Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten och EcoHeat 300-serien  (läst 16065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #30 skrivet: 24 augusti 2012, 00:13:17 »
Kan bara hålla med Risvall

Först skaffa man en mastodonttråd, där man genom spekulationer, antaganden, tro och teoretiska beräkningar försöker framställa CTC 300 serie som en dålig produkt.

Vi är faktiskt några här som äger en sådan pump. Och efter 8-10 mån. drift vet vi, att pumpen är effektiv och billig i drift. Helt jämförbar med sina konkurrenter. Men se, där har vi fel, fast vi har rätt. För teoretiska beräkningar och spekulationer kan inte slå fel!! Trots detta, så visar mina undersökningar, att pumpens drifkostnader är helt jämförbara med konkurrenternas, tom lägre än 2 st pumpar från Nibe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #31 skrivet: 24 augusti 2012, 07:41:49 »
Teoretiska beräkningar, vad fabulerar du om?
Det har ju presenterats ett stort antal loggfiler som har granskats, mer faktabaserade slutsatser kan väl vara svårt att finna i någon fråga som diskuteras i detta forum.

Och än en gång, ingen skulle hellre än jag se att CTC verkligen kommit med en så robust konstruktion, som dessutom lyfte effektiviteten ett snäpp, i jämförelse med sina konkurrenter.
De fakta som presenterats i fallet tyder inte alls på att detta skulle vara fallet, och är det något som är spekulation så är det ju att påstå att den skulle vara bäst, bara för att någon enskild ägare är oerhört nöjd med sin värmepump.

Alla värmepumpar sparar stora pengar, och om man jämför värmepumpar från CTC, Nibe, Thermia och IVT så skiljer det nog troligen inte mer än x antal hundra kWh/år i driftskostnad.
Skillnaderna i besparing är alltså rätt små mellan den bästa och den sämsta, men rätt skall ändå vara rätt.
En värmepump som under stor del av drifttiden laddar varmvatten (som trycks ned i den del av tanken som värmer huset) har helt enkelt inte samma COP över tid som en värmepump med annan grundkonstruktion har.
« Senast ändrad: 24 augusti 2012, 07:47:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #32 skrivet: 24 augusti 2012, 07:58:55 »
Sen är besparingen väldigt mycket beroende på hur väl man trimmar in systemet.
Jag kan tänka mig att en CTC där man trimmat in flödena och styr med VP:ns shuntkurva + rumsgivare till VP:n går mycket mer ekonomiskt är en Nibe som körs mot ett värmesystem där man styr värmen med radiatortermostaterna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #33 skrivet: 24 augusti 2012, 08:11:30 »
Absolut är det så, vi utgår ju från att allt skall vara optimalt inställt när vi drar våra slutsatser.
Vill man vara snäll kan man väl säga att CTC:s konstruktion ger vissa små fördelar t.ex. när det gäller driftstider, som också kan spela in när det gäller årsmedel-COP.

I mitt hus t.ex., där jag har hög effekttäckningsgrad, nära 100%, så matar jag ut rätt varmt vatten i systemet, jämför med det beräknade börvärdet, det innebär att COP inte blir så bra som den skulle vara med:
1. En aningen klenare värmepump.
2. Större vattenvolym (som i CTC-fallet)
3. En arbetstank

I alla jämförelser måste vi anta att kurva, parallellförskutning och flödeskrav är uppfyllda.

Jag skulle bli överlycklig om CTC bekostade en test där man kan jämföra deras maskin med de övriga tillverkarnas, även om de testerna har ett par år på nacken.

Kollade just på GöranA:s senaste analys i den långa tråden, och den visade på att medel-laddtempen vid kompressordrift i snitt över två dygn låg ca 12 grader över börvärde (högre än vbf-medel).
På Nibe, IVT och thermia ligger medel-laddtempen exakt på börvärde vid kompressordrift.
I min värld innebär det att CTC måste få sämre årsmedel-COP än de övriga.

Om man inte delar den uppfattningen så vill jag gärna att vi försöker få fram en förklaring till varför CTC skulle få bättre COP trots att de tillverkar "onödigt" varmt vatten när kompressorn går.
« Senast ändrad: 24 augusti 2012, 08:49:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #34 skrivet: 24 augusti 2012, 11:25:31 »
Jag har en CTC310 och nu under sommarmånaderna när den bara gör varmvatten med runt 50C in och drygt 60C ut, så har jag ett sommar "COP" på upp mot 4. Detta "COP" är elförbrukningen före bergvärme (elpatron i oljepanna) jämfört med nuvarande förbrukning. Med så höga temperaturer IN/UT borde man väl inte ha så högt "COP" men trots det så blir det så i praktiken, vet i faen hur det går till men det är väl nåt elektroniskt...
« Senast ändrad: 25 augusti 2012, 14:21:52 av 2lkopp »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #35 skrivet: 24 augusti 2012, 11:50:54 »
Tja, är det så att CTC kan trolla så vore det väl värt pengarna att få maskinen testat i ett testlabb.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #36 skrivet: 24 augusti 2012, 19:33:13 »
Jag har en CTC310 och nu under sommarmånaderna när den bara gör varmvatten med drygt 50C in och drygt 60C ut, så har jag ett "COP" på över 4. Detta "COP" är elförbrukningen före bergvärme (elpatron i oljepanna) jämfört med nuvarande förbrukning. Med så höga temperaturer IN/UT borde man väl inte ha så högt "COP" men trots det så blir det så i praktiken, vet i faen hur det går till men det är väl nåt elektroniskt...
Ja jämfört med en äldre dålig lösning så får man lättare grymt cop ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvatten och EcoHeat 300-serien
« Svar #37 skrivet: 27 augusti 2012, 20:04:57 »
Jag har en CTC310 och nu under sommarmånaderna när den bara gör varmvatten med runt 50C in och drygt 60C ut, så har jag ett sommar "COP" på upp mot 4. Detta "COP" är elförbrukningen före bergvärme (elpatron i oljepanna) jämfört med nuvarande förbrukning. Med så höga temperaturer IN/UT borde man väl inte ha så högt "COP" men trots det så blir det så i praktiken, vet i faen hur det går till men det är väl nåt elektroniskt...

Nu tycker jag att du "misshandlar" uttrycket "COP" lite väl mycket  :)

Med en gammal oljepanna som man kör pÃ¥ elpatron (dÃ¥lig isolering och drag i skorstenen) sÃ¥ skulle ju en varmvattenberedare frÃ¥n Biltema säkert fÃ¥ minst COP 2  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!