Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/V-pump, VP och rördragningar - allmänna frÃ¥gor.  (läst 2020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dobos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
L/V-pump, VP och rördragningar - allmänna frågor.
« skrivet: 20 februari 2009, 17:37:30 »
Hej på er.
Helt ny i detta forum, och jag måste väl börja med att uttrycka min lycka över att sånt här finns. Fantastiskt, helt enkelt! Van som jag är från diverse andra forum vet jag dock hur det är när nybörjare klampar in och ställer frågor som redan ältats i femtielva trådar, så om frågorna nedan redan besvarats får ni gärna peka mig dit. Jag har dock sökt och scrollat en hel del och hittat mycket men inte allt. Så till saken:

Nyköpt hus (första för oss) på 120 kvm. Byggår 1850 och 90% renoverat mellan 2000 och 2007. Nuvarande ägaren har gjort diverse, hm hur ska jag säga, misstag, som gör att vi kommer att riva upp i princip alla golv och väggar. Huset kan således i princip betraktas som ett nybygge, med undantag för liggtimmer-stommen från 1850. 1,5-plan med krypgrund. Nuvarande ägaren hade tänkt sig uppvärmning med el-slingor i alla golv vilket fick energideklarations-mannen att lyfta på ögonbrynen, för att uttrycka sig milt. Idag saknar alltså huset ett adekvat värmesystem helt och hållet.

Alltså ska ett sprillans nytt värmesystem in, och jag har fastnat för luft/vatten med tillhörande panna. Nibes eminenta webbsajt, med mycket utförlig information inkl. priser, har fått mig att utveckla stort förtroende för den firman, och det lutar åt en F2025 och VVM300. Visserligen ser EVP500 sportigare ut, men den verkar inte vara lika komplett (kräver en separat cirkulationspump t.ex.). Prisskillnaden är försumbar. I princip gör jag allt jobb själv, möjligen med undantag för inkopplingen av pannan/pumpen/elen.

Så till frågorna:

1. Är det tillåtet att dra rörkretsarna på egen hand? Vad säger försäkringsbolagen? Jag kommer dokumentera varenda skruv med digitalkamera.

2. 1- eller 2-rörskretsar? Liksom alla vägar leder till Rom, kommer alla rör (inkl. in-röret från brunnen) att utgå från pannrummet/grovköket på markplan. Jag har förstått att 2-rör är lite proffsigare, men 1-rör fungerar lika bra om man bara ser till att dimensionera rätt. Dessutom verkar moderna radiatorer ha en vidarekoppling inbyggd, så det hela blir liksom parallellt i alla fall. Jag har förstått att det är nära nog totalförbjudet att göra skarvar, kopplingar osv i utrymmen man inte kan inspektera, dvs golv och väggar, om man inte har inspektionsluckor. Hur i hela friden gör man då en 2-rörskrets utan kopplingar i nämnda utrymmen, och utan att det syns? Ingen krets kommer ha mer än fyra radiatorer.

3. Ska kretsarna grenas nära pannan, eller så långt ut som möjligt. Känns som att det blir enklare långt ut. Det troliga blir 4-5 kretsar.

4. Det ser ut som att jag drar kretsarna i golven. Dels spar det rör, dels finns hinder i form av altandörrar o.dyl. som ställer till det. Golven kommer att rivas upp till grunden, så det är inga problem att göra rätt från början. Ska rören ligga under golvisoleringen (med rörisolering), eller kan man lägga den över/vid sidan av golvisoleringen, eventuellt utan rörisolering? Det blir massiva furugolv. Ska eventuella rör i väggarna dras innanför isoleringen, och behövs rören i så fall isoleras? Hur ska det se ut i golven på övre planet? Risk för kondens?

5. Dimensionering av rören i radiatorkretsarna? Nibes panna har 22mm anslutningar, ska då hela radiatorkretsen dras med samma dimension på rören. Om inte, var går jag över till den smalare dimensionen? Nära pannan? Nära radiatorerna? Vid förgreningarna? Hur görs denna "nedväxlning"? Till vilken dimension då? Höjdskillnaden panna-översta radiatorn lär knappast bli mer än 3,5 meter.

6. Rör? Halvmjuk koppar överdragen med vit plast verkar smidiga att använda. Lätta att forma osv, är det de som kallas PEX? Kan man dra hela kretsen från panna till sista radiatorn med dessa rör? Med samma dimension hela vägen? Om inte vilken typ av rör, i vilka dimensioner, ska användas i vilka delar av kretsen? Är det totalt förbjudet med nån form av slang på knixiga ställen?

7. Är det ok med bottenmonterade radiatorer (rören upp från golvet)? Nån nackdel med dem?

8. Varmtappvattnet ska dras i separata rör? Dimension, typ, ....?

9. Kalltappvattnet dras bara förbi pannan (via t-koppling) och dit det behövs, rakt av?

10. Utöver L/V-pump, VP, rör, diverse kopplingar o.dyl. och radiatorer, vad behövs mer? Cirkulationspumpar, expansionskärl, shunt, utomhusgivare, m.m. verkar ingÃ¥ i VP. Inomhusgivare? Mer? Jag vet att jag ber om svar som "kunskap".   ;)

11. Har försökt att hitta Den-ultimata-instruktionsboken-för-puckon-som-tror-att-de-kan-göra-detta-själva, men gått bet. Tips?

12. Är jag galen?  :D

Hoppas nån orkar ....

//Lasse

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: L/V-pump, VP och rördragningar - allmänna frågor.
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2009, 17:45:03 »
Ärligt tror jag du ska ta kontakt med ngn rörfirma som fixar vvs åt dig, billigare än nu blir det aldrig med ROT- avdraget
Mest kyla men lite värme också

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: L/V-pump, VP och rördragningar - allmänna frågor.
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2009, 18:00:50 »
Tänker du göra jobbet för att det är roligt eller för att spara pengar?

Det är kul att lära sig själv och man måste då inse att massor av lärpengar och lärtid går åt. Gör det gärna själv.
 
Se det som ett kul projekt, men var helt övertygad om att massor av misstag görs och att inga garantier gäller. I slutändan har du inte sparat några pengar, men kul har det varit och mycket har du lärt dig.

Svaren på frågorna varierar med vem som skriver. Man kan leda rör i olika bjälklag, synligt, innertak bara man vet man gör.

Jag föredrar tvårörssystem med 28 mm ifrån pannan, men nästa svarare gör på annat sätt.

Good luck!

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Dobos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: L/V-pump, VP och rördragningar - allmänna frågor.
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2009, 17:25:00 »
Ok, tack för ditt svar!
Hur drar man dold 2-rör-krets utan att behöva inspektionsluckor vid varje t-koppling/radiator? Jag vill inte ha utanpåliggande rör i vardagsrum t.ex.
Vilka dimensioner ansluts radiatorerna med då? Om man drar 28mm måste väl även radiatorerna anslutas med 28mm?
Borde det inte för enkelhets skull vara 22mm då anslutningarna till pannan är 22mm?

//Lasse

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: L/V-pump, VP och rördragningar - allmänna frågor.
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2009, 22:16:05 »
Att göra allt själv....

inklusive rör, radiatorer, panna och VP installation i ett enda svep är svårt första gången. Det är rätt mycket kunskap om dimensionering, installationskunskap och matrielkunskap som behövs. Och ingenting finns samlat. Men det finns naturligtvis några genvägar:

-Anlita en VA konsult som gör projektering/dimensionering och föreslår matrielval.

-Kolla på ett liknande hus och kopiera av lösningen.

Annars finns risken att "när allt är klart, så vet du precis hur du borde gjort"

Att installera enskilda komponenter, typ LV-pump, extra radiatorer, VV beredare, panna kan man göra om man är intresserad och normalhändig. Men att installera ett helt nytt system skulle jag inte våga mig på. Iallafall inte om det inte fanns en projektering gjord för huset av ett proffs.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!