Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: behöver rÃ¥d!  (läst 1813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cajjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
behöver råd!
« skrivet: 07 oktober 2006, 11:53:30 »
hej!  vi funderar över att borra! jag har i dag en combi panna.jag har aldrig bara använt olja sÃ¥ jag vet inte exakt hur mycket olja det gÃ¥r Ã¥t men c 3kubik. jag har eldat med ved dom senaste tre Ã¥ren "c30kbm" och orkar inte hÃ¥lla pÃ¥ med ved längre! jag har ett hus som är byggt 1967 pÃ¥ 90kvm+inredd källare 90kvm. (bor utanför örebro)
har vatit i kontakt med bÃ¥de nibe (1215 7kw 140 borra) och (ivt greenline compactc9ht plus 140 borra) priset hamnade pÃ¥ samma (skilde pÃ¥ nÃ¥gon 1000 lapp)

nibe eller ivt?
borrdjupet?
 en annan frÃ¥ga skall jag ha kvar den gamla pannan för att elda ut skorsten ibland och elda när det är riktigt kallt. (ingen skilnad pÃ¥ priset!)
hörde av en bekant att man var tvungen att fråga grannarna om man fick borra?
« Senast ändrad: 07 oktober 2006, 11:56:18 av cajjan »

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: behöver råd!
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2006, 12:11:09 »
du måste göra en anmälan till kommunen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: behöver råd!
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2006, 17:02:43 »
du måste göra en anmälan till kommunen
Anmäla vadå?


Jag slängde ut min gamla panna och satte en hatt på skorsten så att det inte regnar in.

Om man räknar på 3 kbm olja så behöver du ca 7 kW VP och 140 meter borra, men jag vill inte påstå att någon av dem skulle vara särskillt mycket sämre än den andra. Nibe har en bättre styr medan det finns mer finesser på IVT:n. En nibe 1230-8 har samma prestanda som 1215-7 men har mer finesser och lullull.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cajjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: behöver råd!
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2006, 17:22:39 »
ja till kommun måste man göra ansökning men den skulle firman som installerar fixa men detta om grannarna var det en bekant som sa att det var en ny grej man måste göra för att det ska ju vare ett visst antal meter mellan hålen så om man bodde tätt kanske inte grannarna kunde borra och då skulle deras hus bli mindre värt osv Sc:,h

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: behöver råd!
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2006, 18:51:03 »
IVT´n gör 15% mer vv än NIBE´n
Mest kyla men lite värme också

Utloggad cajjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: behöver råd!
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2006, 19:51:36 »
man hör så mycket ;) ;)
jag hörde när man hade berg värme blev det inte samma värme i källaren???
 om det stämmer mÃ¥ste det vara en bra de att behÃ¥lla den gamla pannan och elda ibland när det blir kallt?? (den stÃ¥r inte ivägen och är strulig att fÃ¥ ut)  Sc:,h

Utloggad Andreas71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: behöver råd!
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2006, 23:57:22 »
Man måste fråga grannarna om deras tomt kommer inom en 20 meters radie från ditt borrhål. Du personligen behöver inte fråga grannen, men det underlättar och snabbar på processen hos miljökontortet. Skulle det vara så att du inte kollar med alla grannar inom en 20 meters radie gör miljökontoret det, vilket i sin tur leder till längre handläggningstider. Ty miljökontoret beviljar inget tillstånd att borra innan grannarna har yttrat sig. Detta gäller iallafall i Stockholm och hur det är i resten av landets kommuner vet jag inte.

Förutom grannarnas yttrande måste vatten-, el- & telebolaget yttra sig om din borrplats.


/ Andreas

Konverterat från direkt el till vattenburen bergvärme augusti 2006. 16 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Borrat 170 m, 3 m till berg & Nibe 1230-8 utan extra vv. Tidigare förbrukning 39000 kWh på en yta 170 + 60 m2. Vi bor i Spånga.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: behöver råd!
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2006, 16:05:48 »
Om du bor nära eller i tätort kasta ut pannan och oljetanken. Du kommer garanterat aldrig att elda en pinne mer.

Om du däremot skulle bo på landet eller i Småland ;) är jag mera tveksam. Sannolikheten för längre strömavbrott är större då.

Om du inte har en radiator i pannrummet/vp-rummet måste du sätta upp en. Spillvärmen från en vp är mycket små.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
SV: behöver råd!
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2006, 16:41:55 »
man hör så mycket ;) ;)
jag hörde när man hade berg värme blev det inte samma värme i källaren???
 om det stämmer mÃ¥ste det vara en bra de att behÃ¥lla den gamla pannan och elda ibland när det blir kallt?? (den stÃ¥r inte ivägen och är strulig att fÃ¥ ut)  Sc:,h


I och med att du öppnar upp alla termostater på radiatorerna och anpassar värmekurvan till bostadsdelen så kommer troligen källaren att bli lite svalare. Kallare golv och väggar, sämre isolering, mindre solinstrålning och faktum att du har rivit ut en varm panna är sakerna som påverkar.
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!