Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig kapacitet pÃ¥ E9DKE  (läst 10571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomasberggren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVP Panasonic E9DKE + Contura 660T täljstenskamin
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #15 skrivet: 29 november 2005, 08:29:09 »
Eller gör såhär:

Tag en vacker dag med 3, 4 eller 5 minusgrader (låg luftfuktighet = högtryck, så du är säker på att pumpen inte behöver frosta av). Ställ temperaturen på 30 grader och fläkten på manuellt 5. Ställ in "powerful" och låt den gå minst 15 minuter.  Läs av elmätaren, så har du sannolikt pumpens maximala effektförbrukning. Möjligen får du fixa korsdrag oxå om innetempen blir för hög. (men det verkar ju inte vara någon risk i ditt fall)

Är du osäker på pumpens effektivitet, gör så här:

-Ladda ner servicemanualen för E9DKE

-Ställ pumpen i testläge. Läs av utetemp och jämför  utblåstemp och strömförbrukning med diagrammet på sidan 80

Jag testade i helgen... resultatet blev ca 51grader C, levererat ur innedelen vid ca minus 1 grad.
Då verkar det ju som att pumpen är ok... Får väl helt enkelt skynda på planerna med en täljstenskmin lite grann...

TACK för alla svar  studs

Utloggad Mayer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #16 skrivet: 29 november 2005, 11:36:23 »
Skönt att se att det är fler som har problem med kapaciteten på Panasonicen trodd jag ver ensam. Har Sverigepumpen har även dålig kapacitet. huvuddunk studs

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig kapacitet på E9DKE
« Svar #17 skrivet: 29 november 2005, 14:41:24 »
Tjena.

Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd…  *roflmao*
Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.
Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.
Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.
(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h)  studs

Borde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…??  knUp

Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds

// Thomas


Har själv en E9DKE och den skall klara mer än så.

Den börjar inte tappa gnistan förrän den "snittar" uppåt 1900W. Undantaget är naturligtvis som Rickard påpekar när den tvingas frosta av ofta.

Däremot kanske den inte orkar blåsa ut tillräckligt med värme, om du har en låg hastighet eller Quiet-inställning?

Tyvärr finns det ingen vit man som sett ett COP diagram för olika driftsfall. Mina egna beräkningar tyder på att den iallafall ger minst COP3 vid några minusgrader. Det innebär att du borde kunna få ut 5kW vid riktiga inställningar på temp och fläkt.


Larryd !

Hur har du kommit fram till "COP 3 vid några minusgrader" ?

Det är tyvärr ingen Rocket Science...

Jag rÃ¥kar ha en elpanna som värmer huset oxÃ¥. Den är utrustad med separat elmätare sÃ¥ jag kan jämföra. Runt COP3 och COP4 har jag lyckats kalibrera  värmekällorna relativt väl, men rejäla osäkerheter finns naturligtvis. En överaskning är att vid 7-10 graders ute-temp och ett effektuttag pÃ¥ runt 50% sÃ¥ lämnar min E9DKE en bra bit över COP4,5
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!