Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el  (läst 36606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« skrivet: 20 november 2010, 09:49:49 »
Pumpen installerades den 12/11 av byggentreprenören. Tror att deras erfarenhet av 750 = 0. Har en enplansvilla på 175 m2 och max framledningstemp stod inställd på 60 grader! Har tre problem:

1) enligt elmätaren som visar pumpens förbrukning har den dragit nästan 400 kWh på 8 dagar. Pumpen står på Auto och visar 140 kompressorstarter.

2) temperaturen inomhus är över 26 grader, dvs för varmt. Har provat att ställa ned rumstermostaterna med blandad framgång. Vissa av dem verkar helt döda. Som en nödlösning har jag i morse ställt ned max framledningstemperatur till 27 grader så får vi se om det gör någon skillnad. I går kväll visade pumpen att den matade fram dryga 32 grader. Detta vid en yttertemp på ca 2 grader och kurva 9 (södra Skåne).

3) Fläkten låter som ett reaplan.

Man får vara tacksam att det inte är på andra hållet, dvs superkallt inomhus, men byggentreprenören verkar inte kunna lösa detta särskilt snabbt så jag vänder mig hit för idéer.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #1 skrivet: 20 november 2010, 09:56:10 »

   ?   Har ni flyttat in i huset eller körs det full värme sÃ¥ huset ska torka upp sÃ¥ mycket som möjligt förrän ytmaterial monteras ???
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #2 skrivet: 20 november 2010, 10:42:30 »
Vad jag kan se på tidigare inlägg så är Banarne inflyttad.

Man ska inte styra temperaturen på termostaterna, utan ställ ner kurvan på VP:n istället.
Annars blir det knas då VP:n gasar och termostaterna bromsar, ungefär som att köra bil med full gas och reglera farten med bromsen.

Fläkten är troligen inte justerad, det ska en ventilationstekniker göra.
Men du kan säkert ställa ner fläkthastigheten till t ex 50% i väntan på att ventilationsteknikern kommer (normal i meny 5.1.5).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #3 skrivet: 20 november 2010, 12:31:44 »
Vad jag kan se på tidigare inlägg så är Banarne inflyttad.

Man ska inte styra temperaturen på termostaterna, utan ställ ner kurvan på VP:n istället.
Annars blir det knas då VP:n gasar och termostaterna bromsar, ungefär som att köra bil med full gas och reglera farten med bromsen.

Fläkten är troligen inte justerad, det ska en ventilationstekniker göra.
Men du kan säkert ställa ner fläkthastigheten till t ex 50% i väntan på att ventilationsteknikern kommer (normal i meny 5.1.5).

Stämmer, vi flyttade in i torsdags!

Okej, så det är bättre att ställa ned kurvan än att begränsa framledningstemperaturen? I och med att termostaterna inte verkar reagera, mer än i ett par rum där indikatorn blinkar till, så såg jag det som en enkel utväg.

Fläkten är mycket riktigt inte injusterad. Den står på 50% normalläge, men jag tycker suget i takdonen är dåligt. Fläkten har väsnats en hel del de senaste dagarna, men idag när vi öppnade ett antal fönster för att vädra ut, den dyrköpta, värmen så verkar det som att fläkten har lugnat sig en hel del.

Jag får invänta att Nibe kommer hit och justerar ventilationen, sen får vi se om någon kan kontrollera om termostaterna i rummen ö h t är inkopplade. Pumpen verkar inte längre ha information om aktuell inomhus temperatur. Den har varit borta från displayen i ett par dagar. Så något fel är det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #4 skrivet: 20 november 2010, 12:53:37 »
Värmekurvan tillsammans med utetempen bestämmer framledningstempen - Du skall inte ställa tempen manuellt.
Vilken kurva som är rätt beror på husets egenskaper.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #5 skrivet: 20 november 2010, 14:18:50 »
Okej, så det är bättre att ställa ned kurvan än att begränsa framledningstemperaturen? I och med att termostaterna inte verkar reagera, mer än i ett par rum där indikatorn blinkar till, så såg jag det som en enkel utväg.

Absolut, max framledning används i princip endast för att t ex skydda trägolv från för hög temperatur.
Innetemperaturen styr man med kurvlutningen + parallellförskjutningen på VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #6 skrivet: 20 november 2010, 15:46:09 »
Menar du att entreprenören har monterat elektroniska ställdon i ett nybygge med golvvärme och bergvärmepump?!

Edit: Frånluftsvärmepump menar jag förstås, men det är skitsamma för reglertekniken är sammasamma.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #7 skrivet: 20 november 2010, 15:53:16 »
Okej, så det är bättre att ställa ned kurvan än att begränsa framledningstemperaturen? I och med att termostaterna inte verkar reagera, mer än i ett par rum där indikatorn blinkar till, så såg jag det som en enkel utväg.

Absolut, max framledning används i princip endast för att t ex skydda trägolv från för hög temperatur.
Innetemperaturen styr man med kurvlutningen + parallellförskjutningen på VP:n.


Okej, nu är max framledningstemperatur inställd på 40 grader istället för 27, vilket ligger inom det intervall Nibe rekommenderar för golvvärme. Jag har återställt samtliga rumstermostater till mittläget. Sen har jag ändrat kurvan från 9 till 2, vilket ger en lägre framledningstemperatur vid dagens +3 grader utomhus. Nu får vi se om inomhusklimatet kan bli lite behagligare fram tills att det är dags för injustering av ventilationen.

Något verkar i vart fall ha hänt under dagen för fläkten är klart tystare och elförbrukningen har nästan stått still.

Tack alla!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #8 skrivet: 20 november 2010, 18:36:38 »
Har du golvvärme så tror jag nog du får sänka kurvlutningen.
Min gissning är att kurva 5-7 skulle passa ett nybygge i Skåne med golvvärme.
Och ställ upp golvvärmetermostaterna till max tills du hittat rätt kurva + förskjutning.
Det kan ta en vinter innan du hittat rätt inställning på VP:n.
Sen kan du reglera några rum med termostaterna om du vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #9 skrivet: 21 november 2010, 09:34:11 »
Menar du att entreprenören har monterat elektroniska ställdon i ett nybygge med golvvärme och bergvärmepump?!

Edit: Frånluftsvärmepump menar jag förstås, men det är skitsamma för reglertekniken är sammasamma.

Yepp! Är det inte bra att kunna finreglera temperaturen i de olika rummen?

Kan nämna att temperaturen i huset är under kontroll nu. Förbrukningen igår var ca 1 kWh. När jag kollade inställningarna igår morse såg jag att "fasdetektering" inte var gjord, så jag körde igång en detektering som lyckades. Kan det ha påverkat fläkten så att den blev högljudd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #10 skrivet: 21 november 2010, 11:17:07 »
Yepp! Är det inte bra att kunna finreglera temperaturen i de olika rummen?

Tills du hittat rätt kurva + finjustering på VP:n så bör alla termostater vara fullt öppna.
Sen kan du så småningom reglera vissa rum med termostater om det behövs, men man bör ha så få termostater aktiva som möjligt.

Som jag skrev tidigare så jobbar VP:n bäst om den får reglera värmen själv.
En centralt placerad rumsgivare till VP:n kan vara en bra idé.
I rummet med rumsgivaren ska aldrig golvvärmetermostaten vara aktiv.
« Senast ändrad: 21 november 2010, 11:20:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #11 skrivet: 21 november 2010, 12:17:12 »
En fläkt låter väl mycket när luftflödet hindras av något (ex stopp i dammsugarslangen). Har ni kollat att alla friskluftventiler är helt öppna eftersom fläktljudet minskade när ni öppnande fönster?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #12 skrivet: 21 november 2010, 13:43:31 »
Ja, enligt instruktionsboken medföljer det en inomhusgivare men den verkar installatören inte ha kopplat in utan tagit med sig. Jag ska alltså öppna alla termostater fullt och sträva efter att hitta en bra värmekurva istället. Det bygger ju på att flödet i rören är korrekt injusterat. LK har gjort en beräkning över detta och det SKA vara injusterat enligt ett intyg från VVS-firman. Intyg i all ära, men det är inte alltid de stämmer.

Det skumma är att flera av termostaterna aldrig visar att de kallar på värme trots att jag skruvar upp dem för fullt. Andra reagerar direkt.... Jag tror det får blir ett besök till av elektrikern.

Ang. fläkten så kan det stämma att riktigt alla tilluftsventiler inte varit öppna. Byggarna valde att stänga dem nämligen. Har öppnat dem nu.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #13 skrivet: 21 november 2010, 15:07:35 »
Du måste ha frånluftsdonen injusterade av fackman, först då kommer du att kunna få riktig nytta av värmepumpen. Det brukar finnas uppgifter på pumpen o/e i handboken vem du kan kontakta. Betr golvärme så rekommenderar jag att du plockar av styrdonen golvvärmefördelarna. Sedan plockar du fram ritningen på golvvärmesystemet där det även finns en tabell som anger hur många varv du skall skruva upp ventilen för respektive slinga. Den här injusteringskruven sitter på övre delen av golvvärmefördelarna under en plast bricka. Pilla bort den och kontrollera med en sexkantsnyckel att alla slingor är rätt inställda enligt ritningen. Så slutligen värmekurvan, i handboken står i regel vilken kurva som rekommenderas för golvvärme. På min står det kurva 3, men jag startade på 4. Skruva gärna upp cirkulationspumpen på läge 3 eftersom det brukar behövas för golvvärme. Efter några dagar kan du börja finjustera värmekurvan så att du får en inomhustemperatur som du trivs med. Låt det gå några dygn mellan varje justering, golvvärme är ju väldigt trög. Sista steget blir att finjustera ventilerna i golvvärmefördelaren om det är ngt rum som är för varmt eller kallt. Ett halvt varv i taget. Lycka till.

Jag hade låtit installera trådlösa termostater, dom ligger nu nedpackade i förrådet. Trist att dom som säljer till oss okunniga inte har mycket bättre kunskaper än vad vi har. Jag har som du ser kompletterat med en luftvattenVP som jag kopplat till systemet. Det innebär att FLVP bara producerar varmvatten utom dom få dagar på vintern då det behövs tillskott till LVVP, då elpatronen går in.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nyinstallerad Nibe F750 drar för mycket el
« Svar #14 skrivet: 21 november 2010, 15:24:06 »
Vi kommer att få LK system, elektronisk termostat i varje rum på bottenplan, så att bäst är att köra med dessa fullt öppna? Och justera kurvan till rätt temp? Hur blir det på övre plan då med rad? Som kräver varmare vatten..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!