Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RG 10 pÃ¥ en Nibe 310F  (läst 2869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Friman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
RG 10 på en Nibe 310F
« skrivet: 25 september 2005, 21:58:16 »
Ska man ha kvar ute tempgivaren när man monterat en RG10 inomhusgivare?
Lasse.

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #1 skrivet: 26 september 2005, 13:35:35 »
Ska man ha kvar ute tempgivaren när man monterat en RG10 inomhusgivare?
Lasse.


Jag har bara utegivare på min Nibe 310 P och jag tror inte att det fungerar så bra om du tar bort den.
Varför ska du ha innegivare, är det inte lättare och ställa in värmekurvan med ratten.

Utloggad THX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #2 skrivet: 26 september 2005, 16:04:24 »
gustav

Det blir för varmt på dagar när solen lyser in ..

Är man inte hemma .
kan man inte springa där och ratta ...

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #3 skrivet: 26 september 2005, 17:09:48 »
gustav

Det blir för varmt på dagar när solen lyser in ..

Är man inte hemma .
kan man inte springa där och ratta ...


Har ni inte termostater på elementen så att dom inte är varma ?
Persiener eller markiser är annars inte fel om man har problem med solen.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #4 skrivet: 26 september 2005, 17:21:05 »
Man kan ju öppna en dörr med och vädra ut värmen.  ;)

Gustav, du har nog inte riktigt förstått vitsen med en rumsgivare, den sätter man in för att spara energi!
T.ex. när man lagar mat eller solen skiner in, eller när man har gäster... då stiger tempen och en rumsgivare ställer då om kurvan i VP:n automatiskt så att man spar energi.

Det funkar med strypande termostater på radiatorerna, men det blir effektivare med en rumsgivare, VP:ns COP ökar med rumsgivare jämfört med strypande radiatortermostater.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #5 skrivet: 26 september 2005, 21:13:18 »
Man kan ju öppna en dörr med och vädra ut värmen.  ;)

Gustav, du har nog inte riktigt förstått vitsen med en rumsgivare, den sätter man in för att spara energi!
T.ex. när man lagar mat eller solen skiner in, eller när man har gäster... då stiger tempen och en rumsgivare ställer då om kurvan i VP:n automatiskt så att man spar energi.

Det funkar med strypande termostater på radiatorerna, men det blir effektivare med en rumsgivare, VP:ns COP ökar med rumsgivare jämfört med strypande radiatortermostater.

Ingen fara jag förstår exakt hur ni resonerar men jag har testat under verkliga förhållanden och jag var inte nöjd.
Jag har tillluftsagregat som blåser in friskluft och inuti i den har jag en vattenburen element som värmer inkommande luft som matas från FLVP.
Jag håller med att rumsgivaren sparar pengar men personligen tycker jag att det systemet som jag har där
tilluftsagregatet matar in luft och får inte elementet i den tillräckligt med värme vintertid så
blir det obehagligt kallt i sovrummen samt iskalla golv om jag har rumsgivare.
Man har rätt temperatur där innegivaren sitter men resten av huset kan ha vad som helst.
Jag betalar hellre någon krona extra och använder utomhusgivaren och termostaterna i stället.

Men om vi går tillbaka till Frimans fråga så skall man väl alltid ha utegivare. Eller..... Sc:,h
 

« Senast ändrad: 26 september 2005, 21:17:17 av gustav »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #6 skrivet: 27 september 2005, 05:01:36 »
Ja, så vitt jag vet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #7 skrivet: 28 september 2005, 20:27:55 »
Man kan ju öppna en dörr med och vädra ut värmen.  ;)

Gustav, du har nog inte riktigt förstått vitsen med en rumsgivare, den sätter man in för att spara energi!
T.ex. när man lagar mat eller solen skiner in, eller när man har gäster... då stiger tempen och en rumsgivare ställer då om kurvan i VP:n automatiskt så att man spar energi.

Det funkar med strypande termostater på radiatorerna, men det blir effektivare med en rumsgivare, VP:ns COP ökar med rumsgivare jämfört med strypande radiatortermostater.
Nja på en 310 går kompressorn alltid med fast kondesering värmen shuntas ut och kompressorn har stort sett samma cop oavsett shuntens läge..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #8 skrivet: 29 september 2005, 04:08:40 »
Man kan ju öppna en dörr med och vädra ut värmen.  ;)

Gustav, du har nog inte riktigt förstått vitsen med en rumsgivare, den sätter man in för att spara energi!
T.ex. när man lagar mat eller solen skiner in, eller när man har gäster... då stiger tempen och en rumsgivare ställer då om kurvan i VP:n automatiskt så att man spar energi.

Det funkar med strypande termostater på radiatorerna, men det blir effektivare med en rumsgivare, VP:ns COP ökar med rumsgivare jämfört med strypande radiatortermostater.
Nja på en 310 går kompressorn alltid med fast kondesering värmen shuntas ut och kompressorn har stort sett samma cop oavsett shuntens läge..

Sorry  :-[

Tack för den infon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: RG 10 på en Nibe 310F
« Svar #9 skrivet: 29 september 2005, 09:15:22 »
Støtter Gustav sine synspunkter 100%, stemmer helt med egne erfaringer.
Innegivaren gir rett temperatur i det rommet den sitter, og den sparar energi.....ingen tvil :)
Men.......sekundære rom som soverom, vaskerom, baderom etc blir for kalde vinterstid når innegivaren justerer ned temperaturen på vatnet >:(
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!