Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intrimning av min F1245-6  (läst 5126 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Intrimning av min F1245-6
« skrivet: 11 februari 2011, 11:10:23 »
Nu har jag haft min nya F1245-6 i en dryg månad (installerades 5/1 2011) och jag har lite funderingar kring intrimning och elförbrukning. Här kommer lite värden från pannan:

Antal starter: 42 st.
Total drifttid: 864 h
Varav varmvatten: 114 h
Tidfaktor för tillsats: 140
Delta VB: 6-7 grader
Delta KB: ca 3 grader (KB in: -1, KB ut: -4)
Huset är 3 plan med 140 kvm på de två bostadsplanen och 70 kvm i källaren med enbart två element. Använder enbart radiatorer, inte golvvärme.

Rent spontant tycker jag att den har gått mycket på el och har även pratat med leverantören om detta. De säger att kompressorn bör gå ca 4000 h och att tidfaktorn för tillsatsen bör vara ca 500 per år för att pannan ska gå optimalt.

Jag har fram till nyligen haft värden för kompressor och tillsats inställda från fabrik (-60 för kompressor och -400 för tillsats). Jag gjorde ett litet experiment igår och sänkte starten för kompressorn till -170 och start av tillsatsen till -1000. Jag vill ju nämligen inte att tillsatsen ska gå på för att pumpen behöver värma varvatten efter kvällens disk och duschar. Har läst att starten för tillsats ska ligga i storleksordningen x 5 baserat på start för kompressor. Jag startade om pannan och satte gm initialt till -150 för att inte skulle ta så lång tid innan kompressorn skulle gå igång (och därmed tappa ännu mer temperatur).

Jag hade -0,2 graders utetemperatur igår (använder enbart en utegivare i mitt system) och beräknad framledning var då 41,6 grader. Den verkliga framledningen orkade upp till 38 grader på de 20 minuter den har på sig innan varmvattnet går in i 20 minuter. Under de 20 minuter den körde värme orkade den återigen upp till ca 38 grader, för att sedan falla tillbaka till ca 30 grader).

Kvällen gick och det kändes kallare och kallare inne, 10 grader skillnad på beräknad och verklig framledning sätter sina spår. Elementen var knappt ljumna, men jag tänkte att det skulle lösa sig under natten eftersom det då inte går åt något varmvatten. Elementen kändes varmare på morgonen och jag tänkte att det nu fungerade bra. Jag gick ner i källaren och upptäckte att det inte hade löst sig riktigt som jag hade tänkt mig. Gm hade under natten sjunkit till -980 och tillsatsen gick på 1 kW.

Det är i pricip bara någon enstaka gång som jag har tittat till pannan sedan installationen och den inte har gått på tillsats (1-3 kW). Min bild är att kompressorn ska klara sig utan tillsats iaf ner till ca -10 grader, för att sedan spetsa med tillsats när temperaturen sjunker ytterligare.

Tänker jag fel? Hur bör jag ändra min inställningar?

Tack på förhand.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 11:20:37 »
3500 timmar per år tycker jag är en rimligare siffra än 4000 för en bra dimensionerad pump. Behov av tillsatsel när det är runt noll grader ute är inte bra, det tyder på klent dimensionerad pump i förhållande till värmebehovet. Var ligger huset?

Rent allmänt känns en 6 kW pump till 140 m2 lite men det beror på isoleringsstandarden. När är huset byggt? Är det tilläggsisolerat? Vad var olje- eller elförbrukningen innan värmepumpen installerades? Värmdes källaren tidigare innan värmepumpen installerades?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2011, 11:37:41 »
Nu har jag haft min nya F1245-6 i en dryg månad (installerades 5/1 2011) och jag har lite funderingar kring intrimning och elförbrukning. Här kommer lite värden från pannan:

Antal starter: 42 st.
Total drifttid: 864 h
Varav varmvatten: 114 h
Tidfaktor för tillsats: 140
Delta VB: 6-7 grader
Delta KB: ca 3 grader (KB in: -1, KB ut: -4)
Huset är 3 plan med 140 kvm på de två bostadsplanen och 70 kvm i källaren med enbart två element. Använder enbart radiatorer, inte golvvärme.

Rent spontant tycker jag att den har gått mycket på el och har även pratat med leverantören om detta. De säger att kompressorn bör gå ca 4000 h och att tidfaktorn för tillsatsen bör vara ca 500 per år för att pannan ska gå optimalt.

Jag har fram till nyligen haft värden för kompressor och tillsats inställda från fabrik (-60 för kompressor och -400 för tillsats). Jag gjorde ett litet experiment igår och sänkte starten för kompressorn till -170 och start av tillsatsen till -1000. Jag vill ju nämligen inte att tillsatsen ska gå på för att pumpen behöver värma varvatten efter kvällens disk och duschar. Har läst att starten för tillsats ska ligga i storleksordningen x 5 baserat på start för kompressor. Jag startade om pannan och satte gm initialt till -150 för att inte skulle ta så lång tid innan kompressorn skulle gå igång (och därmed tappa ännu mer temperatur).

Jag hade -0,2 graders utetemperatur igår (använder enbart en utegivare i mitt system) och beräknad framledning var då 41,6 grader. Den verkliga framledningen orkade upp till 38 grader på de 20 minuter den har på sig innan varmvattnet går in i 20 minuter. Under de 20 minuter den körde värme orkade den återigen upp till ca 38 grader, för att sedan falla tillbaka till ca 30 grader).

Kvällen gick och det kändes kallare och kallare inne, 10 grader skillnad på beräknad och verklig framledning sätter sina spår. Elementen var knappt ljumna, men jag tänkte att det skulle lösa sig under natten eftersom det då inte går åt något varmvatten. Elementen kändes varmare på morgonen och jag tänkte att det nu fungerade bra. Jag gick ner i källaren och upptäckte att det inte hade löst sig riktigt som jag hade tänkt mig. Gm hade under natten sjunkit till -980 och tillsatsen gick på 1 kW.

Det är i pricip bara någon enstaka gång som jag har tittat till pannan sedan installationen och den inte har gått på tillsats (1-3 kW). Min bild är att kompressorn ska klara sig utan tillsats iaf ner till ca -10 grader, för att sedan spetsa med tillsats när temperaturen sjunker ytterligare.

Tänker jag fel? Hur bör jag ändra min inställningar?

Tack på förhand.

Ställ tillbaka startvärde kompressor till -60, i ditt fall går ju kompressorn konstant vid 0 ºC utetemp iaf.
Startvärdet ändras om man tycker starterna är för många, din pump får ju bara längre uppförsbacke när du ändrar detta.

41 ºC framledning tyder på högtempsystem, dina radiatorer är små (liten vattenvolym), skulle fungera bättre med större.

Jag skulle även testa att ställa ner start/stoppvärdet för varmvatten, vet inte vad fabriksinst. är, men testa 43/50 ºC.
Är varmvattenkomfortem ok, så triggar den mer sällan igång på varmvattnet, och mer tid för radiatorerna.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2011, 11:40:10 »
3500 timmar per år tycker jag är en rimligare siffra än 4000 för en bra dimensionerad pump. Behov av tillsatsel när det är runt noll grader ute är inte bra, det tyder på klent dimensionerad pump i förhållande till värmebehovet. Var ligger huset?

Rent allmänt känns en 6 kW pump till 140 m2 lite men det beror på isoleringsstandarden. När är huset byggt? Är det tilläggsisolerat? Vad var olje- eller elförbrukningen innan värmepumpen installerades? Värmdes källaren tidigare innan värmepumpen installerades?

Huset ligger i Stockholmsområdet. Huset är byggt 1920, men är tilläggsisolerat för några år sedan (jag har bott i huset 1,5 år). Fönstrena är dåliga och huset skulle säkert må bra av att bytas, men det är inget jag har planerat i dagsläget. Värmekällan var tidigare en Nibe Fighter 1210-5, men den packade ihop helt och hållet och byttes ut rakt av. Uppvärmningen av källaren har varit densamma hela tiden.

Den gamla pumpen på 5 kW var definitivt för klen, speciellt iom att huset har byggts ut med 10-15 kvm för några år sedan, och att den gamla pumpen även var aningen klen för den mindre ytan.

På grund av att borrhålet redan fanns (120 m) ville vi/leverantören inte sätta in mer än 6 kW. Leverantörens beräkningar på en tillsats på 500 kanske då inte är så tokiga.

Man kanske bara kan konstatera att det är synd att det var en riktig klåpare som satte in den gamla pannan och både borrade aningen grunt och prackade på förra ägarna en för liten panna. Jag kanske får leva med att den står och tickar el mer eller mindre hela tiden under vinterhalvåret.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2011, 11:41:13 »
Nu har jag haft min nya F1245-6 i en dryg månad (installerades 5/1 2011) och jag har lite funderingar kring intrimning och elförbrukning. Här kommer lite värden från pannan:

Antal starter: 42 st.
Total drifttid: 864 h
Varav varmvatten: 114 h
Tidfaktor för tillsats: 140
Delta VB: 6-7 grader
Delta KB: ca 3 grader (KB in: -1, KB ut: -4)
Huset är 3 plan med 140 kvm på de två bostadsplanen och 70 kvm i källaren med enbart två element. Använder enbart radiatorer, inte golvvärme.

Rent spontant tycker jag att den har gått mycket på el och har även pratat med leverantören om detta. De säger att kompressorn bör gå ca 4000 h och att tidfaktorn för tillsatsen bör vara ca 500 per år för att pannan ska gå optimalt.

Jag har fram till nyligen haft värden för kompressor och tillsats inställda från fabrik (-60 för kompressor och -400 för tillsats). Jag gjorde ett litet experiment igår och sänkte starten för kompressorn till -170 och start av tillsatsen till -1000. Jag vill ju nämligen inte att tillsatsen ska gå på för att pumpen behöver värma varvatten efter kvällens disk och duschar. Har läst att starten för tillsats ska ligga i storleksordningen x 5 baserat på start för kompressor. Jag startade om pannan och satte gm initialt till -150 för att inte skulle ta så lång tid innan kompressorn skulle gå igång (och därmed tappa ännu mer temperatur).

Jag hade -0,2 graders utetemperatur igår (använder enbart en utegivare i mitt system) och beräknad framledning var då 41,6 grader. Den verkliga framledningen orkade upp till 38 grader på de 20 minuter den har på sig innan varmvattnet går in i 20 minuter. Under de 20 minuter den körde värme orkade den återigen upp till ca 38 grader, för att sedan falla tillbaka till ca 30 grader).

Kvällen gick och det kändes kallare och kallare inne, 10 grader skillnad på beräknad och verklig framledning sätter sina spår. Elementen var knappt ljumna, men jag tänkte att det skulle lösa sig under natten eftersom det då inte går åt något varmvatten. Elementen kändes varmare på morgonen och jag tänkte att det nu fungerade bra. Jag gick ner i källaren och upptäckte att det inte hade löst sig riktigt som jag hade tänkt mig. Gm hade under natten sjunkit till -980 och tillsatsen gick på 1 kW.

Det är i pricip bara någon enstaka gång som jag har tittat till pannan sedan installationen och den inte har gått på tillsats (1-3 kW). Min bild är att kompressorn ska klara sig utan tillsats iaf ner till ca -10 grader, för att sedan spetsa med tillsats när temperaturen sjunker ytterligare.

Tänker jag fel? Hur bör jag ändra min inställningar?

Tack på förhand.

Ställ tillbaka startvärde kompressor till -60, i ditt fall går ju kompressorn konstant vid 0 ºC utetemp iaf.
Startvärdet ändras om man tycker starterna är för många, din pump får ju bara längre uppförsbacke när du ändrar detta.

41 ºC framledning tyder på högtempsystem, dina radiatorer är små (liten vattenvolym), skulle fungera bättre med större.

Jag skulle även testa att ställa ner start/stoppvärdet för varmvatten, vet inte vad fabriksinst. är, men testa 43/50 ºC.
Är varmvattenkomfortem ok, så triggar den mer sällan igång på varmvattnet, och mer tid för radiatorerna.

Tack för bra tips, ska testa att ändra ikväll.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2011, 11:51:13 »
3500 timmar per år tycker jag är en rimligare siffra än 4000 för en bra dimensionerad pump. Behov av tillsatsel när det är runt noll grader ute är inte bra, det tyder på klent dimensionerad pump i förhållande till värmebehovet. Var ligger huset?

Rent allmänt känns en 6 kW pump till 140 m2 lite men det beror på isoleringsstandarden. När är huset byggt? Är det tilläggsisolerat? Vad var olje- eller elförbrukningen innan värmepumpen installerades? Värmdes källaren tidigare innan värmepumpen installerades?

Huset ligger i Stockholmsområdet. Huset är byggt 1920, men är tilläggsisolerat för några år sedan (jag har bott i huset 1,5 år). Fönstrena är dåliga och huset skulle säkert må bra av att bytas, men det är inget jag har planerat i dagsläget. Värmekällan var tidigare en Nibe Fighter 1210-5, men den packade ihop helt och hållet och byttes ut rakt av. Uppvärmningen av källaren har varit densamma hela tiden.

Den gamla pumpen på 5 kW var definitivt för klen, speciellt iom att huset har byggts ut med 10-15 kvm för några år sedan, och att den gamla pumpen även var aningen klen för den mindre ytan.

På grund av att borrhålet redan fanns (120 m) ville vi/leverantören inte sätta in mer än 6 kW. Leverantörens beräkningar på en tillsats på 500 kanske då inte är så tokiga.

Man kanske bara kan konstatera att det är synd att det var en riktig klåpare som satte in den gamla pannan och både borrade aningen grunt och prackade på förra ägarna en för liten panna. Jag kanske får leva med att den står och tickar el mer eller mindre hela tiden under vinterhalvåret.

Din nya och gamla vp är i stort sett lika kraftiga så det kommer nog bli ungeför lika mycket tillskott som tidigare. Kan du inte prova stänga elementen i källaren hos mej gör det stor skillnad på hur mycket vp orkar fast det märks inte så mycket i källaren fast ni kanske bor där nere och vill ha varmt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2011, 12:18:21 »
3500 timmar per år tycker jag är en rimligare siffra än 4000 för en bra dimensionerad pump. Behov av tillsatsel när det är runt noll grader ute är inte bra, det tyder på klent dimensionerad pump i förhållande till värmebehovet. Var ligger huset?

Rent allmänt känns en 6 kW pump till 140 m2 lite men det beror på isoleringsstandarden. När är huset byggt? Är det tilläggsisolerat? Vad var olje- eller elförbrukningen innan värmepumpen installerades? Värmdes källaren tidigare innan värmepumpen installerades?

Huset ligger i Stockholmsområdet. Huset är byggt 1920, men är tilläggsisolerat för några år sedan (jag har bott i huset 1,5 år). Fönstrena är dåliga och huset skulle säkert må bra av att bytas, men det är inget jag har planerat i dagsläget. Värmekällan var tidigare en Nibe Fighter 1210-5, men den packade ihop helt och hållet och byttes ut rakt av. Uppvärmningen av källaren har varit densamma hela tiden.

Den gamla pumpen på 5 kW var definitivt för klen, speciellt iom att huset har byggts ut med 10-15 kvm för några år sedan, och att den gamla pumpen även var aningen klen för den mindre ytan.

På grund av att borrhålet redan fanns (120 m) ville vi/leverantören inte sätta in mer än 6 kW. Leverantörens beräkningar på en tillsats på 500 kanske då inte är så tokiga.

Man kanske bara kan konstatera att det är synd att det var en riktig klåpare som satte in den gamla pannan och både borrade aningen grunt och prackade på förra ägarna en för liten panna. Jag kanske får leva med att den står och tickar el mer eller mindre hela tiden under vinterhalvåret.

Din nya och gamla vp är i stort sett lika kraftiga så det kommer nog bli ungeför lika mycket tillskott som tidigare. Kan du inte prova stänga elementen i källaren hos mej gör det stor skillnad på hur mycket vp orkar fast det märks inte så mycket i källaren fast ni kanske bor där nere och vill ha varmt.

Nix, vi bor inte där nere, det används som tväggstuga, förvaring och verkstad. Ska nog testa att dra av elementen i källaren.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2011, 12:30:58 »
3500 timmar per år tycker jag är en rimligare siffra än 4000 för en bra dimensionerad pump. Behov av tillsatsel när det är runt noll grader ute är inte bra, det tyder på klent dimensionerad pump i förhållande till värmebehovet. Var ligger huset?

Rent allmänt känns en 6 kW pump till 140 m2 lite men det beror på isoleringsstandarden. När är huset byggt? Är det tilläggsisolerat? Vad var olje- eller elförbrukningen innan värmepumpen installerades? Värmdes källaren tidigare innan värmepumpen installerades?

Huset ligger i Stockholmsområdet. Huset är byggt 1920, men är tilläggsisolerat för några år sedan (jag har bott i huset 1,5 år). Fönstrena är dåliga och huset skulle säkert må bra av att bytas, men det är inget jag har planerat i dagsläget. Värmekällan var tidigare en Nibe Fighter 1210-5, men den packade ihop helt och hållet och byttes ut rakt av. Uppvärmningen av källaren har varit densamma hela tiden.

Den gamla pumpen på 5 kW var definitivt för klen, speciellt iom att huset har byggts ut med 10-15 kvm för några år sedan, och att den gamla pumpen även var aningen klen för den mindre ytan.

På grund av att borrhålet redan fanns (120 m) ville vi/leverantören inte sätta in mer än 6 kW. Leverantörens beräkningar på en tillsats på 500 kanske då inte är så tokiga.

Man kanske bara kan konstatera att det är synd att det var en riktig klåpare som satte in den gamla pannan och både borrade aningen grunt och prackade på förra ägarna en för liten panna. Jag kanske får leva med att den står och tickar el mer eller mindre hela tiden under vinterhalvåret.

Din nya och gamla vp är i stort sett lika kraftiga så det kommer nog bli ungeför lika mycket tillskott som tidigare. Kan du inte prova stänga elementen i källaren hos mej gör det stor skillnad på hur mycket vp orkar fast det märks inte så mycket i källaren fast ni kanske bor där nere och vill ha varmt.

Nix, vi bor inte där nere, det används som tväggstuga, förvaring och verkstad. Ska nog testa att dra av elementen i källaren.

Lika som hos oss tror du kommer märka stor skillnad om du stänger av värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2011, 16:12:21 »

Leverantörens beräkningar på en tillsats på 500 kanske då inte är så tokiga.

Man kanske bara kan konstatera att det är synd att det var en riktig klåpare som satte in den gamla pannan och både borrade aningen grunt och prackade på förra ägarna en för liten panna. Jag kanske får leva med att den står och tickar el mer eller mindre hela tiden under vinterhalvåret.

Förr i tiden dimensionerade man snålt, elen var billig i förhållande till borrning och pump. Det var vettigt då. Idag är det andra spelregler som gäller. Elen är dubbelt så dyr som när jag installerade värmepump 2002. Pump och borrning har kanske ökat 25 %. Så det var inga klåpare som var i farten, det var god dimensioneringspraxis att göra som man gjorde för 10 år sedan.

Jag tror inte installatörens prognos om 4000 timmar/år håller. Min pump klarar att hålla huset varmt ner till -3 till -4 och har gått 4100 timmar/år i snitt. Behövs tillsats från noll grader bör det bli över 4300 timmar/år ett normalt år. Vad är det för sort på tillsatsen på 500? Timmar eller kWh?

En dåligt isolerad källare kan dra otroliga mängder värme. Ofta värmdes källaren av förlusterna från oljepannan så de kWh som krävs för källaruppvärmningen kom aldrig med i kalkylen.

Vad är det för temperatur på ingående köldbärare när pumpen går?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2011, 16:22:13 »

Leverantörens beräkningar på en tillsats på 500 kanske då inte är så tokiga.

Man kanske bara kan konstatera att det är synd att det var en riktig klåpare som satte in den gamla pannan och både borrade aningen grunt och prackade på förra ägarna en för liten panna. Jag kanske får leva med att den står och tickar el mer eller mindre hela tiden under vinterhalvåret.

Förr i tiden dimensionerade man snålt, elen var billig i förhållande till borrning och pump. Det var vettigt då. Idag är det andra spelregler som gäller. Elen är dubbelt så dyr som när jag installerade värmepump 2002. Pump och borrning har kanske ökat 25 %. Så det var inga klåpare som var i farten, det var god dimensioneringspraxis att göra som man gjorde för 10 år sedan.

Jag tror inte installatörens prognos om 4000 timmar/år håller. Min pump klarar att hålla huset varmt ner till -3 till -4 och har gått 4100 timmar/år i snitt. Behövs tillsats från noll grader bör det bli över 4300 timmar/år ett normalt år. Vad är det för sort på tillsatsen på 500? Timmar eller kWh?

En dåligt isolerad källare kan dra otroliga mängder värme. Ofta värmdes källaren av förlusterna från oljepannan så de kWh som krävs för källaruppvärmningen kom aldrig med i kalkylen.

Vad är det för temperatur på ingående köldbärare när pumpen går?

Tidfaktorn i menyn på tillskott är 6 kw * timmarna men 3000 kwh i spets låter högt eller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2011, 16:59:12 »

Tidfaktorn i menyn på tillskott är 6 kw * timmarna men 3000 kwh i spets låter högt eller.

Behöver pumpen tillsatsel vid noll grader är det ca 50 % effekttäckning och då bör det bli ca 90 % energitäckning. Går pumpen över 4000 timmar/år drar huset 23-25 MWh värme/år. 3000 kWh tillsatsel är inte orimligt. Siffran 500 är lite förbryllande, det brukar alltid vara kWh som anges men i det här fallet verkar 500 kWh orimligt lågt. Det är mindre än vad jag har haft som snitt med en något kraftigare pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad peltors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2011, 21:47:26 »
Citera
Jag tror inte installatörens prognos om 4000 timmar/år håller. Min pump klarar att hålla huset varmt ner till -3 till -4 och har gått 4100 timmar/år i snitt. Behövs tillsats från noll grader bör det bli över 4300 timmar/år ett normalt år. Vad är det för sort på tillsatsen på 500? Timmar eller kWh?

Jag har själv undrat samma sak, vad det är för enhet på tillsatsen. I menyn står ingen enhet, till skillnad från menyn för kompressorn, där det står timmar. Nu har vi ju i tråden fått svaret att tidfaktorn ska multipliceras med 6 kW för att få fram korrekt antal kWh, i mitt fall som sagt 3000 kWh per år enligt installatörens beräkningar.

Skönt att höra att 3000 kWh lÃ¥ter rimligt, även om det vore kul med ett system som klarade sig utan att gÃ¥ sÃ¥ mycket pÃ¥ el. Om jag kommer i ett sÃ¥dant läge nÃ¥n gÃ¥ng att jag ska bÃ¥de borra och sätta in panna kan jag garantera att jag tar till lite extra pÃ¥ bÃ¥de borrdjup och effekt  :)


Vad är det för temperatur på ingående köldbärare när pumpen går?

KBin ligger pÃ¥ ungefär -1  ºC.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2011, 11:16:33 »

KBin ligger pÃ¥ ungefär -1  ºC.


Då hade installatörern rätt i att det inte var läge för en kraftigare pump. Ibland kan det vara så att borrhålet tål en ett nummer större pump men är det -1 in är det inte läge att prova det.

SÃ¥g nu att det stod -1 i första inlägget sÃ¥ min frÃ¥ga var egentligen onödig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2011, 11:17:01 »
Tidfaktorn i menyn på tillskott är 6 kw * timmarna men 3000 kwh i spets låter högt eller.

Är det alltid 6kW, eller är det max tillÃ¥ten tillsats, vilket i mitt fall är 7 kW?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Intrimning av min F1245-6
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2011, 20:08:01 »
Tidfaktorn i menyn på tillskott är 6 kw * timmarna men 3000 kwh i spets låter högt eller.

Är det alltid 6kW, eller är det max tillÃ¥ten tillsats, vilket i mitt fall är 7 kW?  Sc:,h

Är lite tveksam har hört det ska vara 6 kw men  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!