Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappa systemet EcoEl+EcoAir  (läst 1417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Tappa systemet EcoEl+EcoAir
« skrivet: 23 januari 2009, 22:22:22 »
Skall byta en radiator och behver därför tappa ut vattnet ur systemet.
Hur gör man detta lämpligast och vad är viktigt att tänka på ?

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tappa systemet EcoEl+EcoAir
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2009, 22:48:45 »
Slå av strömmen och tappa ur vattnet igenom säkerhetsventilen (röda ratten på vänster sida) sedan beroende på vilken höjd radiatorn sitter... hur mycket du behöver tappa ur... lycka till!!/SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tappa systemet EcoEl+EcoAir
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2009, 16:26:55 »
Slå av elen till pannan.
Det ska finnas en avtappningsventil på röret efter värmebärarpumpen under ecoel (i alla fall på 1550-modellen). För att få in luft kan du öppna övertrycksventilen på ovansidan av ecoel.
Sen är ju frågan hur mycket av radiatorsystemets vatten du får ut, vilket beror på var pannan står i förhållande till radiatorsystemet samt hur rördragningen är gjord.
I mitt hus finns en separat avtappningskran till radiatorsystemet i matkällaren under huset.

Har du ingen avstängningsmöjlighet vid själva elemetet i radiatorkopplet?

Riktiga tuffingar påstår att man kan göra minder komponentbyten i radiatorsystemet utan att tappa ur vattnet enligt principen att "Sedan man släppt trycket i systemet via övertrycksventilen på pannan läcker det inte ut mer vatten än vad det kommer in luft" OBS prövas på egen risk!!

Mvh
Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Kenzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Tappa systemet EcoEl+EcoAir
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2009, 17:20:19 »
Tackar för tipsen!

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Tappa systemet EcoEl+EcoAir
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2009, 18:26:38 »
inga problem!!! hoppas det avlöper väl!! /SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!