Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyttan med en acctank  (läst 3361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
Nyttan med en acctank
« skrivet: 16 september 2005, 13:44:20 »
Jag häller på att projectera en installation av VP hemma, förmodligen blir det en Nibe 1130 som kommer att åka med flytande kondensering
och en acctank med vvberedare kopplad med växelventil , funderingen jag har, är det någon vits att peta in en acctank till i serie med radiatorslingan för att öka volymen.
Jag har en 300l extra stående
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #1 skrivet: 16 september 2005, 14:46:22 »
Om du vet med dig att du har eller kommer att få knäppningar i rör/radiatorer när värmepumpen startar/stoppar (värmeutvidgningen) så kan det vara en fördel, även i hus som kombinerar radiatorer och golvvärme kan det vara en fördel med acktank, man kan då låta golvvärmeshuntgruppen ha en helt egen krets hela vägen från acken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #2 skrivet: 16 september 2005, 15:29:07 »
Rickard !
Skulle du kunna utveckla resonemanget om att köra golvvärmen på en egen krets från tanken.
Vad skulle fördelen vara?
Jag undrar om det finns fördel för mig som har lite träbjälklag och lite betong, inga raddar.

//Jonas
PS 40 års grattis i efterskott!!!!!!!!!!!!!!!!
« Senast ändrad: 16 september 2005, 15:33:57 av JONAS »
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #3 skrivet: 16 september 2005, 18:57:26 »
Jag häller på att projectera en installation av VP hemma, förmodligen blir det en Nibe 1130 som kommer att åka med flytande kondensering
och en acctank med vvberedare kopplad med växelventil , funderingen jag har, är det någon vits att peta in en acctank till i serie med radiatorslingan för att öka volymen.
Jag har en 300l extra stående

om du väljer en modell större pump, mot vad som är normalt till ditt hus så kan man med stor fördel ha en ack som volymförstorare fför att hålla ned framledningstempraturen & på så vis få bättre verkningsgrad.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #4 skrivet: 16 september 2005, 19:26:38 »
Hej , om den totala volymen inte kommer upp i 20 liter/kw så bör man absolut ha acc tank/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #5 skrivet: 17 september 2005, 10:40:50 »
Fick ett förslag om att sätta en extra cirkulationspump i serie med ack.tanken.
Fördelen är ännu jämnare temperatur och att ack.tanken avger värme under varmvattenkörning.
Interna cirk.pumpen ska vara avstängd under kompressorstopp samt inställd på ett steg lägre varvtal än den yttre cirk.pumpen.
Framlednings och returtemp.givarna flyttas ut till den yttre kretsen. En backventil monteras också mellan VP framledning och retur.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #6 skrivet: 17 september 2005, 19:42:22 »
Rickard !
Skulle du kunna utveckla resonemanget om att köra golvvärmen på en egen krets från tanken.
Vad skulle fördelen vara?
Jag undrar om det finns fördel för mig som har lite träbjälklag och lite betong, inga raddar.

//Jonas
PS 40 års grattis i efterskott!!!!!!!!!!!!!!!!

Som jag ser det finns det tre fördelar med att ha acktank.

1. Större vattenvolym ger längre gångtider utan att framledningstempen blir hög = hög COP.
2. Mindre risk för knäppningar i rör och radiatorer, främst när värmepumpen växlar från varmvattenberedning till radiatorvärme.
3. Om man har golvvärme och klinkers vill man kanske köra lite värme även på tider när huset egentligen inte har något värmebehov, då är det en fördel med den större volymen, speciellt om huvuddelen av huset värms av radiatorer, vilka är avstängda under sommarhalvåret.

Nackdelar finns med, t.ex. utrymmesbehovet, värmeförluster och "en sak till som kan krångla". Själv gillar jag att förenkla så mycket som möjligt, tror att det blir både billigare, hållbarare och effektivare på säg 10-20 års sikt.


Till AndersL
Extra cirkpumpar kan iofs ge en något jämnare värmetillförsel, med det kostar att köra dubbla cirkpumpar.
Enda gången jag tycker det skall användas är om man inte kan få flödena i huset att fungera bra med ca 7 graders deltaT över värmepumpens "varma" värmeväxlare, (~7 graders deltaT ger högsta COP).
Under tappvarmvattenberedaning får man normalt ingen värme till radiatorerna, detta har absolut ingen betydelse i komforthänseende (det hinner inte bli kallt inne), däremot kan knäppningar i rör och radiatorer besvära om radiatorsystemet kyls ut...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #7 skrivet: 18 september 2005, 19:20:37 »
...
...
1. Större vattenvolym ger längre gångtider utan att framledningstempen blir hög = hög COP.
...
... 
Rickard, det där påståendet förstår jag inte! Vad är det som ger hög COP?  Sc:,h 
 
Gångtidernas längd påverkar knappast COP så det måste vara framledningstempen som du syftar på. Men större vattenvolym innebär väl inte en lägre genomsnittlig framledningstemp (börvärde). Inte heller bör storleken på framledningstempens svängningar påverka COP eftersom COP vanligtvis är linjärt beroende av framledningstempen.  Det man förlorar när framledningstempen ligger över börvärdet tjänar man in när tempen ligger under detsamma! 
Minskar svängningarna i framledningstempen så bör rimligtvis även svängningarna i rumstemperaturen minska. Detta kan förstås leda till att man kan sänka rumstemperaturen något och att man därigenom via en lägre framledningstemp får ett högre COP.  Är det möjligtvis detta förhållande som du syftar på?
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #8 skrivet: 18 september 2005, 19:44:51 »
jag håller inte med
jag har kraftig pump & min framlednings temp ökar snabt, det är altså inte plus minus noll med den kallare tempraturen man har ibörjan

jag kan ligga ned till 8 grader under börvärdet vid start & det kanska tar 3-4 min innan pumpen paserar börvärdet, sen går det i yttligare 15 minuter & då ligger den till sist på 10 grader över börvärdet.

desutom avger min pump en högre effekt vid lägre vattentemp + bättre COP vid lägre vattentemp.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #9 skrivet: 18 september 2005, 23:12:37 »
jag håller inte med
jag har kraftig pump & min framlednings temp ökar snabt, det är altså inte plus minus noll med den kallare tempraturen man har ibörjan 
.........................

OK, jag tänkte visst lite fel! Glömde helt bort att det räknas gradminuter även när VP inte går!  :-[
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad ellen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älgar slÃ¥ss dom ?
    • VP loggning
SV: Nyttan med en acctank
« Svar #10 skrivet: 19 september 2005, 06:59:18 »
Tack för alla svar !
Som de lÃ¥ter verkar det inte finnas nÃ¥gon nackdel att peta in acctanken, utrymmet och tanken finns sÃ¥ den Ã¥ker förmodligen pÃ¥ plats  *hehe* *hehe*
Nibe 1230-10, Aktivt borrdjup 192m. Villa 2 plan + källare 280m2 i stockholm.
Tidigare elförbrukning 40000Kw
Nuvarande 20000Kw
Loggning http://gezelius.no-ip.com/webb/vplogg.nsf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!