Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ispinne och fjärrvärmemätare  (läst 17576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Ispinne och fjärrvärmemätare
« skrivet: 10 februari 2005, 19:47:19 »
Har nu installerat min fjärrvärmemätare så jag kan se vilken effekt min ispinne avger. Vid fyra plus ute och en framledning på 36 grader så avger Ispinnen 8 500 W och förbrukar 3 500 W, vid något lägre framledning avger den 9 500 W.  Verkningsgraden ligger således på 2,4 respektive 2,7.

Vad är att förvänta vid denna utetemperatur och denna framledningstemperatur om man jämför med en luft/vatten, exempelvis NIBE eller CTC eller annan?

Är mina värden skapliga eller bör bättre uppnås med annan anläggning? (Det går inte att installera berg- eller jordvärme på tomten).

admin

  • Gäst
admin
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2005, 00:06:33 »
Visst kan du uppnå bättre, men frågan är, lönar det sig?

Jag tror inte det, med den extra besparing du kan göra lär avbetalningstiden på något annat (luft/vatten-VP) bli minst 15? år.

På 15 år är nog ispinnen uttjänt och bättre "andra" värmepumpar har sett dagens ljus.

Om jag vore som dig skulle jag sitta nöjd, dessutom så har nog din ispinne ännu bättre verkningsgrad vid varmare/fuktigare väderlek.

Sämre vid kallt/torrt, men ändå inte riktigt dåligt.

Men det är klart, faller verkningsgraden dramtiskt om det blir under noll grader ute så kan en investering i nåt annat löna sig.

Ha lite "is"  ;D i magen och avvakta mer långsiktiga resultat, hör sen av dig igen.

Lycka till!

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2005, 06:51:08 »
Ispinnen

Nja, saken är den att jag har en ganska bra överenskommelse med konstruktören, eftersom den första Ispinnen jag hade krÃ¥nglade. Detta innebär att det rent ekonomiskt inte skulle vara av allt för stor betydelse om jag ändrade system.  ;)

Senaste mätningen nu på morgonen gav 8 900 W vid 3 500 W tillskjutet, vilket ger cirka 2,5 i verkningsgrad. Egentligen varken bra eller dåligt. Jag skall dock fortsätta mäta. Klart är i varje fall att den är bättre än sitt rykte. Här måste jag även medge att Ispinnen har 50 m slinga nedgrävd i marken för direktkondensering. :P

En hake är att elementkretsen inte kommer över drygt 35 grader, även om pumpen går hela natten. Lite högre elementtemperatur hade jag behövt. Jag har möjlighet att ändra mängden gas, kondenseringstemperatur och annat kul men vet inte vad det kan ge. Konstruktören är "tummen och pekfingrets man". Gasen i systemet är Propan (helt enkelt vanlig gasol). >:D


Energimätaren/fjärrvärmemätaren

Det är ett rent nöje att läsa av eftersom siffrorna kommer i klartext. Såväl flöde, Delta t, och energi samt en del annat.  Något som gör mig nyfiken är temperaturmätningens exakthet. Den ligger faktiskt några garder över två andra termometrar men som sitter utanpå röret. Energimätaren har insticksmätare. Vilka visar rätt? Kan jag lungnt lita på fjärrvärmemätaren eller är den utbytt från början pga viss felvisning?

Jag har nu en beställningslista från Rinkabyrör om någon annan undrar vad som behövs för att installera en fjärrvärmemätare, om Rickard har fler.  Tro mig pågar (det är väl de flesta på detta forum), den är rolig. Även hustrun var imponerad. ;D

admin

  • Gäst
admin
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2005, 07:35:50 »
Problemet med den låga framledningstempen har nog tyvärr inte med funktionen av ispinnen att göra, den beror helt enkelt på att du har ett större effektbehov än vad den ger.

Det är klart, om du fick upp COP till 3.2 skulle det förmodligen (om det inte är driveffekten som minskar) öka dess uteffekt och du skulle få lite varmare VB.

Frågan nu är väl i princip bara om en luft/vatten-VP skulle ge dig bättre COP...

Vilken är din överenskommelse med konstruktören, kan du välja vilken leverantör som helst eller krävs det att du kör med en propanpump, jag tror nämligen att det är där skon klämmer, hade du haft ett annat köldmedium så tror jag att du hade haft högre uteffekt eller lägre driveffekt.
Säker är jag dock inte.

Hur gick det med placeringen av flödesmätaren, ändrade du den, eller sitter den "fel", det kan vara en liten chansning att byta pump om du inte är säker på att den mäter rätt.

Mätarna är enligt uppgift utbytta p.g.a. införande av fjärravläsningsbara givare, för övrigt tror jag inte att det sparas några defekta givare för vidare försäljning, det vore ju rena lurendrejeriet. Kan inte se att den leverantör jag köpte dem av skulle ha någon anledning att lura på folk defekta grejor.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2005, 08:07:34 »
Flödesmätaren vred jag 180 grader axiellt och då kom den "rätt".  Tänkte inte på det innan...

Temperturerna ligger dock inom förväntat värde men kanske skall jag prova att byta plats på framledning- och returgivaren för att se om de ger samma temperaturer.  Eftersom flödet anges är det ju egentligen bara Delta t som jag behöver veta är riktigt. Det förefaller därtill som om mätaren är ok på din beskrivning men jag tänkte att det var bäst att fråga.

Jag kan i princip byta till en helt annan pump och rädda mina pengar. Teoretiskt borde Ispinnen fungera och det är inte heller uteslutet att byta till annan gas. Jag har varit inne på det innan men frågan är om det ger bättre COP eller bara höjer uteffekt (och förbrukad effekt). Kunde COP ökas med annan gas byter jag gärna.

VidhÃ¥ller att fjärrvärmemätaren var toppen och rekommenderar den till andra.  :)

Har kvar att installera loggern, så mer underhållning väntar.
« Senast ändrad: 11 februari 2005, 22:11:39 av värmemannen »

admin

  • Gäst
admin
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2005, 08:38:58 »
Det mest trovärdiga sättet att kolla om givarna mäter rätt temp är att köra vattencirken utan att ispinnen värmer, då skall båda givarna visa exakt samma temp, gör de inte det så hör utav dig. lite beroende på hur långt ifrån varann du monterat dem... har du dem så nära värmepumpen som möjligt (in/ut) så borde de visa exakt lika värde om du inte tillför nån energi.

Har du inkommande före ack eller annan behållare som kan läcka energi kan det vara nån liten tempsänkning.

De givare du har kan jag tillägga är betydligt mer exakta än de som sitter i värmepumpen. PT100-givare används främst i industrin där hög mätnogrannhet och repetivitet är ett krav.

Men kolla gärna.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2005, 09:04:10 »
Sparade mig en del arbete... Jag provade innan att köra utan värmen på och då visade de, så när som på någon hundradel, samma värde. Detta innebär att de visar rätt.

Verkningsgraden på Ispinnen nu är, med knappt 3 grader plus ute, 2,44 (COP). Får se hur den ändrar sig när det blir kallare i veckan som kommer. 
« Senast ändrad: 11 februari 2005, 11:24:22 av värmemannen »

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2005, 11:01:44 »
Bättre än väntade COP-siffror från ispinnen, men visst skiljer det en del mot luft/vatten-pumparna.

Nibe 2010-8 ger vid +2 grader ute:
Vid 35 graders framledning: 8,3 kW tillförd effekt 2,3 kW, COP 3,6
Vid 50 graders framledning: 7,0 kW tillförd effekt 2,5 kW, COP 2,8

Min egen CTC EcoAir 5,9 ger vid 0 grader ute:
Vid 50 graders frameldning: 5,2 kW tillförd effekt 1,8 kW, COP 2,9
(CTC anger inga siffror vid 35 graders framledning vilket är synd eftersom man har ungefär så varmt ut till elementen vid den temperaturen. 50 graders framledning används ju när man värmer varmvatten.)

IVT 700 ger vid 2 grader ute:
Vid 50 graders framledning 5,7 kW, COP 2,7 (Jag har för mig att detta är testat av konsumentverket.)

Det bästa med ispinnen är nog inte COP utan att utedelen inte har några rörliga delar.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2005, 12:06:00 »
Citera
Det bästa med ispinnen är nog inte COP utan att utedelen inte har några rörliga delar.
:)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2005, 22:10:44 »
Nu på kvällen har det sjunkit till 1,4 grader plus ute. Framledningen ligger på cirka 36 grader och Ispinnen förbrukar
3 600 w och lämnar 7 900. Verkningsgraden nu på 2,2.  ::) 

Det blir kallare i veckan. Vi får se vad som händer...  :-\


...och det blev kallare, 06.00, dagen efter, 0,5 grader plus. Framledning 40 grader. Avgiven effekt 7 800 W, förbrukad 3 870 W. Verkningsgrad 2,01...

... och det blev kallare, 16.00 på eftermiddagen, 0 grader och snö. Framledning 41 grader. Avgiven effekt 8 100 W, förbrukad effekt 4 000 W. Verkningsgrad 2,025...

Natten till måndag. 0 grader, snö. 42 grader framledning. Avger 7 900 W. Förbrukar 4 000 W. Verkningsgrad 1,95.

Nu några nätter med någon minusgrad. Farmledningen på 42 grader. Avgiven effekt sjunkit något men så även förbrukningen. Verkninggraden på cirka två.  Det skall bli lite kallar i natt.  Vi får se vad den kommer att ge.

Senaste nattens kyla nedgick tilll minus 3,5. Ispinnen gav 7 200 W och drog 3 870 W. Verkningsgrad 1,86.

Sen morgon minus 2,8. Avgiven 6 800 W, förbrukad 3 900. Verkningsgrad 1,74  :(

Dagen efter 2 grader plus. Drar 3870 W, ger 8 200 W. Verkaningsgrad 2,11.

Någon vecka senare. Minus 3 på morgonen. Ger 7 000 W, tar 3 840 W. Verkningsgrad 1,8

Två mätningar på natten med minus 7,5 gader.  Ger 7 000 W, drar 3740. Verkningsgrad 1,85 dock skall noteras att inomhustemperaturen sjönk cirka två grader. Framledningen låg på cirka 37 grader.

Minus 2,5 på dagen. 35 grader framledning (efter att eldat i öppna spisen och fått elementen att svalna). Avger 7 600 W, drar 3 400 w. 2,25 verkningsgrad. Maskinen är väsentligen mer känslig för framledningstemperaturen än för yttertemperaturen.

PÃ¥ morgonen andra veckan i mars. 45 grader fram. Drar 3910 W. Ger 7 500. Verkningsgrad 1,9

I mars mÃ¥nad veckan innan pÃ¥sk har vi begÃ¥vats med "värme". Det var 4,5 grader ute pÃ¥ morgonen och Ispinnen började frÃ¥n avfrostat skick. Ger 9 300 w och drar 3 350 W.  Framledning 33 grader. Verkningsgrad 2,8.



(Notera till samtliga värden att jag har en 50 m slinga i marken för direktförångning också utöver de 12 pinnarna.)


« Senast ändrad: 18 mars 2005, 09:32:15 av värmemannen »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2005, 10:33:30 »
kul att se siffror när du har riktiga minus grader eller iallafall -5 till -10.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2005, 21:14:24 »
Konstateras kan att verkningsgraden vid någon grad under eller över noll grader ligger på cirka 2. Dessa siffror imponerar inte.  :P

Fråga uppkommer varför verkningsgraden ligger så lågt. Borde köldmediet ha någon betydelse? Propan (gasol) används nu. Tidiga Ispinnar använde R22 (som inte finns längre som alternativ). Många tillverkare kör på R 410 och liknande.  ???

Är maskinen en kvarleva från de tider när verkningsgrad runt två ansågs acceptabelt eller rent av bra eller bör den kunna förbättras med någon enkel ändring? b00k

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2005, 17:16:24 »
hej nu har jag kollat cop pÃ¥ min värmepump delta 18 vid temp  vb 39 kb +2  och ute temp pÃ¥ -7c ligger den pÃ¥ 3,69 utan cikpumpar en ger nog mera utan mätning flödes mätningen bromsade flödet pga den var för trÃ¥ng dt pÃ¥ vb steg frÃ¥n 6c till 9,5c jag fÃ¥r sätta in en större pump för att testa bättre kommer mera info senare mvh vvp >:D
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2005, 20:00:52 »
Kan bara ha luft/vatten som alternativ. 

admin

  • Gäst
admin
SV: Ispinne och fjärrvärmemätare
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2005, 21:11:02 »
Beroende på vilken överenskommelse du har med din nuvarande leverantör tror jag nog att du får en effektivare anläggning oberoende av vilken av de stor tillverkarnas luft/vatten-värmepumpar du väljer.

Eftersom du verkar ha ett stort energibehov så kanske du måste leta lite utanför de gängse villavärmepumparna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!