Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tog Ã¥skan VP´n ????  (läst 1763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Tog åskan VP´n ????
« skrivet: 01 augusti 2008, 06:55:27 »
Vi hade ett sjuhelsikes Ã¥skväder igÃ¥r kväll, som vanligt ryckte vi sladdar ur tv-apparater, datorer m.m, men VP´n ( en Nibe 1135 ) hade jag inte en tanke pÃ¥. Sc:,h  I morse när jag kom ner sÃ¥ var det 27 grader i köket och klinkersgolvet var obehagligt varmt. När jag kollar VP´n sÃ¥ ser jag att den skickar ut 38-gradigt vatten i värmekretsen. Jag försöker dÃ¥ att knappa i menyerna för att felsöka men den är lÃ¥st i meny 1.1. Jag provar alla knappar utan resultat, Ã¥terstÃ¥r att slÃ¥ av den pÃ¥ vredet till läge 0. SlÃ¥r även av manöverströmmen pÃ¥ kopplingen före VP´n, väntar ett tag och slÃ¥r igÃ¥ng VP´n igen, sÃ¥ fort jag vrider till läge 1 sÃ¥ hörs det att cirkulationspumpen/arna gÃ¥r direkt ( osäker om det är bÃ¥de till KB´n eller VB´n eller bägge? ) och pÃ¥ displayen blinkar bara "connecting" utan fortsatt resultat. Vad kan ha hänt ? Har nÃ¥n annan rÃ¥kat ut för liknande ? Öppnade upp VP´n och där hade en röd knapp löst ut men trots Ã¥terställning sÃ¥ var den likadan fortfarande. Är det ett fall för rörisen eller en elektriker, vet ej hur de gör i sÃ¥na här fall ?  Försäkringsskada eller gÃ¥r det pÃ¥ garantin ?
Tacksam för all hjälp !!  innan jag börjar kontakta "proffsen"
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tog åskan VP´n ????
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2008, 07:10:57 »
Kontakta både service och ditt hemförsäkringsbolag. Nibes "trygghetsförsäkring" och garantier gäller inte för åska, tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad p01pad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tog åskan VP´n ????
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2008, 09:29:33 »
Hej Carl.  Kollade villkoren i Nibes  b00k trygghetsgaranti/fösäkring och där stÃ¥r det (tyvärr :'() - Ersättning lämnas inte för: skada till följd av utifrÃ¥n kommande händelser sÃ¥som brand, vattenskada eller Ã¥sknedslag etc. Vore ändÃ¥ intressant att veta om nÃ¥gon annan rÃ¥kat ut för problem efter kraftig Ã¥ska och hur de gick till väga dÃ¥ ??
UmeÃ¥trakten Bostad 180 m2 1 1/2 plan + källare 55 m2  och nybyggt garage pÃ¥ 96 m2- fribyggt.   Nibe 1135-10 och VPA 200/300 (igÃ¥ngsattnov-07) värmer 96 m2 garage/golvvärme i platta, fläktkonvektor som värmer källaren + ca 60 m2 golvvärme i bostadshus, resten värms med el. (oljeburna radiatorer) Skall konvertera om mer till vattenburet eftersom.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tog åskan VP´n ????
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2008, 09:41:36 »
Jag bryter alltid strömmen till värmepumpen när det går åska, den är nog precis (eller i alla fall nästan) lika känslig som andra elektriska apparater som har kablar från olika håll dragna till/från sig.
Elledningar och ledningarna till utegivare och ibland rumsgivare orsakar lätt inducerade spänningsskillnader på tusentals volt bara av en blixt "passerar" horisontellt över huset, även om blixten ligger på en rätt hög höjd.

Mitt råd alltså, koppla ur alla elektriska apparater som har mer än en kabel till sig.

Och i detta specifika fall, ring försäkringsbolaget först, reparatören sedan.

Om det går, ställ värmepumpen i läge för enbart tappvarmvattentillverkning. (tror det går göra på knappen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Tog åskan VP´n ????
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2008, 10:01:04 »
Blixtar genererar även s.k elektromagnetiska pulser som kan knäcka elektronik. Har för mig att under c:a 1-2 km är det stor risk att känsliga kretsar pajar. Ta en titt pÃ¥ elektroniken och kolla om du med blotta ögat kan se om nÃ¥got är sönderbränt, det är ganska svÃ¥rt att bevisa Ã¥ska om inte kortet är rejält bränt typ direktträff pÃ¥ matarledningen - men dÃ¥ är det ganska mycket som har bränts sönder i huset ocksÃ¥. Om det nu är enbart vp som pajat och inget syns behöver man ju inte säga att det Ã¥skat i närheten. Din beskrivning tyder pÃ¥ att det är ett styrchip som pajat  dÃ¥ pumpar, displayer m.m funkar = en elektromagnetisk puls som varit boven.

Själv anser jag att svensktillverkad elektronik är sämre än utländsk på att klara dessa "pulser". En kompis fick en direktträff i sitt gunnebo-staket, de grejor som brann i huset var alla av svensk tillverkning, all utländsk i huset funkade efter träffen.
« Senast ändrad: 01 augusti 2008, 10:06:40 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Tog åskan VP´n ????
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2008, 11:24:02 »
Samma sak hände mig i juni. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20250.0

Nibeservicekillen var juste och fick igenom det på garantin.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!