Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför poolstyrning om radiatorvärme inte behövs under poolsäsongen?  (läst 4378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Tack för alla inlägg. Verkligen bra att få bolla sin idé och få kommentarer. Jag har nu beställt poolpump istället för att planera att koppla på bergvärmepumpen. Skälen:

1.   Jag vill verkligen maxa livslängden pÃ¥ min 1145:a. Jag bar tillsammans med min bror ner 1145:an för källartrappen och installerade den där vilket var kul men slipper jag göra om det de närmsta 20Ã¥ren sÃ¥ är jag glad dÃ¥ källartrappen är trÃ¥ng och brant.

2.   Mitt 150m hÃ¥l skulle nog klara att värma polen pÃ¥ sommaren och huset pÃ¥ vintern men det vet jag inte med säkerhet och det skulle över tiden förstÃ¥ss inte vara nÃ¥gon fördel att addera extra belastning sommartid.

3.   a) Utan att ha gjort beräkningar eller datajämförelser antar jag att det är energieffektivast att plocka ett par plusgrader ur sommarluften än ur berget b) jag vill inte lämna ett virrvarr av specialare efter mig c) jag vill slippa ytterligare grävande och att leda in poolvatten i källaren till växlare i pannrum (utan egentligt golvbrunn bara pumpgropp) ej heller intresserad av att dra ut värmeslinga till växlare ute som mÃ¥ste tömmas för vintern.

Nu är det bara att hålla tummarna för att Poolpumpens enligt datablad uppmätta ljudnivå på 47 db(A) från 1 meters håll inte stör oss eller grannar.
Nibe 1145 6kw , 1 1/2 plan 130m2, Stockholm, 40m3 golvvärme, 150m hål varav kanske 130aktivt (hur vet man? jag bor på en höjd)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!