Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: expansionskärl m.m. vad behövs egentligen vid nyinstalltion  (läst 4316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har tänkt mig installera bergvärme, Tegel/trähus frÃ¥n 1965,  95kvm plus 95 kvm källare varav ca 30kvm gillestuga, dvs 65kvm Ã¥terstÃ¥ende oisolerad källare som jag tänkt hÃ¥lla till ca 15 grader vintertid.

Jag har fått en offert på en Thermia Diplomat 8. I offerten står det att förutom installation av bergvärmepumpen även installation av 1 st nytt Expansionskärl för trycksatt värmesystem, 1 st expansionskärl för borrhålssystem, 1 st systemvolymtank 100 liter installeras vid värmepumpen. Nu är jag ganska ny på det här med bergvärme och jag fattar inte vad allt detta ska vara bra för, finns inte detta inbyggt i Diplomaten? Ska pannrummet tapetseras med expansionskärl och volymtankar? dontknow

Jag har även fått en offert på Daikin med samma text, där är väl dock expansionskärl inbyggt som jag förstått det.

Är det någon vänlig själ som kan förklara?

mvh Värmarn
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Normalt sitter exp kärlen bredvid men vissa vp har ett eller båda kärlen inbyggda. Diplomaten har kärlen bredvid och Daikin har dom inbyggd vad som är bäst ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jupp, du behöver "tapetsera" med expansionskärl. Hundratals liter vätska i slutna och trycksatta system (iofs med säkerhetsventiler) som procentuellt sett varierar väldigt mycket i temperatur.

Vilka modeller/märken som har eller inte har exp-kärl för VB och/eller KB hittar du i den tekniska specen när du ändÃ¥ läser pÃ¥ om pumparna.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag var och kikade på en Thermia G3 Duo igår och jag kan konstatera att jag är nöjd över att ha valt en Daikin för det är inte så kul rent estetiskt med 2 burkar på väggen. Det beror ju på vart bvp:n sitter iofs men i en tvättstuga 6m från köksspisen känns det skönt att slippa "pannrumskänslan".

Huruvida det är bra eller dåligt med kärl innanför/utanför låter jag vara osagt!

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det lilla plastkärlet till Kb med blå sprit i är inget som skämmer tycker jag, gillar iofs rörporr pumpar paneler o displayer.

Är ju även bra att man lätt kan se nivån på spriten emellanåt så att man vet när det ev är dags att fylla på en skvätt sprit eller luft innan pumpen stoppar och larmar.

« Senast ändrad: 22 mars 2014, 07:14:18 av magneten »
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för all input!  tummenupp

Ja, egentligen så spelar det inte så stor roll i mitt fall om det blir fler tankar i pannrummet eftersom det finns plats och det är inte så ofta jag tillbringar min tid där för att titta hur fint det är på väggarna...

Det finns förstås också en poäng att kunna se rör och mätare lättare. Men min förhoppning är att jag inte ska behöva tillbringa så mycket tid med det då tanken väl ändå är att bergvärma ska vara ganska självgående när man väl har finjusterat allt.

I dagsläget består pannrummet av en fantastisk massa rör som går in och ut ur en gammal kombipanna från -65 och in och ut i en 70-tals el-panna. Så det ska bli skönt att få lite upprensat där.

En sak jag inte riktigt är med på är hurvida det här med en systemvolymtank behövs eller inte. Huset har ett system med radiatorer, alltså ingen golvvärme även om jag någon gång i framtiden kan tänka mig att lägga in det. För Diplomaten antar jag att det gör att det inte behövs lika många start / stopp? Men för Daikin är väl den påverkan försumbar?
Det står ingen kostnad specad för volymtanken så jag vet inte hur mycket det påverkar slutpriset. Jag har dock som sagt svårt att se nyttan med den.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Till Diplomaten är det bra med extravolyn för att hålla nere start stop samt slippa ev knäppningar i radiator systemet som ibland kan uppkomma. Daikin lär inte behöva extra volym för att få rimligt med start stop men vv laddning fungerar på ungefär samma sätt på den och har man knäppkänsligt system kan en tank vara bra men många klarar sig bra utan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag saknar innerligt en arbetstank (men det är jag) men hoppas kunna koppla på det blivande garaget på VP och därmed indirekt lösa en del av mina (teoretiska) problem. :)

Nog är det så att bergvärmen bara luffar och går, antingen gör man ingenting när man fått den installerad och låtsas att det är kanon med sänkt elräkning. Eller så optimerar man lite på egenhand första och andra vintern efter installation och sparar slitage på VP och sköna hundralappar.

Det brukar väl schabloniseras kring en kostnad för arbetstank på ca 15-20000 kr. Iofs kanske även en volym/knäppt-tank på framledningen hjälper gott nog (5000-10000). Gissar att din VB inte är anpassad till låga temperaturer, men en knäpptank kan göra gott oavsett.

Tankarna kan man ju se som en engångskostnad om man vill, de kommer sannolikt överleva både första och andra VP´n. Lite som borrhålet (som du heller inte skall snåla på).

Kör hårt!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Daikin har inget påfyllnadskärl utan enbart ett påfyllnadskoppel dvs brinekretsen är trycksatt. Vilket jag misstänker att inte alla tillverkare har?

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Vill minnas att det är ett expansionskärl (du behöver ngt som kan ta upp tryckförändringar när temp varierar i KB) utöver filter och påfyllnadskoppel för KB inbyggt/integrerat i VP, men nu har jag ju också noll koll på Daikin utöver att jag gissar fruktansvärt dåligt. :)

Sannolikt en estetisk fördel och/eller en bra lösning rent utrymmesmässigt.  tummenupp Jag trivs dock för egen del bra med att se de bÃ¥da enheterna och skulle inte vilja ha det pÃ¥ ngt annat sätt just hos mig. Rätt säker pÃ¥ att Nibe inte har ngt integrerat expansionskärl i ngn av sina modeller. Om man nu ser det som en fördel att ha det inbyggt... ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Vill minnas att det är ett expansionskärl (du behöver ngt som kan ta upp tryckförändringar när temp varierar i KB) utöver filter och påfyllnadskoppel för KB inbyggt/integrerat i VP, men nu har jag ju också noll koll på Daikin utöver att jag gissar fruktansvärt dåligt. :)

Sannolikt en estetisk fördel och/eller en bra lösning rent utrymmesmässigt.  tummenupp Jag trivs dock för egen del bra med att se de bÃ¥da enheterna och skulle inte vilja ha det pÃ¥ ngt annat sätt just hos mig. Rätt säker pÃ¥ att Nibe inte har ngt integrerat expansionskärl i ngn av sina modeller. Om man nu ser det som en fördel att ha det inbyggt... ;)

Fel uttryckt av mig.

Nej visst det är sant båda exp-kärlen sitter i maskinen på Daikin och brinekopplet utanför.

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Om det nu är sÃ¥ att även exp-kärl för VB är integrerat kan det inte vara särskilt stort?  MÃ¥handa tvingas man komplettera med ett externt beroende pÃ¥ VB-volym.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Om det nu är sÃ¥ att även exp-kärl för VB är integrerat kan det inte vara särskilt stort?  MÃ¥handa tvingas man komplettera med ett externt beroende pÃ¥ VB-volym.

Utanför min vetskap och jag upplever Daikins maskin lite större i djupmått än andra maskiner (ca 700mm) men jag kan ha fel.

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om det nu är sÃ¥ att även exp-kärl för VB är integrerat kan det inte vara särskilt stort?  MÃ¥handa tvingas man komplettera med ett externt beroende pÃ¥ VB-volym.
Ofta om man har stor vattenvolym beror det nog på att man har tex vedpanna eller vattenburen kamin dockad till samma system och då väljer man oftast att ha öppet exp kärl. Jag antar att Daikin har så pass stort kärl så det funkar i en vanlig ren vp installation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!