Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sekundär styr av golvvärme.  (läst 1259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Sekundär styr av golvvärme.
« skrivet: 23 oktober 2013, 09:03:01 »
Hej! Har en HT + 9c eller vad den nu heter. Styr är Rego 637. Jag har enbart golvvärme och jag har haft problem med flödet och därmed otillräckligt och ojämnt inomhusklimat. IVT´n reglerar ju tydligen pÃ¥ returen. Fabriksinställningen är 10grader DT. Det gÃ¥r ju att ställa men det ger tätare starter. Jag har installerat arbetstank och sekundär schunt ESBE VRG131 till golvvärmen. Har lite beslutsÃ¥ngest hur jag skall styra den nu bara. Antingen via VP sekundära kurva eller egen reglercentral typ ESBE CRC 110. Jag vill uppnÃ¥ en ganska exakt framledningstemperatur efter utekurva, och ett DT pÃ¥ ca 5grader vid DUT. Min tanke är att Arbetstanken skall agera radiatorsystem pÃ¥ kurva 1, Ã¥ dÃ¥ kan fÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ DT10. Golvvärmen sekundärt som kurva 2. FrÃ¥gan är om Rego blandar in de sekundära givarna till VP styren? Eller lever den sitt eget liv? NÃ¥gon som vet? Eller nÃ¥gon som har andra ideer? 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sekundär styr av golvvärme.
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2013, 11:06:41 »
Hej,
Om du vill reglera med ett konstant flöde skulle jag nog rekommendera en separat shunt, då R600 stänger ventilen under vv drift.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Sekundär styr av golvvärme.
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2013, 20:44:45 »
Separat shunt har jag ju. Men menar du att den stänger shunten på kurva 2 åxå? Verkar helpuckat.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sekundär styr av golvvärme.
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2013, 10:17:45 »
Det kan man tycka är puckat  ::)
NÃ¥gon hade en idé om att golvet skulle kylas ut eller nÃ¥got liknande under vv drift  8)
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!