Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ctc ecoheat och ctc ecopart?  (läst 33956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« skrivet: 11 mars 2013, 08:13:49 »
Hej!
Är dessa värmepumpar likvärdiga om man ser till kompressor och cop?

Jag är i det läget att jag framöver kommer att installera en jordvärmepump, har i dagsläget en kökspanna med acctank på 500 liter + en inbyggd vvb på 120 liter i denna acctank, har en manuell shunt på acctanken som jag får manövrera efter utetempen.

Har för avsikt att kunna behålla kökspannan och då behöver ju även acctanken stå kvar.

Jag antar att det då är ECOPART som är aktuell för mig och inte ecoheat, eller?

Jag bor utanför piteå, har ett tilläggsisolerat timmerhus med 1.5 plan med en 1-plansutbyggnad byggd -78, total bostadsyta att värma upp ligger på 127 kvm, idag eldar jag mellan 15 och 20 kbm ved som till 95 % är björk, till detta kommer 13-15000 kwh el som är både till hushållsel och elpatron under den varmare delen av året, vet alltså inte exakta energibehovet eller maxeffektbehovet.

Har gamla element med rejält tilltagen dimension med grova rör emellan elementen, shuntar ut kring och strax över 40 grader på elementen förutom vid långvarig kyla, då kan det behövas 50 grader och strax däröver + den strålningsvärme som kökspannan levererar.

Hur beräkna maxeffektbehovet och hur långa slingor i backen kan jag tänkas behöva för att en Ctc ecopart ska fungera på bästa möjliga sätt och med längsta möjliga livslängd?

Vad behöver man köpa utöver en ecopart för att min anläggning ska sköta shuntningen automatiskt?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2013, 14:18:21 »
Hej!
Jag skulle nog rekommendera en EcoHeat i alla fall, du kan nämligen koppla ihop denna med din ack (med en laddomat) så kan du ta tillvara på värmen från kökspannan på bästa sätt.
Fördelen med EcoHeat är att den har redan allt det där med shunt mm samt att den inbyggda styren jobbar mer optimalt än om du dockar en EcoPart mot din nuvarande ack.
Skillnaden blir att varmvattnet kommer att göras av EcoHeat, och VVB:n på din nuvarande ack får bli bortkopplad.
Acktanken kommer vara kall om du inte eldar och när du eldar så kommer acktanken ladda EcoHeat med värme.

En EcoHeat 308 + 600 m jordvärmeslinga (2 x 300 m) borde räcka fint om det inte är för torr och sandig jord.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2013, 14:52:56 »
Hej!
Jag skulle nog rekommendera en EcoHeat i alla fall, du kan nämligen koppla ihop denna med din ack (med en laddomat) så kan du ta tillvara på värmen från kökspannan på bästa sätt.
Fördelen med EcoHeat är att den har redan allt det där med shunt mm samt att den inbyggda styren jobbar mer optimalt än om du dockar en EcoPart mot din nuvarande ack.
Skillnaden blir att varmvattnet kommer att göras av EcoHeat, och VVB:n på din nuvarande ack får bli bortkopplad.
Acktanken kommer vara kall om du inte eldar och när du eldar så kommer acktanken ladda EcoHeat med värme.

En EcoHeat 308 + 600 m jordvärmeslinga (2 x 300 m) borde räcka fint om det inte är för torr och sandig jord.

Okej så enligt ditt förslag kopplar man helt ur befintlig inbyggd vvb som sitter i acctank? Står den gamla inbyggda vvb:n tom då eller ska det vara vatten i den fortsatt, är amatör så kanske en korkad fråga?

Är det fördelaktigt att ha kvar själva acctanken och låta ecoheaten värma även denna?
Har jag förstått rätt om nuvarande acctank hamnar mellan ecoheat och radiatorer, kökspannan kommer med varmvatten från sitt håll och ecoheat från sitt håll?
Hur fungerar det med termostater och givare då man har en acctank inblandad, krånglar acctanken till installationen på något sätt, så att verkningsgrad blir sämre tex?

Det sitter idag en manuell shunt på acctanken, ska denna plockas bort och var sitter shunten sedan man har installerat en värmepump?

Styrningen som ctc säljer till bl a ecopart, är den sämre än styrningen som sitter i ecoheat, eller är det något annat som skiljer att cop blir sämre med ecopart än med ecoheat?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2013, 16:35:53 »
Man kan ha VVB:n i acktanken fylld med vatten.
Det är väl inte så bra att låta EcoHeaten värma acktanken, jag ser inte nyttan med detta, det blir bara mer värmeförluster.
Kökspannan kommer bara vara kopplad mot acktanken (har kökspannan en VVB?). ???
Kopplar man acktanken enligt bifogad länk så ska verkningsgraden bli OK (byt ut pannan i länken mot din acktank, den befintliga kopplingen mellan kökspannan och acktanken behåller du som den är).
Manuella shunten kan enligt bifogad länk ersätta laddomaten ser jag nu.

Styrningen som heter EcoLogic är helt OK men själva EcoHeat är byggd på ett lite annorlunda sätt än en acktank så den ger möjligheter till lite mer avancerade inställningar och styrning som en vanlig acktank saknar.

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f97c25c7-7fbd-4dd8-8c9a-70663ec34359&Time_Stamp=634986161165681250
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 16:38:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2013, 17:57:14 »
Man kan ha VVB:n i acktanken fylld med vatten.
Det är väl inte så bra att låta EcoHeaten värma acktanken, jag ser inte nyttan med detta, det blir bara mer värmeförluster.
Kökspannan kommer bara vara kopplad mot acktanken (har kökspannan en VVB?). ???
Kopplar man acktanken enligt bifogad länk så ska verkningsgraden bli OK (byt ut pannan i länken mot din acktank, den befintliga kopplingen mellan kökspannan och acktanken behåller du som den är).
Manuella shunten kan enligt bifogad länk ersätta laddomaten ser jag nu.

Styrningen som heter EcoLogic är helt OK men själva EcoHeat är byggd på ett lite annorlunda sätt än en acktank så den ger möjligheter till lite mer avancerade inställningar och styrning som en vanlig acktank saknar.

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f97c25c7-7fbd-4dd8-8c9a-70663ec34359&Time_Stamp=634986161165681250

Tanken jag hade med att behålla acctanken var/är att jag då skulle få en större vattenvolym än enbart radiatorerna, det borde leda till färre start och stopp och långa gångtider på värmepumpen?
Kan dock vara för att man är van vedeldning där stora ackumulatorer är önskvärt.

Jag trodde att man kunde koppla som följer: Behålla kökspanna med befintlig inkoppling mot acctanken med inbyggd vvb, koppla Ctc Ecopart och Ctc Ecologik från "andra hållet" mot acctank med inbyggd vvb, alltså att man har acctanken som "hjärta", så länge värmepumpen orkar värma huset utan spets behöver man inte elda om man inte vill, blir det kallt eller om man bara har lust så eldar man och då slutar värmepumpen att gå för tanken är varmare än "startvärdet" för värmepumpen.
Är detta en möjlig koppling, eller blir det stor försämring på cop?

Kökspannan har inte en inbyggd vvb, den sitter i acctanken.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2013, 19:06:27 »
Hej!
CTC har ingen bra skiss på detta, men jag antar att du menar nått sånt här:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10097-6.pdf

Möjligt är det, men det blir sämre COP, dessutom kommer 120 liter 50 °C varmvatten inte räcka så långt.
Troligen måste du då komplettera med en extra VVB för att få tillräckligt med varmvatten.
Jag skulle inte välja denna lösning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2013, 19:58:49 »
Hej!
CTC har ingen bra skiss på detta, men jag antar att du menar nått sånt här:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10097-6.pdf

Möjligt är det, men det blir sämre COP, dessutom kommer 120 liter 50 °C varmvatten inte räcka så långt.
Troligen måste du då komplettera med en extra VVB för att få tillräckligt med varmvatten.
Jag skulle inte välja denna lösning.

Jo precis den tanken är det jag har funderat på, en spetsberedare i serie efter vvb är säkert som du säger nödvändigt om man ska ha godtagbar vv-komfort.

Har du eller kanske någon aning om hus pass mkt sämre verkningsgrad man kan tänkas få med en sådan här anläggning?

Vad är det som påverkar att cop blir sämre med detta kopplingsförslag?

Vad kostar det att spetsa 50 gradigt vatten i en beredare per år vid "normalt" vv-användande?

Mvh



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2013, 21:46:03 »
Jag skulle gissa ca 30% sämre COP, och med EcoPart + EcoLogic + VVB så blir investeringskostnaden i paritet med en EcoHeat tror jag.

Det som påverkar COP mest är kondenseringstemperatur.
Ska du ha 50 C i tanken så har en EcoPart ett COP på ca 3,2.
Med en EcoHeat så kan kondenseringstemperatur variera mellan 30-50C och vid 35 C är COP ca 4,6.
« Senast ändrad: 11 mars 2013, 21:52:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2013, 08:27:54 »
Jag skulle gissa ca 30% sämre COP, och med EcoPart + EcoLogic + VVB så blir investeringskostnaden i paritet med en EcoHeat tror jag.

Det som påverkar COP mest är kondenseringstemperatur.
Ska du ha 50 C i tanken så har en EcoPart ett COP på ca 3,2.
Med en EcoHeat så kan kondenseringstemperatur variera mellan 30-50C och vid 35 C är COP ca 4,6.

Tackar för svaret!
Det skulle helt enkelt vara lättast att köra på en EcoHeat och ha en vanlig kamin om man vill elda, alltså kasta ut befintlig acctank och reglera med innegivare.

Men går det att med en EcoPart med Ecologic tillkopplad att tillverka vv till acctankens vvb med samma temp som på radiatorvattnet för att skicka detta vv vidare till en spetsberedare?

Cop på en EcoPart borde med denna lösning inte avvika allt för kraftigt från Cop man kan tänkas nå med en EcoHeat, eller tänker jag fel?

Kostnaden som borde tillkomma med Ecopart med Ecologic borde vara elspetsen till vvb?

Om jag eldar då jag har tid och lust så kanske det kwh-mässigt går på ett ut?

En sidovinst med "min" koppling borde vara att värmepumpen då den går får långa gångtider och få start/stopp, dvs livslängden på värmepumpen borde rimligen bli längre och det är ju en del av vinsten det också?

Hoppas ni inte blir less pÃ¥ mina funderingar, men ha överseende, kanske gÃ¥r det in nÃ¥got av all er kunskap även i min hjärna till slut!  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2013, 12:49:29 »
Om din acktank hade slingberedare så skulle det funka, men jag avråder ifrån att ha en förrådsberedare med temperatur under 50 °C på grund av risken att få legionellatillväxt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2013, 13:01:59 »
Jag kör med Ecopart mot acktank på ca 32 grader och sedan slutvärmer allt till 56 i en andra tank med el. Det blir ingen tokförbrukning av el för de sista garderna. Cop blir bra så länge man inte försöker pressa upp temperaturen.
Utan  nÃ¥gon extra styrning bara Ecopart.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2013, 13:12:20 »
Om din acktank hade slingberedare så skulle det funka, men jag avråder ifrån att ha en förrådsberedare med temperatur under 50 °C på grund av risken att få legionellatillväxt.

Var och kikade på acctanken nu, och det är 500 liters vattenvolym för radiatorerna och en beredare på 120 liter för varmvattnet inbyggd.

Om man har en separat el-vvb kopplad efter acctankens vvb så är väl som jag förstått saken med legionella inget problem, förutsatt att el-vvb värmer det förvärmda vattnet till minst 60 °C?

Värmepumparnas akilleshäl är väl vv-produktionen, att avlasta vp från detta och låta en el-vvb sköta sista värmningen av varmvattnet kanske avlastar både vp och kollektor som då kan ge högre verkningsgad på det den kan göra bäst, dvs så lågtempererat radiatorvatten som möjligt?

Hur många kwh kan det tänkas gå för eftervärmning av vv per år i en normalfamilj?

Hur stor el-vvb bör jag ha ifall jag väljer denna typ av system?

Inget badkar finns i huset.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2013, 13:18:11 »
Jag kör med Ecopart mot acktank på ca 32 grader och sedan slutvärmer allt till 56 i en andra tank med el. Det blir ingen tokförbrukning av el för de sista garderna. Cop blir bra så länge man inte försöker pressa upp temperaturen.
Utan  nÃ¥gon extra styrning bara Ecopart.

Okej, intressant med någon som har en Ecopart.
Jag antar att du befinner dig en aning längre söderut än jag med tanke på vp-storleken och framledningstempen?

Har du inbyggd vvb i din acctank?

Har du någon förbindelse mellan vp och vvb, eller kör du bara som så att acctankens vvb tar in kallvatten som värms av det omkringliggande "radiatorvattnet"?

Hur många start/stopp har du per dygn och hur långa gångtider har din vp per start ungefär?

Mvh

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2013, 15:19:47 »
Ecopart ger inte så många besked.
Starte beror på vilket start stop man väljer vid 5 grader 27- 32 blir det 12 starter vid 8 grader klara den sig med 2 starter 24 - 32
Jag dimesionerade systemet för att klara 35 - 30 som det står i prövningsrapporterna från VP tillverkare vid DTU.
Golvvärme över allt och ett ellement i varje hörn av huset för att kompensera för dubbla ytterväggar i hörnrummen. Jag har isolering 95 + 65 i väggarna och 300 i taket. Golvplattan har 15 cm lekabetong ingen höjdarisolering alltså. Det går att hålla nere framledningen i alla hus men man måste offra på värmesystemet.
Jo jag har två likadana tankar 500/120 med 90mm PUR först en med radiatorvatten och sedan en med 6kW elpattron kallvattnet går först till ena sedan nästa sedan till VVC
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoheat och ctc ecopart?
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2013, 10:40:41 »
Ecopart ger inte så många besked.
Starte beror på vilket start stop man väljer vid 5 grader 27- 32 blir det 12 starter vid 8 grader klara den sig med 2 starter 24 - 32
Jag dimesionerade systemet för att klara 35 - 30 som det står i prövningsrapporterna från VP tillverkare vid DTU.
Golvvärme över allt och ett ellement i varje hörn av huset för att kompensera för dubbla ytterväggar i hörnrummen. Jag har isolering 95 + 65 i väggarna och 300 i taket. Golvplattan har 15 cm lekabetong ingen höjdarisolering alltså. Det går att hålla nere framledningen i alla hus men man måste offra på värmesystemet.
Jo jag har två likadana tankar 500/120 med 90mm PUR först en med radiatorvatten och sedan en med 6kW elpattron kallvattnet går först till ena sedan nästa sedan till VVC

Tackar så mycket för svar och informationen!

Eftervärmer du varmvattnet i tanken med en 6 kw elpatron, eller förstår jag fel?

Är det pga golvvärmen som du har så stor volym som 2*500 liter?

När du säger att du kör ecopart utan ecologic, hur reglerar man start och stopp och hur förhindrar man att ecopart fortsätter att jobba om man tex värmer vattnet i acctanken med kökspanna?

Är det fast kondensering som det sättet du styr på kallas?

Vad tror du att ditt cop ligger på ungefär?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!