Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strejkande golvvärme  (läst 12572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Strejkande golvvärme
« skrivet: 03 november 2013, 23:08:06 »
Det här är hos grabben som flyttat in i ett rätt nytt hus och jag är helt rudis på golvvärmegrejerna. En golvvärmeslinga har ingen cirkulation. En väggtermostat har en lysdiod som tänds när man vrider upp den, men ingen värme i golvet. Jag gissar att det antingen är "strypventilen" eller vad det kan heta eller termostatmotorn med sin ventil som är stängda. Hur får man bort termostatmotorn för att se om ventilen är OK. Antar att det är en fjäderbelastad pinne som trycks in? Hur justerar man "strypventilerna"?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #1 skrivet: 04 november 2013, 02:11:37 »
De röda pryttlarna med en skala är flödesmätare, gissar att inget flöde finns (tittade inte så hårt på bilden då du sade att det är kallt på golvet...).

Den gråa prylen med kabel till sig är ett styrdon. När termostaten i rummet vill ha värme till rummet öppnar styrdonet slingan.

Det kan vara ett havererat styrdon, kass port i styrenhet (box dit alla styrdon/termostater är kopplade) för den termostaten eller det styrdonet. Ett kabelfel/glapp pÃ¥ endera sida kan ju.  dontknow

Jag har inte samma fördelare (jag har PRO-varianten i plast) eller styrdon, men det lär väl inte skilja mycket... ...då är det bara att ta tag i styrdonet o gäng av det. Där skall då finnas en lite fjädrad "pinne", har den fastnat i nedtryckt läge efter en sommar i det läget så skall den motioneras lite. Fungerar fördelaren som min variant så är det bara att gå lossa med handkraft, ingen risk för vattenläckade.

Jag tror att dessa golvvärmefördelare kräver en insexnyckel/verktyg för att justera flödet/strypning, sannolikt sitter flödesmätaren i vägen för justering så det torde inte vara ngn som stängt av slingan.

Jag sätter min peng på styrdon/kabel eller en fastnad pinne. Är det inte det får du kika på instrypning eller testa öka flödet tillfälligt med CP eller stänga ett par andra slingor som lite felsökning.

Och har jag haft jätte-fel ang ngt sÃ¥ lär ngn snart rätta mig.  tummenupp Lycka till.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #2 skrivet: 04 november 2013, 15:52:48 »
Håller med om allt det ovanstående, dock så är ditt ställdon inte gängat, tryck in den "lilla lilla knappen" på framsidan så släpper den. Motionera piggen enligt tidigare skribent. Ser ut som LK system. Om inte detta fungerar, ställ upp cirkpumpen på max, använd en insexnyckel och stryp de slingor som fungerar(räkna varven så du vet var de stod) och öppna den som inte fungerar, då pressar du ut flöde i denna. Efter att du fått till cirkulation, ställ tillbaka allt som det var. Inget ovanligt när värmesystemen haft sin sommarvila :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #3 skrivet: 04 november 2013, 18:17:59 »
Tack för svaren! Det är prylar från Roth. Ska kolla nästa gång jag kommer dit, men minns inte någon liten knapp, men den kanske var väldigt liten :-). Hur funkar styrdonet och styrningen av värmeflödet? Är det en motor med växel som trycker in respektive släpper upp pinnen efter signal från styrenheten eller är det en till/från-funktion med pulsbreddsmodulering eller kanske en kombination? Jag har förgäves googlat. Jag kan inte lyssna mig till eller sett någon aktivitet ens från donen på de fungerande slingorna när man vrider termostaterna upp o ned.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #4 skrivet: 04 november 2013, 18:31:37 »
Aha, har jag inte fibblat med, men de ser ut som LK :) OM de fungerar som andra så går "toppen" ner när den stänger, på bilden ser det ut som de är stängda. När de är öppna kommer du se mer av den ljusblå biten. När du öppnat eller stängt tar det någon minut innan den reagerar. lägger du fingret på kanten så kommer du "känna" att den rör sig. De är antingen öppna eller stängda, termostaten i rummet säger till eller från.

De flesta sådan här system fungerar så att när strömmen bryts, så öppnar sig alla slingor(troligtvis för att minska frysrisk vid strömbortfall). Om du inte får dem att röra sig med rumstermostaterna så kan man alltid prova detta.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #5 skrivet: 04 november 2013, 19:07:58 »
De flesta sådan här system fungerar så att när strömmen bryts, så öppnar sig alla slingor(troligtvis för att minska frysrisk vid strömbortfall). Om du inte får dem att röra sig med rumstermostaterna så kan man alltid prova detta.

Styrdon som värmer vax som dÃ¥ expanderar och trycker ned "piggen" för öppning av slingan är default stängda, dvs strömavbrott stänger samtliga slingor Att tänka pÃ¥ när man planerar o sätter VP utanför JordFelsBrytare eller pÃ¥ egen JFB, annars sitter man där med fungerande pump men stängda slingor om man drabbas av "fel" scenario.  a:gl

Mina styrdon är vax-varanten. Det var därför jag menade att ett litet kabelbrott på signalkabel mellan termostat och styrbox eller från styrbox till styrdon ger en stängd slinga. Eller en kass port eller dålig koppling i styrbox därmed stänger slingan. Jag utgick från att principerna mellan våra olika fördelare var de samma.

TS fÃ¥r gärna Ã¥terkoppla vad lösningen visar sig vara med slingan, man blir ju nyfiken. :) Kan ju räcka att öka CP tillfälligt om det rÃ¥kar vara en av de längre slingorna.  dontknow

Lycka till Huddinge!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #6 skrivet: 04 november 2013, 20:14:18 »
Aha, men exvis Danfoss styrdon öppnar när strömmen gÃ¥r...trodde det var sÃ¥ med alla, men jag har haft fel förr :)  Vet dock att när rumstermostaten gÃ¥r sönder pÃ¥ Danfoss(ej strömbortfall till centralen) sÃ¥ stänger de donet.

Edit: Läste bruksen pÃ¥ mina egna LK och deras ställdon är ocksÃ¥ öppna när centralen blir strömlösa...Sen om det är öronvax i dem i eller inte lÃ¥ter jag vara osagt  :)
« Senast ändrad: 04 november 2013, 20:35:32 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #7 skrivet: 05 november 2013, 07:08:54 »
Aha, men exvis Danfoss styrdon öppnar när strömmen gÃ¥r...trodde det var sÃ¥ med alla, men jag har haft fel förr :)  Vet dock att när rumstermostaten gÃ¥r sönder pÃ¥ Danfoss(ej strömbortfall till centralen) sÃ¥ stänger de donet.

Edit: Läste bruksen pÃ¥ mina egna LK och deras ställdon är ocksÃ¥ öppna när centralen blir strömlösa...Sen om det är öronvax i dem i eller inte lÃ¥ter jag vara osagt  :)
Det finns alla varianter av alla märken, står det NO på reaktorn är den normalt öppen vid strömlöst, står det NC är den stängd vid strömlöst.
Det vanligaste är att de öppnar när de får ström (NC) pga att de inte ska stå att dra ström i onödan hela sommaren när de är stängda.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #8 skrivet: 05 november 2013, 08:35:54 »
Jag förstÃ¥r, ingen standard som vanligt  :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #9 skrivet: 05 november 2013, 18:36:39 »
Termoställdon finns både som NO (normaly open) strömlöst öppen och NC (normaly clost) strömlöst stängd. Osäker på stavningen på den utrikiska delen så kommentarer undanbes betr. det. Var inte med på den lektionen heller ;). Uponor har NC vill jag minnas. LK och Beulco (Energijägarna) NO är jag säker på. Men det står på ställdonet.
Jag skulle tro att ditt problem ligger i att ställdonet har packat helt enkelt. Prova att koppla loss resp in Ã¥ se om den rör sig. Det tar  nÃ¥gra minuter innan det händer nÃ¥tt. Du känner om den bli varm Ã¥ dÃ¥ skall den reagera. Annars byt.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #10 skrivet: 05 november 2013, 18:41:29 »
Oj! Sorry Cougar! Missade att du redan berättat om NO/NC. 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #11 skrivet: 13 november 2013, 20:35:35 »
Nu har jag varit o kollat lite.
1. "Ventilpinnen" satt inte fast
2. Styrdonet hade en spänning på 14V växelspänning över sig.

Om spänningsnivån är OK återstår väl bara att skaffa ett nytt styrdon. Borde givetvis ha kollat nivån till dom fungerande slingorna. En konstig sak var att "plasthållaren", som styrdonet satt fast på, var grå, medan det till dom andra donen var röd. Om det skulle vara fel distans, så att ventilen aldrig kan öppna, har ju slingan aldrig kunnat fungera.

När jag tittade på styrdonen hade ett (till en fungerande slinga) "lyft på hatten" ordentligt.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #12 skrivet: 14 november 2013, 15:22:22 »
Gör en funktionskontroll innan, när du tagit av styrdonet, och stänger/öppnar rumstermostaten, rör sig "hatten" på den?

Gör den det, så flytta "plasthållaren" (ser de olika ut?)från en som fungerar över till den som inte, så prova det innan du går och skaffar nytt. Vet tyvärr inte vad färgen på ringarna betyder, men det gör säkert någon annan här.

« Senast ändrad: 14 november 2013, 15:33:07 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #13 skrivet: 02 december 2013, 22:19:18 »
Liten uppdatering. Jag var förbi igÃ¥r och tog bort styrdonet till den strejkande slingan. Idag är det varmt och skönt pÃ¥ golvet :-). Det finns en utegivare som styr vattentemperaturen sÃ¥ det är ingen panik med att leta fel i styrenhet/styrdon, men  ska kolla upp det senare.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Strejkande golvvärme
« Svar #14 skrivet: 02 december 2013, 23:03:18 »
Rätt kurva och förskjutning med "korrekt" instrypt slinga eleminerar behovet av termostater till 98%, solinstrÃ¥lning och mycket folk pÃ¥ besök eller extremt mycket blÃ¥st stÃ¥r väl för de sista 2%-enheterna.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!