Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 900 som inte vill avfrosta sig  (läst 2155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slaeggan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« skrivet: 03 november 2016, 20:35:35 »
Jag flyttade i somras till ett hus med en Optima 900 och en A/W 200. Nu när temperaturen krypa ner mot nollan (eller under) så verkar pumpen isa igen mest hela tiden och jag ser inga tecken på att den inbyggda avisningen slår till. När detta händer tycker jag att pumpen går mest hela tiden, vilket väl är rimligt om gallren är isiga, då lär det väl inte plockas upp så mycket värme från luften.. Nu får jag gå in och köra forcerad avisning, det senaste dygnet har jag gjort det 3 ggr. Just det senaste dygnet har temperaturen gått från -5 - +3 och nu är det 0-gradigt och faller snöblandat regn ute... (är i Göteborg, så luften är ganska fuktig mest hela tiden).

Tidigare idag, så var det väl täckt med is på kyl-rastret på både in och utsidan och tempertur-värdena var enligt följande (pumpen var igång och gjorde värme när detta lästes av):

T1 (Framledning) 33,8
T2 (Uttemp) 1,5
T3 (Varmvatten) 52,1
T6 (Kompressor) 45,6
T8 (Värmebärare ut) 35,8
T9 (Värmebärare in) 31,9
T10 (Kondensor) 32,8
T11 -1,3
T12 0,2

T12-T11 inställningar kring avisning är:
Skillnad vid +10 : 12
Skillnad vid 0 : 8
Skillnad vid -10 : 6

Jag gissar att det inte riktigt skall vara så här lätt att isa igen, finns det några inställningar jag borde justera eller är det sannolikt att några givare är fel?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« Svar #1 skrivet: 04 november 2016, 11:28:23 »
Det borde vara större skillnad mellan T11 och T12 om allt funkar som det ska.
Gör en manuell avfrostning, kolla att all is försvinner och läs av temperaturerna igen när kompressorn har gått ca tio minuter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Slaeggan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« Svar #2 skrivet: 04 november 2016, 21:47:45 »
Strax efter en tvångsavfrostning och har gjort varmvatten i ca 15 min så har jag värdena:
T1 37, 6
T2 1,4
T3 51
T6 57,3
T8 47,8
T9 42,5
T10 46,8
T11 5,6
T12 1,9

Borde inte T11 vara lägre än T12? Är inte T11 tempen i flänsarna? Om de är varmare än utetempen så får man väl inte mycket värme ur luften? Eller har jag missförstått värdena?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« Svar #3 skrivet: 04 november 2016, 21:52:54 »
Eftersom det blir is på den så tar den energi från luften. T11 visar fel. Det förklarar varför avfrostningen inte triggas. Kolla att det inte är så enkelt att den har lossnat. Givaren sitter på röret som går från botten på förångaren tillbaks till kompressorn. Jag tror den ska sitta instoppad i en rörstump som är fastlödd på röret, men jag är inte säker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« Svar #4 skrivet: 05 november 2016, 09:04:58 »
T11 borde inte kunna visa högre än utetemp när grejerna gÃ¥r, även om den lossnat.  Sc:,h
Tror mer på att byta ut den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« Svar #5 skrivet: 05 november 2016, 10:46:53 »
Det beror på vart den sitter. Sitter den i det isolerade kompressorutrymmet så kan den värmas lite. Det är allafall värt att kolla. Man måste ju ändå leta rätt på den om den ska bytas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Slaeggan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optima 900 som inte vill avfrosta sig
« Svar #6 skrivet: 07 november 2016, 16:39:37 »
Vi inne å kollade i den idag och kunde inte hitta någon givare som såg ut att sitta lös, så nu kommer hjälp på torsdag. Byta givaren känner jag inte att jag vill ge mig på själv, ffa som jag inte kände mig säker på vilken som skulle bytas heller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!