Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2013, 23:09:57 »

Nästan rätt... När jag skriver övre delen av tanken så handlar det hela tiden bara om den nedre tanken eftersom VPn inte har kontakt med den övre tanken. Jag har suttit och kikat på sprängskisser och liknande och egentligen handlar det om en mindre lyckad placering av tempgivaren i nedre tanken.

På bilden från produktbladet har jag markerat dykröret för tempgivaren och mynningen inne i tanken för röret som kommer i retur från EcoAir. Dom sitter på samma nivå i närheten av varandra. Det gör att när laddpumpen skickar in ovärmt vatten (kompressorn står still) i närheten av tempgivaren så styrsystemet tror att temperaturen i tanken sjunkit, men egentligen är det ganska lokalt som det är nedkylt.

Om jag tänker rätt så hade detta kunna förhindras om tempgivarens dykrör hade  suttit lite högre upp och returrörets mynning hade vinklats en aning bort från den sida av tanken där dykröret sitter.

Nåväl, höjning av startdiffen med den där enda graden, från 5 till 6, ser än så länge ut att fungera, såtillvida att EcoAir går mer och elpatronen i EcoEl mindre. Senaste 24 h lyckades faktiskt värmepumpen gå 24:01! Det ni!  :))
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 10 januari 2013, 22:05:21 »

OK, nu förstår jag! Jag fick inte fysiken att gå ihop. Problemet är alltså värmeläckaget från övre delen som värmer undre och då går VP mindre. Men du kan inte sänka temp i övre tank för CTC har bestämt att temp där alltid ska vara minst 7 grader över framledningen och framledningen är så hög när det är så kallt...

Så egentligen är det inte ett skiktningsproblem per se utan det handlar om att pannan kör kallt vatten precis under det elpatronvärmda vattnet; hastigheten på det kalla vattnet ger dessutom ett högt "värmeövergångstal" mot skiktplåten. Jag ser samma beteende på Mecatermen när det skiljer mycket i temp mellan övre/undre del eftersom det är en snarlik konstruktion men i mitt fall växlar ju VP över till att värma övre tank så elpatronen behöver aldrig stötta. Skulle du inte kunna sätta en strypventil som reducerar flödet om inte kompressorn är igång? Lite flöde gör ju inte så stor skada och det räcker för att hålla isfritt i VP med tanke på att returtemp från värmesystemet är så högt.

Nu har jag inte receptet på strypventil som begränsar flödet när det inte är spänning på kompressorn men spontant känns det som ett enkelt sätt att motverka problemet och i praktiken samma som EcoZenith använder, fast då med varvtalsstyrd laddpump.

Metod 2 kan vara att koppla laddpumpen via relä med två ingångar. Med spänning på kompressorn slår reläet om och startar laddpumpen. Den andra ingången styrs av en digital timer som ger spänning i 60* sek var femte minut och då går laddpumpen. Har du spänning på båda samtidigt kör laddpumpen. Det tråkiga är om reläet går sönder och VP fryser bara; metoden kräver också att man verkligen utvärderar hur mycket laddpumpen behöver värma VP när det är så kallt att den inte går alls.

/Marcus

* ju kortare rör du har till VP, desto mer kan du korta tiden och istället låta den gå ofta.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2013, 21:02:32 »

Problemet är alltså att den låter VP vila eftersom den tar värme från elpatronen genom att öppna shunten?

Nej, det har ingenting med shunten och elpatronen att göra utan att laddpumpen fortsätter gå när kompressorn stannar (för att det inte ska frysa ute i VPn) och därför kyler övre delen av tanken, allt det som den lyckats värma.

Höjning av startdiffen från 5 till 6 har gjort att den nu går kontinuerligt vid 6-7 minus, och elpatronen behöver inte stötta lika mycket, eftersom tanken inte rörs om lika mycket.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 10 januari 2013, 18:41:38 »

Ja, i det läget stöttar elpatronen i övre pannan, åtminstone delar av tiden, och det ser jag inte som ett problem.

Det är när den når sitt börvärde som "problemet" uppstår. Om den aldrig når börvärdet så går den ju kontinuerligt, dygnet runt.

Problemet är alltså att den låter VP vila eftersom den tar värme från elpatronen genom att öppna shunten? Det låter som en bugg i styrsystemet. VP ska rimligtvis aldrig stanna så länge shunten är öppen mot övre del. Då är ju detta ditt problem, jag uppfattar det i så fall inte som ett skiktningsproblem.

Sedan är det förmodligen en timeout på hur länge shunten får vara öppen mot övre del, alltså när pannan försöker sig på att köra bara på VP igen. Men ändå, när de blir så varmt i nedre delen att detta räcker så borde ju styrningen ändå bara sno vatten nerifrån.

Detta låter inte riktigt rimligt tycker jag.  Sc:,h

Men om däremot pannan kör VP hela dygnet minus de tio minutrarnas avfrostning per stopp och inte använder elpatron, då ser jag heller inget problem. Den behöver helt enkelt inte mer energi eller effekt. Om detta sedan innebär 11 (?) starter spelar egentligen ingen roll. VP kan inte gå konstant, det finns ingenstans att göra av energin.

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2013, 10:49:49 »

De olika CP påverkar vattenrörelserna i pannan och därmed ev skiktning. Hur mycket CP rad. påverkar beror på shunten...

Returen från radiatorerna går in i botten av EcoEl. Om radiatorpumpen står på högsta fart så kommer returen in i tankens botten med en jädra fart och förstör skiktningen på nolltid. Det är inget problem när VPn står still pga kyla, men ett stort problem när VPn är igång.

att VP stannar beror på att den har producerat upp den energi som den skall. Jag kan inte ändra att den skall producera upp energi som motsvarar framledning +6 grader.

Jo, man kan ändra diffen start/stopp. Den är i grundläget inställd på 5 grader, alltså framledningsbör+5. erp och andra ökar den till +7 sommartid, och jag testar just nu att ha den på +6 vintertid. Det är fullt möjligt att både höja och sänka diffen start/stopp.

Problemet är att systemet delvis sätts ur spel när laddpumpen går även om VPn står still (alltså minusgrader), eftersom radiatorreturen då i princip passerar ut igenom VPn och kommer tillbaka in i toppen av tanken, vilket förstör skiktningen och kyler toppen av tanken där tempgivaren sitter.

Jag skulle vända på målet, ju mindre du kan få VP att jobba med bibehållen inomhusvärme och vid sammma yttertemperatur, destu bättre ur ett energiperspektiv är det.

Precis! Och då är det ju korkat om VPn ska gå därför att radiatorreturen skickas ut genom VPn och tillbaka in i toppen av tanken, eller hur?
Har du aldrig längre perioder med minusgrader där du bor?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2013, 10:40:15 »

I detta läget, när VP gick konstant utom de 10 minuternas vilotid, tog shunten värmevatten från övre del då?

Ja, i det läget stöttar elpatronen i övre pannan, åtminstone delar av tiden, och det ser jag inte som ett problem.

Samtidigt, når VP verkligen sitt börvärde eller är det bara efter avfrostningarna den vilar?

Det är när den når sitt börvärde som "problemet" uppstår. Om den aldrig når börvärdet så går den ju kontinuerligt, dygnet runt. VPn vilar inte efter avfrostning utan kompressorn går hela tiden. Fläkten stannar, ventilen slår om och skickar hetgasen baklänges, och när avfrostningen är klar så slår ventilen tillbaka, fläkten startar och allt fortsätter som innan avfrostningen.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 10 januari 2013, 08:17:17 »

De olika CP påverkar vattenrörelserna i pannan och därmed ev skiktning. Hur mycket CP rad. påverkar beror på shunten...

att VP stannar beror på att den har producerat upp den energi som den skall. Jag kan inte ändra att den skall producera upp energi som motsvarar framledning +6 grader. Men skulle jag kuna ändra det så påverkar jag bara vid vilken yttertemperatur som VPen kommer med nöd och näppe klara av detta, senariot blir det samma, nästan 100% gångtid. Lite kallare 100% gång tid.

Jag skulle vända på målet, ju mindre du kan få VP att jobba med bibehållen inomhusvärme och vid sammma yttertemperatur, destu bättre ur ett energiperspektiv är det.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 10 januari 2013, 07:33:53 »

I detta läget, när VP gick konstant utom de 10 minuternas vilotid, tog shunten värmevatten från övre del då? Jag tolkar det så eftersom du säger att den använde elpatron. Men i andra lägen så låter den inte pumpen vila efter avfrostningen?

Samtidigt, når VP verkligen sitt börvärde eller är det bara efter avfrostningarna den vilar? Du har förmodligen en avfrostning i timmen. Så det du letar efter är kanske att lura pumpen att inte vila efter avfrostning? Jag upplever det som om att min inte låter pumpen vila efter avfrostning om temp i tanken är under startvärdet, om temp är inom hysteresen så vilar pumpen. Detta är förvisso en Mecaterm men det är ju en nära släkting.

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2013, 00:28:59 »

Det som irriterade var att gångtiden per dygn var lika med 24 timmar  minus antalet starter gånger 10 min. Den hade alltså bara stått still därför att startfördröjningen krävt det. Då hade den ju lika gärna kunnat gå hela dygnet och istället spara lite elpatron.

Shunten har ingenting med skiktningen i nedre delen att göra. Med radiatorpumpen på högsta fart blir det i stort sett samma tempvärden på VPin och nedre panna, och det tolkar jag som att det inte finns nån skiktning. Det gör ju att VPn stannar väldigt snabbt när temperaturen sjunker så att börvärdet på framledningen närmar sig 50, eftersom den stannar på lägre VPin än de normala 51 graderna.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 10 januari 2013, 00:15:21 »

Det finns inte så mycket att spela på. Alla pumpar går på lägsta fart för att få rimlig värmning av vattnet ute i värmepumpen och för att inte radiatorpumpen ska förstöra skiktningen.
Jag försöker inte i första hand tjäna energi, utan få bättre arbetsförhållanden för kompressorn, så den inte behöver starta, stoppa, starta, stoppa, stup i kvarten, så den ska hålla.

Jag tror inte att din radiator CP förstör skiktningen, för shunten blandar bara en så mycket varmt vatten den behöver från 0% till max 100%, det betyder att den har en lägre flöde från och till pannan än CP till VP har som alltid har 100%.

Hur många starter har du per dygn? Ligger själv på 20-26 st.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 januari 2013, 00:10:06 »

Startfördröjningen finns på EcoAir, men inte minsta gångtid.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 09 januari 2013, 23:56:12 »

Att VP påverkar tempgivaren kan bekräfta, upp till 1,25 grader under drift kan jag mäte upp. Men det är inte något som borde påverka något.

Att VP startar och stoppar hela tiden är ingen större fara, andra tillverkare har logik som säger att ett stop måste vara minst 15minuter och när den har startat så måste den gå under minst 10 minuter, har du inte fler starter än 20-30st perdygn så är det inget bekymmer.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2013, 23:46:49 »

Det finns inte så mycket att spela på. Alla pumpar går på lägsta fart för att få rimlig värmning av vattnet ute i värmepumpen och för att inte radiatorpumpen ska förstöra skiktningen.
Jag försöker inte i första hand tjäna energi, utan få bättre arbetsförhållanden för kompressorn, så den inte behöver starta, stoppa, starta, stoppa, stup i kvarten, så den ska hålla.

Jag har noterat ett annat intressant fenomen som jag kanske borde lägga upp i en ny tråd, om hur VPn tycks påverka tempgivaren som styr Min utetemp.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 09 januari 2013, 23:38:43 »

Uttagen energi blir samma som skapad energi, vill du "tjäna" energi så bör du mata VP med så kallt vatten som möjligt, ger bättre COP och hålla pannan så kall som möjligt för att minska värmeförlusterna. Låg hastighet på CP för Rad.sys. ger låg returtemp bra för COP. Hög hastighet på CP för Rad.sys. ger lägre framledningstemperatur och därför möjlighet att låta VP klara av att värma huset till en kallare yttertemperatur. Självklart måste huskurvan ställlas om för varje ändring som görs för bästa effekt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2013, 23:33:10 »

Nu när jag springer och läser av panelen lite då och då får jag plötsligt en helt annan förståelse för er loggningsnördar här inne. :))
Det vore bekvämt att få en hel massa värden automatiskt, var 10:e minut eller nåt sånt... fast jag skulle ju vilja ha en tempprofil inne i tanken också, så man "ser" skiktningen osv.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2013, 23:26:14 »

Nej, övre tanken och shunten har ingenting med ämnet för tråden att göra... ett rent sidospår.

Men för att sammanfatta så verkar det som det blir såhär (kom ihåg att "tanken" här nedan bara alltså bara avser nedre delen av tanken, inte den övre där övre elpatronen sitter):

När det är 6-7 minus så är ju diffen på VPin/ut bara 4 grader, och det blir alltså ganska liten tempdiff mellan nedre och övre delen av tanken. När pumpen stannar men laddpumpen går så tas ju vatten från nedre delen av tanken och släpps in i övre delen, nära nedre tankens tempgivar, och i och med att det redan innan var så liten tempskillnad uppe och nere så sjunker temperaturen snabbt de 5 grader som krävs för att pumpen ska starta igen.

Genom att höja diffen för start/stopp på VPn från 5 till 6 grader så tar det lite längre tid för temperaturen att sjunka de 6 grader som nu krävs för att pumpen ska starta. Genom att det dessutom tar längre tid för pumpen att höja 6 grader än 5 grader, så blir resultatet att pumpen går längre när den går, men också står still längre när den står. Jag har inte sett än om det blir nån total skillnad i gångtid per dygn men det blir betydligt färre starter.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 09 januari 2013, 23:13:54 »

Misstänkte det, så gör Mecatermen och pannornas konstruktörer är inte långt ifrån varandra. Pannan låter framledningen släpa efter tills tidsfördröjningen nås och sedan öppnas shunten.

Fast jag skriver ju faktiskt inget om börvärdet i övre tank, därav min förvirring...  ;)

/Marcus
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 09 januari 2013, 23:05:50 »

Lite otydligt kan jag hålla med om, men jag svarade på citatet nedan, börvärdet i övre tanken påverkas av börvärdet av framledningstemperaturen.

Marcus, du har helt rätt, öppningen av shunten påverkas inte av bör värdena, utan bara om inte framledningentemperaturen kan nås.

"Dock har jag alltid trott att det är om börvärdet på framledningen inte nås som pannan börjar shunta från övre del, inte om VPn inte når sitt börvärde. Om temp i undre tank är 50°C men framledningen kräver 45 så behöver den ju inte ta från övre tank.   Nu är det ju rimligen så att om inte VP når sitt börvärde så orkar den inte värma huset på egen hand i vilket fall, men ändå..."
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 09 januari 2013, 22:55:57 »

Är elpatronen tillåten i övre tanken så är dess börvärde allltid 6 grader över börvärdet för framledning, men inte kallare än dess "vanliga" börvärde.

Jag försöker desperat förstå vad detta har med diskussionen att göra...  :) Att shunten öppnar mot övre tank påverkas väl inte av börvärdet i övre tank? Eller missar jag nåt...

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2013, 22:45:46 »

Sju (7) grader...
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 09 januari 2013, 22:11:33 »

Är elpatronen tillåten i övre tanken så är dess börvärde allltid 6 grader över börvärdet för framledning, men inte kallare än dess "vanliga" börvärde.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 09 januari 2013, 20:13:35 »

Fullkondenseringen var fjärde start går att stänga av i nyare versioner på mjukvaran, men det vet ni säkert redan:

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=99a1efd8-6b77-4d92-ac51-35bafeb88518&MediaArchive_ForceDownload=true. Sidan 24.

Dock har jag alltid trott att det är om börvärdet på framledningen inte nås som pannan börjar shunta från övre del, inte om VPn inte når sitt börvärde. Om temp i undre tank är 50°C men framledningen kräver 45 så behöver den ju inte ta från övre tank.  Sc:,h Nu är det ju rimligen så att om inte VP når sitt börvärde så orkar den inte värma huset på egen hand i vilket fall, men ändå...

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 09 januari 2013, 16:16:41 »

När pumpen går kontinuerligt tycks den uppfatta avfrostningarna som avbrott och kör 58-graderskörningen var fjärde intervall. Jag ökade till 6 grader och har fått både längre gångtider och längre stopp, dvs färre starter.
Skrivet av: Gigja
« skrivet: 09 januari 2013, 14:11:13 »

Det blir 55graders körningen som inte blir färdig och därför stannar inte pumpen vid kallare temperaturer. Finns ingen bra lösning på det utan att blanda in elpatronerna. Genom att sätt en lång tid (max240 min) på shunten så värms huset upp med endast VP, men kan inte börtemperaturen nås så kommer shunten att öppna för den övre tanken när tiden går ut!
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 december 2012, 08:39:24 »

Nej, vid noll är det inga större problem.

I grundläget startar VPn när panntempen är samma som framledningens börvärde och stannar när den är 5 grader över. Erp m fl här inne brukar tydligen höja den diffen till 7 sommartid, för att få längre gångtider på VPn. Jag har funderat på att göra samma sak, fast vintertid, för att försvåra för VPn att nå stoppvärdet mellan avfrostningarna. På det viset skulle man eventuellt kunna få VPn att gå kontinuerligt när det är -5.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 20 december 2012, 06:33:52 »

Då ser jag problemet. Pannan ska ju självklart låta VP jobba 24 och inte 22 när pannan ändå måste stötta med elpatron. VP ska aldrig låtas nå VPbör, istället ska shunten ta mer energi från UT. Men det där blir ju väldigt svårt när det är precis på gränsen, jag har sett min låta VP stanna med uppnådd VPbör också. Och efter tio minuters paus så tar det självklart väldigt lång tid att jobba ikapp igen. Samtidigt är detta väldigt ovanligt, jag har satt tiden gör gränsläget på shunten på 90 eller 120 minuter.

Jag tror att en lösning skulle vara att öka laddpumpens hastighet för att få ner VPut någon grad men samtidigt kan du få problem med att VP stannar på hög VPin när det blir ännu kallare.

Samtidigt, om VP jobbar 22h11min i -5°C och 24h vid -7°C så hade i alla fall jag varit nöjd med hur EcoElen styr systemet! Och VV när pannan i UT är så hög som du skriver inget problem heller. Så egentligen tror jag inte att det faktum att det kalla radiatorvattnet triggar starten inte spelar någon roll, VP måste ju starta ändå eftersom den måste köra 22h. Uppenbarligen behöver du energin.

Har du däremot samma beteende vid nollan så är det värre, då skulle det bli många start/stopp och korta körningar. Har du problem med detta?

/Marcus

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 december 2012, 23:21:25 »

Nej, VPn orkar inte riktigt med att ge all värme som behövs när det sjunker under -5. Då måste övre patronen stötta emellanåt, men framförallt för att hålla värmen i övre delen. Och VV-tillverkningen är inget problem eftersom även radiatorreturen är varmare än vad vi behöver för dusch när det kryper under nollan.  a:gl

Senaste dygnet, när temperaturen legat kring 7-8 minus hela tiden, har VPn gått konstant.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 19 december 2012, 22:48:32 »

Visst är det ingen större fördel av att laddpumpen på EcoElen går konstant och det är ingen slump att samma konstruktörer har valt att låta Mecatermen köra sin laddpump intermittent i minusgrader. EcoZenith är också bättre anpassad, med tillvalet varvtalsstyrd laddpump kör den på 25% när VP inte laddar.

Men samtidigt, om du har kör långa körtider och den snurrar 22h per dag så är det inget jätteproblem egentligen, 11 starter är inte många. Nackdelen är ju mest att VV-tillverkningen kan bli sämre, du vill ju ha en god skiktning med slingvärmare.

Klarar VP huset utan att shunta från ÖT? Dvs, driver VP huset själv med 22h gångtid?

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 december 2012, 15:55:33 »

Ett annat alternativ vore att ändra diffen mellan framledning och tankens börvärde, låt säga att sänka till 3 grader. Fast då blir väl enda effekten att det blir fler starter.
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 december 2012, 15:05:35 »

Kompressorn far nog inte illa av att gå flera dygn i sträck. Men om du bara vill att den ska vänta med att starta tills tempen sjunkit färdigt i hela tanken, kan du väl testa med att öka på startfördröjningen till 20-30 minuter och se hur det tar.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 december 2012, 14:32:00 »

Nja, det är ett dubbelt problem såvitt jag förstår:

(jag bortser i det följande från den översta delen av tanken, den som handlar om VV-beredning)

Utgående radiatorvatten tas från strax över mitten av tanken och returen går in i botten av tanken. På ungefär samma höjd sitter utgående vatten till VPn (VPin), och returen från VPn (VPut, det uppvärmda vattnet) går in högst upp i tanken. Tempgivaren till tanken sitter strax under nivån för VPin.

Så fort VPn stannar (därför att börvärdet uppnåtts) så går ju plötsligt radiatorreturen rakt igenom VPn och släpps ut högst upp i tanken, så dels förstörs skiktningen och dels tror ju tempgivaren att temperaturen i tanken sjunkit till 5 grader under börvärdet (dvs den beräknade framledningen).

Jag kollade nu i historiken. Senaste dygnet, 11 starter, gångtid 22 tim 11 min, vilket stämmer väldigt bra med 10 min kompressorfördröjning mellan starterna.

Finns det något sätt att komma runt detta?
Är det nån fördel/nackdel för kompressorn att få gå kontinuerligt jämfört med att stå still 10 min varannan timme?

(Hade en EcoZenith känt av detta och släppt in det kalla VP-returvattnet längst ner i tanken?)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 december 2012, 10:46:26 »

Problemet är väl att VB-cirkulationen förstör skiktningen, inte att VB'n kyls i utedelen om jag har förstått allt rätt?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 december 2012, 08:38:21 »

Igårkväll när jag kollade hur min EcoAir jobbade funderade jag över hur styrningen egentligen är tänkt att fungera vid minusgrader.

Igår hade vi -5. Pumpen jobbade bra, diffen VPin/ut var 4-5 grader. Framledningens börvärde 44, så börvärdet på nedre pannan var 49. När den så småningom fick upp tempen till 49 så stannade kompressorn och fläkten, som dom ska, medan laddpumpen fortsatte att gå, som den också ska. Men i och med att kompressorn stannat så värms ju inte längre vattnet aktivt av VPn. När det är plusgrader ute stannar ju även laddpumpen så då bibehålls temeperaturen i tanken tills den kylts ned av radiatorcirkulationen, men vid minusgrader går ju radiatorreturen i princip ut i VPn och sen rakt in igen i toppen av tanken, så börvärdet sjönk som en sten till 44. Kompressorfördröjning 10 min, och sen startade VPn igen.

Ni som haft era EcoAir ett tag, hur ser det ut hos er? Jag har funderat och kommit fram till att så som systemet är konstruerat så kan det inte bli på nåt annat sätt.
Jag har funderat på att öka farten på radiatorpumpen för att på så sätt förstöra skiktningen i tanken. Då skulle ju resultatet bli att i princip hela tanken måste värmas till börvärdet innan VPn stannar. Det skulle såklart skapa långa gångtider, men det har jag ju liks ändå...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!