Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: rocas
« skrivet: 03 mars 2014, 22:40:02 »

Saken är väl utagerad nu....eller?

Skrivet av: 140112
« skrivet: 03 mars 2014, 22:37:44 »

läste det sista som var skrivet om "sanningshalten"

Som du skriver så började pumparna levereras från Daikin i oktober och då sa dom att vi vet inte hur tillgången kommer se ut just nu. Vi fick våra första maskiner som vi självklart började montera var efter våra kunders energihål var färdiga och när ditt energihål var borrat och vi skulle installera din maskin så började våra diskussioner om betalning m.m så tiden gick. När vi väl kommit överens om ett installationsdatum så fick du den maskinen som då fanns hemma och Daikin hade nu heller inget problem att leverera nya maskiner. Så även detta påhopp förstår jag inte du valde installationsdatum och vi gick dig till mötes och kom och installerade på den dagen du bestämde eller var det inte så?


MVH   
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 03 mars 2014, 22:35:37 »

Vi får ju sällan se båda sidorna av myntet..

Nu kom det en sida till på myntet.. tummenupp
Skrivet av: 140112
« skrivet: 03 mars 2014, 22:09:29 »

Mycket intressant tråd. Det är mitt företag som installerat denna värmepump och jag måste säga att jag fasoneras över hur det resoneras runt hur betalningen ska gå till.
Jag är också lite intresserad av vad du menar med att installationen blev som du "förväntat " dig, är det bra eller dåligt?. Både du och jag vet ju förutsättningarna för denna installation och vad som var avtalat innan (hur det skulle se ut och vad som skulle finnas framdraget). Du har fått din värmepump installerad enligt vad du och jag kom överens om på plats och du vet att rummet som pumpen skulle stå i inte uppfyllde det som vi var överens om innan, och vi gjorde det bästa av situationen.
Min fråga är hade rummet varit mer färdigt om vi levererat pumpen tidigare?

Jag tycker inte att vi på något sätt förtjänar dina nedlåtande kommentarer m.m. då vi försökt vara dig behjälplig och varit tydliga med villkor och avtal.
 
 Vad det gäller betalning så är det precis som du skriver att vi avtalat om Wasa som vi använder för vi känner oss trygga med den lösningen och det du skriver om att det skulle betalas ut pengar i förskott m.m. är rent skitsnack det vi ville var att du skriver under alla avtal innan installation och sedan skickar vi in Wasa avtalet efter avslutad installation inget annat och avgiften för dig är 35kr i aviavgift resten står vi för. När du började backa på det då blev jag lite fundersam om varför men tänkte ok om du betalar enligt avtalet som du beskrivit så är det ok eftersom du har en god ekonomi. Vi kollar självklart upp alla kunder innan installation och i ditt fall var den mer än godkänd så Wasa har inget med kunden ekonomi att göra. Betalningen från dig fungerade jättebra och alla pengar kom oss tillhanda enligt ök. Jag ser Wasa som en trygg lösning både för kunden och oss då dom ser till så att vi får betalt för nerlagt jobb/material och kunden får det som han har beställt och skulle det uppstå en tvist här så behöver inte någon känna sig lurad innan ärendet är utrett och det kommit fram vem som har rätt eller fel. Det finns lika många fall av oseriösa företagare som lurar kunder som det finns kunder (privatpersoner) som lurar företag på material m.m. så att kasta skit på edera är inte intressant tycker jag men hitta lösningar som skyddar båda från bedrägerier är väldigt intressant då jag tror dom flesta bara vill ha en bra värmelösningen eller göra ett bra jobb och det finns några få som vill förstöra.

Under resans gång har jag vid flera tillfällen påpekat för dig att om vill anlita någon annan så ska du göra det, jag sa upprepade gånger att du ska välja den som du har förtroende för, och du sa till mig att du ville ha någon som var ansluten till säkervatten vilket vi inte är, så du hade alla möjligheter att ta någon annan och bara betala det jobb som redan var utfört d.v.s. borrningen.

Nu är ju som sagt din bergvärmepump installerad och jag hoppas du får mycket nytta av den.


MVH
 
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 11 februari 2014, 20:59:21 »

Vet ej huruvida de fick någon maskin lev i Okt då produktionen startade då.
Hur fungerar maskinen?
Blev installationen bra ?

Häls
D
Skrivet av: andeol
« skrivet: 11 februari 2014, 19:56:24 »

De hade beställt in två Daikin Evolution till deras eget lager som skulle komma i oktober varav jag reserverade den ena, om jag inte hade gjort det så skulle jag behöva vänta två månader på installationen, för att leveranstiden då var så lång. Det var beskedet jag fick i oktober. I och med att det dröjde mer än två månader innan de kunde komma och installera och maskinen tillverkades i december så börjar man ju fundera på sanningshalten i det.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 11 februari 2014, 18:35:32 »

Jag beställde en av de pumpar de skulle få in på lager i slutet av oktober ifjol, sen skulle det dröja två månader innan de fick in nya pga att efterfrågan var stor. På pumpen står dock produktionsdatum 2013-12...
?

/D
Skrivet av: Småvarmt
« skrivet: 11 februari 2014, 15:51:44 »

Då har de "bara" svårt att lita på sina kunder. Märkligt med en lösning med Wasa kredit, och sen dessutom kräva betalning så snart. Några 90 dagar fick inte jag men å andra sidan var tiden efter leverans, inte efter beställning.

Wasa kredit är inte roligaste firman heller. När jag fick bredbandet indraget hade entreprenören massor av kunder i grannskapet, de installerade åt kommunens bolag. Faktura genom Wasa kredit hette det. Vi fick varsin kreditkortsansökan att skriva på. När jag ringde till entreprenören sa han "Toppen, nu får jag sitta i kundkontakt resten av månaden. Det blir sista gången vi använder den faktureringstjänsten."
Skrivet av: andeol
« skrivet: 11 februari 2014, 15:01:58 »

Jag är böjd att hålla med. Man får en känsla av att de står med vp redan i lager men inte hunnit installera dem och få betalt. Vilket ju är ett jätteproblem för dem, antagligen. Om det är så, så kanske det inte är tillit till dig som är problemet.

Jag beställde en av de pumpar de skulle få in på lager i slutet av oktober ifjol, sen skulle det dröja två månader innan de fick in nya pga att efterfrågan var stor. På pumpen står dock produktionsdatum 2013-12...
Skrivet av: andeol
« skrivet: 11 februari 2014, 14:50:15 »

Det blev några långa arbetspass i garaget med asbestsanering (garaget var klätt med eternit på insidan), bilning, rivning av vvb, innerväggar, regling av ny vägg och målning. Jag stängde av vattnet på söndag em och på natten mot onsdag kl 04 var jag klar, installatörerna kom kl 08 så det var på håret :-) Installationen blev väl ungefär så proffsig som jag hade förväntat mig men nu är det iaf klart och jag har förhoppningsvis billig och bekymmersfri värme i många år framöver.

Jag kom alltså överens med leverantören att betala en del av fakturan när de kom hit, de gick med på att jag lade in bankgirobetalning i internetbank och skrev ut kvittens.

Några har påpekat vad gäller betalningen att jag hade godkänt betalningsvillkoren och det stämmer ju men där står bara detta:

"Betalning, 90 dagar räntefritt på 100 000kr, Alternativt 24 månader räntefritt via wasa, fakturan skickas på hela beloppet i början av januari. Wasa blanketter bifogas. Resterande belopp 5 dgr från fakturadatum."

Och jag sa till säljaren att jag inte förstår vad det betyder. Han svarade bara att det betyder att faktureringen görs via Wasa och att jag får en faktura på hela beloppet från Wasa efter att installationen är färdig och att 100 000 kr behövde jag inte betala förrän efter 90 dagar. Kreditansökan fick jag senare, de kan ju aldrig hävda att jag har godkänt ett avtal jag aldrig har sett, och de hade ju inte heller meddelat att jag skulle behöva godkänna ytterligare ett avtal. Det står "Wasa blanketter bifogas" men det fanns inga bifogade och jag reagerade inte på det, vilket jag kanske borde, jag tänkte att det bara var aktuellt om jag vill använda 24 månadersalternativet, vilket jag hade sagt att jag inte var intresserad av.

Det står ju inte explicit i betalningsvillkoren att jag ska teckna ett lån. Det kanske bara handlar om okunskap från min sida och att jag implicit borde ha förstått att jag först ska teckna ett lån som jag sen betalar tillbaka. Men även om det är så det brukar fungera, är det verkligen så att jag ska teckna lånet innan jag får varan eller innan jag får tjänsten utförd?
Skrivet av: Småvarmt
« skrivet: 25 januari 2014, 21:31:08 »

Jag är böjd att hålla med. Man får en känsla av att de står med vp redan i lager men inte hunnit installera dem och få betalt. Vilket ju är ett jätteproblem för dem, antagligen. Om det är så, så kanske det inte är tillit till dig som är problemet.

Problemet här är väl kombinationen av att du inte litar på dem längre, och att de vill ha betalt så snabbt som möjligt. Så, den egentliga frågan är: tror du att de kommer att göra en bra installation? Isåfall kanske det fungerar med kort betalningsfrist?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 20:40:45 »

Jag måste nog hålla på företagaren/företaget denna gång. Som avtalet är formulerat och godkänt av bägge parter så fanns två alternativ. Vad som kunde ha framkommit som jag som kund ytterligare hade påpekat att ett datum skall sättas när arbetet skall vara utfört, och om detta inte uppfylls skall ersättning till mig betalas/avdras från installationskostnaden eller att jag får låta en annan utomstående installatör utföra installationen som i sin tur fakturerar den ursprungliga leverantören.

Och eftersom borrhålet redan nu har fakturerats och betalats anser jag att alternativ två där pumpen levereras och betalas på leveransdagen är korrekt. Installationen faktureras efter utför arbete.

 tummenupp
Skrivet av: rocas
« skrivet: 25 januari 2014, 15:46:54 »

Man har ju skrivit ett avtal/offert som är godkänd där betalningsvillkor framgår.

Nu erbjuds TS en möjlighet att frångå detta genom att betala en del av kostnaden vid leverans av värmepumpen. Det låter väl ändå helt ok?

Ser inte varför man ska måla fan på taket då egentligen.

Klokt
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 25 januari 2014, 15:36:06 »

Jag måste nog hålla på företagaren/företaget denna gång. Som avtalet är formulerat och godkänt av bägge parter så fanns två alternativ. Vad som kunde ha framkommit som jag som kund ytterligare hade påpekat att ett datum skall sättas när arbetet skall vara utfört, och om detta inte uppfylls skall ersättning till mig betalas/avdras från installationskostnaden eller att jag får låta en annan utomstående installatör utföra installationen som i sin tur fakturerar den ursprungliga leverantören.

Och eftersom borrhålet redan nu har fakturerats och betalats anser jag att alternativ två där pumpen levereras och betalas på leveransdagen är korrekt. Installationen faktureras efter utför arbete.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 25 januari 2014, 15:23:09 »

Och det är givet att det är företagaren som alla ggr är boven???
Skrivet av: Per O
« skrivet: 25 januari 2014, 15:18:38 »

För säkerheten.Dumt att förlora pengar, eller inte får det som avtalades.Man lär löss at kjenne på gången.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 25 januari 2014, 13:57:47 »

Man har ju skrivit ett avtal/offert som är godkänd där betalningsvillkor framgår.

Nu erbjuds TS en möjlighet att frångå detta genom att betala en del av kostnaden vid leverans av värmepumpen. Det låter väl ändå helt ok?

Ser inte varför man ska måla fan på taket då egentligen.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 25 januari 2014, 13:41:54 »

En annan sak. Hur tror du service och support kommer att ges i framtiden?
Om jag var du, skulle jag ha avbrutit handeln med denna leverantör, av rädsla för brist på stöd i framtiden.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 25 januari 2014, 13:11:03 »

Det låter som att leverantören inte är kvaslifisert eller likviditetsproblem.
En seriös leverantör minst 30 dagar kredit med hans VP leverantör. Jag råder dig att inte betala förrän värmepumpen är ansluten och har varit i drift i ett par veckor.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 25 januari 2014, 12:38:28 »

Det där med att ta det genom Wasa skulle jag strunta i, när du skrivit på låneansökan och den är inskickad så får ombudet(leverantören) betalt på någon dag av Wasa. Och du har ett lån hos Wasa, detta oavsett om de installerar pumpen eller inte...

Att det troligtvis är sista gången det ombudet får leverera lån till Wasa om det ovanstående händer är en annan sak. Men det hjälper inte dig om situationen uppstår. Jag har för flera år sedan jobbat på den största aktören i Sverige inom konsumentkrediter. Vi jobbade överhuvudtaget inte med avbetalningar där det involverade någon form av "tjänst" då risken för att slutkunden skulle vara missnöjd var överhängande. Höll oss till vitvaror/hemelektronik istället.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 25 januari 2014, 10:20:15 »

Du får väl be dom ordna en bankgaranti. Det är ett normalt förfarande vid lite större projekt och när kunderna vill vara säker på att dom ska få vad dom har beställt och betalt för.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 25 januari 2014, 09:09:12 »

Jo men avgiften var bara ett av flera problem. Ett annat var att de 90 dagarna gällde från beställningsdatum, inte från leveransdatum. Så enligt det avtalet så skulle jag ju bli tvungen att betala innan leverans om leverantören struntat i att leverera.

Jag har aldrig köpt något på avbetalning förut så jag vet inte vad som är normalt. Jag ville egentligen inte göra det nu heller, men om leverantören hävdar att jag har gått med på det så kan jag väl göra ett undantag tänkte jag. Därför pratade jag med Wasa Kredit men de vägrade svara på några frågor öht. Leverantören visste jag av erfarenhet att de ljuger om det passar dem så jag ville inte lita på vad de sa, så jag sa att dom får skicka faktura istället.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 januari 2014, 00:06:51 »

Handlar det å andra sidan bara om att det tillkommer 245 kr i admin avgift(som säljaren glömt" att berätta) för att få 90 dagars kredit hade jag nog valt det alternativet här...
Skrivet av: andeol
« skrivet: 24 januari 2014, 13:28:13 »

Få dem att skriva ner "löftet" skriftligt med motivationen att de begär något av dig som är extremt ovanligt och får alla larmklockorna att ljuda.

Ja det här med att betala nånting på stående fot vid leverans har jag aldrig hört talas om förut och då har jag ändå anlitat en hel del hantverkare vid det här laget, även för jobb som är dyrare än bergvärmeinstallationen. Delbetalning mot faktura är ju en helt annan sak. Men samtidigt verkar många i den här tråden inte tycka det är så konstigt.

Begär att ett slutdatum för installationen skall finnas med, också det skriftligt.

Jag har fått det via mail, jag nöjer mig med det. Det belopp jag kommer att betala vid leverans  av värmepumpen är mindre än kostnaden för den samma. Skulle de inte göra färdigt installationen anlitar jag nån annan och drar av beloppet för den fakturan på min slutbetalning till bergvärmeleverantören.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 24 januari 2014, 12:20:10 »

Få dem att skriva ner "löftet" skriftligt med motivationen att de begär något av dig som är extremt ovanligt och får alla larmklockorna att ljuda.
Begär att ett slutdatum för installationen skall finnas med, också det skriftligt.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 24 januari 2014, 12:15:09 »

Du kan bestrida att du ska betala "lånet" pga utebliven leverans, å andra sidan brukar reglerna mellan bank/butik vara så skrivna att lånet inte utbetalas från banken förrän produkten är levererad. Samma sak gäller för om de belånat/sålt en faktura, om nu så är fallet.

Jo men av samma anledning som en leverantör inte kan kräva förskottsbetalning om man inte kommit överens om det innan beställning så borde de ju inte kunna kräva att jag tecknar en kredit på beloppet innan leverans. För mig är det ju ingen skillnad på om jag betalar ett belopp  kontant eller om jag godkänner en kredit i mitt namn och att det kreditbeloppet sen betalas ut till någon annan.

Vad kreditbolaget och leverantören avtalat sinsemellan bryr inte jag mig i.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 24 januari 2014, 12:04:37 »

Jag har nu gått med på att betala värmepumpen vid leverans och jag har fått löfte från leverantören att de ska göra färdigt installationen nästa vecka. Jag har bett leverantören meddela vad de godkänner vad gäller betalningen.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 24 januari 2014, 11:54:12 »

Hej! Har aldrig hört talas om något liknande?Vad händer om det uppstår problem under själva installationen om dom redan fått betalt?Vet inte riktigt varför du inte blir betrodd för dom vet ju vart du bor och du kan ju hänvisa till borran om att den redan är betald.

Det här är ju spekulation men jag tror det är symptom på inkompetens kombinerat med en rutten företagskultur. De är vana vid att det uppstår tvister med privatpersoner som beställare och förstår inte eller bryr sig inte om att det beror på att de själva skiter i sina kunder och gör dåliga jobb. Problemet med privatkunder är att de ofta saknar kunskap som krävs för att hantera inkompetenta leverantörer och det blir missförstånd.

Efter en tid ser företaget sina kunder som fiender. De som inte kan så mycket, litar på leverantören och gör som dom blir tillsagda och betalar för vad dom får är deras bra kunder. De som har viss kunskap blir väldigt obekväma kunder för ett sånt företag.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 24 januari 2014, 11:32:46 »

När det gäller konsumentkrediter med avbetalningskaraktär, (eller full betalning efter 1-3 månader om så är ö.k) så handlar det i 99% av fallen om ett rent lån från kreditmarknadsbolaget till konsument. Varan eller tjänsten som är levererad utgör ingen säkerhet för kreditgivaren. Det var många år sedan de slutade med att säkerheten låg i varan, det är ju i många fall bättre att ha säkerheten i en fysisk person.

Du kan bestrida att du ska betala "lånet" pga utebliven leverans, å andra sidan brukar reglerna mellan bank/butik vara så skrivna att lånet inte utbetalas från banken förrän produkten är levererad. Samma sak gäller för om de belånat/sålt en faktura, om nu så är fallet.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 24 januari 2014, 11:21:55 »

Men återigen, om de valt att fakturera via Wasa, så behöver de i normalfallet inte bekymra sig, de får betalt även om kunden inte betalar. (om det inte finns några nya skumma avtal)

Kruxet i det här fallet är att jag gick med på att faktureringen görs via Wasa. Efter att jag skrivit under offerten men innan de levererat värmepump med installation krävde de att jag skulle skriva på en ansökan om ett kreditkort hos Wasa Kredit, med hänvisning till att jag redan hade gått med på det. I det avtalet framgick inköpsdatum (som var samma datum som jag skrev på offerten), ett belopp på 100 000 kr, att betalningen avser en värmepumpsinstallation och att jag inte behöver betala ränta om jag betalar inom 90 dagar, däremot skulle avgifter på totalt 245 kr tillkomma oavsett. Jag ringde och pratade med Wasa för att försöka få svar på om det verkligen ska gå till så här men de undvek kategoriskt att svara på några frågor förrän jag hade skrivit på avtalet och de hade fått in det i deras system.

Och som jag har förstått så övertar Wasa åtminstone en del av leverantörens ansvar i en sån här affär så att om inte jag får det jag betalar för så är de skyldiga att leverera om inte leverantören gör det. Och då uppstår frågan vem ska jag vända mig till om jag får problem, är det Wasa, som jag har betalat till eller är det företaget som har levererat. Utan tvivel så är ju såna här avtal utformade för att "ockrarna" ska ha så stor möjlighet att belasta köparen med straffavgifter och räntor som möjligt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2014, 07:47:25 »

Det kan ju vara så enkelt att firman blivit blåst tidigare och bestämt sig för att aldrig mer ta betalt mot faktura i efterskott.
Jag själv säljer ju bara mot postförskott eller förskottsbetalning för att slippa kundförluster och kunna hålla så låga priser som möjligt istället.
Att köpa fakturatjänster av t.ex. Wasa eller andra aktörer kan kosta upp till ca 5% av det totalt fakturerade beloppet, vilket är enorma summor när det rör sig om t.ex. en värmepumpsinstallation.
Dessutom, om man väl skriver kontrakt med dessa ockrare så tvingas man sälja alla fakturor till dem, man kan inte välja ut bara de mer riskfyllda kundernas fakturor...

Men återigen, om de valt att fakturera via Wasa, så behöver de i normalfallet inte bekymra sig, de får betalt även om kunden inte betalar. (om det inte finns några nya skumma avtal)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 24 januari 2014, 07:39:38 »

Hej! Har aldrig hört talas om något liknande?Vad händer om det uppstår problem under själva installationen om dom redan fått betalt?Vet inte riktigt varför du inte blir betrodd för dom vet ju vart du bor och du kan ju hänvisa till borran om att den redan är betald.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 23 januari 2014, 21:12:15 »

Daikin finns här på forumet, varför inte fråga dom vad dom tycker om det här?
För oss är det viktigaste att kunden är trygg med sitt köp.
Jag har informerat andeol om för och nackdelar med att backa en uppgjord affär, något råd om hurvida han skall agera vill jag inte ge då jag inte kan värdesätta hur pass mycket trygghet betyder för honom.
Däremot så har jag nämnt att om han fullföljer detta köp och under resans gång känner att han inte får den supporten han förväntar sig av leverantören i fråga så kommer jag att personligen engagera mig i ärendet.

Min uppfattning är som andeols: magkänslan för den som gör jobbet måste sitta där, det är i sig viktigare än vad som står på plåten. Kan man kombinera en bra installatör med en produkt man vill ha då är det kanon.

En annan forum kamrat som var intresserad av en Daikin föreslog jag att kontakta företag på orten och ta in bergvärmeofferter, sedan den som han kände mest förtroende för skulle vi kontakta och erbjuda att köpa en Daikin och installera den hos kunden.
Vad jag vet så blev detta upplägg lyckat.

/D
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 23 januari 2014, 20:04:15 »

Problemet som säljaren har är att när varan är installerad är den inte längre lös egendom, den är ett fast tillbehör till fastigheten. Och därmed inte längre återtagbar i det fall en kund väljer att inte betala. (om de nu skulle vilja ha den i retur).

Är ju inte aktuellt i detta fallet men bara för att klargöra hur en installatör kanske tänker. Man orkar nog bara med en sådan blåsning i livet, sedan blir man försiktig som få. Skulle det vara oklarheter så skulle jag betala materialet(pumpen) vid leverans, och sedan installationen separat dagen när den är driftsatt och fungerar. Detta borde de gå med på.

Hoppas det går bra för dig i slutändan!
Skrivet av: rocas
« skrivet: 23 januari 2014, 19:13:16 »

Jag skulle betala via internetbank......tillsammans med säljaren.

Då blir betalning "spårbar".......och dessutom gratis.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 23 januari 2014, 18:37:11 »

--- klipp ---
Daikin-pumpen
--- klipp ---

Daikin finns här på forumet, varför inte fråga dom vad dom tycker om det här?
Skrivet av: Bingoberra
« skrivet: 23 januari 2014, 18:35:30 »

Klart du inte ska behöva fixa bankväxel, delbetala vid leverans och annat jox.

Installatören får skicka faktura när allt är installerat och klart!

Prata med kommunens konsumentrådgivare om vilka alternativ du har. Det kanske går att bryta avtalet till en rimlig kostnad och hitta en mer seriös installatör!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 januari 2014, 18:05:21 »

Ok, min tanke var att en bankväxel är spårbar på något vis så att jag kan bevisa att de har fått betalningen.
Den är säkert spårbar men inte vad du betalat för.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 januari 2014, 18:04:41 »

Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera. Ett krux om man anlitar ett litet större bolag är att då kommer det antagligen en säljare istället för nån som kan något och då är det ju ännu mer omöjligt att försöka bedöma om den som kommer och installerar faktiskt är kunnig.
Precis du vet inte vem som kommer men nu vet du att det kommer nån du inte verkar lita på.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 18:04:20 »

Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera.

Jag har väl förresten stärkt tesen om att man ska välja den installatör man får bäst förtroende för och inte bry sig så mycket om vem som tillverkar värmepumpen...
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 18:00:15 »

Kvitto ska du ha oavsett vad du betalar med annars kan du bli riktigt blåst.

Ok, min tanke var att en bankväxel är spårbar på något vis så att jag kan bevisa att de har fått betalningen.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 17:56:05 »

Jag skulle inte anlita nån för ett så pass stort jobb om det inte känns rätt från början.

Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera. Ett krux om man anlitar ett litet större bolag är att då kommer det antagligen en säljare istället för nån som kan något och då är det ju ännu mer omöjligt att försöka bedöma om den som kommer och installerar faktiskt är kunnig.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 januari 2014, 17:40:57 »

Kvitto ska du ha oavsett vad du betalar med annars kan du bli riktigt blåst.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 17:39:12 »

Surt att hamna i den sitsen. Tycker att Rickards förslag att ta ut summan som motsvarar 60% på en bankväxel verkar vara det bästa alternativet, då behöver du inte betala nåt förrän pumpen står hemma hos dig. Alternativt att installatören får se när du fixar överföringen på internetbanken så att hen känner sig trygg med cashflödet...

Att bryta kontraktet blir nog ännu surare med skadestånd och sånt skit...

Ja det lutar väl åt att jag får gilla läget. Jag har aldrig betalat något med bankväxel förut, kan jag bara lämna över det när jag får maskinen? Om jag betalade kontant så skulle jag ju krävt kvitto på betalningen men jag antar att det inte behövs med en bankväxel? Jag skickade frågan till skatteverket om det är något särskilt vad gäller rotavdraget om man betalar med bankväxel men jag antar det går bra. Jäkla massa krångel bara...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 januari 2014, 17:38:47 »

Jag skulle inte anlita nån för ett så pass stort jobb om det inte känns rätt från början.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 17:30:20 »

Så den årliga räntan var inte beräknad? Eller behövs som normalt förstoringsglas?

För övrigt kan man väl inte skicka en faktura på någonting som inte har sålts? Det skall väl heta förskottsbetalning?

Nja, enligt försäljaren så skulle det vara helt avgiftsfritt men avtalet han tyckte jag skulle skriva under sa något annat. Och med tanke på mitt förtroende för dom sen tidigare så var jag inte sugen på att skriva under något avtal över huvudtaget.

Formuleringen om faktura i januari berodde på att det skulle vara installerat och klart under förra året, så för att garantera att rotavdraget kan göras detta år så lade vi till den formuleringen. Jag tänkte att även om inte installationen skulle varit färdig innan nyår så kan dom inte kräva att jag betalar något i förskott för att det inte uttryckligen står något om betalning i förskott.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 23 januari 2014, 16:35:23 »

Ja det var det jag trodde det handlade om också. Sen om leverantören får betalt av Wasa i förskott eller inte bryr inte jag mig om. Men i det här fallet så hävdade leverantören att jag skulle underteckna en kreditansökan och att det var ett underlag de behövde för att sen kunna skicka fakturan. I det avtalet framgick att det skulle dras administrativa avgifter vilket jag inte hade gått med på.
Jag tycker det är många som har börjat såhär. Både vid köp av vitvaror som möbler har de frågat om jag vill betala i förskott eller på kredit. Kredit?! frågar jag, kostar det extra? Nej, 1:a fakturan är gratis sedan blir det både ränta+fakturatillägg (fast med finare ord). I förskott vill jag nu inte betala så då blir det andra alternativet. Jag känner mig förstås säkrare då det är mastercard som har handhaft krediten. Om jag ingenting får för de reda upp saken, har aldrig haft problem med att få upprätt med visa.

"Betalning, 90 dagar räntefritt på 100 000kr, Alternativt 24 månader räntefritt via wasa, fakturan skickas på hela beloppet i början av januari. Wasa blanketter bifogas. Resterande belopp 5 dgr från fakturadatum."
Så den årliga räntan var inte beräknad? Eller behövs som normalt förstoringsglas?

För övrigt kan man väl inte skicka en faktura på någonting som inte har sålts? Det skall väl heta förskottsbetalning?
Skrivet av: oxford
« skrivet: 23 januari 2014, 15:23:22 »

Surt att hamna i den sitsen. Tycker att Rickards förslag att ta ut summan som motsvarar 60% på en bankväxel verkar vara det bästa alternativet, då behöver du inte betala nåt förrän pumpen står hemma hos dig. Alternativt att installatören får se när du fixar överföringen på internetbanken så att hen känner sig trygg med cashflödet...

Att bryta kontraktet blir nog ännu surare med skadestånd och sånt skit...
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 14:44:56 »

Jag skulle tro att de blivit blåsta någon gång och vill undvika detta.
Men jag håller med om att det känns fel att betala för en tjänst i förväg, motivationen att utföra tjänsten i tid och utan trubbel sjunker hos installatören ju mer pengar han får.
Man kan ju betala för materialet vid leverans, så gjorde jag i ett fall, men arbetet betalas alltid i efterhand.

Det kan mycket väl vara så att de inte litar på mig för de vet att jag inte litar på dom. Det blir en ond cirkel. Det är så trist att sitta i en sån här sits bara för jag har inte så mycket val annat än att hoppas att dom gör ett bra jobb. Om jag avbeställer jobbet så kommer de antagligen att försöka kräva mig på så mycket pengar det går och så ska man hålla på tvista om det. Och så blir det mycket krångligare med ansvarsfrågan om man inte har totalentreprenad.

Hade jag istället beställt borrningen och installation separat så hade allt varit färdigt för länge sen.
Skrivet av: andeol
« skrivet: 23 januari 2014, 14:35:53 »

Har du 90/5 dagar i kontraktet så har du det. Har de dessutom sålt fakturahanteringen till Wasa kredit förstår jag inte problemet alls, hela poängen där är att Wasa kredit sköter det hela.

Ja det var det jag trodde det handlade om också. Sen om leverantören får betalt av Wasa i förskott eller inte bryr inte jag mig om. Men i det här fallet så hävdade leverantören att jag skulle underteckna en kreditansökan och att det var ett underlag de behövde för att sen kunna skicka fakturan. I det avtalet framgick att det skulle dras administrativa avgifter vilket jag inte hade gått med på. Jag hade inte heller nån lust att lusläsa avtalet för att se vilka andra sätt kreditbolaget hade rätt att ta ut avgifter och räntor. Så jag bad helt enkelt leverantören att skicka en normal faktura istället.

Men jag är beredd att avskriva det som ett missförstånd, men jag är inte beredd att gå med på att betala i förskott.

För övrigt: min installatör kopplade in en mindre låne-vvb över natt mellan dag 1 och 2. Inte så man kunde duscha jättelänge men vi kunde använda lite varmvatten på morron.

Ja det finns ju alltid lösningar, för min del är det ingen panik att vara utan vatten några dagar och ska jag lösa det så får jag nog fixa det själv.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!