Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: PH73
« skrivet: 07 januari 2015, 20:21:37 »

Robin, det var en 1226 du hade en tråd för optimering av?
Vi har ju 1255 i denna tråd så det skiljer ju en hel del både i form av pump och installation av anläggning oss emellan. Så det jag har gjort kan inte speglas till din anläggning då du har annan arbetstank och andra förutsättningar vad det gäller rörsystem.

//Peter
Skrivet av: PH73
« skrivet: 07 januari 2015, 19:50:09 »

dragit hus kanske :D

Tidigare gick pumpen ca 3tim i stöten och vilade 30-60min mellan körningarna så det gav mig ca 6st starter per dygn.

Nu flyttade jag en extern framledningskrivare från dykrör från toppen av arbetstanken till inkommande rör till tanken. Det gjorde att framledning och extern framledning följdes åt, samt att efter ett tag så hade båda dessa svängt in sig mot beräknade framledningen.

Det jag också har gjort är att jag har justerat till Kurva 7, Nibes manual föreslår egentligen kurva 10 (5) där jag bor, och flödesjusterat alla radiatorer.

Så nu går pumpen på frekvens istället för som en On/Off pump å jag är jättenöjd, för det var så här jag hade förväntat mig att det skulle se ut.

Vi ligger för tillfället runt ca 0gradigt ute nu på kvällen och den har inte räknat hem GM än sedan kortstoppet kl0800 i förmiddags.

//Peter
Skrivet av: robin-.
« skrivet: 07 januari 2015, 19:27:36 »


Kl0800 i morse hade den jobbat ifatt GM och gjorde ett kortstopp efter 12tim körning, i samband med det gjorde jag också en kurvförskjutning då jag tyckte det var lite svalt på morgonen när vi klev upp. Där av dyker GM till -240 för att sedan plana ut under dagen på -84 och nu sjunker tempen ute och GM är nere på -98

//Peter

Hur får du till en 12 timmars körning på pumpen? Är det så kallt där du bor att den inte kan räkna hem gradminuterna till 0?
Skrivet av: PH73
« skrivet: 07 januari 2015, 17:08:02 »

Sanntos, hur sa du att din GM fungerande när din pump jobbade frekvensstyrt?

Jag kör senaste firmware på min pump och efter Smurfens tips att flytta givaren för extern framledning BT25 (iom att jag har Arbetstank med Bypass och Pool40 styrning) så får jag denna fina och följsamma graf över min anläggning.

Kl0800 i morse hade den jobbat ifatt GM och gjorde ett kortstopp efter 12tim körning, i samband med det gjorde jag också en kurvförskjutning då jag tyckte det var lite svalt på morgonen när vi klev upp. Där av dyker GM till -240 för att sedan plana ut under dagen på -84 och nu sjunker tempen ute och GM är nere på -98

//Peter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 16:17:21 »

10 grader är fabriks inställningen och den ligger nånstans under service menyn.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 06 januari 2015, 16:09:34 »

Vad är normal Max Diff Framledning och vart hittar man den i för meny? Antar att det ligger under Servicemenyn?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 15:53:11 »

Ja vi kommer nog inte längre men ändra max diff framledning annars kommer den troligtvis inte räkna gm rätt när det blir varmt ute för det kommer dagar då även din vp kommer jobba on/off.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 15:44:03 »

Faktiskt så tycker jag att du vänder på det hela det blir lite förvirrande, eller så har vi bara missuppfattat varandra, men jag tycker inte att jag har påstått det du skriver.
Citera
Tror du missat nått med gm värdet det gör inte så vp sänker effekten
Har jag sagt detta? Men självklart är det så att om en värmepump går längre tid, så behöver den gå med lägre genomsnittlig effekt, husets behov är ju detsamma.
Citera
Vart tar energin från din vp vägen eftersom den går hela tiden med dina gm inställningar men om du hade gm -60 skulle den inte gjort det ?
Det har jag förklarat, ganska noga till och med, i post #19
Ett tillägg- en inverters gradminuter fungerar inte riktigt lika som på en on/off, det kan vara därför det blir lite missuppfattningar :)
Jag avslutar nu, fortsätter vi blir det bara mer förvirrande
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 15:15:05 »

Alla inverters går on/off en del av året och en Nibe 1255 som har ganska hög min effekt kommer göra en större del än tex en Daikin med lägre min effekt. Vart tar energin från din vp vägen eftersom den går hela tiden med dina gm inställningar men om du hade gm -60 skulle den inte gjort det ? Tror du missat nått med gm värdet det gör inte så vp sänker effekten det bestämmer bara hur mycket energi som vp låter rad systemet ligga plus eller minus så det styr hur många start stop man får men det kan inte få vp gå hela tiden. Med ett lågt gm värde så låter vp framledningen sjunka mycket innan den startar och när den väl går så kommer den troligtvis värma högt över börvärde. Om du inte ändrat max diff framledning så kommer vp nolla gm när framledningen ligger mer än 10 grader över beräknad framledning och gradminutberäkningen blir fel. Rekommenderar att köra med usb loggning när vädret är milt (egentligen hela tiden) så ser du hur vp går när den går som on/off.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 14:49:10 »

Jag håller helt med dig när det gäller vanlig on/off värmepump, men en inverter bör väl helst dimensioneras så att den inte behöver gå on/off?
Citera
när vp går hela tiden så spelar det mindre roll vilket gm värde man valt
men om man sätter gm snålt så går den inte hela tiden! så visst spelar gm-värdet roll
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 14:23:33 »

Tror det är väldigt ovanligt att ändra gm värde efter årstiden men tror även det är väldigt ovanligt med gm värde på -400. Naturligtvis ska man justera in rätt gm värde efter anläggningen men det måste göras när vp jobbar on/off annars ser man inte hur det påverkar anläggningen för när vp går hela tiden så spelar det mindre roll vilket gm värde man valt.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 14:00:24 »

Jodå, men året och därmed värmebehovet skiftar. Eller vill du påstå att det är vanligt att man ändrar sin gm-inställning efter årstiderna? Det vi skriver läses inte bara av dig och mig, utan också av några tusen vanliga användare
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 13:49:53 »

Läste du vad jag skrev ?
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 13:47:01 »

Har man så stort värmebehov så att vp går hela tiden och klarar hålla sig på börvärdet spelar gm inställningen mindre roll
Hmm, tvärtom, gm inställningen spelar stor roll för de flesta, eftersom en stor del av året ligger oftast värmepumpen lite på gränsen att vara för stor, har man då snävt tilltagen gm inställning får man en on/off, och varför då köpa en inverter, när det är högvinter går ju inverter och on/off på samma sätt, dvs kontinuerligt, om den onoffen är väldimensionerad. Har man ett mindre eller medelstort hus kan man i så fall hellre köpa en on/off, det blir billigare.


Skrivet av: PH73
« skrivet: 06 januari 2015, 13:42:39 »

Du får spara den länken å hänga med där :)

//Peter
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 06 januari 2015, 13:29:17 »

Nu känner jag att denna tråd blev mer fokus på min installation och det är inte rätt. Kopierar över Smurfens sista svar på min tank till:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57470.msg597447#msg597447 som handlar om trimning av min anläggning.

Mvh,
Peter

 tummenupp De e lugnt Peter, jag lär mig massor av att lyssna på Er konversation!
Skrivet av: PH73
« skrivet: 06 januari 2015, 13:01:17 »

Nu känner jag att denna tråd blev mer fokus på min installation och det är inte rätt. Kopierar över Smurfens sista svar på min tank till:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57470.msg597447#msg597447 som handlar om trimning av min anläggning.

Mvh,
Peter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:56:19 »

Egentligen förstår jag kanske inte frågan, men den har inte gått on/off, installerades i höstas så effektbehovet har nog hela tiden legat högre än 4 kW. Den stannade i början vid väderomslag när den stod på -60, och varje dag en eller ett par gånger mitt på dagen, när luften blev varmare. Nu har den haft tre stopp på typ 6 veckor, varav ett berodde på elavbrott, ett på mig Skämspådig och ett på vädret.
Anledningen till att man vill ha kontinuerlig drift att då undviker man drift över börvärde.
Jag tror att det är så här att efter väderomslag med temphöjning ute så stannar den efter ett tag på gm=0 och så står den sedan tills gm tickat ned till=-400, då startar den och anpassar så att gm hålls kring -400, och då behöver den inte gå över börvärdet. Den går nog mest över börvärdet efter VV-körning.
Har man så stort värmebehov så att vp går hela tiden och klarar hålla sig på börvärdet spelar gm inställningen mindre roll den används för att vp ska veta när den ska starta och stoppa kompressorn.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:53:05 »

Jag har den givaren i toppen på arbetstanken och det är en 2rörs tank som vi matar underifrån och sedan vidare ut till radiatorerna från toppen av tanken.

Är ju iofs 300l som ska värmas i den tanken så det tar ju sin lilla tid att göra det.

//Peter
Då är den kopplad som knäpptank utan extern cp och då ska inte BT25 användas utan vp styr bättre med dom givarna som redan sitter där och kommer att känna värmen fort efter kompressor start. Koppla ur BT25 och kör utan men ev får du justera gradminuterna för start av kompressorn.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 12:52:28 »

Hur högt över börvärde värmer din vp när den går som on/off med gm på -400
Egentligen förstår jag kanske inte frågan, men den har inte gått on/off, installerades i höstas så effektbehovet har nog hela tiden legat högre än 4 kW. Den stannade i början vid väderomslag när den stod på -60, och varje dag en eller ett par gånger mitt på dagen, när luften blev varmare. Nu har den haft tre stopp på typ 6 veckor, varav ett berodde på elavbrott, ett på mig Skämspådig och ett på vädret.
Anledningen till att man vill ha kontinuerlig drift är att då undviker man drift över börvärde.
Efter väderomslag med temphöjning ute så stannar den efter ett tag på gm=0 och så står den sedan tills gm tickat ned till=-400, då startar den och anpassar så att gm hålls kring -400, och då behöver den inte gå över börvärdet. Den går nog mest över börvärdet efter VV-körning.
Jag tycker att har man golvvärme och/eller lite tyngre hus så finns det ingen anledning att ha så få gm som -60, eftersom det då knappast märks på komforten. Bara möjligtvis om man har ett trähus med enbart radiatorer, samt också egentligen innegivare.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 06 januari 2015, 12:48:53 »

Jag har den givaren i toppen på arbetstanken och det är en 2rörs tank som vi matar underifrån och sedan vidare ut till radiatorerna från toppen av tanken.

Är ju iofs 300l som ska värmas i den tanken så det tar ju sin lilla tid att göra det.

//Peter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 12:34:14 »

Kan kanske bero på vart din externa givare Bt25 sitter (antar att du har en sån) känner den inte temp höjningen fort efter kompressorn startas kanske den varvar upp i onödan  Sc:,h Om du loggar till usb minne syns det där. Kurvan har inget med det att göra och flödet genom vp styr den ju själv.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 06 januari 2015, 12:30:22 »

Nu är jag ju inte egentligen intresserad av att låta pumpen stå längre mellan körningarna. jag vill ju att den ska jobba mer kontinuerligt.

Jag upplever för tillfället att min pump inte strävar att lägga framledningen på börvärde utan toppar på 6grader ovanför innan den sänker effekten och räknar hem gm.

Är det kurva och flöde man ska fortsätta trimma på isf?

//Peter
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 11:52:59 »

Har man många starter när vp jobbar on/off bör man sätta gm på ett lägre värde man annars finns ingen anledning. Hur högt över börvärde värmer din vp när den går som on/off med gm på -400  Sc:,h
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 11:22:06 »

Minskar man Gm för start av kompressorn så kommer vp stå längre och jobba längre men när den väl går kommer den jobba högre över framledningens börvärde
Hmm, min tolkning är att den strävar efter att ligga på det valda värdet, i mitt fall -400 gm. Den är alltså programmerad att inte vilja arbeta in gm, om den inte absolut måste. Och det har ingen betydelse för inneklimatet, eftersom den försöker pricka in frambörvärdet exakt ändå, hela tiden. Gradminuterna använder 1255 mera som en ständig skuld, så att säga. Skulden betalas tillbaka först när den absolut måste betalas tillbaka, dvs när utetemperaturen höjts så mycket så att även om Vp:n går ner på 20 Hz så hjälper det inte utan slutligen tvingas den stoppa. Och har man inte behov av att innetemperaturen ska ligga exakt på tiondelen eller om man har ett trögt hus så kan man sätta gradminuterna lägre än -60, tycker jag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 10:39:24 »

 Gm beräknas som att tex 1 grad över framledningens börvärde blir +1 gradminut och tex 1 grad under framledningens börvärde i 1 minut blir -1 gm och så håller den på i ditt fall tills den nått gm -60 då startas kompressorn. En inverter strävar efter att hålla börvärdet men är effekten på vp för hög kommer framledningen ligga högre när kompressorn går och vp kommer räkna bort gm tills den kommer till gm 0 och kompressorn stoppas. Minskar man Gm för start av kompressorn så kommer vp stå längre och jobba längre men när den väl går kommer den jobba högre över framledningens börvärde vilket gör att det blir mera lagrad energi i rad systemet och den kan stå längre sen. Har man lite större system med mera vatten och inte många starter kan Gm-60 vara helt ok.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 06 januari 2015, 10:20:29 »

Hej,

Hoppar in och lånar tråden lite ;) Haasz, jag sitter också med en 1255-16 med en extra arbetstand för att volymförstora radiatorkretsen för att värma en villa på totalt 196kvm.

Jag är lite nyfiken på och vill få förklarat hur just Gradminuter inställningen påverkar start och stopp för värmekörningarna. Kanske Smurfen och Sanntos kan förklara mer i detalj.

Själv har jag endast justerat kurva och flöde över mina radiatorer, men inte gradminuterna som står på standard -60. Endast ett fåtal tillfällen när det varit rejält kallt ute har pumpen gått kontinuerligt host mig, men oftas har den stannat i ca 30min-1tim mellan körningarna som legat på 3-4tim. Så jag pendlar en normaldag mellan 5-8 starter då den inte går kontinuerligt.

Mvh,
Peter

Skrivet av: Haasz
« skrivet: 06 januari 2015, 10:05:58 »

Jag tycker innegivaren är ett måste. Man ska först justera in kurvan så man har ok temp inne vid lite olika utetemperaturer först sen kan man låta innegivaren hjälpa till för den används ihop med utegivaren och man kan med rumsgivarfaktor välja hur mycket innegivaren tillåts påverka börvärde (calc) Du kan montera innegivaren nu och ställa rumsgivarfaktor på 0 då styr inte givaren utan visar endast innetempen i logg och vp meny.

Gott Smurfen!

Då blir det till att få tummen ur och dra in innegivaren också  .,;-
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 06 januari 2015, 10:04:00 »

Hur många kvm värmer du alltså upp nu?  I samma stund som ditt hus kräver mer än cirka 4 kW så kommer pumpen att gå kontinuerligt, och bara stanna när utegivaren registrerar höjd temperatur, tex mitt på dagen. Om du vill att pumpen ska överbrygga de stoppen så sänk gradmin. Anledningen till de många stoppen är troligen att ditt hus är litet och/eller välisolerat

Tack.
En av anledningarna till att jag överdrev lite är just för isoleringen. Jag tycker att den är dålig.
När jag flyttade in 2004 så hade huset bara 100mm isolering på vinden, jag tilläggsisolerade med ytterligare 200mm, så sammanlagt 300mm vindsisolering.
Eftersom det är en gammal sommarstuga från 1977 så är oirignalväggarna bara isolerade med 75mm som sedan har tilläggsisolerat med 45mm.

Däremot är det som du skriver, just nu värmer den bara 55kvm av totalt 153 planerade kvm.

/Haasz
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 10:01:27 »

En fråga till Smurfen.

Hur skall jag tänka kring innegivare kontra utegivare.
Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med de olika.

Skulle jag få ett bättre/jämnare inomhusklimat om jag kör på innegivare?
Skulle det också innebära färre eller fler kompressorstarter, eller är det hugget som stucket?

/Haasz
Jag tycker innegivaren är ett måste. Man ska först justera in kurvan så man har ok temp inne vid lite olika utetemperaturer först sen kan man låta innegivaren hjälpa till för den används ihop med utegivaren och man kan med rumsgivarfaktor välja hur mycket innegivaren tillåts påverka börvärde (calc) Du kan montera innegivaren nu och ställa rumsgivarfaktor på 0 då styr inte givaren utan visar endast innetempen i logg och vp meny.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 06 januari 2015, 00:38:57 »

Hur många kvm värmer du alltså upp nu?  I samma stund som ditt hus kräver mer än cirka 4 kW så kommer pumpen att gå kontinuerligt, och bara stanna när utegivaren registrerar höjd temperatur, tex mitt på dagen. Om du vill att pumpen ska överbrygga de stoppen så sänk gradmin. Anledningen till de många stoppen är troligen att ditt hus är litet och/eller välisolerat
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 05 januari 2015, 23:19:22 »

En fråga till Smurfen.

Hur skall jag tänka kring innegivare kontra utegivare.
Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med de olika.

Skulle jag få ett bättre/jämnare inomhusklimat om jag kör på innegivare?
Skulle det också innebära färre eller fler kompressorstarter, eller är det hugget som stucket?

/Haasz
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 05 januari 2015, 23:02:36 »

Calc är den framledning som vp strävar efter att hålla när den går konstant men eftersom den inte kan gå ner till hur lågt i effekt som helst så arbetar den ibland över när den går och under när den står men medelvärdet blir lika som calc. Man vill inte att framledningen (BT2) i slutet av en körning ska gå hur mycket som helst över calc men 6 grader som du har är bra och nån grad till är nog också ok. Bt10 och bt11 är mest kul att ha koll på dom sköter sig själv annars. Max 1 start per timme ska behövas men blir det tillfälligt mera så ok.

Tack för all hjälp hittills, nu har jag något att gå efter och laborera med lite  8) /Haasz
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 22:28:59 »

Calc är den framledning som vp strävar efter att hålla när den går konstant men eftersom den inte kan gå ner till hur lågt i effekt som helst så arbetar den ibland över när den går och under när den står men medelvärdet blir lika som calc. Man vill inte att framledningen (BT2) i slutet av en körning ska gå hur mycket som helst över calc men 6 grader som du har är bra och nån grad till är nog också ok. Bt10 och bt11 är mest kul att ha koll på dom sköter sig själv annars. Max 1 start per timme ska behövas men blir det tillfälligt mera så ok.
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 05 januari 2015, 21:11:20 »

Kollade lite i loggen och du har kanske lite onödigt mycket starter och det ser ut som du kan sänka gm för start av kompressorn ytterligare utan att vp värmer onödigt högt över börvärde den går ca 6 grader över nu så prova gm -180 kanske men du kan höja gm för eltillskott också så det inte går in i onödan och du lär nog inte behöva elpatron heller. Jag brukar kolla i loggen med open office calc BT2 samt 3 är framledning resp retur BT10 och 11 är kbin samt kbut Calc supply är framledningens börvärde. Även om du har lite för mycket starter nu så tror jag det är som sämst just nu för så brukar det bli när vp går ca 50% av tiden och det gör din vp nu. Det behöver bli rätt kallt innan den kommer gå hela tiden tänker du bygga ut eller varför så kraftig vp ?

Tack Smurfen!

Jag är tacksam för ditt svar.
Först och främst F.A.N - blev urloggad medan jag svarade nyss så allt försvann, ja ja...bara skriva om igen....

* Jag kan utläsa det du skriver i ditt svar men sen står det still.
* Vad är det du räknar på med calc?
* Är det skillnaden mellan BT2 & BT3?
* Eller är det skillnanden mellan BT2 & Calc supply
* Hur och till vad använder du dessa siffror?

* Vad utläser du och/eller använder du BT10 & BT11 till?

* Hur många starter skall man sträva efter per dygn?
* Vill man att pumpen skall gå kontinuerligt? Är det det som är optimalt?

* Just nu värmer vp bara ca 55kvm av den "gamla delen".
* Tidigt till våren tillkommer de resterande 30kvm.
* Till sommaren skall jag även bygga till en inglasad vinterträdgråd från Schuco på ca 25kvm. Vinterträdgårdarnas Rolls Royce  :o (http://www.schueco.com/web/se/privatkunden/fenster_und_tueren/products/vintertraedgardar). Funderar på att dra rör även dit, med en ordentlig bottenplatta självklart. Men vet för lite och är osäker på hur vp klarar av detta under kalla vintermånader. Har även sett ett golvvärme system med separat slinga med antifrysmedel i, skall bara kolla upp om detta går att koppla ihop med vp.
* Om nåt år eller så, så skall även den "nya delen" införlivas i systemet, alltså totalt runt ca 153 kvm.

Så ser planen ut i alla fall...Sen är man lite skadad och vill ta i lite i överkant utifall att  Sc:,h...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 19:30:50 »

Kollade lite i loggen och du har kanske lite onödigt mycket starter och det ser ut som du kan sänka gm för start av kompressorn ytterligare utan att vp värmer onödigt högt över börvärde den går ca 6 grader över nu så prova gm -180 kanske men du kan höja gm för eltillskott också så det inte går in i onödan och du lär nog inte behöva elpatron heller. Jag brukar kolla i loggen med open office calc BT2 samt 3 är framledning resp retur BT10 och 11 är kbin samt kbut Calc supply är framledningens börvärde. Även om du har lite för mycket starter nu så tror jag det är som sämst just nu för så brukar det bli när vp går ca 50% av tiden och det gör din vp nu. Det behöver bli rätt kallt innan den kommer gå hela tiden tänker du bygga ut eller varför så kraftig vp ?
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 05 januari 2015, 18:14:08 »

När inte kompressorn står ska retur och framledning vara lika och det spelar ingen roll om du ändrar cp hastigheten den ska stå på ett läge där värmen går runt ok i huset. Tror inte du ska sänka mera än gm -150 men svårt att säga utan att ha mer info. Brukar rekommendera att köra en usb logg och bifoga så ser man hur vp går och logga 1 gång per minut så blir loggarna lätt läst. Antar att du har ganska litet effekt behov efter som borran är ganska grund men tror ändå inte antalet starter sett över hela året bör bli så stort eftersom den går ner ganska lågt i effekt.

Tack för snabbt svar! Som av en händelse   tummenupp så loggade jag härom natten, bifogar loggen. Du får gärna förklara den för mig! Måste erkänna att jag fattar noll i dagsläget.

/Haasz
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 18:01:04 »

När inte kompressorn står ska retur och framledning vara lika och det spelar ingen roll om du ändrar cp hastigheten den ska stå på ett läge där värmen går runt ok i huset. Tror inte du ska sänka mera än gm -150 men svårt att säga utan att ha mer info. Brukar rekommendera att köra en usb logg och bifoga så ser man hur vp går och logga 1 gång per minut så blir loggarna lätt läst. Antar att du har ganska litet effekt behov efter som borran är ganska grund men tror ändå inte antalet starter sett över hela året bör bli så stort eftersom den går ner ganska lågt i effekt.
Skrivet av: Haasz
« skrivet: 05 januari 2015, 17:53:17 »

Hej hopp alla glada!

Först o främst....god fortsättning  tOOmten

Har precis hittat till denna sida och måste säga att här finns det folk som kan!

Jag är helt nybörjare på detta och har precis (20141219) installerat en bvp Nibe 1255 4-16kw med borrhål 150m.
De 2 första veckorna hade jag nästan 300 kompressorstarter!! Läste mig fram för 3 dagar sedan gällande gradminuter och värmebärarpumphastighet bland annat.

* Jag har idag bara utegivaren kopplad till bvp, i norrläge. Har kurva 6 med beräknad framledning på 33,5 grader vid 0-gradigt ute. Detta resulterar i lite varmare än ljumna golv med en inomhustemp på dryga 21grader konstant. (mäter med separat inomhustermometer).

* Började med att ändra gradminutrarna från fabriksinställda -60 till -150, det gav ett stort resultat. Tror att kompressorna startade runt 3-4 gånger under den natten.

* Jag tyckte också att framldening- & returtempen på vattnet var alldeles för lika, det skiljde bara 0,2 grader, läste att man kan sänka värmebärarpumphastighet (fabriksinställd på 30% när kompressorn ej går), sänkte den först till 15% och sedan till 1%. Men det gav bara en ökning av kompressorstarter då framledningstempen sjönk snabbare med bara en gradskillnad på 0,4 mellan framledning- och returtemp. Har idag ökat tillbaka till 30%.
- Hur gör jag för att öka skillnaden på framledning- och retur för att kunna utnyttja värmen bättre? Att sänka värmebärarpumphastighet gav bara fler starter med snabbare sjunkande temp på vattnet.

* framledning- och returtemp ligger på runt 27-28 grader fortfarande när gradminutrarna tickar ner till -150 och kompressorn går igång.
- Kan jag här sänka gradminutrarna ytterligare för att få färre kompressorstarter?
- Hur låg bör returtempen vara innan kompressorn går igång och för att kunna behålla en inomhustemp kring 20-21grader. (detta är ju något jag får leka mig fram till men tänkte att någon säkert har nåt tips eller egen erfarenhet av inställningar på ett ungefär.)

Detta är de frågor jag kommer på nu, finns säkert massor av information jag missat men kompletterar gärna på de frågor ni kommer med.
Finns det andra inställningar jag kan leka med för att minska antalet kompressorstarter.

JO en fråga till!!....vad är önskvärt att sträva efter?
* Så få kompressorstarter så möjligt, det har jag förstått.
* Men när väl kompressorn går igång, vill man då att den skall arbeta upp tempen långsamt under en längre tid eller att den skall gå så kort tid som möjligt men öka tempen snabbt (detta sköts ju automatiskt som jag förstått, men kan man laborera med detta med? har jag rätt eller fel?)

Tacksam för all hjälp jag kan får & var inte rädda för att förklara som om Ni pratade med en 6-åring  help

/Haasz

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!