Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation 1245F, 8KW  (läst 2000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BerOlle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinstallation 1245F, 8KW
« skrivet: 11 oktober 2013, 16:34:53 »
Hejsan alla värmepump proffs!!!Har installerat sjövärme i augusti och har haft igång pumpen i ca:2 månader och idag tog jag en logg.
Har kollat på forumet här och försökt och justera in pumpen så gott som jag kunnat...Är en glad amatör!!
Nu till min fråga: Hur ser min logg ut...och vad behöver ändras på??
« Senast ändrad: 11 oktober 2013, 17:05:06 av BerOlle »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2013, 17:23:06 »
Tycker det ser ok ut enda skulle möjligtvis vara att vp värmer rätt högt över börvärde när den går. Du kanske får många starter om du ökar gm för start av kompressorn något så den inte värmer så högt kan säkert bli annat när det blir kallare ute också. Tyckte kb såg ganska kall ut 4.8 grader brukar ju vara rätt varmt i sjöar den här tiden ligger slangen där det är djupt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BerOlle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2013, 18:08:47 »
Tack Smurfen för dom ganska uppmuntrande orden  :) Kanske KB värdet kan förklaras med att jag bor högst upp i Sverige (Norra Norrbotten)...I.o.f.s. är inte sjön sÃ¥ djup...kanske 5 m. pÃ¥ djupaste stället...jag har 500 meter slang varav ca: 380 meter slang är i vattnet.
Jag har 732 kompressor starter på 2 månader (62 dygn)= 12 starter/dygn.....Låter det bra??
Diffen på BT10 och BT11...är väldigt högt (6,2 °C)...har läst nånstans att det bör ligga på ca: 3 °C, hur ändrar man på det??
Tacksam för svar??

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2013, 18:26:17 »
Tyckte diffen sÃ¥g ok ut men missade att det var - pÃ¥ utgÃ¥ende kb  :::_) Om du hÃ¥ller inne bakÃ¥t knappen kommer du till installatörs menyn där kan du ändra hastigheten pÃ¥ cirkpumpen till kb och den ska ökas och 3 grader blir  tummenupp Det brukar rekomenderas 7 grader pÃ¥ varma sidan men jag skulle nog hellre se lite högre diff nu när kb är varmt och framledningen lÃ¥g sÃ¥ lämnar vp högre effekt sÃ¥ justera till ca 8 grader sÃ¥ blir det nog toppen till vintern och det ställer du pÃ¥ nästan samma ställe och det är läge värme du ska justera läge ekonomi är när kompressorn stÃ¥r och den ska stÃ¥ lika eller lägre bara du fÃ¥r varme pÃ¥ alla radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BerOlle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2013, 20:34:22 »
Hur får jag diffen och bli mindre på köldbärare BT10 och BT11?? så det blir ca 3°C ??

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2013, 20:49:12 »
I meny 5.1.9 kan du höja hastigheten på KB-CP. Enl tidigare måste du hålla inne "tillbaka-knappen" i ca5-10 sekunder för att komma åt dessa menyer.

Har ett svagt minne av att nya 1245:an har självjusternade KB-hastighet, ett läge "auto"? När du ändÃ¥ är inne och rotar där kan du ju se om den stÃ¥r i auto eller manuellt läge, stÃ¥r den inte i auto kan du ju pröva att slÃ¥ över den.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad BerOlle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2013, 21:32:16 »
Tack Smurfen och Pyckonen för råden....har ändrat på KB CP från 80% till 86%.....ska kolla senare om det blev nå skillnad.....återkommer om problemen kvarstår... tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nyinstallation 1245F, 8KW
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2013, 23:06:01 »
Du kommer antagligen få ha den på max eftersom du har lång slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!