Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1135 resp 1145  (läst 1095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LAAX

  • VVP Trainee
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
NIBE 1135 resp 1145
« skrivet: 26 oktober 2009, 15:49:29 »

Hej,

försöker få grepp om vad som behövs för att installera ytjordvärme?

Förutsättningar:

1½ plans hus(150 kvm) med källare(lågt i tak ca 180 cm) utan uppvärmning, så när som på den värme som alstras i pannrummet, samt stor förrådsbyggnad(kanske vill värma delar av detta i framtiden). Huset är hyfsat isolerat och klätt med tegel plus att vi har 3-glas fönster överallt. Radiatorerna är en blandning av 'gamla', halvnya och nya, eftersom renoveringar skett i olika etapper.

Tomten är ca 6.200 kvm, där ca 2000 kvm är 'trädgårdsdel', resten fria ytor med en del sten i marken(på vissa partier).

Vi bor i Skåne.

Nuvarande installation:

Albin kombipanna TRIO de lux(oljan borttagen) plus två ack.tankar(Strömsnäs 500L), där den första tanken innehåller varm vattentank(130L) samt 2 elpatroner. Detta innebär att pannan används ibland som en 'ren' vedpanna(en dålig sådan). Så, pannan ska ut, eftersom den iär gammal och inte är bra för vedeldning. Dessutom måste jag köpa veden, så det blir ganska dyrt.

Energiförbrukning:

har inte riktigt grepp om det, eftersom jag blandar el med ved, men översatt till olja, gissar jag ca 3 kbm för uppvärmningen...?


Vi har nog fastnat för ytjordvärme med 2 x 250 m som slingor, eftersom vi har rätt stor tomt.

Har kontaktat ett antal rörfirmor för att få grepp om kostnaden.

Vi har fÃ¥tt 2-3 'offerter', där innehÃ¥llet minst sagt varierar. Det verkar som om 'klumpsummemetoden' är vanlig, dvs man fÃ¥r egentligen aldrig veta vad de olika komponenterna resp momenten kostar.  Har flera den här erfarenheten?

Jag försöker bl a få grepp om jag måste slänga ut t ex ack.tank 1(som innehåller vvb plus elp)? Jag måste ju ändå installera en 'delad' anläggning.

Eller beror det på vilket fabrikat man väljer? Har tittat på en NIBE 1135(utgående modell) resp 1145

Alla förslag emottages tacksamt!
Vi (2 pers) bor i äldre tillbyggt 1½-hus(150 kvm) beläget i Skåne, med hyfsad isolering och treglasfönster.
Källaren ouppvärmd samt med låg takhöjd(ca 180 cm)
Tomt ca 6200 kvm, varav ca 4000 kvm utgör ängsmark, dock med en del sten.
F n uppvärmt med en Albin panna(kombi) samt 2 ack tankar med VVB och två elpatroner i första tanken. Laddomat21 för styrning. Eldar med ved ibland, men den måste köpas.
Omräknat till olja, ca 3 kbm förbrukning.
Funderar nu på att installera ytjordvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!