Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag välja luft/luft ny elpanna eller luft/vatten ny elpanna  (läst 21251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Hej,

Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.

Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :

Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningen
Har ett vattenburet system just nu med en el-panna frÃ¥n 1987 (21 Ã¥r gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i Ã¥r, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 mÃ¥nader) drog iväg pÃ¥ 21000kwh  :'( (detta är iofs inklusive hushÃ¥lls el)

Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barn

Någonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningen

Är det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset?

Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat?

Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.

Tacksam för svar

MVH
Patric
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej

Jag skulle nog satsa på en luft/vatten-pump med tillhörande elpanna i Skåne. Jag tippar att du skulle klara värme och varmvatten på en tredjedel av vad du gör av med nu bortsett från hushållsel. Jag gör av med 8000-8500 kWh med luft/vatten i Blekinge, mot 2,7-3,0 m³ olja förr.

Investeringen kommer att höja värdet på huset, och vid en försäljning med vinst, kan du väl ta upp kostnaden för pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Fick en beställning från en kund igår fredag där de hade en tot förbrukning av 17000kwh inkl hh
De hade en uttjänt elpanna 30år och ska byta värmesystem.
En ny elpanna ikl. inst ligger på ca 45000kr och det ville de inte längre ha utan nu blir det bergvärme
1-plans hus 120m2 byggt -79   det blir en 6kw värmepump som faktiskt är lite för stor, med 120meter borra och komplett installation inkl. nedsäkring till 16A huvudsäkring hamnade pÃ¥ 107000kr
Deras kommande förbrukning för uppvärmning hamnar på 4500kwh+hh skulle tippa på runt 8000kwh tot för just denna familj
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
45 lökar för ett byte av elpanna då tjänar man flis......

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
Har du ett vattenburet sysytem idag så skall du absolut satsa på ett sysytem så att du använder det äen i framtiden.
Min bestämda uppfattning

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
javisst tjänar man pengar men det viktigaste kunden behöver inte använda detta gör-det-själv-forum för att hitta rätt inställningar, det ingÃ¥r ocksÃ¥  ;D
« Senast ändrad: 29 mars 2008, 18:48:40 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Installatörsfasoner, alla tror att de gör jobbbet, men ytterst få gör det.
Kanske, kanske är du luckyman en av de lyckligt ;) lottade som verkligen vet vad han pysslar med.

De flesta bergvärmepumpar jag tittat på har haft defaultvärdena kvar i styren efter installation, och kunden reglerar tempen med termostaterna vilket ger extremt dålig ekonomi på anläggningen.
Förmodligen blir det bättre i takt med att värmepumparna blir vanligare, men som sagt, jag har sett ett antal skräckexempel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
32 000 kostade det för den senaste elpannan vi bytte ut.............men det är klart får jag 13000:- för att ändra inställningen på en elpanna så är jag nöjd............. studs

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Hej,

Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.

Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :

Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningen
Har ett vattenburet system just nu med en el-panna frÃ¥n 1987 (21 Ã¥r gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i Ã¥r, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 mÃ¥nader) drog iväg pÃ¥ 21000kwh  :'( (detta är iofs inklusive hushÃ¥lls el)

Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barn

Någonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningen

Är det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset?

Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat?

Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.

Tacksam för svar

MVH
Patric


En luft/vatten brukar vara lönsam, men det beror på hur lång tid du vill få tillbaka investeringen. Har du råd att ligga ute med pengarna en 10 år är troligen en luft/vatten ikapp en luft/luft. Hur snabbt vill du ha fått tillbaka investeringen?

Dock, då krävs att radiatorerna räcker till (om du kräver runt 50 grader och uppåt redan vid "småkallt" kommer en värmepump bara att hjälpa delvis. Vad har du för framledningstemperaturer när det är kallt?

Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...

--- Mats ---

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...


Nja, inte riktigt, i Blekinge svarar nov - mars för cirka 70% av värmekostnaden, och det är inte många mil till Skåne.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...


Nja, inte riktigt, i Blekinge svarar nov - mars för cirka 70% av värmekostnaden, och det är inte många mil till Skåne.

//Ronnie

Ja, det stämmer rätt väl för Malmö med (77% med värmepump 2006) . Min tanke med citationstecknen var att indikera att det var en väldigt stor del av årest förbrukning på just de månaderna, så om man inte känner till hur kostnaden fördelar sig ser det värre ut än det är om man tittar just på Nov-Mars. Jag borde nog ha gett en siffra precis som du gjorde här.

--- Mats ---

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Hej,

Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.

Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :

Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningen
Har ett vattenburet system just nu med en el-panna frÃ¥n 1987 (21 Ã¥r gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i Ã¥r, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 mÃ¥nader) drog iväg pÃ¥ 21000kwh  :'( (detta är iofs inklusive hushÃ¥lls el)

Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barn

Någonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningen

Är det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset?

Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat?

Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.

Tacksam för svar

MVH
Patric


En luft/vatten brukar vara lönsam, men det beror på hur lång tid du vill få tillbaka investeringen. Har du råd att ligga ute med pengarna en 10 år är troligen en luft/vatten ikapp en luft/luft. Hur snabbt vill du ha fått tillbaka investeringen?

Dock, då krävs att radiatorerna räcker till (om du kräver runt 50 grader och uppåt redan vid "småkallt" kommer en värmepump bara att hjälpa delvis. Vad har du för framledningstemperaturer när det är kallt?

Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...

--- Mats ---


Har inte en aning om radiatorerna räcker till eller vad det är för framledningstemperatur alls tyvärr, känns bara riktigt surt att ha pungat ut 6000 papp i månaden på värme :(
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Har läst och läst i timmar, och generellt förstått att en luft/vatten om man har ett vattenburet system är mest lönsamt på lång sikt, men en luft/luft kan vara ok då den kostar mindre i inköp om man har öppen planlösning osv.

Kan ni ge några råd till mig? , lite detaljer om min situation just nu :

Hus i södra skåne (i princip så långt ner du kan komma, trelleborg) , på 1.5 plan , 70kvm nere och 40kvm på ovanvåningen
Har ett vattenburet system just nu med en el-panna frÃ¥n 1987 (21 Ã¥r gammal) , vi har ju i princip knappt haft minus grader här nere i Ã¥r, men min elförbrukning sedan November 2007 (5 mÃ¥nader) drog iväg pÃ¥ 21000kwh  :'( (detta är iofs inklusive hushÃ¥lls el)

Vi kommer troligen bo kvar i huset ca 5 år då det är relativt litet och vi snart får tillökning med ett barn

Någonting måste ju göras åt uppvärmingen då det varken blir kanon varmt inne och kw timmarna drar iväg på vintern, huset är ganska dåligt isolerat (enbart vinden) och det har stora fönster på nedervåningen

Är det värt att lägga 100000 på en luft/vatten pump? (ink installation & elpanna), är det en investering som betalar tillbaka sig lite när man säljer huset?

Eller skulle jag få ner min mina kostnader om jag investerade i en ny elpanna (antar runt 30k installerat?) och en luft/luft pump för 15-20k installerat?

Alla synpunkter tas emot mycket tacksamt, säg till om ni behöver fler uppgifter osv.

Tacksam för svar

MVH
Patric


En luft/vatten brukar vara lönsam, men det beror på hur lång tid du vill få tillbaka investeringen. Har du råd att ligga ute med pengarna en 10 år är troligen en luft/vatten ikapp en luft/luft. Hur snabbt vill du ha fått tillbaka investeringen?

Dock, då krävs att radiatorerna räcker till (om du kräver runt 50 grader och uppåt redan vid "småkallt" kommer en värmepump bara att hjälpa delvis. Vad har du för framledningstemperaturer när det är kallt?

Har du en aning om vad Ni drar per år? November till mars är "i princip" hela uppvärmningskostnaden i skåne...

--- Mats ---


Har inte en aning om radiatorerna räcker till eller vad det är för framledningstemperatur alls tyvärr, känns bara riktigt surt att ha pungat ut 6000 papp i månaden på värme :(

 jag (slösar) bort ca 9000 kwt pÃ¥ mina 3 LL-pumpar per Ã…R
 värmer 300 m2 i Dalarna
 och pÃ¥ de 9000 kwt in gÃ¥r AC förbrukningen pÃ¥ sommaren
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Har inte en aning om radiatorerna räcker till eller vad det är för framledningstemperatur alls tyvärr, känns bara riktigt surt att ha pungat ut 6000 papp i månaden på värme :(

Förstår ditt bekymmer. Men samtidigt innebär det att det är lite svårt att göra rätt just nu. Om du har högtemperatursradiatorer, dimensionerade för en oljepanna, riskerar du att du passerar den framledningstemperatur de flesta luft/vatten pumpar klarar av redan innan det blir nollgradigt (min luft/vatten pump behövde eltillskott redan från 7 grader innan jag bytte ett par radiatorer, numera håller den ensam till +2 grader). I det läget är luft/luft troligen den investering som blir mest lönsam på rimlig sikt.

Om du å andra sidan har ett behov av framledningstemperaturer som ligger inom en luft/vatten pump vid skånes "normaltemperaturer" finns det en chans att bästa investeringen trots utlägget av pengar är just en luft/vatten. Det i sin tur beror på hur många år du vill ha fått tillbaka extrainvesteringen för luft/vatten jämfört med luft/luft.

--- Mats ---

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Halloj igen,

har nu fått två offerter, väntar på ytterligare 2 :

Daikin Altherma ERYQ-007 med hydrobox och varmvattenberedare för 100k ink allt
Nibe Fighter 2020-8 med panna - 97k ink allt

Hoppas få en en offert med ctc också, men just nu känns nibe bäst, synpunkter på desssa?

MVH
PG
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!