Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för bergvärme  (läst 1402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pertan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dags för bergvärme
« skrivet: 23 februari 2006, 18:35:45 »
Hej !

Jag är ny på forumet så jag hoppas ni kan stå ut med mina simpla frågor.

Jag bor i Sollentuna i ett hus som är ombyggt och tillbyggt 1980. Boya 150kvm + 100 kvm uppvärmd källare samt ytterligare 50 kvm som jag vill ha ca +10 grader i. Tvåglasfönster.
Idag gör vi av med motsvarande 3,5kbm olja och har ca +19 inne.

Jag väntar på offerter men har några undringar.

Jag tänkte ställa pumpen i källaren. Ovanför finns ett sovrum. Ev blivande leverantör skruvade lite på sig och sa att den kanske kunde störa upp i sovrummet (CTC Ecoheat). Behöver man oroa sig för detta ?

Mina radiatorer är ganska små och av enkelradiatortyp dvs har liten volym totalt skulle jag tro. Är detta något man bör beakta vid val av pump ?

Ang borrning, finns det risk för sättningar, sprickor i fasad vid borrning ? Bör man ha ett minsta avstånd till ytterväggen ?
Bor i Sollentuna i villa byggd -31 men som är helt om- och till-byggd 1980. 150kvm boyta + 100kvm källare med bla gillestuga+50kvm garage med temp 10-15 grader.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Dags för bergvärme
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2006, 19:10:16 »
Du ser nedan mina förutsättningar
Min pump står i källaren. Sovrummen finns på andra våningen rakt ovanför VPn. I normalläget hörs inte ett knyst från pumpen men när man lägger sig för att sova och allt annat är tyst så kan man förnimma att pumpen går igång. Ett svagt surrande som i vart fall inte jag störs av. Allt beror nog på hur känslig man själv är.
Det finns andra som är bättre än jag på radiatorer men jag tror inte att pumpmärket har någon avgörande betydelse för liten radiatorvolym. Det är ett problem för alla.
Ca 4 meter minimum, men det är nog mkt ovanligt med sprickor osv. En seriös borrare vet vad han håller på med.
Som du ser har vi ganska lika förutsättningar, möjligen ska du gå upp en storlek på pumpen med därtill hörande djupare hål.
Lycka till
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags för bergvärme
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2006, 20:24:25 »
Angående radiatorerna så ska du titta vad du har för behov av framledningstemp(obs med alla termostater fullt öppna), titta vid lite olika temperaturer.
Smärtgränsen är nog vid 60 ºC vid svinkyla(men då är det nog ändå läge att kompletera radiatorerna)
Någon eller några centralt placerade fläktkonvektorer kan avhjälpa behovet av för hög framledning utan att det behöver kosta skjortan.
Tänker du ställa pumpen i samma rum som pannan står i så borde det inte vara några problem, min oljepanna lät betydligt mer än vad vp gör.
Ljudproblem kan ändå uppstå vid rörgenomföringar som för vibrationer vidare.

« Senast ändrad: 23 februari 2006, 21:02:37 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dags för bergvärme
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2006, 20:36:59 »
Vad har du för högsta framlednings temp i dag prova ställ ner pann termostaten på 45 grader öppna alla termostater och kolla vid hur låg ute temp du klarar av att hålla önskvärd temp med schunten. då får du en ungefärlig bild hur ditt värmesystem klarar av en vp ;)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad pertan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags för bergvärme
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2006, 21:42:23 »
Tack för era svar.
Jag håller på att experimentera med framledningstemperaturen. Just nu ligger jag på 40-45 grader och det verkar fungera åtminstone ner till -10 som vi har haft några nätter. Jag kompletterar nog med 2-3 extra element.

En ev blivande leverantör (IVT) tyckte jag skulle ta en 11kW pump. En stor är bra tyckte han och många start/stopp är inga problem för dagens pumpar.

Jag undrar dock hur det är med verkningsgraden vid start. Visst är det sÃ¥ att det dröjer en stund efter start innan pumpen arbetar effektivt ? Med mÃ¥nga start/stopp blir väl den genomsnittliga verkningsgraden lägre eller hur ?  Vet nÃ¥gon hur mycket man tappar ?

Bor i Sollentuna i villa byggd -31 men som är helt om- och till-byggd 1980. 150kvm boyta + 100kvm källare med bla gillestuga+50kvm garage med temp 10-15 grader.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Dags för bergvärme
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2006, 21:46:47 »
Du vinner på en större pump mindre tillskotts el.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!