Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: nattsänkning??  (läst 9583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
nattsänkning??
« skrivet: 07 oktober 2004, 16:03:23 »
Hej alla ni kloka på forumet!
 Har precis IVT:s nya bergvärmepump. Har några funderingar kring nattsänkning. Lönar det sig att sänka över natten? Eller jobbar pumpen desto mer på morgonkvisten (ja, t om så att tillsatsen måste gå in) så ev. besparing går förlorad???
 Eller är det t om så att man tjänar på att sänka värmen under längre tid - funderade på nattsänkning mellan 22 - 06 ???
 För vi har ju dessutom en kassett som det kommer eldas i flitigt när det blir kallare, företrädevis på kvällarna.
 
IVT HT+ 7:a - 55 + 84 m borrat - 180 m2(120/60 m2 rad/golvvärme) + kallkällare - tilläggisolerad vind

admin

  • Gäst
admin
Re:nattsänkning??
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2004, 17:54:03 »
Du kan ju alltid justera upp gränsen för el-tillskottet för att det inte skall gå till.

Den risk du löper är att när det är gränsfall att värmepumpen klarar av att värma huset utan tillskott - då skll familjen duscha samtidigt som värmepumpen skall arbeta upp förlorad temperatur från nattens sänkning.
Detta kan medföra att tillskottet går till. Trots att det egentligen inte behövs.

Om vänt gäller när värmepumpen inte riktigt räcker till så att eltillskott går tidvis, den kommer då att klara sig utan tillskott under nattsänkningsperioderna.

Personligen brukar jag tycka att det känns varmare "i kroppen" på kvällen, därför skulle jag aktivera ev. nattsänkning kl 20.00, det tar ju ett tag innan rumstempen börjar sjunka - även om värmen stängs av.

På morgonen när man är frusen vill man som regel ha varmt i huset, därför skulle jag aktivera dagtemperaturen kl. 03.00 - på detta sätt kommer temperaturen att vara "på börvärde" när ni vaknar, och värmepumpen kan i lugn och ro tillverka varmvatten efter att ni duschat.

Huruvida man tjänar nåt på att sänka temperaturen eller ej tar jag inte ställning till, tycker man däremot att det är skönt att sova i ett svalt sovrum kan det vara mödan värt att prova.

Synd bara att ni har tänkt elda på kvällarna, sälj hellre veden och åk utomlands för pengarna istället, det kostar ändå så lite att värma huset med värmepumpen...

Elda bara för att undvika eltillskott.


Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:nattsänkning??
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2004, 10:43:04 »
Är det inte så att nya hus (välisolerade, nya byggmat.) värms upp fortare och kyls av fortare medan äldre hus (tjocka stenväggar) är trögare. Så nattsänkning lönar sig knappt i äldre hus.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:nattsänkning??
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2004, 12:55:13 »
nattsänkning kan bli dyrare om man har vp. Rickard berörde det.
om det är kw man är ute efter då är det effektivare att köra utan tillskott vid svinkyla, frugan får en flisväst den tjänar man igen på 1 vecka!

fram för sänkning av tempen vid kraftig kyla, dygnet runt.

Oacceptabelt kanske men tänk på att för 60 år sedan då var det fullständigt normalt med minusgrader INNE på morron. Friskare var folket (barnen) då! Trot om ni vill.

Många Norska familjer har INGEN värmekälla ALLS i sovrummen. till det har dom fönstren på vid gavel året runt. snacka om friskusar  ;)

Dunteppe har dom som ger go värme undrar om inte vi missat nåt väsentligt här i Sverige  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:nattsänkning??
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2004, 20:23:24 »
Jag tror inte på nattsänkning överhuvudtaget. Hade det en gång i tiden under oljepannetiden. Vaknade första morgonen av värmestrålningen från radiatorn bredvid sängen. Shunten hade öppnat max när nattsänkningen upphörde. Radiatorn blev skållhet. Satte en spärr på shunten så att den inte kunde öppna helt men det blev inte bra ändå. Tog bort nattsänkningen efter ett tag.

Värmepumpdrift och nattsänkning kan kanske fungera vår och höst när det finns överskottseffekt. Men när det är kallt ute tror jag det blir problem på morgonen. Det kommer att ta lång tid att få upp temperaturen då det finns så lite överskottseffekt. En oljepanna kanske kan ge dubbla husets maximala effektbehov, normal dimensionering för en värmepump är ca 75 %.

Teoretisk ger värmepumpen bäst värmefaktor om den får arbeta vid så jämn temperatur som möjligt.    
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:nattsänkning??
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2004, 23:37:02 »
Hej.
Jag tror stenhårt på nattsänkning:) (Om vi nu skall ange vår tro...)

Jo mot vissa men (man måste alltid ta med detta MEN...).
Jag håller med om att det är inget att praktisera om det inte finns "överskotteffekt". Precis som Roland säger vår och höst.

Men (oj nu kom det igen;) man skall inte NOG inte jämnföra en äldre oljepannas reglersystem mot dagens mikrocontroller som OM de är rätt programmerade inte skall köra igång med eltillskott efter nattsänkningens upphörande... (och därmed tror jag inte att någon kommer att skålla sig på värmen från ENBART en värmepump...)

Och jag tror också att ett hus mår teoretiskt bäst av JÄMN temperatur inomhus men den lilla fluktrationen som vi pratar om är som gått som jämn värme. (bara ett par grader upp eller ner...)

Men (aj jag får sluta med detta nu.) med bergvärme så försvinner en annan liten fördel som gör att jag tror på nattsänkning...

Jo en fördel man har med luft/vatten är att yttertemperaturen förändras mera under dygnet än det gör i borran där det är mer jämn och stabil tempretur.

Hur skall man då ta vara på den fördelen (med L/V vp)... tex så sänker jag kl 21:00 det tar x antal timmar innan innertemperaturen landar på lägre tempreturen. Under tiden står pumpen still....

Sedan för att ta tillvara på fördelen att det är varmare på dagen så startar man den INTE ca kl 6:00 på morgonen! Då är det dessutom som kallast på dygnet... Och man är bara hemma 45min innan man går till jobbet.

Utan starta pumpen när det är som varmast ute på dygnet så att temperaturen är uppe på önskad nivå när man kommer hem ifrån jobbet. Dessutom så går det lättare för värmepumpen att HÖJA temperaturen vid eventuella soliga vår och höst dagar! (Två flugor på smällen;)

Jag har läst någon stans att om man sänker temperaturen en grad inne så motsvarar det 5% lägre energiförbrukning. (Slutsatts det BÖR finnas pengar att spara?)

Om man nu har den turen (eller otur det beror på hur man ser på det....) att man inte är hemma under kontors tid så om man sänker tempreturen kl 21:00 och höjer den kl 14:00 så innebär det att man har nattsänkning i 14 timmar om dygnet... Då borde man KANSKE kalla det för kvällshöjning istället för nattsänkning som är mer normaltemperaturen över den största delen av dygnet ;D

Men det är bara vad jag tror.
Mvh lglavas.
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:nattsänkning??
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2004, 23:48:57 »
lglavas
Du har en poäng där med luft/vatten o luft luft.

Har man en vp är dock ALLA åtgärder som syftar till att minska energiförbrukningen mindre lönsamma. Detta pga av att vi minskat energiförbrukningen med minst 2/3.
Alltså är det 3 gånger så lönsamt att byta fönster om man kör med olja eller el!!!!

Men kan man minska behovet av tillskottsel då är lönsamheten lika som innan köp  av VP.
Tex med en braskamin som används istället för elpatronen vid svinkyla.

Men nattsänkning som ökar behovet av tillskott ger inget netto.

Har man en väldimensionerad VP i en normal villa behöver den 5-7´kwhh/år för uppvärming o varmvatten.
Då är det inte mycket att tjäna.

Att acceptera lägre rumstemp vid stark kyla kan dock spara en del slantar, men motivera det för frugan det går nog inte!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:nattsänkning??
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2004, 00:48:50 »
Hej Bertil.
Bra att vi är överens om poängen om luft värmepumpen i kombination med ”nattsänkning”.
Och jag har läst en del av dina hjälpande inlägg och råd här i forumet. Och jag tycker att du skall ha en eloge för.

Jag håller med dig att de 5% som man har mindre i uppvärmningskostnad inte är så mycket i kw EFTER när man nu kör med värmepump (som du säger 2/3-delar mindre än olja/el) som varje grad som man sänker tempreaturen inomhus ger.

Men många bäckar små...

Man har ju trotts allt BETALT för denna finnes som vanligtvis är implementerad i den styrutrustning som är till värmepumpen... Och det har ju också suttit en värmepumps tillverkares anställd utvecklare som fixat till det i deras mjukvara...

Då skall man givetvis INTE använda denna finnes som man trotsallt har betalt för... För dessa utvecklare/ingenjörer hade ju trots allt inget annat att göra på deras lunchrast. ;) (ironi)

Den kostnaden man tar på sig är att man slår på "nattsänkning" på våren när det finns "överskottseffekt" och att man slår ifrån den på hösten när "överskottseffekten" är borta (Hur lät det nu då :) Hur kan överskottseffekt försvinna? :D )

Men det är ju inga problem på grund att man redan är nere hos värmepumpen titt som tätt som den nörd man är... (Nu när jag tänker på det så är  det en rätt så bra ursäkt för att komma bort från frugan... eller?)

Bertil skrev:
Citera
Men nattsänkning som ökar behovet av tillskott ger inget netto.
Jag håller med dig till fullo MEN såg du inte mitt stora OM i mitt tredje stycke?

Bertil skrev:
Citera
Att acceptera lägre rumstemp vid stark kyla kan dock spara en del slantar, men motivera det för frugan det går nog inte!?
Ja du har rätt att man INTE skall offra komforten för att tjäna ett par kronor. Då är man lite dum snål (kan jag tycka).

Det var därför jag skrev:
Citera
Om man nu har den turen (eller otur det beror på hur man ser på det....) att man inte är hemma

Då tänkte jag att INGEN skulle vara hemma... och givetvis så skall man inte utsätta sin fru för temperatursänkning om hon är hemmafru! Annars så finns det risk att vi män får betala en extra skatt på grund av att vi är män enl Gudruns Schymans senaste utspel :D (Vad gör hon inte för litta publicitet ;) )
Mvh lglavas  
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:nattsänkning??
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2004, 00:55:01 »
min thermia har bara två plintar för att koppla in tidur för ev nattsänkning, Thermias killar hade nog inte nån vidare lunchrast  ;D i övrigt finns funktionen.

Man bör observera en liten risk med nattsänkning, den relativa fuktigheten höjs vid en tempsänkning, har man väldigt fuktigt pga klen ventilation kan det ställa till problem med mögel. I tex större sanitära delar 8tex sprothallar) är det direkt olämpligt att nattsänka direkt, lika dumt som att slå av ventilationen direkt när sista gästen gått. det gjordes med dåligt resultat på initiativ av staten vid dom olika oljechockerna (energiprischockerna)

Citera
Gudruns Schymans senaste utspel

kul tjej ena veckan är vi som talibaner, andra veckan är vi så värdefulla att vi kan beskattas. Efter lite xxxx då genereras optimala ideér för framtida maximering av exponeringen i media. Det är många som på fullt allvar påstår att ALL mediauppmärksamhet är av godo. Hon har verkligen hakat på det racet!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!