Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT nÃ¥r inte upp till börvärde trots att elspets kör. +4 utetemp.  (läst 9347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla.
Jag är nybliven husägare och med det en IVT kombimodul 200 A/W
Huset är ett tvåplans från 1909 ca 120 kvadrat med renoverad och isolerad vind. Englasfönster med insatser.
IVT pannan och alla element och rör är bara något år gammalt eftersom förra ägaren har gjort om allt vid renovering.
Det har inte varit några problem med värmen fram tills köldknäppen som kom nu.
Nu når pannan inte längre upp till börvärdet som idag är ca 43 grader med nuvarande värmekurva och +4 grader utetemp.
Framledningstempen är lägre än för några dagar sedan och elpatronen är inne och kör.
Trots det når inte framledningstempen upp till börvärdet.
Dessutom går den i rätt snabba cykler, vet inte om det är normalt.

Jag bifogar en temperaturgraf som är mätt på framledningsröret med en enkel logger, tempen är nog 2-3 varmare än loggat värde.
Där kan man se hur tempen har sjunkit och att den går i korta cykler.
Varmvatten kör den inte så ofta och avfrostning sker några gånger om dagen, inga larm annat än gamla för ett år sedan som ligger kvar.
Effektvakten verkar inte gå in (den har en egen ikon och den visas inte)

Nån som har något tips?
Det börjar bli kallt i huset och det är inte ens frostgrader  :'(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle gissa att elpatronens överhettningsskydd löst ut av nån anledning, det ska finnas en återställningsknapp på ellådan (bakom panelen på 200 A/W), tryck in knappen hårt.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Kombimodul200AW_Inst_1.0_sv.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad har du för inställningar för maxeffekt på tillskottet? Skriv ner alla temperaturer (i servicenivå, avancerad meny, temperaturer) när kompressorn har gått en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK här kommer lite inställningar från Service menyn på Elspetsen
Överhettningsskyddet verkade inte utlöst, tryckte hårt, panelen flexade av trycket men knappen ändrade inte läge så den var antagligen redan i innersta läget.

« Senast ändrad: 15 januari 2014, 20:00:53 av deBug »

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Temperaturer efter pumpen gått i 15 minuter.

Idag är det faktiskt lite bättre temperatur i huset även fast utetempen gått ner något.
Men som sagt, den verkar inte nÃ¥ upp till Börvärdet som sÃ¥ vitt jag kan se pÃ¥ värmekurvan ligger pÃ¥ 43 grader med nuvarande lutning och  höjd.

//deBug

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eftersom det står 'Blockera tillskott? Ja' så kommer aldrig elpatronen att kopplas in.
Ändra till nej så skall du se att det blir varmare.
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 20:41:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elpatron eller ej, anläggningen kan väl inte vara sÃ¥ illa dimensionerad sÃ¥ att eltillskott behövs vid +4°C? Det ligger nÃ¥t annat begravt här ocksÃ¥...  Sc:,h

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Purjo!
Där satt den.
Jag tänkte också att det var misstänkt men eftersom ikonen visade eltillskott så blev jag konfys.
Så ja jag ändrade till Ja, tryckte spara och Tjoff! så blev det mörkt i huset när jorfelsbrytaren löste ut.
SÃ¥ nu vet jag varför förra ägaren har avaktiverat den  >:(
Det är samma fenomen som när elspetsen skall gå för att höja varmvattnet till 65grader för att förebygga legionella, då drar den jordfelsbrytaren också, det har jag påpekat till förra ägaren men han hävdar det inte är ett dolt fel.
Så nu blir det till att felsöka det och på sikt kräva eventuella kostnader från förra ägaren eftersom det är sålt som om det är en ny panna. Då tänker man ju att det skall fungera.

Hmm undrar om man kan ringa IVT och höra om de har garanti på det här eller va man skall göra.
Har ni något förslag hur man fixar jordfelet?
Jag antar att man skulle kunna koppla förbi jordfelsbrytaren i värsta fall, pannan är väl jordad så skulle det bli helt fel så löser ju säkringarna men helst vill man hitta felet.

Idéer mottages tacksamt.
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 21:42:25 av deBug »

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron eller ej, anläggningen kan väl inte vara sÃ¥ illa dimensionerad sÃ¥ att eltillskott behövs vid +4°C? Det ligger nÃ¥t annat begravt här ocksÃ¥...  Sc:,h

/Marcus
Håller med, men det är min första värmepump så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig och vad som är normalt.
Men man tänker ju att 4 + inte är så farligt, sen är det ett stort hus med stor värmebehov men ändå!

/deBug

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det låter som kortis i elpatronen. Helt klart verkar ju dessutom förra ägaren varit medveten om det, så det blir till att utkräva ansvar...
Värmesystemet bör inte vara kopplat via den vanliga jordfelsbrytaren alls. I stället kan man sätta in en separat så kallad brandskyddsbrytare som bryter vid 300mA felström istället för 30.

Vad är det för storlek på VP'n? Vad är den beräknade energiförbrukningen för huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dolt fel kan man bara hävda om felet verkligen var dolt. Att det var ett fel på VP hade man lätt kunna hitta om man bara provat funktionerna.
Att byta elpatron är ju inte så svårt eller dyrt, men visst är det surt i ett nytt hus. Är man lite händig kan man öppna och titta lite för att se om det ligger nån avbränd tråd eller anslutning lös inne i pumpen. Är man ännu lite händigare är det rätt enkelt att mäta upp slingorna och ev koppla ur den slinga som är felande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Sträcker sig verkligen undersökningsplikten så långt att man måste testa den inbyggda elpatronen? Det innebär att man måste skaffa manualer och sätta sig in i hur styrsystemet fungerar innan man köper huset...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter som kortis i elpatronen. Helt klart verkar ju dessutom förra ägaren varit medveten om det, så det blir till att utkräva ansvar...
Värmesystemet bör inte vara kopplat via den vanliga jordfelsbrytaren alls. I stället kan man sätta in en separat så kallad brandskyddsbrytare som bryter vid 300mA felström istället för 30.

Vad är det för storlek på VP'n? Vad är den beräknade energiförbrukningen för huset?
200:an är på 9,5kW vad jag kan läsa mig fram till.
Energideklaration har inte gjorts för huset, jag upptäckte det efter köpet så det kommer att utföras nu i efterhand.
Total årlig driftkostnad uppgavs till 32000kr.
Jag har tillgång till historisk förbrukning och den har legat på 20MW/h under 2011 och 2012 samt 15MW/h för 2013.

//deBug

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kombimodulen är på 9kW (elpatronerna), men vad är det för storlek på värmepumpen som är kopplad till den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dolt fel kan man bara hävda om felet verkligen var dolt. Att det var ett fel på VP hade man lätt kunna hitta om man bara provat funktionerna.
Att byta elpatron är ju inte så svårt eller dyrt, men visst är det surt i ett nytt hus. Är man lite händig kan man öppna och titta lite för att se om det ligger nån avbränd tråd eller anslutning lös inne i pumpen. Är man ännu lite händigare är det rätt enkelt att mäta upp slingorna och ev koppla ur den slinga som är felande.
Jag tycker nog inte riktigt att undersökningsplikten skall inkludera så omfattande tester. Det heter ju att man inte kan anta att felet finns för det skall räknas som ett dolt fel och nog antar man att en relativt ny panna fungerar som den skall.

Det verkar som bara en slinga är aktiverad och jag har klurat ut vilken säkring den går på så det går nog att hitta och lösa på egen hand i värsta fall men helst vill jag nog att någon IVT utbildad tekniker gör analys och felsökning/rättning i fall att det inte är så solklart som vi antar.
Men fasiken va fullt att mörka det här  >:(
Jag hade nog köpt huset även om jag vetat att pannan hade en defekt som behöver fixas och då hade alla kunnat känna sig nöjda, nu får man dra in mäklare och jurister och bråka.

Ja ja, bara att ta tag i det och under tiden köpa lite värmefläktar medans man fÃ¥r det Ã¥tgärdat  :)

1000 tack för all bra feedback till alla som svarat och särskilt till purjo.

//deBug

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kan du leta reda på vilken slinga som är trasig är det ju bara att koppla bort just den och köra på dom övriga. Om du inte snarast får hjälp av en specialist så klarar en elektriker lätt av det på en timme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kombimodulen är på 9kW (elpatronerna), men vad är det för storlek på värmepumpen som är kopplad till den?
OK, sorry for noob svaret  :P
Det är en Bosch EHP 10 AW vilket borde ge runt 9kW vad jag kan googla mig fram till.


Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan du leta reda på vilken slinga som är trasig är det ju bara att koppla bort just den och köra på dom övriga. Om du inte snarast får hjälp av en specialist så klarar en elektriker lätt av det på en timme.
Tänkte samma som du.
Worst case så får man göra så och hoppas på att den andra patronen inte drar jordfelsbrytaren den också.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Med en elförbrukning på 15-20MWh per år så verkar inte anläggningen så underdimensionerad. Vart i landet finns huset?

En annan detalj... Jag ser att värmekurvan har 24,3 grader som lägstatemp. Jag tycker det verkar lite högt, men ni kanske behöver närmare 30 grader framledningstemp när det är runt 17 grader ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dolda fel är framför allt bara dolda om SÄLJAREN inte visste om problemet. Så det är alltså inget dolt fel, och frågan är om ett så nyinstallerat system påkallar den hänsyn som gör att det faller under undersökningsplikten. Men ett så pass nytt system borde omfattas av garanti så det borde gå att lösa den vägen. Jag är av uppfattningen att säljaren är ansvarig.

Vet du om det suttit en annan VP innan IVTn? Med dina angivna förbrukningar håller jag med purjo och tycker att en 9 kW utan problem ska klara huset vid +4 °C. Och ännu lägre.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om säljaren visste om felet utan att berätta så är det helt klart ett dolt fel.
Säljaren måste tala om sånt vid försäljningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ett exempel som ligger i närheten, saxat ur en frågespalt.
Fråga: Vi köpte ett radhus för två veckor sedan och upptäckte att vi bara har värme på tre av fyra element. Rörmokare kom dit och såg att både cirkulationspumpen och shunten är trasiga, även de man vrider på elementen var trasiga. Visst är väl detta ett dolt fel? Det här är väl självklart en kostnad som säljaren (ett dödsbo) ska stå för. Den tekniska utrustningen ska väl fungera den dagen man flyttar in. Tack på förhand

Svar: Det rör sig inte om ett dolt fel, eftersom dessa saker är så väsentliga att kontrollera för en köpare innan inflyttning. Däremot är det rätt att den tekniska utrustningen skall fungera på inflyttningsdagen, men det måste du som köpare också kontrollera. I det här fallet förstår jag att ni hunnit bo i huset i två veckor innan ni upptäckte bristerna. Om säljaren säger att allt fungerade på överlåtelsedagen så har ni svårt att bevisa motsatsen, men självklart skall ni göra ett försök och rikta ersättningsanspråk mot säljaren ändå.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En skillnad här är att säljaren verkar ha varit medveten om felet
Men, jag håller med om principen och att undersökningsplikten är väldigt omfattande.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om säljaren visste om felet utan att berätta så är det helt klart ett dolt fel.
Säljaren måste tala om sånt vid försäljningen.

Nej, dolda fel är sådana som inte heller säljaren vet om. Om säljaren visste om det och det inte var upptäckbart är det dock fortfarande säljarens ansvar då denne brustit i sin upplysningsplikt.

I detta fallet är det upptäckbart men systemet är så nytt att det rimligen måste betraktas som att köparen kan förutsätta att det fungerar. Säljaren är ansvarig enligt min uppfattning - men en domstol kanske ser det annorlunda...

Jag rekommenderar garantilösningen i första hand.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, jag har läst på lite och ändrar mig.

Citera
Säljarens upplysningsplikt
En upplysningsplikt innebär att den som inte upplyser om en för honom/henne känd omständighet riskerar att på något sätt bli ansvarig just p.g.a. sin vetskap.

Som jag tolkar detta så kan det sluta på 2 sätt:

1. Säljaren visste om det och underlät att tala om det och erkänner detta.
Då är det svekfullt beteende.

2. Säljaren säjer "-Oj, det hade jag ingen aaaning om???" och då är det ett dolt fel.

I båda fallen så är säljaren ansvarig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Är inte så hemma på L/V-värmepumpar men är det inte väl stor skillnad mellan T11, -7,1 grader, och utetemperaturen, 2,8 grader?

Sen tycker jag det var mycket dåligt att inte tala om att elpatronen var trasig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad deBug

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med en elförbrukning på 15-20MWh per år så verkar inte anläggningen så underdimensionerad. Vart i landet finns huset?
OK, tack för infon, huset ligger nära kusten i nordvästra skåne så det är ju ofta rätt milda vintrar här.

Idag efter frosten kom under natten och fällde ut fukten så har faktiskt pumpen gått fint utan att vilja stötta med el så det beror kanske på den torrare uteluften?

Citera
En annan detalj... Jag ser att värmekurvan har 24,3 grader som lägstatemp. Jag tycker det verkar lite högt, men ni kanske behöver närmare 30 grader framledningstemp när det är runt 17 grader ute?
::) He, jo jag har fipplat på värme kurvan rätt bra och noterade också det här men tänkte att jag trimmar in den allteftersom jag lär mig husets åtgång vid olika temperaturer etc.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok. Vid kusten i Skåne är det nog en ganska lagom dimensionering om tillsatsen börjar gå in runt 0 grader, så det är inte så mycket att klaga på där.


Är inte så hemma på L/V-värmepumpar men är det inte väl stor skillnad mellan T11, -7,1 grader, och utetemperaturen, 2,8 grader?

Det beror på hur mycket frost det är. Allt eftersom förångaren frostar på så sjunker T11. När skillnaden mellan T11 och T12 (insugsluften) blir tillräckligt stor triggas en avfrostning. Hur stor skillnad det skall vara beror på hur kallt det är ute, men standardinställningen är att skillnaden skall vara minst ca 6 grader under en minut när det är runt 0 grader ute, så vid avläsningstillfället var det nog väldigt nära en avfrostning...
Att det är ganska stor skillnad mellan T2 och T12 behöver inte vara nåt fel, utan det beror förmodligen på att T2 sitter i en kapsling på väggen medan T12 sitter mitt i luftströmmen in i VP'n och reagerar mycket snabbare på förändringar i temperaturen.
« Senast ändrad: 16 januari 2014, 09:53:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!