Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar kring bergvärmeinstallation  (läst 26644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Funderingar kring bergvärmeinstallation
« skrivet: 15 oktober 2013, 22:17:25 »
Jag har nu velat fram och tillbaka länge i frågan kring uppvärmning och nu så verkar det som att jag är inne på bergvärme. Valet är inte helt baserat på ekonomisk vinst utan även en stor del komfort är med.

Nu vill jag få viss hjälp att minska risken att bli besviken när systemet väl är igår.

Lite grundfakta om huset:
* Enplans villa i Göteborg på ungefär 170m2.
* I en stor renovering under förra vinter så satta jag in golvvärme i halva huset samt radiatorer där golvvärma saknas. Radiatorerna är dimensionerade för ett lågtemp system.
* Jag estimerar vår förbrukning för uppvärmning och varmvatten till mellan 19 000 och 21 000kWh.
* Uppskattar behov vid DUT till mellan 6 och 8 kW.

Några av de egenskaper jag söker hos värmepumpen.
* Pumpen kommer stå i en groventré som saknar dörr och är väldigt nära barnens sovrum, så det är viktigt att innerdelen är tyst (på sikt kanske vi sätter upp en extra vägg till sovrummen, men inte säkert).
* Vi har många stora fönster mot väst, dessa ger mycket energi de dagar solen lyser så jag vill att systemet reagerar snabbt och slutar att producera värme när innetemperaturen är över börvärdet (antar att detta löses med en smart placerad inomhusmätare? Skiljer sig tillverkarna något här?
* Svårt att tro att vi kommer köra över 50 i framledning (troligen inte över 45), så inget behov av en pump som är kapabel att leverera höga temperaturer.
* Pumpen kommer placeras på en relativt liten yta där vi passerar många gånger per dag, så den får gärna vara diskret och inte ta upp för mycket plats.
* Vill att VVB skall vara integrerad.
* Helt klart en fördel om det finns bra inbyggd loggning.
* Helt klart en fördel om det går att läsa loggar samt ändra inställningar via internet.

De pumpar jag har fått offert på idag och som därmed är kandidater är följande (kan komma att utökas om goda anledningar ges)

* Nibe 1245-6 (118 845kr)
- Känns som en stabil pump som har varit med ett tag.
- Inomhusgivare brukar ingå till dessa om jag har förstått det rätt?
- Fick precis av reda på av installatören att Nibe nu installerar uplink i dessa från fabrik (dvs access från internet). Att ändra inställningar kräver premium-konto vilket kostar ungefär 620kr/år (gratis att bara läsa).
- 3 års garanti + 6 års trygghetsförsäkring (kan förlängas upp till 12 år)
- Ljudeffekt: 42 dB
- 150m borr

* Thermia Optimum 6 (122 350kr)
- Även detta en stabil pump som har varit med ett bra tag.
- Thermia Online finns för att läsa loggar samt ändra inställningar över nätet. Inte koll på extra kostnad just nu.
- Samma installatör som installerat min golvvärme och radiatorer, klar fördel att bara ha en firma att klaga hos om något går fel.
- 3 års produkt garanti + 6 års trygghetsgaranti (kan förlängas upp till 14 år)
- Ljudeffekt: 47 dB
- 130m borr

* IVT HQ C6 (ungefär 130 000kr)
- 10 år garanti kompressor / 6 år på värmepumpen.
- Separat volymtank ger en större installation vilket jag vill undvika.
- IVT Anywhere - Styrning via mobilen, kostar enligt offert 4750kr extra (känns dyrt)
- Ljudeffekt: 45 dB
- 130m borr

* Daikin evolution (127 000kr)
- Inverter teknik.
- Enligt rykten skall de ha väldigt bra COP, troligen det bästa av dessa pumpar (speciellt då maskinen ofta kommer gå på låg effekt).
- Skulle potentiellt kunna ge lågt buller/ljud då den går på låg effekt. Men samtidigt om den nu inte är tyst så kommer den ju låta under mycket längre perioder än en traditionell on/off pump...
- Inte läst något om inbyggda loggningsfunktioner.
- Inte läst något om styrning via mobilen.
- Viss risk att vara bland de första som installerar denna på riktigt, även om jag tror Daikin har gjort ett bra förarbete så går det inte att förutse alla potentiella problem som kan uppstå.
- 2 års garanti + 4 års trygghetsförsäkring (kan förlängas upp till 12 år).
- Ljudeffekt: 45.5 dB
- 160m borr

De tre övre alternativen har växlat mellan 6 och 8 kW från olika installatörer. Har skrivit priset för installation med 6kW för att göra jämförelsen mer rättvis.

Min egen sammanfattning är så här:

Nibe: Tystast enligt spec, billigast. Trist att det krävs premium-konto för att kunna ändra inställningar över nätet.
Thermia: Högst ljud av alternativen enligt spec, att det är samma installatör som gjort övriga jobb hemma hos mig är nog största anledningen om jag väljer detta.
IVT: Bra garantier, separat volymtank är negativt.
Daikin: Ny teknik och samtidigt kortast garantier talar mot denna, möjlighet att vara den tystaste och den med bäst COP talar för. Osäker på hur det är med möjlighet att läsa loggar och styra över internet.

Vilken pump tror ni är tystast i verkligheten? Vilken pump tror ni i övrigt passar mina behov bäst?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2013, 22:44:52 »
Det lÃ¥ter som om att du varit ovanligt duktig pÃ¥ att utvärdera pumparna.  tummenupp

Ang lågtemps-raddar i kombination med golvvärmen, vet du redan nu att du kommer behöva ha olika framledningstemperaturer? Bra att ta hänsyn till från start om inte annat. Arbetstank etc gissar jag att du redan klurat på. Samma sak med Nibe nya inverter, 1255:an.

I övrigt vill jag bara tipsa om det lite mer estetiskt tilltalande och funktionella alternativet till medföljande innegivare för 1245:an, syftar på tillbehöret "RMU40" till 1245:an. Vi styr vent o önskad innetemp flitigt från denna även om det mest kollas aktuell utetemp. :)

Och som tips frÃ¥n mig som sjukligt och överdrivet pillat o justerat in min VP och flöden i slingor pÃ¥ egen hand efter installation av röris sÃ¥ vill jag pÃ¥stÃ¥ att man ändrar just inte mycket efter injusteringen. Och när vi reser bort schemalägger jag pumpen innan jag Ã¥ker och ser till att allt är normalt igen lagom till hemkomst. Vill man veta att pumpen snurrar och mÃ¥r bra under resan kan man alltid lämna en billig webkamera (smart babymonitor?) med uppkoppling till mobilen framför pumpen, lyser det grönt sÃ¥ gör det.  SÃ¥ frÃ¥gar du mig är uppkopplingsbehovet mer "nice" än "need". Men jag skall erkänna att ett loggningssystem är inköpt och jag kommer sÃ¥ smÃ¥ningom ha koll pÃ¥ pumpen vart jag än befinner och bla fÃ¥ SMS om ngt jag definierat inträffar (strömavbrott, stopp etc) men ingen möjlighet att styra. Det är halva tjusningen med dylika pumpar, man pillar initialt och njuter bara sedan.  tOOmten

Lycka till o hoppas du & familjen slutligen finner det ni söker!
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2013, 23:02:02 »
Tack för dina kommentarer Puckonen!

Angående temperatur till radiatorerna så vet jag inte om det kommer räcka, det är en kvalificerad gissning om man säger så. Det är förberett med plats där vi har golvvärmefördelaren för att sätta in en extra shunt-grupp, är det något annat jag borde tänka på om radiatorerna behöver några grader högre temperatur?

Tror också att behovet för att ändra inställningar på distans inte är så stora, mer att det känns som en trevlig feature. Om Nibe nu har lagt in så att man kan läsa loggar etc på distans gratis så kanske det räcker i ett första steg (slipper extra webkamera). Hoppas de andra hoppar på detta spåret och börjar lägga med samma feature i grundpaketet.

RMU40 får kollas upp, kanske något man kan pruta sig till gratis av installatören om det skulle bli en Nibe;)

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2013, 23:27:23 »
Det var mest platsen för installation av shunt jag hade i Ã¥tanke.  tummenupp Borde framgÃ¥ av offerterna om olika framledningar behövs?  Sc:,h Plats till volym/arbetstank mÃ¥ste ju inte finns synligt precis bredvid VP om man bara har rör förberett för placering pÃ¥ annan plats (hyfsat nära), men ngn av dessa Ã¥ngrar jag att jag inte har. Skall du ingen volymförstorare ha sÃ¥ skulle jag  ha valt en 6:a framför en 8:a oavsett leverantör. Faller valet pÃ¥ Nibe skulle jag av principskäl (lite som styrning remote ;) ) sneglat pÃ¥ och avhandlat 1255.an. ;)

Sannolikt lär din installatör dra en partvinnad fyrtrådig kabel till din innegivare, vilket är precis vad som behövs till en RMU40. Så installationstiden är den samma, bara inköpsskillnaden finns således. Köpte min själv i efterhand, men rek-pris står säkert på Nibes hemsida. Kan ju bli en win-win situation om det sägs vara tungan på vågen för vem som får installationen. ;)

Än en gÃ¥ng, lycka till, sÃ¥ länge installatörerna beräknat rätt pÃ¥ sin sida kommer det bli/kännas kanoners oavsett märke.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2013, 06:07:12 »
Är ljud nivån ett av dina största krav på grund av placeringen.
Titta då på Viessmann 333g
Tror det är 38 decibel på deras enhetsaggregt
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2013, 13:35:45 »
Har nu fått en energi beräkning på en Nibe F1255 och den är nästan identiskt (marginellt sämre) med energiberäkningen för F1245-6 och kostar ungefär 12 000kr mer än F1245-6. Så jag tror att för mitt hus med en relativt liten förbrukning så finns det inget ekonomiskt att vinna med att sätta in en F1255.

Lägsta effekt är ganska hög på denna pump, så den kommer troligen att gå som en on/off pump stora delar av året, så vinsten med invertertekniken försvinner nästan...

Finns det kanske någon annan feature på F1255 som gör att den är värd 12 000kr mer i mitt fall?

Tack CC för ditt förslag på Viessmann 333g, jag får kolla upp denna lite närmare.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2013, 13:48:58 »
Utan att ha kikat specarna funderar jag på om inte 1255:an torde ha lite bättre kapacitet för att göra varmvatten då den har lite mer kräm i teorin? Kan ju vara skönt med långduschare i hushållet eller gäster runt jul. ;)

Annars har du nog gjort en bra bedömning även om 1255 lär gÃ¥ längre o mer sällan med 4kW än en 6:a och de kalla dagar du närmar dig behovet av en 8:a sÃ¥ slipper du ju elspetsen med 1255:an. Värt kan ju vara att kolla elförbrukning pÃ¥ cirkpumpar, kanske sitter snÃ¥lare CP i 1255:an? MÃ¥nga bäckar smÃ¥ kanske gör att det ändÃ¥ väger över til en 1255 om inte det blir en Viessmann 333g.  tummenupp

/Teknik fÃ¥r kosta  :D
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2013, 14:11:48 »
Utan att ha kikat specarna funderar jag på om inte 1255:an torde ha lite bättre kapacitet för att göra varmvatten då den har lite mer kräm i teorin? Kan ju vara skönt med långduschare i hushållet eller gäster runt jul. ;)

Vet inte var jag läste det, men någon rekommenderade en liten VVB för ekonomin då tonåringar ändå duschar till vattnet är slut, vare sig det är en stor eller liten VVB ;) (har inga tonåringar ännu, men dom små växer ju så det knakar varje dag).

Energiberäkningarna från Nibe (installatören använder deras program). Beräknad på ett energibehov på 21500kWh och ett effektbehov på 8kW vid DUT.

1255 - Drivenergi värmepump (exkl vb-pump): 5136 kWh/år
1245 - Drivenergi värmepump (exkl vb-pump): 4771 kWh/år

1255 - Drivenergi vb pump: 134 kWh/Ã¥r
1245 - Drivenergi vb pump: 206 kWh/Ã¥r

Estimerad inköpt el för uppvärmning för 1245: 108 kWh/år

Total inköpt el 1255: 5271 kWh/år
Total inköpt el 1245: 5085 kWh/år

Så just i mitt fall vinner nog 1245-6, speciellt då uplink tydligen skall vara monterat från fabrik även i denna maskin.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2013, 14:39:39 »
Hahaha, pÃ¥läst som vanligt!    salut

Start och stopp temp för VV ställer du iofs pÃ¥ pumpen, gÃ¥r ju alltid att hÃ¥lla vattnet obehagligt ljummet som default och sedan aktivera "lyx" via RMU40/direkt pÃ¥ VP 20 min innan man själv duschar!  coolsmiley
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2013, 23:31:38 »
Förresten, tack för dina kommentarer Puckonen, det behövs någon som ställer frågor för att jag skall börja gräva i mina offerter och göra en noggrann undersökning ;)

Tillbaka på ruta ett igen. Skall dock bli intressant att se Daikins siffror från SP testen som borde komma om en vecka ungefär, detta borde förenkla mina val lite.

Borde dock lägga tid på att ansöka om borrning nu direkt när det verkar bli bergvärme, så att vi hinner få lite nytta av pumpen denna vinter....

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2013, 00:04:12 »
Hahaha, skönt att du väljer att tacka för kommentarerna. Hade du tackat för hjälpen hade jag sovit dåligt i natt, för det är kommentarer du fått och inte hjälp. ;)

Skall bli intressant att höra vad du landar pÃ¥ tillslut, hoppas du fÃ¥r det pÃ¥ plats riktigt snabbt när du väl valt lösning!  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2013, 23:01:36 »
Har idag haft ytterligare en Nibe installatör här som lämnat offert, likt de flesta andra firmor så hamnade det mellan en 6a och en 8a. Dock så rekommenderade de att gå på åttan då de ansåg att det såg lite bättre ut för den. Nu har jag två frågor kring detta.

1) De ansåg att de såg bättre ut för 8an pga antalet driftstimmar (dvs inte bara antalet start/stop). Nibe 1245-6 skulle få 3731 drifttimmar och Nibe 1245-8 2787 drifttimmar. Några åsikter här? (detta var räknat med en förbrukning (exkl HH el) på 21 500 kWh.

2) Ser att de i energiberäkningen har räknat med en framledningstemp på 55 grader vid DUT, tror mitt system kommer klara detta med 45 (eller max 50 grader). COP verkar ju sjunka ganska mycket mellan att leda fram 55 grader kontra 45 grader, så jag antar att om dom hade räknat på 45 grader för DUT så hade 6an kanske varit den rekommenderade? Vad tror ni? (fick offerten sent idag, så inte hunnit be om en ny energiberäkning med lägre framledningstemp).

I andra offerter jag har fått så är inte drifttimmar specade så svårt att jämför med hur andra har tänkt.

Skillnad i pris mellan en 8a och en 6a för mig blir ungefär 2500kr, så det är nästan gratis att gå upp en storlek.

Så vad rekommenderas, en aningen för stor pump eller en aningen för liten pump? ;)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2013, 06:49:24 »
Hej enmik,

MÃ¥ste hoppa in med lite info.
Daikin kommer med 2 års garanti och 4 års försäkring alltså 6 år totalt.
Försäkringen täcker in maskinen, installationen samt energibrunnen.

I din jämförelse så antar du att detta är sämre än andra tillverkare men så är inte fallet.
Går du in och tittar noga så får du hos andra 3 års garanti samt 3 års försäkring. Även här är det 6 år totalt.
I en första anblick tror man att det rör sig om 9 års trygghet, men så är inte fallet.

Anledningen till att vi valde att ha 4 år i.s.f. 3 år på försäkringen är just för att ge kunden ett tryggare köp då den även täcker det övriga kring själva pumpen.

Din placering av maskinen gör mig orolig.
Som Coca cola skriver så är Viessmann en mycket tyst maskin och borde vara ditt självklara val om just ljudet är det viktigaste för dig.

Driftstimmarna på din 8 kW ligger väl lågt enligt mig, 3300-3500 timmar/år är riktlinjen. Så hellre en 6 än en 8 kW i ditt fall.
Samtidigt är det lite kul, detta bevisar tesen att man vill ha en stark maskin när det är kallt och en svag när det är mildare väder.

En volymtank är att föredra p.g.a. din relativt lilla volym i värmekretsen.

Som puckonen skriver, när systemet väl är på plats så pillar du ett tag på kontrollen sedan så får det över.
Min nu 12 år gamla 1215 får en klapp varje gång jag går förbi den, ibland springer jag ner till pannrummet och höjer vattentemperaturen när det skall fyllas upp vatten i badet.

SP har nu mätt klart och skall sätta ihop SCOP värdena. Anledningen till att testerna har dragit ut på tiden är att vi har valt att göra om tappvattentestet.
Tittar vi endast på uppvärmning så hamnar vi med golvvärme 24200 kWh/år på 6,02 i SCOP.
Är varmvattnet inräknat så är dagens siffror 5,24 i SCOP.
Då vi valt att göra om varmvattentestet så kommer detta värde justeras ner något.

På torsdag drar hem och villa igång i Gtb, skall försöka få med mig de nya siffrorna dit.

Mvh
Daikin
« Senast ändrad: 19 oktober 2013, 09:16:15 av Daikin_ »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2013, 07:49:27 »
Varför ville Ivt säljaren installera en volymtank trots ganska liten vp medans de andra ansÃ¥g att det gick bra utan var det nÃ¥tt som diskuterades  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring bergvärmeinstallation
« Svar #14 skrivet: 20 oktober 2013, 11:34:33 »
Varför ville Ivt säljaren installera en volymtank trots ganska liten vp medans de andra ansÃ¥g att det gick bra utan var det nÃ¥tt som diskuterades  Sc:,h

Oj, det är jag som har skrivit fel. Det IVT var tydliga med var att deras expansionskärl inte var integrerat i värmepumpen och vi diskuterade placering av detta (av någon anledning skrev jag volymtank, vet inte varför dontknow). Detta var inget som varken Nibe eller Thermia tog upp, så jag antog i ett första skede att det bara var IVT som hade expansionskärlet separat. Nu har jag förstått att mer eller mindre alla förutom Daikin har expansionskärlet på utsidan.

När jag pratade med Nibe-installatören om detta så konstaterade han att vi har ganska högt i tak (240cm) så det skulle inte vara några problem att sätta expansionskärlet ovanför värmepumpen och sedan sätta en plåtkåpa eller liknade runt alla kopplingar och expansionskärl för att göra det snyggt.

Tack Daikin för ditt förtydligande om garantier och försäkring.Tack även för dina kommentarer om hur många drifttimmar man vill dimensionera systemet för. Tror med att en 6a räcker bra för oss, skall dock be dom göra om energiberäkning med 22 grader inomhus och en framledning på 45 grader vid DUT.

Ser fram emot att SP skall publicera era siffror, om det du skriver Daikin stämmer så ser de ju mycket bra ut!

Nu i vecka får jag försöka få tag i en Viessmann installatör för att få en offert, dock så lockar det med Nibe just för att de är så stora på den svenska marknaden och därmed är det lätt att få hjälp om något skulle strula (dessutom är den offerten väldigt bra prissatt och installatörs-firman känns bra).


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!