Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d sökes : Kan jag komma runt detaljplansreglerna pÃ¥ mitt uthus  (läst 7542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dalafararen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyinstallerad ES 10 kw L/V värmepump mot CTC ecoel
Hej alla kluriga, vi behöver er hjälp!

Vi har ett uthus på 30 kvm på vår fastighet som är ca 70 år gammalt och i väldigt dåligt skick.
Vi vill riva detta och bygga ett nytt på 30 kvm och skjuta på det ca 5m på tomten.
Kommunen säger nej till detta och hänvisar till detaljplanen säger max 20 kvm uthus/garage.
Finns det något vi kan göra, typ : överklaga, hänvisa till liknande fall som fått bygga likvärdigt som tidigare uthus, osv.

Saknar ni mer info så skrik till så ger jag er det jag har :)

// P
Har en sportstuga i sydöstra dalarna
Byggt 1985 , 84 kvm samt 84 kvm källare
Golvärme hela entreplanet under massivt trägolv 28mm, samt halva källaren lagd i eps-skivor och ovan 2 lager gipsskivor och sen laminatgolv.
Nydränerat hus med 100 mm isodrän.
Kallvind med 250 mm isolering (ska lägga på mer).
En vedspis i köket samt en kakelugn på entrevåning.
Källarvåning två stycken kakelugnar.
Nästa pojekt är att göra klart bastun i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Problemet är nog att du vill flytta på den.
Om du "renoverar" befintlig byggnad så ska det nog inte vara nått problem, men då måste det bli på samma plats och se likadant ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
-"renovera" det gamla och bygg till det med ett Attefallshus?

-Om tillåtet med 20m2 så sätt ihop det med det gamla. "Flytten" ordnar sig med ett "oplanerat" ras av den del ni vill ha bort.....


2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Om detaljplanen säger max 20 kvm, och ni har ett på 30 kvm, så ta vara på det och renovera det genomgripande, utan att riva det

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Man kan ju tillfälligtvis ta bort den gamla byggnaden under renoveringen...  ::) Jag har sett flera exempel där man river och bygger nytt pÃ¥ samma plats med samma storlek utan att behöva bygglov. Den nya byggnaden behöver inte se exakt lika dan ut som den gamla, bara det är samma byggmÃ¥tt och ungefär samma höjd (beroende pÃ¥ vad som regleras i detaljplanen).
Men, det är säkert möjligt att även den typen av 'renovering' kan stoppas av detaljer i planen...
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Man kan inte riva allt och kalla det renovering, så jag tycker inte man ska riva allt, om man inte är beredd att söka nytt bygglov, och då bara få bygga på 20 kvm. Risken finns att någon granne slår en signal till kommunen.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Hade samma problem som du en gång i tiden, första huset på tomten, byggt 1797 "typ".
Huset var ca 50m2,  fallfärdigt  och obeboeligt, rent av livsfarligt att gÃ¥ in i.

Jag rev allt UTOM grunden som jag renoverade, behöll även bakugnen och skorstenen allt annat blev sprillans nytt, valde extra breda paneler för att det skulle efterlikna det gamla huset fast i nyskick. Jag placerade alla fönster och dörrar precis som tidigare.

Kommunen pratade jag aldrig mé
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Visst, men har man rivit alla väggarna så har man, det har ingen betydelse att grunden står kvar. Då är det ingen renovering, det är rivning och nybygge.
Har man flera grannar så är sannolikheten stor att en av dem kan tänka sig att kontakta myndigheter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Man kan ju undersöka möjligheterna att göra det hela i flera steg, och vart och ett av stegen med myndigheternas goda minne. T ex:

1) Flytta befintligt uthus 5 m.
2) Vänta ett halvår.
3) Renovera ( = riv och bygg om) ungefär hälften av uthuset, lämna det i ett till synes komplett och färdigt skick.
4) Vänta ett halvår till.
5) Slutför renoveringen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Det kritiska är nog flytten, jag skulle tro att de säger att man ska söka bygglov

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Vi ska minska ett garage på 6x4 till ett något mindre förråd.
Absolut enklaste sättet att göra detta visade sig vara att riva och bygga ett Attefallshus med samma mått.
Enda abret är att det då måste vara fristående. Funderar på att bygga det en dm från vårt hus.

Ett av flera problem med vår fastighet (som egentligen är två fastigheter) där misstag har begåtts i det förgångna.
Bland annat går en tillbyggnad till huset över på fastighet nr 2. Olagligt.
Och en övernitisk vikarie på byggkontoret 'upptäckte' (stor suck över denna människa) att ett av våra garage som hänger ihop med huset, står i deras papper som fristående. Trots att det alldeles uppenbart alltid varit ihopbyggt med huset.
Två av flera misstag som genom åren begåtts av byggkontoret men som vi som nuvarande fastighetsägare får ta konsekvenserna av.
Detta och en psykopatisk granne har orsakat en del grÃ¥a hÃ¥r de senaste Ã¥ren.  ::)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Funderar på att bygga det en dm från vårt hus.
1 dm är knappast fristående, två-fyra meter är ett bättre tips

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag köpte nyligen ett småhus......som enligt fastighetsmäklaren har tre st olika svartbyggen( uthus, inglasad altan, o dyl).
"Det gör dock ingenting, eftersom mer än tio år har förflutit sedan dessa svartbyggen gjordes...och det är tio års preskriptionstid"

"Vad bra"....tyckte säljaren och jag.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Fast jag fick veta att om man vill bygga ut eller ändra sÃ¥na svartbyggen sÃ¥ mÃ¥ste man ändÃ¥ söka bygglov för dem.  >:(
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
1 dm är knappast fristående, två-fyra meter är ett bättre tips
Har inte kunnat finna något om minimiavstånd, däremot kan det inte vara för långt ifrån huset. Och minst 4.5m från tomtgräns. Men detta avgörs med en bedömning av det lokala kontoret och kan efter mina erfarenheter gå lite hur som helst.
De äldre medarbetarna på byggkontoret är pragmatiska och ser gärna mellan fingrarna. Om man råkar ut för fel person kan man få stora problem och stora kostnader.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!