Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För täta startar ny 1245-8  (läst 14672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #15 skrivet: 20 september 2011, 21:19:58 »
OK. Så ikväll har jag fokuserat lite på flödet, och vilka radiatorer som blir varmast. Bilden är ganska tydlig. De tre element som sitter närmast vp:n är de som blir absolut varmast. De andra blir bara ljumna, och förblir kalla i botten.
Och när jag hittade orginalritningarna från 80-talet (vi köpte huset i våras) visade det sig att det visst går tre slingor genom huset. De tre element som blir varmast är första element i var sin slinga!
Det måste väl innebära att vattnet iallafall strömmar i rätt riktning?
Det är även så att rören som går direkt till termostaterna är de som var varmast. Ytterligare ett tecken på att det är rätt riktning.

Vp:n körde knappa 15 minuter vid detta tillfälle. Hade velat ha det längre (ökade 5.1.3 rejält), men gradminuter blev 0, och då slutar den varma. Framledtemp skjuter verkligen upp när den varmar.
Så 15 minuter verkar bara räcka för att få det varma vattnet till första elementet? Fattar inget.

Vad kan det vara som gör att det inte strömmar??
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #16 skrivet: 20 september 2011, 21:42:19 »
Kan någon Nibe-expert berätta hur man gör motsvarande i thermia. Där man ökar på beräkningen av integral rejält. Så TS kommer ner på typ 600 eller nått och kan köra ett bra tag.

Alternativt motsvarigheten till att tvångsköra värmepump i installationsmenyn.

rfolmer,
har du enrör eller tvårörssystem?
Vad händer om du stryper ner de första elementen i vardera slinga rejält, eller om du har termostat drar ner denna till min.

Tanken är ju att om dessa första element stryps ner så ska flödet komma vidare i slingan på ett bättre sätt. Även denna gång främst i testsyfte alltså. Inte nödvändigtvis en varaktig lösning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #17 skrivet: 20 september 2011, 21:56:57 »
Vad är tempdiff framledning retur då kompressorn värmer huset?
Kolla övriga radiatorventiler att inte piggen (under termostaten) fastnat i intryckt läge.
« Senast ändrad: 20 september 2011, 22:10:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #18 skrivet: 20 september 2011, 22:11:46 »
Kan någon Nibe-expert berätta hur man gör motsvarande i thermia. Där man ökar på beräkningen av integral rejält. Så TS kommer ner på typ 600 eller nått och kan köra ett bra tag.

Alternativt motsvarigheten till att tvångsköra värmepump i installationsmenyn.

I meny 4.9.3 ställer man gradminuter
I meny 5.6 (Servicemenyn) tvångskörning; markera:
* aktivera
* kompressor
* KB-pump
* VB-pump
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #19 skrivet: 20 september 2011, 22:30:07 »
Jag är 90% säker att det är enrörs. Därför att
1) någon av hantverkaren vi har haft sagt att elementen är seriekopplade
2) enligt ritningen är det en verklig slinga vi har. Den går inte fram och tillbaka (vilket jag förväntar mig att ett parallelkopplat system gör), utan riktigt runt.

Ska strypa ettorna och se om vattnet fortsätter till tvåorna.

Piggen kontrolerades och smordes allihopa under installation av vp.

Carl, menar du skillnaden mellan framledningstemp (BT2) och returledningstemp (BT3) ? Det är typikst sÃ¥ här: De är samma när kompressorn startar, sedan gÃ¥r BT2 upp 15 grader under de 7 minuter kompressorn är pÃ¥. BT2 börjar  sjunka nÃ¥n minut efter att kompressorn slagit av. BT3 gÃ¥r upp under 10 minuter med totalt 5 grader.
« Senast ändrad: 20 september 2011, 22:54:05 av rfolmer »
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #20 skrivet: 21 september 2011, 09:40:49 »
Carl, menar du skillnaden mellan framledningstemp (BT2) och returledningstemp (BT3) ? Det är typikst sÃ¥ här: De är samma när kompressorn startar, sedan gÃ¥r BT2 upp 15 grader under de 7 minuter kompressorn är pÃ¥. BT2 börjar  sjunka nÃ¥n minut efter att kompressorn slagit av. BT3 gÃ¥r upp under 10 minuter med totalt 5 grader.

Det låter som att cirkulationen är ruskigt dålig, normalt ska tempdiff mellan BT2 och BT3 ligga kring 7-8 ºC.
Jag skulle råda dig att ställa upp värmebärar -CP på max (5.1.11 => 100%) och se vad tempdiff BT2 och BT3 blir?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #21 skrivet: 21 september 2011, 10:28:15 »
Hallå

 Varför finns det ingen bufferttank pÃ¥ din anläggning. Detta kommer att ge längre drifttider och längre stopptider. Jag bor i Danmark och här i Danmark, ett hus som endast värms med radiatorer helt klart ha en buffert tank pÃ¥.

 När det finns ett 300 liters bufferttank pÃ¥ anläggningen, det finns nÃ¥got vatten som pumpen kan värma, snarare än bara värme i den lilla mängden vatten i radiatorsystemet.

 LÃ¥nga driftstider är optimala för en värmepump.

 Mitt eget hus är 167 m2 och värms med en IVT HT + C 6kW. Om bara uppvärmning. Har kopplat ström frÃ¥n patronen och jag har oftast springa gÃ¥nger pÃ¥ 12-15 timmar. De kallaste dagarna under vintern 2010 hade jag en speltid pÃ¥ 30 timmar i rad. DÃ¥ pumpen paus i 10-12 timmar.

Besök Danmark Värmepump forum. www.heatpump.dk

PÃ¥ dansk:

Hej

Hvorfor er der ikke buffertank på dit anlæg. Dette vil give længere driftstider og længere stoppe tider. Jeg bor i Danmark og her i Danmark vil et hus der kun er opvarmet med radiatorer helt klart have en buffertank på.

Når der er en 300 liter buffertank på anlægget findes der noget vand som pumpen kan varme på, fremfor den kun varme på den lille mængde vand der er i radiatorsystemet.

Lange driftstider er det optimale for en varmepumpe.

Mit eget hus er på 167 m2 og er opvarmet med en IVT HT+C 6kw. Har kun gulvvarme. Har koblet el-patronen fra og jeg har oftes driftstider på 12-15 timer i træk. På de koldeste dage i vinteren 2010 havde jeg en driftstid på 30 timer i træk. Hvorefter pumpen holdte pause i 10-12 timer.


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #22 skrivet: 21 september 2011, 10:56:42 »
Ja en bufferttank är alla gånger att föredra i scenarion där man har för korta gångtider och dåliga flöden i värmesystemet.

I TS fall kan det ju även röra sig om något fel som påverkar flödet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #23 skrivet: 21 september 2011, 14:43:17 »
hello again

 Det fungerar lite som den i Sverige är det vanligt att din värmepump är lite för liten för ditt hus för att undvika kort gÃ¥ngtid. Och sÃ¥ är det bättre att acceptera värmeelementet ansluter till när det blir riktigt kallt. I Danmark har vi föredrar att köpa en pump som kanske är lite för stor och dÃ¥ kommer vi bara att ansluta en ackumulatortank för att fÃ¥ lite längre körtider. Medan vi skulle föredra att undvika elpatron ansluter till.

 Det verkar som om svenskarna har alltid dimensionerade för 80% av toppeffekten, var i Danmark under de senaste Ã¥ren har gÃ¥tt till min 90% i dricks. PT vi gÃ¥r lite närmare nu och vill bara ram 100%. När du använder parallellkopplade buffert ger inga problem med överdimensionering och detta rekommenderas som ocksÃ¥ i bÃ¥de Bosch regi och IVT regi.

 Har ni ett nytt hus med ett rent golv, kommer golvet vara sÃ¥ trög att jag har svÃ¥rt att se nackdelar med 100% eller 110% storlek. Har du bara den lilla 100 liters tank parallellt, och inte heller kan jag se problem med samma dimensioner som radiatorerna.

 Men om du gÃ¥r direkt till radiatorer utan volym vinst i form av parallella buffert med ett överskott pumpning, kan jag lätt se problemen.

 Ã–versatt med Google Translate och därför finns det förmodligen vissa redaktionella fel.
 -------------------------------------------------- ------------------------------

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #24 skrivet: 21 september 2011, 15:21:09 »
här i sverige brukar man säga standard 70% effekt.  huvuddunk
Vilket jag tycker är förkastligt.

Kostnaden för extra tank anser jag vara ganska enkelt intjänad även med våra låga elpriser.

Men som sagt, det kan ju även vara något fel som gör att rfolmers flöde är sämre än vanligt i en-rörs värmesystem.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad allankj1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +1/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #25 skrivet: 21 september 2011, 23:31:03 »
Hur mycket är 1 kWh i Sverige? I Danmark kostar 1 kWh ca 2,50 sek. Ja, jag vill också hävda att investeringen i en bufferttank väl kan betala sig. Vi är en grupp på den danska pumpen forumet som gillar att trimma värmepumpen till det optimala. Och naturligtvis har vi koppla ur elpatronen.

 När jag fick min IVT Greenline HT + C 6 installerad tillsammans elpatron förrän efter 1 timme. Det är nog bra i Sverige, men i Danmark blir snabbt dyrt. Har tillbringat mÃ¥nga timmar man sätter den till den optimala. FrÃ¥n 1 April 2010 till 31 mars 2011 I användes 4756 kWh för att värma 167 m2 till 23,50 grader under vintermÃ¥naderna.

 Min värmen fördelar sig enligt följande per mÃ¥nad:

 Januari 741 kwh
 Februari 687 kwh
 Mars 621 kwh
 April 421 kwh
 Maj 249 kWh
 Juni 101 kwh (endast varmvatten)
 Juli 68 (endast varmvatten)
 Augusti 61 (endast varmvatten)
 September 129 kwh
 Oktober 332 kwh
 November 546 kwh
 December 800 kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #26 skrivet: 21 september 2011, 23:43:42 »
Priset beror på om man har rörligt eller fast. Men om man bortser från topp och botten så är priset ca SEK1,3 inklusive alla skatter, el och framledning. Jag har bundit i 10 år med vindkraftsel för 1.34 inklusive allt.

Jag förespråkar 100+ % och tror att trenden går dit. Som du säger har den redan gjort det i danmark och så vitt jag förstår även i tyskland.

Jag kommer bara använda elpatron för legionella var 7e eller 14e dag. Kör ni inte legionella-toppning i danmark?

Här är det många som talar emot bufferttank. Alla möjliga anledningar. Den sämsta jag hört är att det skulle dra mer el med en extern cirkulationspump. Men i mitt fall är det tvärt om. För när jag gör värme använder jag bara min externa cirkpump på varma sidan och den drar ju avsevärt mycket mindre el än den som sitter i värmepumpen :)

Men visst. Det blir lite dyrare att installera och det kräver utrymme i pannrummet.

Jag tror att i slutändan så tjänar man alltid in tanken. Genom mindre spets eller genom längre livslängd.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #27 skrivet: 25 september 2011, 17:51:18 »
Priset beror på om man har rörligt eller fast. Men om man bortser från topp och botten så är priset ca SEK1,3 inklusive alla skatter, el och framledning. Jag har bundit i 10 år med vindkraftsel för 1.34 inklusive allt.

Jag förespråkar 100+ % och tror att trenden går dit. Som du säger har den redan gjort det i danmark och så vitt jag förstår även i tyskland.

Jag kommer bara använda elpatron för legionella var 7e eller 14e dag. Kör ni inte legionella-toppning i danmark?

Här är det många som talar emot bufferttank. Alla möjliga anledningar. Den sämsta jag hört är att det skulle dra mer el med en extern cirkulationspump. Men i mitt fall är det tvärt om. För när jag gör värme använder jag bara min externa cirkpump på varma sidan och den drar ju avsevärt mycket mindre el än den som sitter i värmepumpen :)

Men visst. Det blir lite dyrare att installera och det kräver utrymme i pannrummet.

Jag tror att i slutändan så tjänar man alltid in tanken. Genom mindre spets eller genom längre livslängd.
Hur kan du köra vp med bara extern cp  hur är det inkopplat. Nackdelen med arbetstank är att det vid lÃ¥ngvarig drift av vp blir kortslutning dvs att vatten som inte har värmt huset kommer tillbaka till vp vilket gör att driften blir sämre men i vissa fall har man inget val.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #28 skrivet: 25 september 2011, 17:54:07 »
Att delta på varma sidan ligger över 10 grader är inte så konstigt nu när kb ligger högt och vb ut ligger lågt så kommer vp att lämna hög effekt deltat lär sjunka bara det blir lite kallare ute och i berget i och för sig inte så mycket eftersom ts har golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: För täta startar ny 1245-8
« Svar #29 skrivet: 25 september 2011, 21:39:02 »
Det låter som att cirkulationen är ruskigt dålig, normalt ska tempdiff mellan BT2 och BT3 ligga kring 7-8 ºC.
Jag skulle råda dig att ställa upp värmebärar -CP på max (5.1.11 => 100%) och se vad tempdiff BT2 och BT3 blir?

Med 5.1.11 på förinställda 82% var delta knappt 12 under uppvärmningen. Efter att jag ökat till 100%, blev delta knappt 10. Drifttiden förlängdes med ungefär 15%, vilket nog är åt rätt håll i alla fall..

Jag tror vi har nu ganska noga bekräftat att cirkulationen är undermålig. Frågan är vad man kan göra åt saken?
Kan det vara pumpen som inte orkar? Nåt fel i anslutningen vp till ledningar? Alla tre slingor verkar bete sig på samma sätt, så problemet måste nog ligga i nära anslutning til vp:n?

210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!