Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gonting jag bör tänka pÃ¥ vid tömning av systemet (nibe 1125 m 500L Ack.tank)  (läst 2831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Ska till att installera nya radiatorer nästa helg och det innebär ju en tömning av radiator systemet.

Hade en VVS firma ute för att montera bort 2st radiatorer i somras och jag skulle så klart varit mer uppmärksam på hur killen gjorde då, men nu står jag här ändå och behöver hjälp.
Jag fick visserligen hjälpa till med en del av tömningen (se nr 4 nedan) men det gjorde mig ju inte till expert direkt. :(


Men min tanke var följande:

1. Stäng av pumpen

2. skruva av huvudvattnet

3. Göra någonting med radiatorerna ? (jag vet inte riktigt om det behöver luftas eller någonting)

4. Vrid upp "ventilen" (fick hjälpa till med det sist, en liten mässings ventil som gick att vicka uppåt för att få vattnet att börja rinna ut i i brunnen)

5. Vänta tills inget mer vatten kommer ?


Hoppas på kommentarer, gissade bara på 3'an (men vvs-killen var inne och gjorde ngt innan han ropade till mig i källarn att vrida upp ventilen).



Andreas
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
Hej!

Det är bra att behålla så mycket av "svart-vattnet" som möjligt. Det är syre-fattigt och skonsamt mot dina element.
Eftersom jag inte är någon expert, kan jag bara berätta hur vi gjorde (med hjälp av rörmokarn).

Vi har gamla element med ett litet T på returen, den ena änden går in i elementet, den andra ner i golvet och den tredje pekar rakt upp och har en skruvad "plugg". Om man skruvar av pluggen så finns det en spårskruv därunder. Skruvar man ned den i botten så stannar vattnet kvar i elementet. Det enda man tappar ut då är ledningsvatten.

VVS-killen skruvade säkert upp luftningen på något element på övervåningen sist i slingan för att vattnet skulle börja rinna nere hos dig, där du stod och tömde.

Idag finns det ju "frysgrejor" att sätta på rören, dvs punktfrys som man sätter runt rören för att kunna skapa en ispropp i rören och arbeta utan att tömma systemet. Har inte din VVS-kille det?
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad clain

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Hej!

Det är bra att behålla så mycket av "svart-vattnet" som möjligt. Det är syre-fattigt och skonsamt mot dina element.
Eftersom jag inte är någon expert, kan jag bara berätta hur vi gjorde (med hjälp av rörmokarn).

Vi har gamla element med ett litet T på returen, den ena änden går in i elementet, den andra ner i golvet och den tredje pekar rakt upp och har en skruvad "plugg". Om man skruvar av pluggen så finns det en spårskruv därunder. Skruvar man ned den i botten så stannar vattnet kvar i elementet. Det enda man tappar ut då är ledningsvatten.

VVS-killen skruvade säkert upp luftningen på något element på övervåningen sist i slingan för att vattnet skulle börja rinna nere hos dig, där du stod och tömde.

Idag finns det ju "frysgrejor" att sätta på rören, dvs punktfrys som man sätter runt rören för att kunna skapa en ispropp i rören och arbeta utan att tömma systemet. Har inte din VVS-kille det?

Har inte hittat något "litet T" på returen på de radiatorer vi har här, men eftersom jag behöver tömma systemet just för att radiatorerna skall bytas ut så gör det ju inte så mycket att jag tappar ur allt vatten.

Troligtvis har du rätt i att han skruvade upp luftningen, har fått den förklaringen med.

Vet inte hur/om sådana "frysgrejor" funkar på järnrör då dessa rör kanske riskerar att spricka vid snabba temperatursskiftningar. Dessutom har jag tänkt göra jobbet själv den här gången.

Fick efter ihärdiga försök äntligen tag på vvs firman som gjort installationen och fick snabbr förklarat att det bara är att 1. Stänga av pumpen, 2. Öppna "tömningsventilen" i källarn och 3. Lufta en radiator för snabbare tömning, 4. Bara att vänta :)
Hus: 120kvm boyta, byggt 1923, 1,5 plan, krypgrund, nyrenoverade 2-glas fönster, tilläggsisolerad vind ca 500mm, delvis tilläggsisolerad fasad (pågående): Paroc 45mm Was 35tt klimatskiva
VP: Nibe Fighter 1125-6, VPA 300/200 - Installerad Hösten 2007
Radiatorer: Källare: 1st Purmo Kompaktradiator C22 600x1200mm - Bottenvåning: 4st Sektionsradiator Duplex 500x990mm, & 1st Sektionsradiator Triplex 500x990mm, 1st Sektionsradiator REX 590mm - Ovanvåning: 1st Sektionsradiator Triplex 500x1530, 1st Sektionsradiator Duplex 500x1530mm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!