Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snabb frÃ¥ga om rör till fläktkonvektor?  (läst 4828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjwa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Snabb fråga om rör till fläktkonvektor?
« skrivet: 25 oktober 2016, 07:50:16 »
Det jag undrar är vilka rörtyper och dimensioner som rekommenderas fram till fläktkonvektorn för frikyla?

Att kopparrör är det normala vet jag, men även alupex verkar vara ok, eller?
Något som talar för det ena eller det andra? Läste om alupex rör-i-rör som extra säkerhet mot kondens i något inlägg, synpunkter på det?

När det gäller dimension så har jag läst mig till att det beror på effekt och rörlängd. Jag har ännu inte valt konvektor men räknar med ett kyleffektbehov på 5000 W (50 kvm). Rören blir ca 7,5 m långa.

Jag har inte försökt mig på några egna beräkningar, men baserat på vad jag läst så bör 22 mm garanterat räcka, men troligen räcker det med 18 eller kanske t o m med 15...?
Vad säger ni som vet om saken?

Slutligen, om termostaten i fläktkonvektorn ska starta cirkulationspumpen för frikylan så behövs väl ett elrör/slang mellan konvektor och pump också?

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Snabb fråga om rör till fläktkonvektor?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2016, 08:06:37 »
Om du ska köra etanolbaserad brine i rören så måste dom vara brandbeständiga, så pex och andra plaströr går bort.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Snabb fråga om rör till fläktkonvektor?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2016, 08:50:20 »
Om jag ska ge någon slags tumregel så är Cu22 lagom för 3-5 kW och Cu28 om man går över det. Men det beror på specificerat flöde och rörens längd.

Och så beror det på hur man dimensionerar och vad man vill uppnå. Den princip jag har använt är att se till att få det flöde som konvektorn kräver för att uppnå sin nominella effekt (anges i datablad). Mot detta kan man kanske invända att den nominella effekten knappast uppnås i ett frikylesystem i Sverige (man ligger kanske typiskt på hälften) och att man då även kan gå ner i flöde utan allt för stor försämring. Å andra sidan, om man ser till att ha uppnå det specade flödet så har man gjort allt man kan för att få så bra kylning som möjligt.

Det bästa är att räkna på tryckfall med de komponenter man väljer. Det är inte så svårt. Kommer man över 80kPa så bör man överväga en större rördimension för att få en rimlig pump. Dessutom bör man inte överstiga en vattenhastighet på 0.5-1.0 m/s i rören (oberoende av längd).

Du har 15 meter (2*7.5) eller? Jag tycker inte att du ska gå ner under Cu22 och jag tycker absolut att du ska räkna lite.

Och ja, du behöver ett VP rör eller en ledning mellan konvektorn och cirkulationspumpen.



« Senast ändrad: 25 oktober 2016, 09:03:08 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad bjwa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Snabb fråga om rör till fläktkonvektor?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2016, 22:00:38 »
Du har 15 meter (2*7.5) eller? Jag tycker inte att du ska gå ner under Cu22 och jag tycker absolut att du ska räkna lite.

Tack för svar. Ja, 15 m tur och retur om man säger så.
Baserat på din tumregel så blir det gränsfall mellan 22 och 28. Får försöka mig på lite beräkningar

Utloggad bjwa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Snabb fråga om rör till fläktkonvektor?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2016, 22:08:38 »
Om du ska köra etanolbaserad brine i rören så måste dom vara brandbeständiga, så pex och andra plaströr går bort.
Jo det vet jag, men alupex verkar vara OK, t ex enligt den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59030.0
Och "min" rörläggare är lite inne på det alternativet.
Är därför nyfiken på fler åsikter om detta!?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!