0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du måste fylla vätska, inte luft.
Finns det nån gång/orsak man fyller på luft under expansionskärlet eller vad är det till för?
Finns det något verktyg man kan köpa för att fylla på vätskan själv?
Kärlet ovan pumpen lär vara till värmesystemet. Det fyller du på vatten i via en kran nånstans till lagom tryck.Kärlet på bilden är till brine-kretsen. Det ökar du trycket på genom att fylla på brine (eller vatten om det bara är en mindre mängd) under tryck. Det går att bygga såna fyllanordningar med handsprutor för växtgödning, etc. Annars får du ta dit en V-installatör som har prylar för ändamålet.Men, det är inget problem att köra den kretsen trycklös så länge det inte är luft i den.Det som ser ut som en 'cykelpumpskork', är det avluftaren bakom manometern du menar? Där skall du inte trycka in nån luft! Däremot borde det sitta en bilventil i botten på expkärlet där man skall fylla på lagom mängd luft. Det är inte ovanligt att gummibälgen i kärlet går sönder så att luften läcker ut, så du kan börja med att kolla om det är nån luft där över huvud taget.
Om man misstänker att gasen i kärlet har läckt ut så är det väl bättre att fylla med luft än ingenting? Så stor skillnad i hur snabbt det tar sig genom gummit borde det inte vara. I så fall skulle man inte fylla däck med luft.Dessutom är det ju 78% kväve i luft...
Vad gäller bildäck så är det väl samma fenomen som i andra branscher där man försöker låsa in kunderna genom olika typer av argument. Vanlig luft har ju funkat bra i hundra år. Vad är det för skillnad på däcken i dag som gör att jag måste åka till en däckverkstad och betala för att kolla trycket och efterfylla?
Vissa är säkert fyllda med kväve från fabrik, men jag har aldrig hört talas om att det är några problem att efterfylla med vanlig luft.Vad gäller bildäck så är det väl samma fenomen som i andra branscher där man försöker låsa in kunderna genom olika typer av argument. Vanlig luft har ju funkat bra i hundra år. Vad är det för skillnad på däcken i dag som gör att jag måste åka till en däckverkstad och betala för att kolla trycket och efterfylla?
Eller så har man köpt ett nytt kärl och behöver öka trycket för att man har tre våningar i huset. Skall man åka tillbaks till försäljaren och be dom fylla med kvävgas då?