Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradering av gammal Bentone (CTC)  (läst 2335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rupert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Uppgradering av gammal Bentone (CTC)
« skrivet: 28 augusti 2006, 20:11:36 »
Har en urgammal Bentone 500 luft-/vattenpump (konverterad till R 417a) som behöver ersättas med något modernare främst av den anledningen att ingen törs ge sig på reglersystemet som delvis lagt av. Lägger dock hellre några tusen på att få igång den igen än 80 tusen på något nytt.
Gillar dessutom inte dagens luft-/vattensystem därför att de har utedelar stora som en VW Polo (men fulare) medan min BVP tar inluft genom en lufttrumma och skickar utluften genom en annan lufttrumma - därför kan jag ha den stående i grovingången och inget skämmer husets utseende, avfrostningsvatten rinner ned i en golvbrunn och allt är skyddat mot väder och vind.
Mot denna bakgrund:
1) finns någon i Stockholmsområdet som kan meka på en BVP reglersystem alt ansluta ett modernare reglersystem. Jag har ett slags principschema över elkopplingarna men inget detaljschema över reglersystemet men en reglertekniker begriper säkert hur regleringen sker.Förutom kunnande i reglerteknik krävs nog även behörighet i kylteknik.
2) Har funderat på att ställa en modern utedel i grovingången, inbyggd i ett "skåp" med anslutning till mina nuvarande lufttrummor, självklart med lufttät vägg mellan trummorna. Synpunkter?

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Uppgradering av gammal Bentone (CTC)
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2006, 20:48:34 »
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad rupert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering av gammal Bentone (CTC)
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2006, 21:05:36 »
Det var en modell som jag var omedveten om, skall försöka hitta någon som har Stiebel Eltron. Tack för tipset!

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering av gammal Bentone (CTC)
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2006, 21:49:36 »
Har en urgammal Bentone 500 luft-/vattenpump (konverterad till R 417a) som behöver ersättas med något modernare främst av den anledningen att ingen törs ge sig på reglersystemet som delvis lagt av.

Det måste vara ett rekord, att en Bentonepump fortfarande har fungerat. Har flera grannar som satte in sådana på 70-talet, men de fungerade bara några år. Sedan dess har jag alltid varit tveksam till CTC.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad rupert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering av gammal Bentone (CTC)
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2006, 09:48:46 »
NÃ¥ja, den är inte jätteeffektiv och den krets som skall ge varmvatten är näst intill verkanslös. Jag har dock tjänat in bra pÃ¥ den eftersom jag köpte den begagnad  i början av 90-talet för en mycket mÃ¥ttlig kostnad. UnderhÃ¥llet har varit en läcktätning och nyfyllning i mitten av 90-talet samt en gaskonvertering för ett par Ã¥r sedan. Jag misstänker att den kan ge hyfsat plus fortfarande nÃ¥gra Ã¥r om nÃ¥gon kan fÃ¥ igÃ¥ng reglersystemet!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!