Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryck i pannan???  (läst 19188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kimmmmmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Tryck i pannan???
« skrivet: 17 juli 2011, 18:24:30 »
HÄJ på er!
Jag har installerat en Viadrus U22 vedpanna med en 750 liters acc tank med inbygd vv beredare åck ett öppet expandsiondskärl högst upp.

Min fråga lyder,,,,,själva trycket i systemet ska ju som jag har läst till mig på 1,5 bar och mätaren sitter så finurligt på själva pannan. Nu är systemet fyllt och jag är ny på detta men lär mig hela tiden,,själva trycket visar på (0) just nu, jag mistänker att det beror på att jag inte eldar med pannan än, blir det tryck i systemet när eldningen påbörjas?

Ha de gott!

Mvh Kim

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Tryck i pannan???
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2011, 19:00:12 »
Tryck i systemet bör du ha hela tiden, annars är nog någon/några ventiler stängda, alternativ den mätaren inte inkopplad, alternativt finns inget vatten i systemet. Trycket borde visa ungefär höjdskillnaden mellan manometern och expansionskärlet i meter delat med 10, och siffran du får är då i bar. Dvs har du 8 meter höjdskillnad borde trycket bli ca 0,8 bar. Med öppen expansion ändras inte trycket heller nämnvärt när du eldar, hade du däremot haft slutet expansionskärl hade du märkt en ganska hög ökning av trycket (lite beroende på hur stort kärl du har), kanske uppåt 0,5 bar eller lite till ändå, men det har du ju inte.

Ska bli kul att höra vad du tycker om pannan. Hoppas du har bra drag.  *vinkar*
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tryck i pannan???
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2011, 19:05:12 »
Det inte bara "bör" vara tryck hela tiden, det SKALL vara tryck hela tiden,
eftersom expansionsledningen inte får stängas av över huvud taget så är
det nÃ¥got som är allvarligt pÃ¥ tok. I övrigt hÃ¥ller jag med cheetah1 helt  Thumbsup

Elda INTE i pannan för allt i världen innan du vet vad som är fel....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Tryck i pannan???
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2011, 20:39:52 »
Hej, var sitter exp-kärlet?(På vinden? eller ovanpå acken?)
Hur vet du att systemet är fullt?-och elda mycket försiktigt (=lite ved)
1:a gången du eldar för ditt nypåfyllda vatten innehåller mycket luft som kommer att frigöras och det är inte säkert att luften hamnar direkt i expkärlet som det borde ,utan du kommer säkert få luft i både pannan och ledningarna och cp-därför:elda försiktigt!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Kimmmmmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tryck i pannan???
« Svar #4 skrivet: 17 juli 2011, 20:45:41 »
Tack för era kloka svar! Jag misstänkte att det  ska vara tryck i systemet. Jag misstänker att det öppna expandsiondskärlet inte har rätta höjden frÃ¥n toppen av högsta radiatordelen.
Kärlet är monterad högst upp men bara 50 cm högre än radiatorn som är högst upp.

Enligt rekomendasionen ska avståndet vara minst 2 meter.

Jag ska i morgon tömma  vattnet frÃ¥n radiatorerna som är pÃ¥ övervÃ¥ningen och sedan se omdet blir tryck i systemet.

Då blir avståndet 2 meter från radiatorerna på nedre våningen och det öppna expandsionskärlet.

LÃ¥ter det som en bra ide?

Jag testar det i morgon.

Mvh Kim

Svar till Benson,,,,Exp-kärlet sitter 50 cm ovanför radiatorn somär högst upp. Det är ett öppet kärl.
                           Jag har aldrig eldat i pannan, allt är nytt
                            Kan eventuellt luft i systemet göra sÃ¥ att det inte blir tryck i systemet?

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Tryck i pannan???
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2011, 20:55:46 »
Nä ev luft kommer snarare att höja trycket.Men jag envisas:VET du att du har vatten i exp-kärlet NU????I så fall:fel på manometern eller stängd ventil nånstans.-elda INTE (som någon redan sagt)
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Kimmmmmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tryck i pannan???
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2011, 21:06:53 »
Svar till Benson.

Jag vet att jag har fullt med vatten i exp-kärlet.

Någon ventil är inte stängd.

Jag ska ringa till Lindqvist heating i morgon efter jag har tömt dom övre radiatorerna med vatten.

Mvh Kim

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Tryck i pannan???
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2011, 21:23:39 »
Mitt expantions kärl sitter 40 cm över översta radiatorn och det fungerar utmärkt
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tryck i pannan???
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2011, 21:29:06 »
Mitt expantions kärl sitter 40 cm över översta radiatorn och det fungerar utmärkt
  mitt sitter ca 50 cm över rad funkar bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kimmmmmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tryck i pannan???
« Svar #9 skrivet: 17 juli 2011, 21:45:41 »
Kan själva rördragningssettet till exp-kärlet påverka trycket?

« Senast ändrad: 17 juli 2011, 21:55:00 av Kimmmmmen »

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Tryck i pannan???
« Svar #10 skrivet: 17 juli 2011, 22:10:26 »
Njae, vätskor har den egenheten att tryck fortplantar sig genom dom oavsett hur dom går. Även om det skulle vara en luftficka nånstans skulle du få tryck (även om du i viloläge inte nödvändigtvis inte skulle få lika högt tryck eftersom luft är lättare än vatten).
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tryck i pannan???
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2011, 22:53:54 »
Med en korrekt installation skall det inte kunna bli luft stående i pannan eftersom
expansionsröret skall gå från toppen av pannan direkt till expansionskärlet och
med lutning uppåt hela vägen. Det får inte heller finnas någon ventil på vägen
även om den står öppen. Den får helt enkelt inte finnas alls.

Så om installationen är korrekt och det finns vatten i exp.kärlet, så är väl enda förklaringen
en trasig manometer och man börjar INTE elda om trycket står på 0.

Att tappa ur vatten ur radiatorerna är kontraproduktivt, precis som någon annan redan sagt.
Skall du göra något skall du fortsätta fylla på vatten tills det rinner ordentligt ur skvallerröret.
Dessutom är det luftning av alla radiatorer som gäller tills det inte kommer luft någon stans.
Varje gång man luftat får man se till att fylla vatten igen o.s.v. tills det bara kommer vatten
i alla luftningsventiler + att det kommer vatten ur skvallerröret.

Om bara botten av kärlet sitter en bit över toppen på den högst belägna radiatorn så kommer
det att fungera. Den lilla skvätt som står i röret gör varken till eller ifrån för expansionen.

Du skulle dock kunna släppa upp avtappningsventilen som sitter i botten av pannan och
se om det kommer vatten eller luft. Här finns två scenarion: 1. det kommer luft och då är
installationen felaktigt gjord (om du har vatten i exp.kärlet). 2. det kommer vatten med
hyfsat tryck och då är manometern trasig. I båda fallen krävs åtgärder innan eldning kan ske.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Kimmmmmen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tryck i pannan???
« Svar #12 skrivet: 18 juli 2011, 06:27:38 »
Tack för alla svar!!!!

Dragningen från tank till panna är korrekt gjord, däremot är dragningen från tank till exp-kärl ett litet ? tecken .......

Från toppen av tanken är 28 rördragningen lodrätt med en liten lutning åt rätt håll 2,5 meter innan det går sick sack upp mot toppen av exp-kärlet.

Jag frågade om man kunde göra en sådan dragning till en rörmockare och han sade att "bara lutningen är uppåt så spelar det ingen roll"

jag föreslog en luftningsventil högst upp på tanken och det tyckte rörisen vara en bra ide med tanke på denna rördragning.

Husets konstruktion tvingar mig att dra röret på detta viset.

Det andra röret som går från botten av tanken till botten exp-kärlet har mera lutning.

Jag ska lufta allt i dag och fylla på så skvallerröret pissar rikligt vid varje påfyllning.

Mvh Kim


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tryck i pannan???
« Svar #13 skrivet: 18 juli 2011, 06:40:31 »
Min fråga lyder,,,,,själva trycket i systemet ska ju som jag har läst till mig på 1,5 bar och mätaren sitter så finurligt på själva pannan.

Eftersom det är ett öppet system så kan du inte få något övertryck. Trycket vid tryckmätaren blir höjdskillnaden*0,1bar. Fyller du på mer vatten så rinner det ut...
Så, om du inte har 15 meter mellan mätaren och exp-kärlet så kan du aldrig få 1,5bar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tryck i pannan???
« Svar #14 skrivet: 18 juli 2011, 10:37:45 »
Expansionsledningen skall gå från toppen av PANNAN eftersom det är där det
börjar koka. Den ledningen går typiskt till BOTTEN av exp.kärlet. Från toppen
av exp.kärlet går ett ångrör rakt ut på taket. Högt upp på sidan av kärlet sitter
typiskt skvallerröret som i gamla tider mynnade rakt ut genom en vägg, men som
numera oftast går hela vägen ner till pannrummet igen och mynnar i ett rum med
golvbrunn. Expansionsledningen skall vara grov, så rak som möjligt och så lodrät
som möjligt (åtminstone luta uppåt hela vägen). Skvallerröret kan vara betydligt
klenare dimension.

Toppen av tanken KAN också vara kopplad till expansionsröret men det är inte
nödvändigt. Här kan istället radiatorkretsen sitta kopplad om man vill. I alla
högpunkter skall man förstås ha avluftning så att inte gasbubblor kan bli stående....

Om kärlet inte är kopplat som jag beskriver ovan så tror jag du får göra en ordentlig
skiss och lägga upp här så att vi får diskutera den...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!