Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 19 februari 2011, 07:09:45 »Problemet, i alla fall för mig, är att VP har inga problem så länge som den är i drift. Det är när den startar vid kall väderlek som problemet uppstår.
Anledningen verkar vara att expansionsventilen är mer eller mindre helt stängd och då löser ju lågtrycken ut efter ett tag.
Just nu är det -24 ute och snart kommer lågtryckslarmet när utetemp blir varmare än -20 och VP startar. Shunten i elpannan öppnar efter 60 minuter efter larmet och VP startar inte förrän larmet kvitteras. Jag är hemma idag och kan övervaka detta men är man borta kan det bli lång tid på enbart elpanna och därmed dyrare.
En lösning är att ändra stopptemp från -20 till -14 då det verkar fungera bättre, men då det blir en ännu mer kännbar sponsring av elverket.
Om reklamen säger att den skall klara ned till -20 skall den då inte göra det? Är det inte då IVT:s ansvar att den gör det? Detta verkar dessutom vara ett konstruktionsrelaterat problem.
Anledningen verkar vara att expansionsventilen är mer eller mindre helt stängd och då löser ju lågtrycken ut efter ett tag.
Just nu är det -24 ute och snart kommer lågtryckslarmet när utetemp blir varmare än -20 och VP startar. Shunten i elpannan öppnar efter 60 minuter efter larmet och VP startar inte förrän larmet kvitteras. Jag är hemma idag och kan övervaka detta men är man borta kan det bli lång tid på enbart elpanna och därmed dyrare.
En lösning är att ändra stopptemp från -20 till -14 då det verkar fungera bättre, men då det blir en ännu mer kännbar sponsring av elverket.
Om reklamen säger att den skall klara ned till -20 skall den då inte göra det? Är det inte då IVT:s ansvar att den gör det? Detta verkar dessutom vara ett konstruktionsrelaterat problem.