Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjarfunderingar  (läst 945 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybörjarfunderingar
« skrivet: 09 januari 2012, 15:06:14 »
Hej.
Som nybliven medlem på forumet, idag för 1 timme sedan, har jag några små funderingar kring detta med värmepumpar.
Först vill jag säga att jag under en tid följt diskussionerna som äger rum här och det ser ut att finnas en enorm kunskap hos många debattörer. Dessutom, vilket känns väldigt positivt, är det en fin stämning vilket inte alltid gäller på de olika forum som idag finns ute på nätet.
Jag bor i ett hus från 40-talet i ett mindre samhälle som heter Böle, 1 mil från Piteå i Norrbotten. Huset är totalrenoverat för några år sedan och i samband med att det skedde installerades en Nibe fighter 1215 med ca 450m jordvärmeslang. Uppvärmd yta är 200m2 i bottenplan (golvvärme) samt ca. 75m2 på övre plan med el-radiatorer
(håller lägre temp. där). Drygt halva ytan saknar övervåning, högt i tak i den delen ca. 5meter.
Jag har dessutom en liten gjutjärnskamin i köket som eldas med ca. 5-6m3 ved/år (öppna ytor som sprider värmen i hela nedervåningen).
Jag har inte inkopplat Ts, den har inte varit igång sedan jag köpte huset 1/8-2010. Även ifjol när vi hade 2 veckor med -30 eller kallare fungerade det bra. Håller ca. +23 grader inomhus och +17 på övervåningen. Värmen kopplade jag bort helt från maj t.o.m. slutet på september.
Under sommaren med värmen bortkopplad låg förbrukningen på ca 15Kwh/dygn, december var snittet 38Kwh/dygn.
Min elförbrukning senaste året var 11867Kwh.
Mina funderingar är:
Med följande inställningar för vp:n (öka/minska ratten på -3)
Kurvlutning: 4
Vb f.: 34 (29)
Vb r.: 27 (45)
Kb f.: 1
Kb r.:-2
ger det idag med -16 grader ute ungefär 20 starter och 6 timmar drift/dygn. Vb-pumpen i läge 2.
Eftersom vp:n håller ungefär 18 grader när vi är borta några dagar och den sköter värmen helt själv så förstår jag inte varför den ska gå igång och producera värme när innetempen ligger över 18 grader. Har försökt att hitta svaret på detta men kommer bara fram till att den jobbar utifrån utetemp, kurvlutning samt + eller - på reglageratten. Alltså inte av hur varmt jag har inne. Det går ju inte att dra ner på golvtermostaterna heller för då kommer HS-larm som ett brev på posten.
Är värdena för Vb f och r vettiga? Tycker de ligger lågt men allting verkar fungera bra. Styrs dessa enbart av kurvlutning och reglagevredet?

Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjarfunderingar
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 20:46:59 »
Hej!
Jag tycker värdena ser normala ut.
Helt rätt att den endast styr utifrån utetemp och kurvlutning/förskjutning.
Du kan köpa en RG20 och koppla in så kommer den ta mer hänsyn till innetemp vid regleringen.
Men i första hand ska du ställa in kurva/förskjutning så att du får rätt temperatur inne, utan nån vedeldning, sen kan du låta en rumsgivare kompensera när du eldar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 218
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!