Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löjligt mÃ¥nga starter  (läst 8143 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pejo76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Löjligt många starter
« skrivet: 20 december 2006, 23:19:28 »
Hejsan,

har en EcoEl1550 och en EcoAir107 sedan en dryg vecka tebax. Har utegivare och innegivare installerade.

Kollade antal starter senaste 24 och tänker inte ens nämna antalet då det är risk att jag blir "avrättad"....

Som jag kan utläsa det så har jag lyckats pricka "helt rätt" avseende kombinationen utetemp, innetemp, kurva för att framledningstemperaturen ska "tvinga" fram många starter....

Vad kan jag göra????

Nuvarande inställningar:
Temp vid -15: 55 grader
Innetemp: 23 grader (verkar fungera med tanke på placering i rummet samt att ovanvåningen ska va lagom varm)
Värme från: 18 grader
Panna: 55 grader (frugan tycker om att duscha varmt och intensivt).

Något jag glömt???

Tacksam för hjälp!!!

MVH

Peter

Utloggad pejo76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Löjligt många starter
« Svar #1 skrivet: 20 december 2006, 23:22:37 »
Kan lägga till att f.n. går både cirkpump till radiatorer och pump på lägsta hastighet, in/ut från pumpen ger +7 grader och stigare/retur diff på 6-7 grader

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Löjligt många starter
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 23:49:51 »

Något jag glömt???


Hej!
Du kan ju berätta mer om huset du bor i, typ - uppvärmd yta, hur är isoleringen, 2 eller 3-glas, typ av radiatorer, har du acktank, tidigare energiförbrukning osv. Det blir enklare att komma fram till någon trolig orsak då.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad pejo76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Löjligt många starter
« Svar #3 skrivet: 20 december 2006, 23:53:51 »
5 tvåglas, 4 treglas

125 kvm varav 25 är 2:a våningen (1/3 av huset är två fulla våningar).

När vi körde olja var behovet 3-3,5 kbm / år

80% av radiatorerna stora "dubbla". Ingen acktank. 2:a våningen tilläggsisolerat tak, övrigt "halvdåligt" isolerat i tak

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Löjligt många starter
« Svar #4 skrivet: 21 december 2006, 00:27:06 »
Har du alla termostater fullt öppna?

Om dina termostater stryper flödet får du onödigt många start och stopp på värmepumpen.

Om du öppnar termostaterna kan du sänka kurvan och öka verkningsgraden samtidigt som du även får färre start/stopp på värmepumpen.

Har du redan termostaterna fullt öppna så finns det nog inte så mycket att göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pejo76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Löjligt många starter
« Svar #5 skrivet: 21 december 2006, 00:32:40 »
Alla termostater fullt öppna... Suck.... Överväger att starta luft-luft igen och bara låta elementen vara igång där den inte "når"... verkningsgraden bode bli densamma (ny Sanyo) samt att huset mycket väl kan vara "miffo" i sin energiåtgång....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Löjligt många starter
« Svar #6 skrivet: 21 december 2006, 00:36:58 »
Ooops, missade att du hade en luft/vattenvärmepump. (Trodde det var en berg eller jordvärmepump)

Det finns nog en hel del du kan göra för att få bättre funktion när det gäller flöden och start/stopptemperaturer, tyvärr kan jag inte nog för att kunna hjälpa dig.
Vi får hoppas att någon annan med erfarenhet ser din fråga och kan komma med lite tips.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roosen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Löjligt många starter
« Svar #7 skrivet: 22 december 2006, 11:26:51 »
Jag har ca 34-38 starter i denna typ av väder (5-10) gr varmt. Tror inte det är ovanligt utan ganska naturligt beteende för ecoair-ecoel.
Antar att din nedre panntemp pendlar mellan 35 och 40 mellan starterna?
Lägsta panntemp på ecoel (grundinst) är 35 och startdiffen är satt till 5 grader. Och det går väldigt fort att öka från 35-40 samt att det även går snabbt för tempen att sjunka eftersom det inte är så mkt energi vid den tempen.

Pratade med min installatör och han sa att om det börjar överstiga 45 starter kan man börja fundera...

110 boa + 70 källare, Stockholm. Installerad ecoel + ecoair 107 i dec 06. Upgraderat radiatorer. Installerat mekanisk frånluft vent. Förr 27000KW, nu...?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #8 skrivet: 22 december 2006, 12:29:52 »
Jag har visserligen en 105 som är direktdockad till äldre el/olja-panna, men vissa paralleller kan jag kanske dra. Jag kan inte läsa av några starter då jag inte har ecologic, men jag vet att vid denna temp tar det ca 20-25 minuter att köra upp tempen. Det innebär sannolikt ett 10-tal starter per dygn, fast sen har jag nattsänkning på shunten, så det blir nog bara 1-2 starter på natten. Alltså 6-10 per dygn. Jag har ett störra hus och 105 är bara dimensionerad för VV och källare samt 23 kvm golvvärme. Resten l/l pumpar (2st). Vid det milda väder vi har behövs inte l/l. Satte på den ena ett dygn nu sist då det var litet kallare.

MEN, den stora skillnaden är nog vattenvolymen. Jag har 120 l panna och ett antal radiatorer, 9 st tror jag och ett 18 m långt hus med en del rör.

Om Du inte kan få upp vattenvolymen skall du kanske ha större difftemp när det är milt. Det kanske försämrar comforten eller COP litet, men 40 starter i stället för 10 innebär i stort sett 4 ggr kortare livslängd på kompressorn (i kalendertid) Om min håller 20 år kanske din pajar mellan 5 och 10?

Utloggad juta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Löjligt många starter
« Svar #9 skrivet: 22 december 2006, 16:39:54 »
Hej,

EcoEl har 223L vattenvolym och ca 2/3 ligger under skiktplåten ( Enligt CTC's skiss). Vad jag har förstått så har CTC valt att lägga difftempen på 5 ºC för att uppnå bästa komfort. Jag tror dock inte att de skulle göra det för priset av att pumpen skulle haverera efter ca 5år Sc:,h

//Juta

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Löjligt många starter
« Svar #10 skrivet: 22 december 2006, 16:44:09 »
Innan vi fortsätter så hur många starter har du?????....

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #11 skrivet: 22 december 2006, 18:55:46 »
1) Jag sa inte att den skulle gå sönder efter 5 år, bara att livslängden skulle kunna vara 4 ggr sämre, eftersom den främst beror av antalet starter.

2) Ett försök att uppskatta effekt in och ut ger följande, om jag antar 200 l vatten som värms 6°C varje cykel och 36 cykler per dygn.

Avgiven värmeeffekt i radiatorerna 2,4 kW. 107 ger 7,1 kW, överskottet (4,7 kW) värmer då upp de 200 literna på 18 minuter. 36 cykler innebär att pumpen sedan står stilla i 22 minuter osv. Om tempen faller till 0°C kommer husets värmebeov i stort att fördubblas, till ca 5 kW. 107 ger då 6,1 kW, vilket gör att driftscykeln blir 1 h och 16 minuter. Sedan tar det 17 minuter att kyla ner pannan. En full cykel blir då 1 h 33 min, alltså 15 starter per dygn.

Detta förenklade resonemang bygger på att du inte har nattsänkning och en kondenseringstemp som antagligen är högre än du har (data anges vid 50°C).

Någonstans vid minus 3 till minus 5 kommer din vp att gå konstant för att därefter behöva stöttning.


Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #12 skrivet: 22 december 2006, 19:45:16 »
Roade mig att räkna litet på min egen pump med följande antaganden:

Ingen nattsänkning
Fast kond 48°C (med hysteres ger det ca 8°C delat T)
Inställt delta T 5°C
200 liter vatten totalt
Försummat avfrostningseffekter och varmvattenbehov

Min pump går non-stod strax under nollan, har beräknat mot -3°C

Pv=Effekt från VP
Ph=Värmeeffekt i radiatorer
Pn=Nettoeffekt=Pv-Ph
Tp=Tid då VP går
Ta=Tid då VP står
Tc=Cykeltid=Tp+Ta
Nc=Antal starter per dygn
t=temp

Pv fås ur datablad och är ungefär Pv(t)=4,8+0,11*t
Ph ur det faktum att pump går non-stop vid -3°C och inget värmebehov behövs vid +17°C
   Ph=3,8-0,23*t
Det behövs 6700 KJ för att värma mina 200 liter 8 grader vilket ger
Tp=6700/Pn
Ta=6700/Ph
Nc får genom att dela ett dygn med Tc

För mitt hus blir det

t      N
-3    --
-2    3,7
-1    7,3
0     10,2
3     16
6     17,4
9     15,7
12    11,1
15    4,3
16    1,5
17    --

I de temperaturer som oftast råder på vintern där jag bor går alltså min VP 10-15 ggr per dygn. Eftersom jag har dygnssänkning minskar sannolikt detta till 2/3 alltså 7-12 ggr per dygn

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Löjligt många starter
« Svar #13 skrivet: 22 december 2006, 20:14:40 »
hmmmm.....nu är det nog så att det är med många starter kanske försvinner gaaanska fort när det blir lite kallt...........alla hus har sin brytpunkt när pumpen är för stor till den blir lagom....

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Löjligt många starter
« Svar #14 skrivet: 22 december 2006, 20:47:39 »
Jäpp, min pump är egentligen litet för liten, borde ha 107, men eftersom jag redan hade l/l och 105 har bättre COP och färre starter var det ett bättre val. Först blev jag litet besviken när den bara orkade strax under nollan, men sen började jag räkna på det samt inse hur tempen ser ut, kolla på Borås kommun, de har väderdata som stämmer ganska bra med min bostad. Det är inte så många dar per år som det är under -3 I SNITT. Skall kolla och återkomma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!