Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min ivt optima 700 sjunger pÃ¥ sista versen? vad ersätta med.  (läst 2329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
Min trotjänare håller på att ge upp? vibrerar kraftigt och låter illa men funkar (kompressor ras på g?)

Skall självklart kolla upp den ordenligt innan jag skaffar ny kan vara något som lossnat lr så.

Om jag skall köpa ny så skall den kopplas mot min befintliga ACC på 750L med 6kw elpatron.

Värmer kåken med golvvärme.
 
Vill ej ha varmvatten då min årsförbrukning på min vvb är under 2000kwh anser jag det inte ekonomiskt försvarbart att skaffa COPat varmvatten.

vad finns det för budget alternativ gärna utan elpatron och som  jobbar till -20 med hyggligt COP (min nuvarande somnar vid ca-13 dyrt med patron) och en effekt av ca 5kw vid -15? sÃ¥ jag klarar jag mig utan min backup patron.

Vet att jag klarar att värma det jag behöver i -20 grader på enbart elpatronen med en framledning på ca 45 grader.

Gärna en maskin som har allt i utedelen så slipper jag jobba med gas = ingen kyltekniker.

Vad kan ett kompressorbyte kosta om jag nu ev väljer det och får min gamla att funka men hur länge innan nästa fel (den är från 2003 så 10 år nu) och ingen funktion under -13.
Man kanske kan dopa den vid kompressorbyte så den jobbar lägre och bättre?

Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
att budget rekomendera byte till ett annat märke ,

Vad vill du ha för specifikationer
modulerande drift?
hur stor effekt? med en tank på 750 liter kan du lätt ha en 18 kw värmepump om du vill.
är ljudnivån ett krav på utedelen?
med den lÃ¥ga framledningen har du allternativ som snurrar pÃ¥ ner till - 25°   40°-45°  2,02 i cop pÃ¥ kompressor enligt tillverkare.
och ett enkelt styr.
det finns fler exempel
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad har du för styrsystem i dag? Årsmodell på VP'n? Vad har du för budget? Det finns ju flera 'märkespumpar' att välja på som går att koppla till en befintlig acktank. De stärsta skillnaderna är nog hur styrsystemen funkar och vad som följer med i paketet. En Bosch EHP AW är i princip samma pump som du har idag, men kräver eventuellt nytt styr...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Min ivt optima 700 sjunger på sista versen? vad ersätta med.
« Svar #3 skrivet: 13 september 2013, 07:38:32 »
Tänkte du göra jobbet själv?
Hur mycket pengar finns i budgeten?
Man får ju vad man betalar för.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Min ivt optima 700 sjunger på sista versen? vad ersätta med.
« Svar #4 skrivet: 13 september 2013, 08:41:18 »
Mej!
Om du kan göra en del själv och vill ha en riktigt billg OnOff pump att köra mot tank tycker jag att du skall kolla på Sfinx.
http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_product=78&controller=product
Detta är en nyare pump än min. Men den är säkert bra.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
Tackar för alla svar (den är från 2003 som står ovan) men nu funkar den skapligt tyst.

Den lutade någon grad så jag justerade ställningen och skruva dit en lös plåt och håller tummarna för att allt är ok.
Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
Jag har/hade samma och ersatt med CTC 107 Polar i våras, så jag vet inte hur effektiv den är än. Det var inte fel på den gamla, men den gav inte tillräckligt värme när det var några frostgrader. Jag undersökte marknaden om och om igen och fastnade för denna.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!