Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC förvirring !  (läst 14710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: CTC förvirring !
« Svar #30 skrivet: 14 oktober 2006, 19:56:53 »
Mycket lustigt problem.....läst igenom det flera gånger, men blir inte klokare.....

1.   lufta pannan pÃ¥ den röda säkerhetsventilen tills det bara kommer vatten (hoppas din installatör satt pÃ¥ spillrör pÃ¥ den) fyll sedan pÃ¥ trycket med pÃ¥fylln.ventilen till 1 bar
 2.  mät temperaturskillnaden mellan utgÃ¥ende vv frÃ¥n pannan (den högra) och efter blandningsventilen    (den skall stÃ¥ pÃ¥ max +) dÃ¥ skall skillnaden vara 0

 Att det skulle vara ett fel pÃ¥ givarna mÃ¥ste nästan uteslutas för den nedre delen av pannan fullkondenserar pÃ¥ sommaren dÃ¥ BORDE vattnet hÃ¥lla minst 50 gr.

Kolla punkt 2 och skriv tillbaks..
     
 
     

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: CTC förvirring !
« Svar #31 skrivet: 20 oktober 2006, 23:36:56 »
Hej CTC-ägare! kul att det ramlar in lite frågor så här på höstkanten.

Läste som hastigast denna tråd, slogs av möjligheten att installatören inte skruvat ut blandningsventilen till sitt yttersta läge. Jag kör med full strypning på blandaren, alltså ingen inblandning av kallvatten ut på varmvattensledningen. Har man moderna kranar vid tappställena kommer det naturligtvis att påverka tempen på varmvattnet, eftersom moderna kranar inte släpper på fullt med varmvatten på grund av skållningsrisken om man skulle sitta med en oljepanna. Men 40 grader ska man ju kunna få ut efter 15 - 20 minuters hjälp från tillskottet via "svarta ratten".

Om sanningen ska fram är ju Ecoheat ingen värmepump som är optimal för stora familjer som älskar att slösa med mycket varmvatten, eftersom uppbyggnaden i det närmaste liknar en genomströmningsväxlare på varmvattensidan.
Detta faktum bör man vara medveten om!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: CTC förvirring !
« Svar #32 skrivet: 21 oktober 2006, 00:04:26 »
Så sant men idag finns snålspolande kranar osv. Men fördelarna överväger fortfarande.
Slippa växelventiler och deras konstanta problem..

Att behöva vänta 5 min extra på att fylla ett badkar är kanske jobbigt i vårt stressade samhälle.

Inte ens Nibe har kommit på en lösning på deras problem. (du jobbar väl där)

Shuntning är helt klart en fördel.

Att få ut 40 gradigt vatten med hjälp av elpatronen efter 15-20min ?

Har du läst vad du skrivit!!! Du har helt fel..du kan inte få ut så lite som 40 gradigt vatten ur en ctc.

Med den lilla spetstanken tar det inte många minuter att värma vattnet till 50gr som är fullt tillräckligt för de flesta, annars kan du sätta en vvb efter värmepumpen som en termos.
Inte för att va taskig men du är ute å cyklar på djupt vatten... knUp


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC förvirring !
« Svar #33 skrivet: 21 oktober 2006, 12:13:45 »
Tompa är en nöjd (tror jag) Ecoheatpumpare som du kan se i hans profil!

Rekommenderar att man har en digitaltermometer monterad inne där man lätt kan se aktuell panntemp. Börjar man tappa bad när panntempen är under 50 ºC kan det bli svalt efter en stund!
Genomströmningsväxlarn ser jag bara som en fördel.
Jag sätter på extra vv och väntar 5 minuter eller så och då har panntempen stigit från 43 till 50 grader och jag kan börja tappa.
Tappar med 12l/min. Efter fem minuter kan badet börja och jag kan sedan tappa konstant. Har ju 16kW tillgängliga att värma med, det räcker en bra bit. Vi behöver ingen xtra vvb fast vi har stort badkar.

Väntar på att Magher ska rapportera tillbaka att installatören kopplat vv och kv fel - det skulle förklara varför vv-tempen blir 10 grader lägre än vad displayen visar.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: CTC förvirring !
« Svar #34 skrivet: 07 januari 2007, 00:38:52 »
Lite tråkigt att inte få veta vad som hänt , om det löst sig eller inte. Hoppas att trådens startare lämnar en rapport så vi ev kan lära oss lite mer och kan hjälpa andra...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!