Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UKV utan framledningsgivare  (läst 1967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
UKV utan framledningsgivare
« skrivet: 03 februari 2014, 08:56:31 »
Hej igen.
Många sömnlösa nätter blir det...

(Igår kväll hade jag nöjet att koppla upp min anläggning mot Nibe Uplink. Kul att kunna hålla koll på grejerna från soffan så man slipper springa till groventrén hela tiden :) )

Funderade lite kring min UKV. Den sitter i serie på framledningen och beställdes av oss efter att ha läst om överdimensionerade pumpar här på forumet. När jag kikar i loggarna så ser jag att värmepumpen tillgodoräknar sig en hög temperatur vid värmeproduktion direkt efter varmvattenproduktion. Det får ju såklart gradminutrarna att ticka på i hög fart i början på en körning. Kollade lite på forumet om detta och insåg rätt så snart att om jag skulle ha en extern givare för framledningstemperaturen efter min UKV så skulle pumpen räkna rätt..? Eftersom jag saknar extern givare idag så måste ju UKVn vara helt meningslös, eller?

När pumpen startar för värmeproduktion så tror den att det går ut t.ex. 35°C i värmesystemet. Men i själva verket måste ju volymen i UKVn omsättas först (100 l) och det som egentligen går ut i systemet är t.ex. 27°C. Det måste ju betyda att värmepumpen blir "lurad" av UKVn och att gångtiderna blir kortare med fler start/stopp som följd?

Eller är jag ute å cyklar?

Sen hittade jag en påse med innegivare. Om jag ska ha den för övervakning av innetempen duger det då att hänga upp den i groventrén eller måste den ut i hallen? Om den måste ut, finns det trådlösa varianter?

Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UKV utan framledningsgivare
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 09:18:19 »
du behöver nog inte flytta din givare.

Vi säger att din värmepump lyfter returen den får in med 7 grader. så om du får in 40 skickar den ut 47, som ett exempel.

Det tar längre tid för dina 47 att gÃ¥ genom tanken och ut till radiatorerna och tillbaks till värmepumpen, än om du inte hade tanken. Därmed kommer det ta längre tid för värmepumpen att göra 48, 49 och 50, om vi hÃ¥ller oss till just 40 grader i retur vid start som ett givet exempel. 

Att flytta ut givaren med volymtank är typ som att ändra startvärdet för kompressorn, mer eller mindre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: UKV utan framledningsgivare
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 09:41:53 »
Mmm, gradminuterna är egentligen ett mått på tillförd energi, så om du bara har lagom många starter/dygn, och bra temp i huset har det ingen större betydelse om du har givaren före eller efter volymtanken.
Om du flyttar ut den från värmepumpen till efter volymtanken får du nog lite längre gångtider och färre start/stopp, men samma sak kan du uppnå genom att justera antalet graminuter som behövs innan kompressorn startar med givaren placerad inuti värmepumpen.
Hur många starter/dygn har du som mest?

Rumsgivaren skall gärna placeras där den till viss del påverkas av solinstrålning eller annat som påverkar rumstemperaturen i huset i stort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: UKV utan framledningsgivare
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2014, 09:54:49 »
Ok. då kan jag andas ut. igen.

Pumpen installerades 13 december. Genomsnittligt antal starter/dag är 16 st. Bor i Västerås och medeltempen har väl legat kring -3°C sen installation. GM inställt på -120, upplevde lite svängigt inneklimat när utetemperaturen sjönk under -8°C annars funkar det fint.

Ok. då testar jag att ha innegivaren i groventrén så länge..
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: UKV utan framledningsgivare
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2014, 13:57:32 »
Dessutom är det kanske bara 10-15% av VS-körningarna som inletts som en VV-körning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: UKV utan framledningsgivare
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2014, 17:46:01 »
Framflyttad givare om det ens funkar  Sc:,h eller en extern framledningsgivare (Bt25) funkar inte bra med volymtank när vp stoppar vid gm 0 kommer varmt vatten som fortfarande finns i tanken att strömma förbi givaren och när gm nÃ¥r +100 räknar inte vp längre sÃ¥ det blir en lite felaktig gradminut beräkning hur stor beror pÃ¥ storlek pÃ¥ tanken. PÃ¥ 1245 med nya mjukvaran borde det inte funka att flytta framledningsgivaren eftersom den styr hastigheten pÃ¥ cp med äldre mjukvara kanske det gÃ¥r men finns ingen anledning eftersom vp är förbered för extern givare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!