garaget och tillbaka? Den är ju väldigt kall på returen. Nu har jag iofs bromsat det flödet till ett minimumflöde, dock ändå lite kall retur som kommer in. Har annan uppvärmning i garaget som kan få ta över under tiden. Stryper jag cirkulationen helt till garaget så blir Delta T mindre men jag vill ju ha lite golvvärme där med.

GV-Trimreturventil ÄR fullt öppen
Fullt flöde i alla GV-slingor
GV-shunt ÄR fullt öppen.

Hur justera grundflödet till radiatorerna? ändra Hastighet VP CP eller vad?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 februari 2012, 10:15:27 »

Än en gång, du måste öka fldet och den värmeavgivande ytan för att kunna sänka kurvan.
Maximera flödet genom golvvärmekretsen, alltså ingen shuntning, inga termostater, och framför allt INTE en deltaT på över 20 grader som du nu har, det gör att din anläggning får en katastrofalt dålig verkningsgrad.

Skulle det visa sig att det blir för kallt uppe med t.ex. kurva 4, så kan du ju höja en aning, men du MÅSTE se till att du inte shuntar ned tempen i golvvärmefördelaren, det är ren katastrof.
DeltaT mellan fram/retur till/från golvvärmefördelaren skall inte vara mer än max 8 grader under normal drift.

Jag skulle om jag trimmade in din anläggning öppna shunten helt, skruva ut trimventilen på returledningen helt (det tar stopp när den är helt öppen), plocka bort alla termostater, och sedan manuellt justera flödet i de enskilda slingorna till en stabil deltaT på ca 7 grader.
Jag skulle öppna alla termostater på radiatorerna uppe, och justera in grundflödet över dessa för att få 5 graders deltaT över dessa.
Injustering av flöden/deltaT måste skall ske när kompressorn gått kontinuerligt i minst 15-25 minuter.
DeltaT på värmepumpens fram/retur skall vara ca 5-7 grader när du trimmat in alla flöden.

Först när detta är gjort kan du börja söka efter rätta kurvlutningen.
Och först när flöden, deltaT och kurvlutning är rätt injusterade kan du börja sätta tillbaks termostaterna, dock helst inte så många eftersom de stör flödesbalansen i huset.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 12 februari 2012, 09:42:22 »

Lägesrapport nu på morgonen.
Utetemp under natten och morgonen -8
VP-FL 53-55
BÖR VP 44
RETUR-VP 30-33

GV-FL 50-52
GV-RETUR 40
Starter under natten 22:00-08:00 1st
Drift 7 tim (hade ju ett högkondensstopp under tidiga natten)

Natten har gått bra. Ingen brytning, ingen hög kondens

På morgonen var det lite för varmt i huset ca 1-1,5grad.
GM på väg upp mot 0 just nu.

Kör just nu GV kök, hallen och v-rum utan upnor-ventiler, alltså fritt flöde. Övriga regleras med ventilerna.
Sänkte på morgonen V-kurvan ytterligare ett steg. Nere på kurva 8, förskjutning 0 (skrev fel i tidigare inlägg)

Solen ligger på hårt just nu så det är lite svårt att mäta.

Castrol: Kopplingsdiff??

Erik: Ingen tank. Ja, parallellkopplade GV-Radiatorer. Kommer förmodligen komplettera med en UKV-100 tank snart.
Yes, dubbelpanelsradiatorer + 2 golvfläktskonvektorer framför stort fönsterparti
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 12 februari 2012, 09:25:53 »

Vad har du för radiatorer på ÖV? Om dessa är dubbelpaneler eller bara inte pyttesmå så borde nog de klara sig med betydligt lägre framledning än kurva 8 utan att det blir kallt. Som du kör nu så avbryter ju VP värmetilverkningen snabbt så även om du har 50 graders framledning så är ju det bara en kort stund, dvs du har i realiteten inte kurva 8 eller 10 eftersom GM nollställs. Med lägre framledning så går radiatorerna längre tid istället.

Jag tror jag skulle sänka kurvan mer direkt. Och se till att golvvärmeslingorna är öppna (enligt ovan) och att gv får lagom varmt vatten: Du ska fortfarande ställa in så att en ganska stor del av vattnet återcikurleras i golvvärmen.

Håll sen koll på vad som händer. Acceptera att det tillfälligt kanske blir lite svalare än vad du vill. När pumpen går som vanligt och reglerar med GM utan att stänga på retur, kan du höja/sänka kurvan så att tempen i rummen med radiatorer är lagom, och sedan reglera så GV får lagom mycket längre temp för att också nedervåningen ska vara rätt temp. Har du GV i betong nere är det väldigt trögt så ge det nästan ett dygn mellan varje ändring.

Sen undrar jag också lite hur radiatorerna är anslutna till värmepumpen? Är de parallellkopplade med golvvärmen? Vill också kolla om du har en extern arbetstank med extern cirkulationspump? (då finns det fler möjliga orsaker till problemen...)
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 12 februari 2012, 00:01:54 »

Har du tittat på varför den kör så högt över framledningen innan den bryter? Fungerar verkligen den normala kurvregleringen? Vad kör Nibe med för kopplingsdifferens?
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 23:44:34 »

Och där gick larmet för Hög kondens. UT-temp (162)

* Sänker värmekurvan till 6.

Nytt försök...
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 22:51:03 »

Haha, ja då törs jag nog skruva av locket. Det är ju en RVR/RVV och då är det en 5mm insex innanför.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 11 februari 2012, 22:37:49 »

Svår att se på din bild men trimventilen på returen brukar ha ett lock som du lossar med shiftnyckel där under har man sen möjlighet att justera med en sexkantsnyckel
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 22:06:05 »

Lägesrapport:
* Minskat blandningen på golvvärmen genom att skruva in lilla trimskruven några varv. GV-Framledning ökade genast till ca 50grader. Fortfarande lite blandning.
GV-returen ligger just nu på ca 30-33. Utetemp -2
* Öppnat returskruven (den blanka motsvarande termostaten på framledn.) Hoppas detta inte bara är en täckbricka utan faktiskt en justerskruv??
* Drog ner värmekurvan till kurva 8
* Framledning VP ca54-56 grader. Stiger sakta.
* VP-retur 30-32
* Max diff komp. inställd på 17
* maxreglering GV ställd på max (9)

VP rullar på och skenar inte upp i temp så fort. Gissar att den ändå kommer bryta på max diff men det tar längre tid nu.
Sänker jag värmekurva ytterligare kommer vi frysa inatt (tror jag). Framledningen till ÖV radiatorer kommer inte vara tillräcklig. Eller har jag fel?

En fundering: Sänker jag värmekurvan så eldar VP på upp till 50-60 grader ändå. Det borde väl innebära att max diff bryter ännu lättare. Jag når alltså max diffvärdet ännu snabbare. Vad är det som får VP att sluta elda på så förbaskat? Eller ska jag öka på max diff-värdet ännu mer?

Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 21:34:17 »

Tack för alla tips.

Ni vill att jag ska kunna sänka kurvan. Är orolig att det blir för kallt uppe från radiatorerna. Men jag litar på er. Testar lite.

Ang returtrimmen.
Finns det nåt optimalt läge? Hur mycket blandning ska man tillåta?

Rickard. Menar du att jag även ska öppna muttern på returen? Är den ställbar?

Hur hårt törs man dra bypass-skruven?
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 11 februari 2012, 21:17:06 »

Om du trimmar in detta borde du kunna sänka din kurvlutning avsevärt iochmed att du har golvvärmen på nedreplan och radiatorererna uppe, dvs. Golvvärmen kommer att kunna stå för större delen av husetsvärmen även med en låg kurva.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 11 februari 2012, 21:11:55 »

Det sitter en injusteringsskruv på din fördelade. Det är den röda skruven som sitter vågrätt precis ovanför den vita maxtermostaten. Denna injusteringsskruv fungerar som en trevägsshunt och avgör hur mycket av det varma  som släpps in i golvvärmekretsen. Är den helt utskruvad tar du in lite vatten in i golvvärmekretsen och kommer ha i förhållande till din framledningen avsevärt lägre framledningen i golvvärmekretsen. Skruvar du in den i botten kommer du få samma temp ut i golvvärmekretsen som du har i framledningen från pannan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 februari 2012, 17:31:08 »

Du måste dra ned kurvan i värmepumpen, ställ den på 3, när du gjort det kan du ställa upp diffen till 20 grader.
Så länge du kör ut så där varmt vatten kommer termostaten på inloppet att stänga helt, och du får kallt i golvvärmefördelaren.
Du måste öppna muttern på trimventilen som sitter på returen från golvvärmefördelaren - de brukar vara strypta, den skall vara fullt öppen!
Öppna även alla termostater helt, dra upp börvärdet på rumstermostaterna på max.
Se till att du får flöde till ALLA radiatorer.
Det du måste fokusera på nu är att få flöde och maximal värmeavgivande yta, detta så att värmepumpen kan gå utan att vb-f skenar som det nu gör.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 16:26:07 »

ok, då laborerar vi lite.

Yes, jag har bara en fördelare.

Har skruvat av ventilerna som styrs från v-rummets termostat för att ha ett konstant flöde i dessa 4 slingor.
* Har skruvat igen bypassen helt. Den fuktar lite i gängskarven, är det kondens eller kan man dra en plastskruv med nyckel?
* Har ganska lågt GV-returvärde just nu, 29grader. Kanske för att det flödar fritt genom 4 slingor, men det tar sig väl sakta.

* Ang. GV-returen så flödar det nog fritt. Däremot så tycker jag att framledningsvärmen fastnar i GV-termostaten (eller va den nu heter). Det är väldigt varmt före termostaten men returtempskallt efter. Termostaten står just nu på max.
Är det rimligt att returen kyler av framledningen så pass mycket att rören känns tydligt svala fast det är hett före termostaten? Värden just nu
VP framledning 59-60
GV framledning (vid fördelaren) 40-42
GV retur 35-36
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 februari 2012, 16:05:35 »

Ja, och för att säkerställa att det inte blir för varmt om cirkpumpen går mot stängda termostater bör du koppla bort en av termostaterna helt.
Kontrollera även att trimventilen som sitter mitt emot maxbegränsningstermostaten nere till vänster i bild är helt öppen så att du inte stryper returflödet.
När detta är gjort bör du kunna sänka kurvan rätt mycket, sänk den till 6 eller något liknande till att börja med.
Ju längre driftstider du får på kompressorn, desto varmare kommer du att få i huset, så troligen kommer du att få sänka kurvan ytterligare, det skulle inte förvåna mig om du kan värma huset med kurva 3 eller 4 om vi lyckas hjälpa dig att få till flödena i systemet.

När kompressorn går kontinuerligt bör du försöka ställa in flödena i varje enskild slinga manuellt på trimventilerna, justera så att du får 5-8 graders deltaT över varje slinga.

Har du bara en fördelare?
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 13:46:06 »

Ska bypass-ventilen vara helt åtdragen?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 11 februari 2012, 13:23:37 »

Kurva 10 och 0 temp
Kurva 10 låter ganska högt för golvvärme, men du har ju också radiatorer, så det kanske är därför? Har du inte provat, så sänk kurvan tills det blir lagom varmt där du har radiatorerna (och du skriver ju att radiatorerna är helt öppna, dvs inga termostater som stryper och det är ju rätt).

(Precis som ace skriver): Innan du gör det; kolla så att alla radiatorer är varma upptill och svala(re) nedtill så att ingen radiator kortsluter (skickar tillbaka varmt vatten till VP). Har någon radiator det problemet behöver den strypas. Finns många trådar om detta på forumet.
Skrivet av: ace
« skrivet: 11 februari 2012, 13:21:09 »

Måste vara kortslutning via öppen bypass (kanske den du var inne på) alt över en radiator.
Med kortslutning menar jag att vattnet passerar till returen utan att energi tas ut/mycket lite energi tas ut.
Detta gör att returen rusar....vilket drar med sig framledningen upp.
Skrivet av: Benson1
« skrivet: 11 februari 2012, 12:43:05 »

GV får nog värme så det står härliga till. shunten inställd på 7. Framledning till GV ca 50-60 grader vid VP-drift.

Är det bypassventilen som sitter ute i ändan (vit ratt)? Den var helt öppen. Nu stängde jag den helt och vred sedan upp 2 varv.

Returtrimsventilerna (röda rattarna??) är helt ojusterade och står på max då jag fått för mig att detta sköts av Uppnorventilerna/knx.
Det brukar flöda bra i alla GV-slingor när ventilerna öppnar 100% men vid 60-80% på varje så är det den sista slingan (längst till höger i bild) som blir varm.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!