Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?  (läst 18953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The home

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Legionella i privatbostäder är väl inget stort problem....
Skämtar du eller dåligt påläst?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
"Vattensystem i stora byggnadskomplex, som till exempel hyreshus och sjukhus, är ofta koloniserade med legionellabakterier. "


http://www.vardhandboken.se/texter/legionella_forebyggande_atgarder/oversikt/

Rätta mig gärna om jag har fel.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad borde jag byta till när mitt nuvarande system haverear?
« Svar #47 skrivet: 27 mars 2015, 09:20:09 »
Bortsett från legionelladiskussionen är det någon som enbart använder luftvämepump/pumpar för uppvärmning av ett mindre hus? Jag upplever att av den värme jag får ut nu är av våran luftvärmepump och tanken på at låta Niben dö och avvecklas känns lockande. Jag har även en extra VV-beredare, en Nibe compact på 300 liter som står på plats redan.

I och med att jag inte var vattenburet idag s är känslan att om jag skaffar det närpmen går sönder är ändå en 370 att föredra då kanalerna uppenbarligen har prblem redan.

Här är planlösning på cirka 130 m2. Vad tror ni, luftvärmepumpar eller vattenburet med en Nibe 370, vad är mest prisvärt.
« Senast ändrad: 27 mars 2015, 09:22:49 av Fok »

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
"Vattensystem i stora byggnadskomplex, som till exempel hyreshus och sjukhus, är ofta koloniserade med legionellabakterier. "


http://www.vardhandboken.se/texter/legionella_forebyggande_atgarder/oversikt/

Rätta mig gärna om jag har fel.

Vid vattentemperaturer över 50C minskar antalet legionellabakterier med tiden. En privatbostad har hög omsättning på vattnet. Det växer inte nämnvärt i behållaren.

Legionellafunktionen är meningslös om du inte spolar ut varmvatten vid ca 60C i alla kranar också för att döda legionella i alla stillastående vatten.

Det är i rören du har tillväxten.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!