Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 september 2014, 21:17:23 »

Med värme pump är det viktigt med så låg framledning som möjligt dvs i ditt fall vore det optimalt om du kan köra ut temp anpassad efter golvvärmen nere och den tempen skulle räcka till för radiatorerna på övervåningen vilket inte är helt omöjligt om radiatorerna är rejäla helst tjocka eftersom över våningen troligtvis har mycket lägre effekt behov. Om tempen inte riktigt räcker får man öka framledningstempen från vp så den räcker till övervåningen och därefter justera shunten på golvvärmen så tempen blir ok nere. Har du behov av värme på delar av huset på sommaren tex golvvärme i badrum eller källargolv så är det arbetstank som gäller annars är nog en inverter tex Nibe 1255 eller ev Daikin men jag skulle valt Niben till ditt hus främst eftersom Daikin är i klenaste laget på energimyndighetens hemsida finns tester av bergvärme vp kan vara intressant läsning http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=2
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 19:08:50 »

har skaffat bättre data nu. Samkört vår förbrukning vintermånaderna med utetemp. 275 kWh som jag nämnde ovan var antagligen uttagen energi för ett hus och en pool som behövde värmas upp efter att ha gått på underhållsvärme och poolvärmen avstängd. Förre ägaren var bortrest en hel månad och det syns tydligt i statistiken när huset började bebos igen.

Mer realistiska data är 244 KwH vid -9. (januari 2014 när vi själva bodde i huset)

Så om jag fortsätter anta 72 KwH till poolen, 15 till hushåll och 10 till varmvatten så gick det 147 kWh till uppvärmning av själva huset. 147/25 = 5,9 och

DUT blir då 72+10+(5,9*33)194 = 276 kWh. Toppeffekt blir då 11,5 kW.




Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 18:52:59 »

Effekt behovet är densamma med eller utan tank men med tank kan du välja en större vp och ha tex 100% effekt täckning utan att få problem med flöde eller antal starter. En Nibe 1255 borde passa huset utmärkt och tillsammans med en Flm så bör det ge bra brine in framförallt på dellast men vet inte hur en Flm kopplas in mot inverters man vill ju inte ha 2 st cp som går framförallt inte eftersom Flm saknar strömsnål cp men går säkert att lösa. 1255 har inbyggd prioritering för värme vv samt pool så tror att man kan få den att hoppa över poolvärmen om det blir riktigt kallt ute så effekten inte räcker till. Kör du med samma framledning till golven som till radiatorerna ?

Inte så bra på det där med Framledningstemp... Lär mig det här stegvis och har bara kommit till boklstaven E ännu :-) Men i dagsläget har vi ju en shunt som reglerer framledningstempen till golvvärmen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 september 2014, 17:43:48 »

Effekt behovet är densamma med eller utan tank men med tank kan du välja en större vp och ha tex 100% effekt täckning utan att få problem med flöde eller antal starter. En Nibe 1255 borde passa huset utmärkt och tillsammans med en Flm så bör det ge bra brine in framförallt på dellast men vet inte hur en Flm kopplas in mot inverters man vill ju inte ha 2 st cp som går framförallt inte eftersom Flm saknar strömsnål cp men går säkert att lösa. 1255 har inbyggd prioritering för värme vv samt pool så tror att man kan få den att hoppa över poolvärmen om det blir riktigt kallt ute så effekten inte räcker till. Kör du med samma framledning till golven som till radiatorerna ?
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 12:40:39 »

Tillägg: Ser att HåkanH har räknat med ett värmebehov på 8,5/24 = 0,35 kW/K. 8,5 inkluderar vad jag förstår varmvatten. Utan varmvatten, enbart för värmning av huset skulle blir värmebehovet ca 8 kW vilket ger 0,33 kW/K, ett betydligt rimligare värde.

Ok. Då ser formeln snarare ut så här då?:

KwH = HH+Pool+VV+Hx.

275 = 15+72+10+178
och H = 8,1

72+10+8,1*33 = 349
Maxeffekt 349/24 = 14,6
70% = 10,2 kW

Men med en arbetstank kan effektbehovet snarare minska än öka då?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 september 2014, 11:56:45 »

När det gäller beräkning av borrhål har jag sett en tumregel som säger. Pumpens kW dividerat med 40 multiplicerat med 2/3. Vilket i mitt fall skulle ge 170 m. Jag skulle nog kunna tänka mig att borra 20-30 meter till för att va på säkra sidan.

Tumregeln utgår från att värmeuttaget är 40 W/m och COP 3,3. 40 W/m tycker jag är lite högt men det beror på var huset ligger. COP 3,3 kan vara lågt, jag antar att det är golvvärme. Sammantaget låter 170 meter lite för en pump på 10 kW.

Enligt Rickards kalkyl skulle husets värmebehov vara 0,57 kW/K. Jag tycker det verkar mycket för ett hus på 230 m2 byggt 2004. Mitt hus med mycket dålig isolering drar 0,23 kW/K. Nybyggda hus på 160 m2 kan ligga på 0,15 kW/K. 300 kWh inkluderar t.ex. varmvatten och det går inte åt mer varmvatten när det är kallare ute.

Är det golvvärme i huset? I så fall, skaffa en stor värmeväxlare, det är dumt att låta pumpen arbeta vid hög temperatur för att värma poolen när största delen av värmebehovet behövs vid lägre temperatur. Det försämrar pumpens COP.

Tillägg: Ser att HåkanH har räknat med ett värmebehov på 8,5/24 = 0,35 kW/K. 8,5 inkluderar vad jag förstår varmvatten. Utan varmvatten, enbart för värmning av huset skulle blir värmebehovet ca 8 kW vilket ger 0,33 kW/K, ett betydligt rimligare värde.
 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 september 2014, 11:52:18 »

Har du olika temperaturbehov i olika system är det en klar fördel med arbetstank, speciellt om du vill köra lite underhållsvärme i golvvärmen (källare?)
Om du sätter in en tank anser jag definitivt att du skall koppla den som arbetstank, och då kan du även välja en större värmepump, t.ex. en Diplomat Optimum G3 13 kW eller en Nibe 1245 12 kW, de ger lite högre uteffekt och är som jag ser det inte sämre än IVT:s lite mindre maskin.
Finns det liknande maskiner från andra leverantörer med runt 13 kW uteffekt så kan de mycket väl vara ett lika bra val.
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 11:33:17 »

Känns som att du ligger rätt nära sanningen, en Daikin Evolution, Nibe 1255 eller liknande inverter från annan tillverkare skulle kunna vara en vettig lösning.
Skulle de inte klara maxbehovet under några kalla vinterdagar skulle jag tillfälligt stänga av värmen i poolen.

Eller en av de större on/offpumparna med inbyggd vv-beredare i kombination med en arbetstank, i arbetstanken kan du gärna ha en förvrämningsslinga för tappvarmvatten, det ger dig billigare uppvärmning av tappvarmvattnet, och en större tillgänglig tappvarmvattenvolym.
Det ger dig dessutom möjlighet att köra med olika temperaturer till olika förbrukare, och du kan låta termostater strypa bort flöde på ett annat sätt än om du har en vanlig "flytande" kondensering direkt mot alla dina olika system.

Visst har jag funderat på inverter men just nu lutar det nog mer åt IVT Greenline C11 på 10,3 kW.

Arbetstank och inte volymtank alltså. Håller på och försöker sätta mig in i skillnaden. Vad jag förstår så är volymtanken seriekopplad med radiatorerna medan arbetstanken är parallellkopplad med separat cirk pump. Jag kan för övrigt nämna att jag har golvvärme i bottenplan och radiatorer på övervåning om det påverkar något.



Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 11:20:27 »

Ja Rickard. Och faktum är att poolen är ju en energireserv i sig med sina 28 grader! Och det är ju en helt annan tröghet i temperaturväxlingar i vatten än i luft. Så som du säger, märker man att tillskottselen skjuter i höjden så får man väl stänga av tillfälligt och kanske elda lite extra i kaminen.  :)

Sen är det ju det där med borrdjup... Har du nån uppfattning där?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 september 2014, 11:09:21 »

Känns som att du ligger rätt nära sanningen, en Daikin Evolution, Nibe 1255 eller liknande inverter från annan tillverkare skulle kunna vara en vettig lösning.
Skulle de inte klara maxbehovet under några kalla vinterdagar skulle jag tillfälligt stänga av värmen i poolen.

Eller en av de större on/offpumparna med inbyggd vv-beredare i kombination med en arbetstank, i arbetstanken kan du gärna ha en förvrämningsslinga för tappvarmvatten, det ger dig billigare uppvärmning av tappvarmvattnet, och en större tillgänglig tappvarmvattenvolym.
Det ger dig dessutom möjlighet att köra med olika temperaturer till olika förbrukare, och du kan låta termostater strypa bort flöde på ett annat sätt än om du har en vanlig "flytande" kondensering direkt mot alla dina olika system.
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 11:00:34 »

Fel av mig hushållselen ska givetvis inte läggas tillbaka!

Toppförbrukning blir istället 352 kWh = 14,7 kW effekt

70% ger 10,3 kW pump
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 10:36:01 »

Tack Rickard för den modellen. Det känns som att det här för mig ett stort steg framåt. Ooch du pekar på en del saker som man bör ta hänsyn till. Vi rör ju oss med två konstanter, hushållsel och pooluppvärmning. De svarar ju för en inte försumbar del av energiförbrukningen men de påverkas inte särskilt mkt av utetemp.

Så KwH = HH + Pool +Hx där x är lika med antal grader under +16.

Låt oss strunta i  antagandet om FLP genom hela beräkningen. Det kommer ju att finnas en sådan även i den nya lösningen.

När förbrukningen är 275 kWh vid 6 minusgrader och om HH = 15kWh och Pool = 72 kWh så är Hx = 188 kWh. x är lika med 22 alltså är H = 8,5.

Maxförbrukning vid DUT -17 blir då: 15+72+8,5*33 = 367 kWh och motsvarar en effekt på 15,3.

Med täckningsgrad på 70% bör pumpen ligga på 10,7 kW

 






Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 september 2014, 08:31:23 »

Räkna med den extra effekten vid DUT som följer.

Värmebehov startar vid ca +16 grader.
300 kWh vid -6 grader.
Dela 300 kWh med (+16°C minus -6°C) 22 så får du fram effekt/°C = 13,6 kWh/grad/dygn

-17 - -6 = 11
11 X 13.6 = 149 kWh ytterligare.
Alltså totalt 449 kWh vid DUT.

449 kWh/24 = strax under 19 kW.
70% av 19 kW blir ca 13 kW.

Räkna även med att hushållselen ger kanske 1 kW/h, och att FLM ger en liten besparing.


Om någon har en annan uppfattning  frågan får ni gärna kommentera, jag är inte säker på att man kan räkna exakt sådär.
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 11 september 2014, 08:14:30 »

Under senaste tvåårsperioden har det maximala energiuttaget för ett dygn varit 275 kWh. Säg attfrånluftspumpen sparar 25 kWh per dygn (6-9000 kWh per år har jag hört) då var det egentliga energibehovet under toppdygnet 275+25=300 kWh. Temperaturen det aktuella dygnet var -6 grader. DUT är -17. Vet inte hur många extra kWh som går för de extra 11 minusgraderna. Men om jag lägger på 50 kWh till så ger det en toppförbrukning på 350 kWh. Dela det med dygnets 24 timmar så får jag fram en topeffekt på 14,5 kW. Återigen ger det en pump på drygt 10 kW för att täcka 70% av toppeffekten.

Tänker jag rätt tror ni?
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 10 september 2014, 22:10:30 »

Jag kopplar på en Frånluftsmodul. Aktuellt är NIBE eller IVT. Båda har passande produkter. För övrigt har jag inte räknat alls med att frånluftsmodulen bidrar till effekten
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 september 2014, 22:06:29 »

Hur löser du ventilationen om du slänger ut flvp ? En Nibe 1255 borde passa bra till huset har du fått nåt pris på en sån.
Skrivet av: HåkanH
« skrivet: 10 september 2014, 21:58:42 »

Hus byggt 2004 230m2 uppvärmd yta (inklusive garage 20 och poolrum 40). Poolen är på ca 33 m3.

Har: Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. elpatron till pool 6 kW (går 6 timmar per dag på sommaren och 12 timmar på vintern) temperatur i poolen 27-28 grader. Total elförbrukning 35 000 kWh. Toppförbrukning senaste 2 åren: 275 kWh.

Jag har fått in 7 anbud, alla räknar olika på toppeffekt. Föreslagna pumpar ligger på mellan 8,8 till 14,3 kW!

Själv resonerar jag så här:

230m2  x 50 W = 11,5 kW ( då har jag inte tagit hänsyn till att poolrummet får tillskottsvärme från pooluppvärmningen)

Poolen drar max 72 kWh (12 timmar gånger 6 kW). Toppeffekt på poolen blir alltså 3 kW. 72/24 timmar.

På det sättet beräknar jag alltså toppeffekt till 14,5 kW och kommer fram till att pumpen bör ligga på ca 10,2 kW.

När det gäller beräkning av borrhål har jag sett en tumregel som säger. Pumpens kW dividerat med 40 multiplicerat med 2/3. Vilket i mitt fall skulle ge 170 m. Jag skulle nog kunna tänka mig att borra 20-30 meter till för att va på säkra sidan.

Tänker jag rätt?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!