Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta radiator  (läst 9498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Byta radiator
« skrivet: 10 november 2008, 22:18:28 »
Ni får ursäkta om detta är en otroligt korkad fråga, jag tror inte jag har förstått riktigt hur det fungerar...

Vi har en IVT Greenline bergvärmepump. I köket har vi en liten radiator, men eftersom det är lite småkallt (ca 1 m bred) där så tänkte jag byta ut den till en större.

Till min fråga: om man sätter in en större radiator borde det ju behövas mer vatten i systemet. Ska man fylla på det någon stans, eller sker det automatiskt?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta radiator
« Svar #1 skrivet: 10 november 2008, 22:49:56 »
Ja,

du måste fylla på vatten. Och du måste få ut luften (som finns i nya elementet) ur systemet. Hur du gör, beror litet på vad för slags system du har.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #2 skrivet: 11 november 2008, 07:29:08 »
Få ur luften har jag förstått att man får genom att skruva på avluftningsskruven på alla radiatorer.
Men vart fyller man på vatten?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Byta radiator
« Svar #3 skrivet: 11 november 2008, 07:45:44 »
Brukar finnas en kran/ventil nere vid "pannrummet".
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #4 skrivet: 11 november 2008, 08:56:31 »
För att lufta?

Utloggad Triumph_94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #5 skrivet: 11 november 2008, 09:06:52 »
Lufta gör du ju vid varje radiator - kranen i pannrummet fyller du på vatten med

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #6 skrivet: 11 november 2008, 10:27:10 »
Med tanke på att den lilla radiatorn är små kall så kanske du har luft eller är feljusterad? Prövat lufta eller justerat? har du termostat på radiatorn?

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #7 skrivet: 11 november 2008, 10:40:19 »
Den är inte kall, men jag tror inte att den har effekt nog att värma hela rummet? Rummet är cirka 20 kvm, och detta är den enda radiatorn där.
Termostaten står på max, men jag har inte testat att lufta.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #8 skrivet: 11 november 2008, 13:01:48 »
Det brukar finnas en kran med backventil från kallvattenledningen in till tur eller retur på systemet ner i pannrummet.
Man brukar ju behöva fylla på systemet ibland eftersom trycket i systemet sjunker när man luftar vid ett slutet system.

Du borde ju även ha en säkerhetsvetil eller liknande någonstans i pannrummet för att kunna släppa ut vattnet ur systemet innan du byter radiatorn.
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta radiator
« Svar #9 skrivet: 11 november 2008, 15:37:25 »
Lufta gör du ju vid varje radiator

Dessutom på varmvattenberedaren. Det samlas en del luft i manteln. Det sitter en nippel i överdelen av beredaren.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #10 skrivet: 11 november 2008, 18:23:28 »
Nu har jag kollat runt i pannrummet, och lokaliserat värme tillopp resp retur-rören. På en 90 graders sväng "neråt" sitter det ett lock/mutter i överkant. Kan det vara här jag ska fylla på resp. lufta? Har inte hittat någon direkt "kran"

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #11 skrivet: 11 november 2008, 20:08:42 »
kan du inte bifoga en liten bild? en bild säger mer än tusen ord...
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #12 skrivet: 16 november 2008, 19:19:31 »
Min kamera är trasig, men om allt går som det ska kommer det en ny nu under veckan - skickar bilder då på en gång!

Det första jag ska göra är att koppla bort den nuvarande radiatorn så att vi kan gipsa och tapetsera bakom. Det kommer två rör från golvet (innebär det att det är ett 2-rörssystem?). Ska jag proppa båda rören, eller ska de kopplas ihop (bygel)?

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Byta radiator
« Svar #13 skrivet: 16 november 2008, 19:25:46 »
Ska jag proppa båda rören, eller ska de kopplas ihop (bygel)?

Proppa!
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta radiator
« Svar #14 skrivet: 17 november 2008, 13:50:19 »
Blir det då kallt då har du ett "ettrörssytem" då blir hela den slingan kall!
Då behövs det byglas...

Att det kommer upp  2 rör bevisar inte säkert att det är ett tvÃ¥rörssystem.... om dom tvÃ¥ anslut till OLIKA rör dÃ¥ är det tvÃ¥rörs.... dÃ¥ kan nog se det pÃ¥ ett annat ställe....

Ettrörs då ansluts båda rören till samma stam.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #15 skrivet: 17 november 2008, 19:59:51 »
hmm, hur ser man om det är anslutet till olika stammar? Vore skönt att slippa köpa både bygel och lock :/

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #16 skrivet: 17 november 2008, 21:42:12 »
Det sitter en koppling nere vid golvet som ser ut som ett Y en gren är ansluten till radiatorn, och den andra sitter det ett lock på. Under locket döljer sig en insektskruv. Jag antog att detta var en avstängningsgrej, så jag drog åt skruven så mycket det gick, lättade på muttern till radiatorn - men det verkar vara fullt tryck fortfarande... Har jag gjort något fel?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Byta radiator
« Svar #17 skrivet: 18 november 2008, 08:16:48 »
Är termostatventilen också ordentligt stängd?

Hur mycket vatten släppte du ut? Det är fortfarande tryck i elementet och det kan komma ut en del innan det sjunker.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #18 skrivet: 18 november 2008, 08:51:58 »
Jag drog åt skruven och gick i från några timmar. När jag kom tillbaka var radiatorn kall, och då förstod jag att det var vattnet i elementet som jag märkt av...

Nu måste jag bara förstå vart jag fyller på mer vatten?!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Byta radiator
« Svar #19 skrivet: 18 november 2008, 11:48:00 »
PÃ¥fyllning... hitta kallvattenledningen till din värmepump...  spola varmvatten dÃ¥ känner du en skitkall o en varm...

Följ kv ledningen mot värmepumpen, näre den sitter ett rör o ventil det röret går till ett av värmerören.... den är det.
när du fyller på ska du ha koll på manometern vilket tryck du har...
du har väl ett slutet system med tryckkärl i ntill pumpen!?
Det röda på bilden tyvärr syns inte påfyllningen den sitter uppe på pumpen... andra inlägget.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #20 skrivet: 18 november 2008, 20:03:01 »
Ahh, äntligen! Hittade nu kranen, den satt bakom pannan  huvuddunk

Jag hittar bara en manometer, och den sitter på expasionskärlet och visar nu 0 bar. Betyder detta att jag har väldigt dåligt tryck i systemet, eller ska jag titta någon annan stans? Vilket tryck ska man ha?

Edit: hittade en gammal bild på rörkaoset... :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #21 skrivet: 18 november 2008, 20:17:26 »
Ja, det är manometern på expansionskärlet du ska titta på. Trycket ska ligga några tiondelar över antalet meter du har från kärlet upp till högsta punkten på värmesystemet.

Är det 5m upp till högsta punkten på dina radiatorer, ska trycket vara runt 0,8bar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #22 skrivet: 18 november 2008, 21:15:34 »
Ah, nu har jag ökat! Drog upp den till 0,8 men nu när jag tänker är det nog snarare 3 m till högsta punkten. Bör jag lätta på trycket eller fungerar det ändå?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #23 skrivet: 18 november 2008, 21:26:09 »
Det blir bra ändå, får du för högt tryck löser säkerhetsventilen ut. Upp till 1 bar är helt ok.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Byta radiator
« Svar #24 skrivet: 21 november 2008, 14:51:23 »
Glöm inte att springa runt och lufta alla radiatorer nu samt luftningen vid VP. Det kan finnas mycket luft om det nu sett ut som du beskriver ett tag.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Byta radiator
« Svar #25 skrivet: 21 november 2008, 21:33:55 »
Testade att lufta de radiatorer som fanns här på undervåningen, men tror inte det var speciellt mycket luft i dem. Tyckte det kom vatten i princip på en gång? Däremot känns systemet mycket tystare nu när jag ökat trycket!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Byta radiator
« Svar #26 skrivet: 21 november 2008, 21:37:49 »
Vattennivån i radiatorerna låg antagligen lite lägre än tilloppet och detta orsakade brus.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!