Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Payoff tid  (läst 19981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Payoff tid
« Svar #60 skrivet: 06 mars 2008, 10:54:36 »


Det finns en orsak till att man inför bergvärmeförbud i vissa tätorter med många hus. Det finns helt enkelt inte energi nog för alla borrhål om de står för tätt i ett villaområde. Södra Ängby i Bromma är ett sådant område med små tomter och tätt med hus. Där har borrorna gett upp på sina håll. Det behöver alltså inte alltid vara själva borrans fel även om det finns personer som aldrig någonsin accepterar att det kan finnas problem.

Tomterna i Södra Ängby är inte så små, det är de däremot i Norra Ängby. Jag känner en person som installerade bergvärme i Södra Ängby för 8 år sedan, pumpen fungerar alldeles utmärkt. Han har inte hört talas om några problem med borrhålen där trots att det finns flera borrhål i grannskapet där.

För nÃ¥gra mÃ¥nader sedan var det nÃ¥gon som länkade till en märklig artikel i en lokaltidning där nÃ¥gon pÃ¥stod att det hade blivit sÃ¥ kallt i Södra Ängby att de som bodde där hade varit tvungna att köpa stadsjeepar för att kunna ta sig fram vintertid. Att kylan slog emot en redan vid Ängbyplans tunnelbanestation. Är det den artiklen som pÃ¥stÃ¥endena bygger pÃ¥? 

Det finns förbud mot borrhÃ¥l i stadsbebyggelse men jag har inte hört talas om nÃ¥got sÃ¥dant i villaomrÃ¥den. Däremot finns det regler om minsta avstÃ¥nd mellan borrhÃ¥len, 20 meter verkar vara vanligt. Är det mer än 400 m2 mark per borrhÃ¥l är det inga problem även pÃ¥ lÃ¥ng sikt. I ett radhusomrÃ¥de med minitomter pÃ¥ runt 200 m2 kan det bli problem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Payoff tid
« Svar #61 skrivet: 06 mars 2008, 11:29:12 »

Det som jag har börjat vackla lite om är att alternativet luft/vatten kanske inte är så dumt
egentligen, eftersom allt ska betalas. Man slipper ett borrhål för ca 60 000kr och man sparar
nästan lika mycket i drift. Även om en sådan pump inte sparar riktigt lika mycket och att den
troligen har några år kortare livstid så vet man ju inte hur tekniken ser ut om 15 år.
Då kanske det är jättebilligt att köpa pump eftersom utveckligen går framåt, det kanske
inte alls behövs lika stora grejer som idag eftersom man har blivit duktigare på att utvinna
värme/energi.



Det är svårt att spå, speciellt om framtiden...

Men att tro att L/V har kortare livslängd än en Bergvärmepump av jämförbar kvalitetsklass är nog en myt. Tex Nibe påstår att det inte är någon avgörande skillnad i komponentkvalitet. Och det är snarare fler grejor som kan gå sönder på en bergvärmeanläggning.

Däremot tror jag att en högkvalitativ L/L möjligen kan ha kortare livslängd. Men det är tro - inte vetande.

Som Rickard säger så finns det risk att man ligger kvar med olja elller el-värme därför att investeringen är stor och det är så svårt att välja. Ett gott råd är då att sikta in sig på omedelbar kostnadsbesparing och skicka upp en L/L. Behöver inte kosta mycket mer än en m3 olja och är mestadels betald på kortare tid än två år.
« Senast ändrad: 06 mars 2008, 11:33:14 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Payoff tid
« Svar #62 skrivet: 06 mars 2008, 11:36:17 »
Jag håller inte alls med er, det har forskats mycket på hur en borra och dess temperatur utvecklar sig över tid, att borrdjupen varit för klent tilltagna historiskt är en helt annan sak, med de dimensioneringar som t.ex. vi här i forumet föreslår finns det väldigt små risker för att borran skall vara för klen även på 20-50 år.
Men OK, byggs huset ut så kan det bli lite klent.

Vad som stör mig mest är att många som drar sig för att köpa nytt uppvärmningssystem istället ligger kvar med olja eller direktverkande el så länge det går, kanske tvingas de till sist konvertera om säg 10 år, och jag frågar mig då vad de vunnit på att LÅTA BLI att investera redan tidigt!

Säg att besparingen blir 13 000 kr/år med en bergvärmeanläggning som betalt sig först om 15 år (investering ca 150 000 kr) och "kunden" istället väljer att låta bli då det inte är säkert att den tjänar in sig under sin livslängd, detta skulle innebära att när det blir nödvändigt att köpa ny panna eller värmepump på säg 10 år tillkommer ÄNDÅ en investering på 50-100 000 kr (även om utecklingen lett till lägre priser).
Räknar vi då på en 20 års kalkyl från idag kommer det att visa sig att det var ett mycket dåligt beslut att inte investera redan idag.

Jag tror definitivt inte på att låta bli att investera, låt vara att man kan välja ett billigare alternativ än bergvärme om man står ut med de estetiska och bullermässiga nackdelar den typen av investering innebär.

Kan inte minnas att jag sett någon som drivit frågan att inte investera alls. Den fråga som kommer upp ofta är om det klokaste att göra är att investera i en lösning som löser huvuddelen av ens besparingsmöjligheten till ett litet lägre pris (luft/luft eller luft/vatten) eller om det är bättre att lägga till ytterligare ett antal 10-tusenlappar för att spara i storleksordningen ytterligare någon eller några tusen kwh per år.

Där uppstår frågan när den extra investeringen (oftast bergvärme, men ibland till exempel varmvatten) är bra eller dålig ekonomiskt. Får man igen extrainvesteringen inom 10 år verkar de flesta vara överens om att det är en ekonomiskt god idé, tar det upp till 15 år börjar diskussionen uppstå. En del vill investera oberoende av ekonomin av olika skäl, precis som med till exempel en bil, och det verkar inte finnas några diskussioner kring det heller.

Den svåraste diskussionen är den som handlar om ifall det är ekonomiskt lönt att satsa på bergvärme om man måste räkna av investeringen på 30 år, 40 år, ... Det är här debatten ibland blir lite mer varm då åsikterna går isär, och en del säger att en investering på så lång sikt, som inte är lösam inom livslängden på investeringen är ett ekonomiskt vågspel, och andra säger att framtiden numera är känd nog för att det skall vara ett tryggt beslut.

--- Mats ---

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Payoff tid
« Svar #63 skrivet: 06 mars 2008, 12:17:08 »
den stora frÃ¥gan borde vara om man har bosatt sig i ett hus för att tjäna pengar, eller för att man vill BO i ett hus  8)
köpte man huset för billigt eller för dyrt, hur mycket är huset värt om 30-40 år, köper man hus för att spekulera med pengar och dra in vinster.
har man inte "råd" att bo i ett hus så bör man avstå från det !!!!
man kan inte alltid ta hänsyn till det "billigaste" hela tiden om man ska byta fönster, lägga om tak, byta värmesystem eller byta kök.
man ska välja det som man trivs med / följa magkänslan så tror jag man blir nöjd.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Payoff tid
« Svar #64 skrivet: 06 mars 2008, 12:36:53 »
Det är skillnad på billigt och prisvärt...

om du bor i en gammal kåk, finns det alltid hål att stoppa pengarna i. Om du inte sitter på en oljekälla, kan det vara lämpligt att prioritera.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: Payoff tid
« Svar #65 skrivet: 06 mars 2008, 21:45:30 »
HejHopp

Jag rekommenderar bergvärme.
- Tyst i trädgården jmfrt med luft VP
- Miljövänligt alternativ (känns rätt med tanke på CO2 etc).
- Tyst
- Luktar ej olja
- Låg energitopp när det är som kallast.
- Höjer fastighetens värde - inte obetydligt.
- Gör så mycket du orkar och KAN själv, det spar massor med $
- Följ er instinkt och känsla,  det skall passa ihop med er livstil.


Lycka till. *vinkar*

Mvh

Peter


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Payoff tid
« Svar #66 skrivet: 15 februari 2009, 11:40:16 »
Nu har jag konverterat.

Tänkte starta en ny tråd med vad som gjorts och kostnader.

Installationen av det sista blev klart i förra veckan så jag kommer avvakta lite så att jag får
mer fakta/siffror att presentera.

Lite kort om installationen:
Bergvärme
11 st Element/radiatorer
6 st fläktkonvektorer

Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!