Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja  (läst 2511 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perfl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hjälp att välja
« skrivet: 05 oktober 2006, 19:53:28 »
Hej pÃ¥ er jag har en frÃ¥ga angÃ¥ende val av värmepump. Jag bor i en 80 tals 1 1/2 plans villa med ca 150 m2 uppvärmd golvyta. Jag har i dag en elpanna ( frÃ¥n Ã¥r 2000) och ett vattenburet system  (högtemp radiatorer) och förbrukar ca 22000kwh/Ã¥r.
Huset ligger vid norra delen av vättern. Jag har två bra erbjudanden att ta ställning till.

1. Luft/Luft pump en fujitsu på 6 kw som jag skulle få betala 13500 för installerad och klar.

2. Luft/Vatten pump en IVT optima med ny panna som jag skulle få för 55000 utan installation.

Jag är novis pÃ¥ omrÃ¥det och skulle behöva lite opartisk hjälp, Luft/ vatten känns ju rätt men investeringskostnaden tar ju mÃ¥nga Ã¥r att räkna hem. NÃ¥gonstans har jag ocksÃ¥ läst att man inte ska blanda olika system dvs har man vattenburet skall man inte ha en luft/luft pump, stämmer det?  Det känns  ju dock lättare att ta beslut att investera 13500 än 65000  och man behöver ju inte ligga sömnlös pÃ¥ nätterna och fundera pÃ¥ om pumpen skall betala tillbaka investeringen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp att välja
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2006, 20:14:18 »
Är det högtemperaturradiatorer, dvs sådana som behöver 80 grader framledningstemperatur när det är som kallast ute, kommer en luft/vattenpump, berg- eller jordvärmepump inte att fungera utan att radiatorerna byts. Systemet kommer att fungera med dålig verkningsgrad ner till några minusgrader, vid lägre temperatur stängs pumpen av och det hela fungerar som en elpanna. Erbjudande nr 2 tyder på inkompetent offertgivare.

Luft/luft verkar vettigt i det här fallet då det är högtemperatursystem. Alternativet är att undersöka vad byte av radiatorer skulle kosta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad perfl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att välja
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2006, 20:59:19 »
Hej Roland, tack för ditt snabba svar jag måste säga att detta är ett suveränt forum.
Jag tror att jag skrev fel angående elementen för jag har inte mer än 55-60 grader framledningstemperatur vad jag känner till ,jag måste ha missuppfattat detta med högtemperaturelement. Jag var inne på Ivt's hemsida och där hade de en beräkningssida där man bla fick välja vilken typ av element man hade. Jag tyckte att de så kallade högtemp elementen liknade de jag har men det måste varit fel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp att välja
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2006, 08:24:00 »
Det är framledningstemperaturen vid dimensionerande utetemperatur som räknas. Vid norra delen av Vättern bör den gissningsvis ligga i området -15 till -17 grader. Det är rätt vanligt med högtemperatursystem (80/60 framledningstemperatur/retur) i 80-talshus, det blev billigare så. Radiatorsystem för värmepumpar skall vara dimensionerade för högst 55/45. Kontrollera vilken typ det är, det är av fundamental betydelse. Har ett fall i bekantskapskretsen där leverantören missade på detta. Som tur var hade de beställt ett fungerande uppvärmningssystem och inte bara komponenterna så leverantören fick betala nya radiatorer och installation av dessa.

Luft/luft pumpar behöver en öppen planlösning för att fungera bra.

Jag vet inte vilka kalkyler leverantörerna har gett men jag skulle gissa att luft/vattenpumpen har en återbetalningstid ca 7år medan luft/luftpumpen ger pengarna tillbaka på ca 3 år. Den årliga vinsten, när pumpen är betald blir dock betydligt större i luft/vattenfallet. Sen är frågan hur länge pumpen håller när den väl har tjänat in vad den kostade.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Hjälp att välja
« Svar #4 skrivet: 06 november 2006, 23:37:08 »
perfl:

Din besparing med en luft/luft kommer inte att bli så stor, eftersom du har två våningar som ska värmas upp. Och varmvattnet måste du fortfarande värma i elpannan. Investeringen i en luft/vatten kommer att betala sig, även om du lånar pengarna och amorterar på lånet. Räntan är ju fortfarande låg och elpriserna bara stiger --/

Luft/vatten tror jag är din melodi om du bor i en 80-talskåk med ett fungerande ventilatonssystem.

Ivt optima klarar inte hela värmebehovet, det kommer att bli mycket elpatron när det blir kallt. Och priset lät väldigt högt.

Kolla in Comfort Zone, en ny luft/vatten som ska klara hela värmebehovet. Pumpen jobbar med helt ny teknik och verkningsgrad och bör hålla betydligt längre än en traditionell luft/vatten, eftersom den har scrollkompressor. Pumpen har visat bra resultat i test och fått fina recensioner. Dom har installatörer i hela landet :)
« Senast ändrad: 06 november 2006, 23:55:01 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hjälp att välja
« Svar #5 skrivet: 12 november 2006, 20:33:02 »
Nu först en fråga till Roland: i vilket 80tals hus har du 80graders framledning??....jag har nog antagligen samma element i mitt hus.....jag shuntar max ut 48grader isolering & flöden min vän......för shuntade man högt med låga flöden nu gör man tvärt om......om du får 20 gradig diff mellan stigare & retur så har du väldigt låga flöden...........Sen en fråga till vilka luf vatten pumpar har inte scrollkompressor idag?? *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!