Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2006, 14:34:27 »

Alternativet är är som du säger att strypa elementen ännu mer uppe och öka "kurvan" ett eller ett par pinnhål. Men då kör jag VP'n mer oekonomiskt :(  (enligt mitt sätt att se det)

Då vi bor på övervåningen och inte använder nedredelen så mycket gör att kan jag acceptera 19.5 grader där :)  Tror nämligen att det är för stor skillnad mellande olika våningasplanen när det gäller elementen...
Skrivet av: mso
« skrivet: 31 januari 2006, 13:05:34 »

Det jag tror är att det är mer watt/kvm uppe än nere .... då får jag köra VP'n lite mer oekonomiskt. får jag tid (och inte latmasken infinner sig) skall jag testa att strypa om mina element  och se om det hjälper.

Hej , har fått strypa alla element uppe för att få jämn temp i hela huset och har jag har tempgivaren nere i hallen.
Nu när jag har hittat rätt kurva så har jag aktiverat inne givaren och ställt den på 3 graders kompensation.
Det inställda rumms värdet är 21 grader.
När ingen är hemma så håller huset 21 grader och VB fram håller det inställda värdet efter kurvan.
När hela familjen är hemma på kvällen ökas nästan alltid rums tempen en grad och då går rumsgivaren in och sänker VB fram med det av mig inställda tre graderna.
Det har hänt att när vi varit borta ett par dygn och det varit kallt o blåsigt väder ute ,då har innomhus tempen sjunkit en halv grad och då har innomhusgivaren ökat VB fram med tre grader.
Kan också säga att jag har två element med termostat som är ställt så att dom bärjar stänga vid 21,5 grader.
Kök och allrum , kan annars bli väl varmt där emellan  åt

Jag säger att det är mycket dummt att vara utan innomhusgivare.
mvh Mso


Skrivet av: ME
« skrivet: 31 januari 2006, 12:04:34 »

Jag håller med att strypning är att föredra, men det finns anledningar till att använda termostater. När jag eldar i vrum så siger tempen där men stannar  pga att det inte är ett så öppen planlösning (förutom till köket, som är ihop byggda). Om jag då kan strypa dessa element när jag eldar så får VP'n jobba mot resten av huset :) 

Detta kan inte en rumsgivare göra. Notera också är att jag har samma problem då solen lyser starkt och den solen ger faktiska bra med värme tidigt på våren. Till detta har jag en VP som inte jobbar mot gradminuter med under respektive överskott.

Nu vil jag ha 12-15 minus (kanske mer) för att testa att strypa om mina element, för att se så allt är OK med strypningar.
Skrivet av: hallingen
« skrivet: 31 januari 2006, 08:18:52 »

Hei!

Jeg har tidligere skrevet om mitt system med gulvvarme og on/off termostater som jeg er svært tilfreds med.
Tror det er en vesentlig forskjell på on/off termostater og radiatortermostater som gradvis stryper flødet Sc:,h
Jeg har kun on/off termostat på noen av gulvsløyfene så det behøves heller ingen by-pass.
Det er riktig som Bertil skriver at VB-temp stiger raskere når en sløyfe er stengt, men da stopper også pumpen raskere (eter opp gradminuttene raskere) og bruker dermed mindre strøm i syklusen selv om COP stige noe på slutten (dette er kun snakk om 2-3 grader forskjell så mye utslag gjør det nok ikke).

Fordelen med dette systemet i mitt hus er at tvattrummet og badrummet holder god varme hele tiden, med romgiver og solinnstråling eller vedelding i stue ville frugan explodera når det blev kaldt i tvattrummet  knUp
Holder med Bertil i at dødssynden er å kjøre konstant for høg temperatur for å kunne ta periodene med blåst >:(
Mitt hus er godt isolert og tettet og dette er ikke noe problem, men har man et trekkfult hus er jeg enig i at Rumgivare er det eneste rette :) Godt det er flere frie land ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 31 januari 2006, 00:51:37 »

Citera
Regleringen (termostater eller rumsgivare) man gör i varje rum är numera bara till för att ta tillvara på gratis värme.

Helt ok så det funkar bra om man kör olja eller elpanna.
Men med VP drift blir det dyrare att reglera med termostatventiler!! Dom höjer systemtempen är inte alls exakta!!

Testa att öpnna strypningarna så ska du se vad som händer med rumstempen!!!

En termostatventil stryper väldigt kraftigt även om den är tex inställd i läge tre och man har ca 20-21 grader. För att den ska va fullt öppen krävs att tempen sjunker rejält. (p-bandet) Särskilt illa blir det om man har högt pumptryck (ingen grundflödesjustering)

Kolla lite här på Danfoss ventiler!
http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Urklipp därifrån..

Kv-värdena anger genomströmningsmängden (Q) i m3/h vid en given lyfthöjd och ett tryckfall (p) över ventilen på 1 bar (100 kPa). Vid inställning N anges kv-värdet
enligt EN 215-1 vid Xp = 2°C (P-band). Vid lägre inställningsvärden minskar Xp ned till 0,5 °C vid inställning 1. Vid inställningar mellan 1 och N ligger Xp således
mellan 0,5°C och 2°C. Xp = 2°C betyder att ventilen är stängd vid en temperatur 2°C över inställt värde. Kvs-värdet anger flödet vid full lyfthöjd, d.v.s. fullt öppen
ventil.

Jag påstår att man ska ha rumsgivare... nu blir det väl en het diskussion..   Övertemp kan fångas upp med termostater, men flödet minskar kraftigt det driver upp syatemtempen vilket är ogynnsamt för pumpen.
Sämst är nog ändå att om man vill att termostaterna ska kunna höja tempen vid tex väderomslag eller blåst, då måste man ständigt köra med en onödigt hög kurva. Det försämrar COP rejält.

Jag påstår att det kostar minst 10% i årsförbukning att reglera med termostatventiler. Biverkningen blir att tempen inte alls blir lika jämn.
På golvvärme kan man dessutom ha on off styrning, då måste man dessutom shunta förbi vatten via en bypass, det är också olämpligt!

Men det är ett fritt land vi lever i, så valet gör man själv!!
Skrivet av: tonynorberg
« skrivet: 30 januari 2006, 18:34:13 »

hej!

Att rekommendera rumsgivare till alla tycker jag verkar som en dum rekommendation. Det är faktiskt så att det inte alltid är passande med en rumsgivare. Eller passande och passande det kan vara mer eller mindre motiverat. Ofta installeras värmepumpar i hus med mindre noggrannt dimensionerade radiatorer och då kan man få komfortsänkningar i vissa rum eller som det nyss sades i t.ex en källare. Tycker dock att det är fint med individuell rumsreglering med termostater på radiatorerna (kanske inte alla). Vilket de flesta redan har. Att flödena genom raddarna är inställda är en förutsättning för att värmepumpen ska gå optimalt. Regleringen (termostater eller rumsgivare) man gör i varje rum är numera bara till för att ta tillvara på gratis värme.
Skrivet av: ME
« skrivet: 25 januari 2006, 14:37:19 »

Det jag tror är att det är mer watt/kvm uppe än nere .... då får jag köra VP'n lite mer oekonomiskt. får jag tid (och inte latmasken infinner sig) skall jag testa att strypa om mina element  och se om det hjälper.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 25 januari 2006, 12:45:25 »

Men om du först stryper in grundflödet i raddarna då får du jämn temp!

Då funkar det garanterat.


Jag kör ju med en i hus med 4 lght lokal skolkök matsal duschar mm.
Det funkar helt perfekt, har aldrig varit så bra enl hyresg.
Skrivet av: ME
« skrivet: 25 januari 2006, 09:45:31 »

Att det skall vara så svårt detta med rumsgivare :) klart att man skall ha en sådan, jag har en men den är avstängd.

Varför det ?

Jo den fungerar inge bra för vårat hus :( 

Verkar som vi har två temp "zoner" och jag får inte dessa att gå ihop, antingen har jag kanon vart uppe :) då är innegivare monterad i källare, eller kallt i källare och "rätt" temp uppe. :(
Kommer att krävas lite ombyggnad av värmesystemet.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2006, 23:47:25 »

Citera
Till och med min svåger, som är rörmokare, rekommenderar numera innegivare, och han installerar alltid sådana nu. Tidigare var han skeptisk, men har svängt.

oj ja trodde dom var obildbara  ;) ;)  Hoppas inte det finns några ömma tår här  :D a:gl

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 januari 2006, 23:41:38 »

Du måste ha fått rådet att inte montera innegivare av nån rörmockare som inte förstår hur det hela fungerar dom ÄR bra.

Till och med min svåger, som är rörmokare, rekommenderar numera innegivare, och han installerar alltid sådana nu. Tidigare var han skeptisk, men har svängt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2006, 23:28:39 »

Ja alltså Rumsgivarna..
ja blir så trött, du ska ha en rumsgivare basta.

Sök på rumsgivare här så ser du...
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 januari 2006, 21:31:52 »

Du måste ha fått rådet att inte montera innegivare av nån rörmockare som inte förstår hur det hela fungerar dom ÄR bra.
Skrivet av: wazza
« skrivet: 24 januari 2006, 19:29:51 »

Rumsgivare har jag blivit avrådd ifrån.
Faktiskt från två olika firmor.

Nånting med att familjemedlemmarna är där och justerar om. Skulle vara bättre att hitta en kurva och sedan hålla den. Ger det bättre drift?

Ligger nu på kurva 36 med vettig temp inne 20 - 21 grader. Jag har inte strypt någon rad än men vissa rum, ex badrummet har stor rad jämfört med rumsstorleken men man vill ju ändå ha varmare där. Jag funderar på om jag skulle byta en i en av hallarna men vi får se.

Har justerat upplösningen på servicemenyn som maijckel nämnde, blir intressant.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 23 januari 2006, 13:00:45 »

Jag kan få ut timmarna för driftsfall men hur ser man antalet starter?

Gå in i servicemenyn (höger och vänsterpil några sek) och ändra "loggtid" från 1 till 14 min. (installationsmenyn har jag för mig)

Sen kan du räkna antalet starter via grafen på framledningstempen under de senaste 24 timmarna, (du får vänta 24h dock).

När loggtiden är 1 min ser du bara 1.5 timme tillbaks i tiden.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 januari 2006, 12:24:31 »

Om du vill ha svalare sänk värmekurvan... ändra inte rum bör utan testa fram med den på 20.
rumbör är lite lurig den paralellförflyttar kurvan, enl Thermia ska den helst inte ändras.

Blir det sen lite svalt vid utetemp kring +-0 då går det fixa på annat sätt, du kan höja värmekurvan vid just den tempen.
Den går juster vid +5 +-0 och -5 ute.

Säg att du får en grad för kallt inne vid temp +-0 ute men bra temp vid kraftig kyla.
Då kan du höja värmekurvan ca 3 grader vid +-0 ute.. tycker du att det är lite svalt även vid +5 och -5 då kan du höja där också, men då kan det va bra att höja mindre där så blir det en "mjukare" puckel på värmekurvan.

Ang för varmt vill du ha 21 inne sänk till 35.  Blir det sen kallt vid +-0 ute då fixar du enl ovan..   
Då har du nog en bra kurva sen! 
Normalt brukar en sänkning med tre grader på kurvan ge 1 grads lägre rumstemp, men det gäller vid +-0 ute.  Har man för varmt vid riktig svinkyla kan man inte sänka fullt ut 3 grader.
Om du ändrar kurvan tar det tid innan det slår igenom, även när tempen ute tokändras tar det extra tid innan det stabilisreras

Ang diket, det kommer att funka bra! vattnet har hög cirkulation.

Antalet starter kan du se grafiskt det finns ingen "räknare" i maskinen vad jag vet.

Sen rekommenderar vi en rumsgivare koplad till värmepumpen, det är toppbra den sparar el och ger dig jämnare värme inne vid tex blåst väderomslag. Men framförallt är det en sparbössa när vårsolen kommer!
Skrivet av: wazza
« skrivet: 23 januari 2006, 11:25:32 »

Fick min "varvtalsstyrda" Thermia vp i drift förra veckan, nu var det ju kallt -21 i natt, så det är skönt att allt funkar.
Lite onödigt varmt inne bara 22°´ ;)

Det är ju ingen lätt start för vp'n med kallaste nätterna på 4 år.

Det enda jag justerat från fabriksinställningarna är värmekurvan, sänkt från 40 till 37 men det är fortfarande varmt.

Avläst i går kväll vid -17° ute strax innan kompressorn stannade:

Rad ut 49
Retur   41

KB in  3
KB ut  0

Jag kan få ut timmarna för driftsfall men hur ser man antalet starter?

Rum bör är satt till 20 men temp i huset är 22 och källaren 15. Har inte satt dit innerfönster i källarfönstren så det är bara enkelglas...  Tänkte skaffa 2-glas isolerrutor till källaren.

Dessvärre är kollektordiket från hålet till källaren öppet, det är lite svårt att skotta igen när jordhögarna är frusna. Hoppas att 20 cm sand + 5 cm markisolering håller någorlunda. Undrar hur mycket man tappar på KB? Diket är 15 meter långt.

Snön i diket kanske isolerar. :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!